Storing
#1
Wij hebben al een tijdje last van een vreemd fenomeen. Hier op Samos hebben we een schotel gericht staan op de Astra-1L satelliet en ontvangen het Canal Digital pakket voor NL. We hebben een goede ontvangst, dwz 's avonds. Als we bv in de koudere periodes ook overdag willen kijken, krijgen we na een poosje storing. Als we de boel dan uitzetten en wachten, gaat het weer eventjes goed maar na een paar minuten begint het overnieuw. Ik heb geen idee waar het aan ligt. Zet de schotel uit ofzo in het zonlicht? Wie weet het?
Quote
#2
Om een idee te krijgen wat er aan de hand zou kunnen zijn heb ik iets meer info nodig:

> Wat bedoel je met "storing"? Vallen de zenders uit, 'bevriest' je beeld of heb je last van blokjes in je beeld (artefacten)?
> Heb je dat ook op andere, vrij te ontvangen zenders (niet Canal Digitaal)
> Hoe zit het met je signaalsterkte/ kwaliteitssterkte? Als die maar 'kantje-boord' is kan dat natuurlijk een oorzaak zijn.
> Krijgt je ontvanger genoeg koeling (zit deze niet ingebouwd in een kast waar de warmte niet weg kan)?
> Als het alleen op CD-zenders is maak dan de chip van je smartcard eens schoon met een droog (brillen)doekje.
> Probeer de storing te simuleren. Wiebel bijvoorbeeld met de aansluiting van de F-connector op je LNB terwijl iemand anders het beeld checkt.
> Doe datzelfde met de aansluitingen op je ontvanger en kijk of er iets gebeurt.
Quote
#3
Ger ik ga het na en kom er binnenkort op terug
Quote
#4
Even een reactie. De storing is niet afhankelijk van losse draden ed. Het is ook op BVN. Het is overdag erger dan 's avonds. Sommige avonden hebben we nergens last van. De storing bestaat uit blokjes in het beeld, en als het erger wordt bevriezen van het beeld en daarna wegvallen van het hele beeld. Vaak op de RTL-zenders (oude frequentie) erger dan Ned1 enzo.
De signaalsterkte is meestal 65 - 75% en de kwaliteit rond 85% (als alles het goed doet)
De schotel is 90 cm doorsnee.
Een ontvanger staat vrij en de andere ontvanger staat in een kastje maar de storing is vrijwel tegelijkertijd.
Het vreemde is dat overdag het dus eerst een hele poos goed gaat en dan steeds slechter. Maakt niet uit welk tijdstip op de dag. Zie boven.
Quote
#5
(26 August 2013, 22:33)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Even een reactie. De storing is niet afhankelijk van losse draden ed. Het is ook op BVN. Het is overdag erger dan 's avonds. Sommige avonden hebben we nergens last van. De storing bestaat uit blokjes in het beeld, en als het erger wordt bevriezen van het beeld en daarna wegvallen van het hele beeld. Vaak op de RTL-zenders (oude frequentie) erger dan Ned1 enzo.
De signaalsterkte is meestal 65 - 75% en de kwaliteit rond 85% (als alles het goed doet)
De schotel is 90 cm doorsnee.
Een ontvanger staat vrij en de andere ontvanger staat in een kastje maar de storing is vrijwel tegelijkertijd.
Het vreemde is dat overdag het dus eerst een hele poos goed gaat en dan steeds slechter. Maakt niet uit welk tijdstip op de dag. Zie boven.

Schotel is te klein. Op Kreta heb ik een schotel van 160 cm.
Quote
#6
Multiquote:Schotel is te klein. Op Kreta heb ik een schotel van 160 cm.

Dat is onzin dat de schotel te klein is, op Kreta heb je tegenwoordig een perfecte ontvangst met een schotel van 90 cm en een goede HD ontvanger zie link van canal digital kan je zelfs met een schotel van 60 cm op veel plekken in Griekenland goede ontvangst hebben

Klik hier voor een overzicht
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




dan even klikken op de link west europa.
Quote
#7
Het enige dat ik kan bedenken is dat de schotel toch niet optimaal uitgericht is en je daardoor dus snel uitval hebt. 90 cm is inderdaad voldoende op Samos zoals Cornelius ook al aangeeft, dat moet zeker lukken.
Quote
#8
Ik heb een schoteltje van 70cm en een Amico receiver van nog geen €100 en heb altijd perfect beeld.
Wat ik niet meer heb via mijn antenne is de Griekse staats TV, sinds de ERT veranderd is heb ik alleen nog een paar commercielen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#9
Hier in Kalives, West Kreta hebben een meer dan goed signaal met een 1.20m schotel.
De schotel is uitgerust met twee LNB's; een voor de 19.2 en een voor de 23.5. Beide signalen gaan in een LNB splitter waarvan een kabel dan vertrekt naar de decoder.
Afgelopen winter tijdens flinke regenbuien geen verstoring van het signaal, wat vroeger nog wel eens gebeurde.

Afgelopen week was ik bij een kennis die ook last heeft van een slecht signaal. Dit bleek te komen door een slecht werkende LNB splitter die het signaal onvoldoende doorgaf. Eenmaal aangesloten direct op de LNB was het signaal weer ruim voldoende. Controleer dus ook de signaalsterkte na een eventuele LNB splitter.

Wat wij zelf ook eens hebben meegemaakt; is een kabel die uitgedroogd was door de zon. Kleine, nauwelijks waarneembare, barstjes in de buitenkabel. Met wat vochtigheid in de lucht, of tijdens regen krijg je dan verlies van signaal in de kabel. Het vocht was zelfs in staat om in de kabel naar beneden te lopen en uiteindelijk in de decoder uit te komen.
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)