griekse taal
#1
kalispera sas, hallo, ik ben nieuw op dit forum,ben helemaal gek op griekenland, in het bijzonder Kreta, waar ik 2 keer per jaar met mijn man op vakantie ga... We gaan steeds naar hetzelfde bergddorpje, waar vele oude mensen wonen die geen engels of duits praten, ik ben de moro (baby) van het dorp, en iedereen is heel vriendelijk, wil een gesprekje aanknopen, maar nu komt het!! jullie kunnen het misschien wel al raden, ik heb 1 jaartje grieks gevolgd, dus ken wel wat (werk)woorden, maar dat is écht niet genoeg om een praatje te maken met al die lieve oudjes... Daarom wil ik graag griekse les volgen, in een klein groepje of privé, liefst in de omgeving van Antwerpen, Sint-Niklaas, Mechelen. Mijn eerste jaar grieks heb ik goed doorstaan, maar dat was avondschool in een grote groep en dat vind ik niet zo interessant. Daarom, beste griekenland-liefhebbers, weet iemand een oplossing? Euxaristo poli, dank u wel[/font]
Quote
#2
Is dit iets voor je? Is in Sint-Niklaas.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Of PCVO schijnt ook in Antwerpen te zitten.
Quote
#4
welkom hier xrissie!
Quote
#5
bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik het maar in Sint-Niklaas ga
proberen, spijtig dat ik dan wel nog tot september moet wachten;)
Quote
#6
Xrissi,

ik heb destijds vier jaar avondschool gevolgd in het "Grieks Huis" in Antwerpen (Vlasmarkt, zijstraat van de Groenplaats). De lessen werden destijds zeer goed gegeven en lonen zeker de moeite. Buiten de wekelijkse schooluurtjes zal je ook nog zelf heel wat studiewerk moeten doorspartelen. Ik weet wel dat de afgelopen jaren wat veranderingen zijn in het programma ten gevolge van tekorten aan lesgevers.
Ik heb ook contact gehad met de organisatie van de lbc-taalcursus. Dit was voor mij geen alternatief vermits ze alleen een basispacket Grieks geven en niet verder uitwerken voor gevorderden.
Enfin, veel succes en waar een wil is, is een weg!
Quote
#7
Xrissi, om een idee te hebben wat er je te wachten staat, neem eens een kijkje op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ik wens je alvast veel succes, eens je deze mooie taal wat beheerst, zal je merken dat er veel deuren en vooral veel harten voor je zullen open gaan in Griekenland.

ps: ik heb de cursus samen met Markos gevolgd en hij heeft gelijklovegreece
Quote
#8
@rhodos en @xrissi

Ik zou als ik jou was niet kijken op zeer handige website greekgrammar.nl de moed zakt je dan spontaan in de schoenen.
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
@Carien en Xrissi. Je begint niet zomaar met Grieks. Geweldige site, niks moed in de schoenen. Helder, overzichtelijk, makkelijk toegankelijk. Dank Carien, ik kende de site niet en ben er blij mee. Cor.
Quote
#10
De website greekgrammar.nl werkt niet voor alle browsers - bij mij werkt alléén de reklame prima... voor de rest is er niks te zien.

Maar op papier kan het ook:
Een uiterst goed en overzichtelijk grammatikaboekje is: 'Levend Grieks - een kleine grammatica' van A.M. van Dijk / Wittop Koning. Uitgeverij Coutinho.
De laatste revisie is van 1995, maar overzichtelijker is er volgens mij niet te krijgen in het nederlands taalgebied. Na het alfabet en de lidwoorden en naamvallen voor zelfstandige naamwoorden, komen de werkwoorden en wordt het langzaamaan wat moeilijker, tot het uiteindelijk in de diepe krochten van de griekse grammatika belandt. En dan nog zegt het boekje niet volledig te zijn...
Ik heb er de moed niet van verloren, maar halverwege voel je echt de behoefte om met grieken te gaan praten, want anders kun je de details niet meer onthouden zonder ook te oefenen.

Kent iemand een echt goede dictionair GR-NL en NL-GR? Ik heb de dikste van Prisma en die voldoen voor geen meter.
Quote
#11
Bij het aanleren van een taal, en zeker Grieks, is een school-begeleiding nodig. De moeilijke grammatica via een boek leren zal niet voldoende zijn. Het kan inderdaad een start betekenen maar als je echt in het Grieks taalbad wil stappen, zal je toch lessen moeten volgen.
Quote
#12
@cor de site is inderdaad makkelijk, overzichtelijk en toegankelijk. Het is de stof zelf die lastig is (vind ik dan he). Je zelf woordjes aan leren kunnen we allemaal, dat is ouderwets stampen. Maar om de grammatica onder de knie te krijgen denk ik dat het voor de meesten van ons noodzakelijk is dat er iemand is die je daar bij helpt.
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
dank je wel Carien, ik vind die greekgrammar niet slecht!! ik ben wel al zover dat ik een beetje weetje weet hoe de tijden gevormd worden, tenminste verleden, heden en toekomst, simpelste vormen, en het is goed
om te kunnen verbeteren via de antwoorden die erbij staan, ik vind dit al een zeer goede oefening in afwachting tot de griekse les in september.
Grieks huis is niet slecht, daar heb ik mijn eerste jaar grieks gevolgd, maar het 2de jaar kon ik niet gaan omdat ik op die dag later moet werken...
allemaal bedankt voor jullie spontane reacties
Quote
#14
@Carien. Helemaal eens. Ik heb 2 jaar les gehad van een Belgische (Anna Capelle - VU Den Haag) die tot vervelens toe hamerde op grammatica. Daarna een jaar Wim Oudshoorn, ook VU, die meer op de conversatietour zat. Inmiddels weet ik dat de basis onmisbaar is. Ja en dan is "jouw" site heel fijn. Cor.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bio woorden uit de Griekse taal Karidiès 0 656 22 July 2023, 14:58
Laatste bericht: Karidiès
  Griekse taal door Petra en Karides Arthur 11 3.006 18 August 2019, 17:01
Laatste bericht: Karidiès
  Griekse taal voor in de auto EVERDINA 0 1.867 27 January 2017, 18:37
Laatste bericht: EVERDINA
  Nieuwe rubriek: Griekse taal oriste 7 16.996 09 November 2015, 11:22
Laatste bericht: Brandaki
  Griekse taal d.m.v. plaatjes Ger 1 3.152 06 April 2014, 21:44
Laatste bericht: Sophia
  GRIEKSE taal xrissi 17 13.004 08 October 2013, 18:02
Laatste bericht: Imogen
  De Griekse taal. Aleko 11 8.095 19 April 2013, 15:58
Laatste bericht: Aleko
  Griekse taal op Twitter en Facebook Karidiès 6 5.211 30 July 2012, 08:06
Laatste bericht: Karidiès
  Η Ελληνικη γλωσσα-De Griekse taal Tana 0 2.176 27 May 2012, 12:32
Laatste bericht: Tana
  Beheersing Griekse taal Tol 25 15.490 26 March 2012, 09:57
Laatste bericht: Nanny

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)