Kreta, Rethymnon?
#1
Bijna jaarlijks gaan mijn man en ik op vakantie naar Griekenland. Dit jaar willen we weer gaan, maar nu met onze baby erbij! Normaal kiezen we voor de wat minder toeristische plaatsen, maar met een baby lijkt het me verstandig om dat niet te doen (i.v.m. evt. arts ofzo).
Ik zit nu te kijken naar Kreta, Rethymnon. Kreta ben ik 15 jaar geleden geweest, maar dat was niet voor de cultuur...Big Grin, dus ik weet niet zoveel van het eiland af.
Heeft iemand misschien een idee of dat wat is met baby (6 maanden of 8,5 maand)? En hoe is het weer half juni of begin september? We willen niet dat het te heet is, maar dat we wel lekker met haar kunnen zwemmen. En hoe ver rijden is Rethymnon vanaf het vliegveld?
Alle tips zijn welkom ook over evt. een ander eiland en appartementen.
Quote
#2
(13 March 2013, 15:31)Mootje schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bijna jaarlijks gaan mijn man en ik op vakantie naar Griekenland. Dit jaar willen we weer gaan, maar nu met onze baby erbij! Normaal kiezen we voor de wat minder toeristische plaatsen, maar met een baby lijkt het me verstandig om dat niet te doen (i.v.m. evt. arts ofzo).
Ik zit nu te kijken naar Kreta, Rethymnon. Kreta ben ik 15 jaar geleden geweest, maar dat was niet voor de cultuur...Big Grin, dus ik weet niet zoveel van het eiland af.
Heeft iemand misschien een idee of dat wat is met baby (6 maanden of 8,5 maand)? En hoe is het weer half juni of begin september? We willen niet dat het te heet is, maar dat we wel lekker met haar kunnen zwemmen. En hoe ver rijden is Rethymnon vanaf het vliegveld?
Alle tips zijn welkom ook over evt. een ander eiland en appartementen.

Nou, ik ben de eerste maal in Rethymno geweest 25 jaar geleden en toen was het een heerlijk groot dorp.
Vandaag is het een grote stad met zijn voor- en nadelen.
Quote
#3
Positief of negatief veranderd?
Quote
#4
(13 March 2013, 16:09)Mootje schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Positief of negatief veranderd?

voor mij negatief, maar dat is natuurlijk persoonlijk hé
Quote
#5
Ik zou niet in Rethymnon gaan zitten met een baby.
Op zich is het best een leuke stad (géén dorp), maar niet voor met een baby.

Zelf ben ik toen mijn kind 9 weken oud was, en ieder jaar daarna, naar Georgioupolis gegaan. Dit dorp ligt 20 km ten westen van Rethymnon. Het is een dorp met uitstekende verbindingen naar Rethymnon, Chania, en naar het zuiden (Chora Sfakion).

Belangrijker, het is een zeer kindvriendelijk dorp, geen disco's maar wel veel leuke terrasjes aan het dorpsplein, ruim genoeg winkeltjes en supermarkten, dokterspost in het dorp en een 'health centre' 8 km verderop waarnaast ook een uitstekende Duitse arts zit.

Qua stranden: aan de rechterkant van het dorp een 9 km lang strand (richting Rethymnon). Daar is redelijk wat branding.
Aan de linkerkant van het dorp is een fantastisch strandje, Kalivaki. 5 minuten lopen vanuit het dorp. Heel erg geschikt voor kleine kinderen omdat er nooit branding is en het water heel lang zeer ondiep is. Er is daar ook een groot zwembad met een kinderhoek er in. Taverna.

Er zijn genoeg accommodaties in en bij het dorp. Zowel grotere hotels en resorts net buiten het dorp, als kleinschalige in het dorp.
Met de bus ben je in no-time in Rethymnon voor als je een keertje wil shoppen, cultuur snuiven, etc.. Hetzelfde geldt voor Chania (45 km).

Als je gaat zoeken naar accommodaties let dan goed op dat de accommodatie ook echt in Georgioupolis ligt. Veel touroperators bieden accomoddaties aan waarvan ze zeggen dat deze in Georgioupolis ligt, maar in feite liggen ze vaak in Kavros, een dorp 5 km verderop. Kavros is geen leuk dorp (vind ik). Alleen maar lintbebouwing langs een snelweg. Hotels en stranden aan de ene kant van de snelweg, taverna's en winkels aan de andere kant. De auto's rijden er snoeihard doorheen, en dan moet jij (met kind) oversteken. Niet naar Kavros (ook wel paralia Kournas genoemd) gaan dus.
Quote
#6
Mootje
Hoi ,het ligt er aan wat je wilt.
Wij zaten via eliza in Vamos,een dorpje tussen Georgopoulus en Chania in.
Hadden hier een huis met zwembad (met een kinderbadje zijn er ook)
Overal dicht bij maar met een prive zwembad en een auto.
Vind je dit te prijzig of zo zijn er inderdaad pakketreizen naar Georgo of hele leuke plaatsen in de omgeving.
Vliegen op Chania vonden wij fijn, niet zo druk en snel op plaats van bestemming

Veel plezier bij het uitzoeken van een reis
Quote
#7
Op Kreta zijn er vrijwel altijd artsen of kleine medische centra (niet te verwarren met ziekenhuis) in plaatsen die een regionale hoofdrol spelen voor de lokale bevolking, denk aan Mires, Ierapetra, Sitia, Plakias, Agios Nikolaos, ik denk ook wel in Kissamos, Georgopolis en Kalives.
De vraag is hoe dicht je bij de arts of medische post wilt zitten. Er zijn plaatsen waar je 1,5 uur rijden van de dichtstbijzijnde arts bent (vooral in het zuiden). In het noorden, een beetje buiten maar niet te ver van zo'n regiostad zit je denk ik goed.

Op het vasteland en de meeste andere eilanden geldt ongeveer hetzelfde. Niet te ver van een regionale hoofdplaats, of de hoofdplaats van een eiland. Heb je eenmaal een hotel o.i.d. op het oog, informeer daar dan even naar de nabijheid van een arts.

De eerste helft van september kan nog wel eens (te) heet zijn. Maar het water is voor de kleine in het naseizoen in elk geval aangenamer dan in het voorseizoen.
Quote
#8
Wat fijn jullie reactie!

Ik ga eens kijken voor Georgioupolis, goede tip.

Ik zag inderdaad ook een appartement met een privezwembad, lijkt me ideaal, maar is toch wel wat duurder.

Met een baby lijkt het me wel fijn om echt dichtbij een arts te zitten.
Misschien kan ik ook eens kijken voor een verwarmd zwembad.

Normaal gaan we in Augustus, dat is erg gezellig, maar door de hitte is het toch vaak minder mooi op het eiland (natuur). Lijkt me daarom ook wel leuk om eens in juni te gaan. Maar zou het wel heel jammer vinden als we niet met haar kunnen zwemmen.
Quote
#9
Dit jaar is bv ook Ross Holidays voor het eerst in Vamos en Kalyves. Een van de accomodaties in Vamos heeft ook een zwembad. Verder zijn vanuit Vamos ook de stranden van Almyrida, Kalyves en Georgiouplis dichtbij. In Vamos is ook een lokale kliniek aanwezig (ook met kinderarts) die 24 uur per dag geopend is. Ziekehuis in Chania is een half uur rijden.

Kijk anders ook eens op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#10
Waarom zwembad als je de zee vlakbij hebt ?
Een babyplasje in het zwembad zal de meeste mensen niet storen, maar een 'erger' ongelukje ?
En hoe vaak zul je werkelijk met zo'n kleine de natuur gaan bekijken of rondtouren ?

Ik denk dat jullie het meest gebaat zijn met een appartement op de begane grond, beetje weg van de hoofdweg, alles bij de hand (ook jullie eigen vertier: gezellige taverne bij appartement), en een strand met de eerste 10 meter ondiep water. Parasolletje voor de schaduw en een grote doek tegen het hete zand en klaar.
Misschien moet je een paar rijen strandstoelen op de koop nemen, maar in een stad zul je toch minder happy zijn denk ik.
Quote
#11
Wat Petraki beschrijft is inderdaad ook helemaal waar. Wij zijn in de zomer bijna dagelijks met onze kleine op het strandje van Kalyves te vinden (we wonen in Vamos). De zee is daar perfect voor kleine kinderen en met een baby kun je daar heerlijk in het water kliederen. Er zijn bomen (schaduw) en diverse taverna's. Dus bv Kalyves, maar ook Georgioupolis en natuurlijk Vamos zou perfect zijn. Lekker rustig in vergelijking met Retymnon en toch alles bij de hand (bv minimarkt, bakkerij). Naar Rethymnon en Chania kun je natuurlijk altijd nog als dagtrip naar toe.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#12
en wat betreft de accomodatie van ross in Kalives daarvan kun je van mij het adres wel krijgen
echt een toppertje hoor
zwembad kinderbadje direct aan zee leenfietsen en heerlijk rustig.
wij zijn er een paar keer geweest en gaan zeker weer terug.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Directe busverbinding vliegveld Chania - Rethymnon. Buurman 7 4.715 23 June 2019, 16:26
Laatste bericht: El Greco
  Carnaval in Rethymnon Patrick 3 2.130 26 February 2017, 18:21
Laatste bericht: TreinopStad
  snorkelen in Rethymnon Ma Ria 3 3.470 18 July 2015, 22:33
Laatste bericht: arjanw
Rainbow Kreta -Rethymnon- woonruimte gezocht voor studente Jacky 0 1.556 28 August 2014, 12:20
Laatste bericht: Jacky

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)