Griekse anti-rookwet fiasco
#1
[Afbeelding: GREEK.jpg]

Ruim zes maanden na de invoer van het rookverbod in publieke ruimtes volgens Europese richtlijnen is er nog maar weinig veranderd.

Ondanks een uitgebreide publieksvoorlichting voorafgaand aan 1 juli 2009 (de datum van ivoering van de nieuwe wet) zijn de aanpassingen nodig voor het kunnen uitvoeren van de wet nog niet voltooid. Daardoor wordt er nog gewoon doorgerookt in publieke gebouwen zoals café's, overheidsgebouwen en ziekenhuizen. Volgens Panayiotis Behrakis, coördinator van de implementatiecommissie van de anti-rookwet, rookt het gehele land nog stug door.

Volgens diverse bronnen zijn er inmiddels al zo'n 100000 telefonische aanvragen van café- en bareigenaren voor informatie over de invoering van de nieuwe wet bij de overheid binnengekomen. Ook zijn er tot nu toe al meer dan 3000 klachten gedeponeerd.

Eén van de meest voorkomende problemen is het feit dat eigenaren foute of onvolledige aanvraagformulieren hebben ingevuld en daardoor niet de juiste vergunningen of ontheffingen hebben gekregen.

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




5 februari 2010.


Ger
Quote
#2
Ja, ja Ger,

Wie wil de Grieken nu wat verbieden!?
Alle, maar dan ook alle verordeningen vanuit de EU lappen de Grieken aan hun laars!
Zij hebben een mentaliteit van ,,lek mijn vestje", daardoor krijgen zij het begroting tekort ook niet terug naar de 3%; onder geen beding, zolang die waardeloze algehele mentaliteit niet gaat veranderen.
En wij? wij vinden het wel goed zo want wij zijn aan al die zo veel meer regeltjes ontsnapt uit Nederland omdat het voor ons daar te erg werd. Maar dat neemt niet weg dat ook hier de EU regels moeten worden na geleefd, te beginnen met dat iedereen zijn aandeel daarin voldoet, anders wordt het één nog grotere puinhoop in dit land.
Voor mensen met een West Europees pensioen is Griekenland best om te doen en ons hoor je over het leven hier niet klagen. Maar o wee de mensen die hier hun kost moeten verdienen en iets willen opbouwen, daar hebben wij medelijden mee.
De Grieken en hun land blijven voor ons om te leven...topppie!!
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#3
Nog steeds wordt die anti-rookwet met de voeten getreden.
We waren een dag of 10 geleden in Athene in «Στοά των Αθανάτων» op een rebetika-avond en de muzikanten waren nog niet begonnen of er werd al gerookt. Eén begint, vraagt een asbak en de anderen volgen. We waren net gerookte haringen toen we er buiten kwamen. Ik heb niets tegen rokers hoor, helemaal niet, maar te veel is te veel.
Quote
#4
Eigenlijk verbaast me de gang van zaken helemaal niet zo. Als je ziet hoe men in ons gedisciplineerde Nederland al met het rookverbod omgaat kan het bijna niet anders dan dat de Grieken dat weer op hun geheel eigen wijze zouden gaan invullen.

Ook ik heb helemaal niets tegen rokers hoor maar als ik zit te eten hoef ik andermans uitlaatgassen nou niet echt in te ademen lijkt me. Gelukkig zitten we in de tijd dat wij in Griekenland zijn doorgaans lekker buiten te eten en valt de overlast daardoor nog enigszins mee.

Eleni
Quote
#5
Het gevecht tegen het roken in Griekse openbare ruimtes lijkt steeds meer op een verloren zaak. Ruim een maand na het in werking treden van de nieuwe strenge wet wordt het rookverbod nog steeds - vooral in de grote steden - massaal aan de laars gelapt.
De aangekondigde strenge controles door de overheid op de naleving van het rookverbod blijven uit. Het lijkt erop dat de plaatselijke bestuurders liever geen opdracht geven tot het uitdelen van boetes met de regionale verkiezingen van 7 november in het verschiet.
Het Ministerie van gezondheid hoopt dat de wetgeving ná die verkiezingen wél zal worden gehandhaafd.

Het is de derde aanpassing van de anti-rookwet in de afgelopen 4 jaar.
In Griekenland roken 45% van alle volwassenen, meer dan in elk ander land van de EU.

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(vrij vertaald).
Quote
#6
Ik was gisteren in de taverna (annex kafeneion) bij ons in het dorp. De Duitse eigenaresse (getrouwd met een Griek) had zich vast voorgenomen het rookverbod door te voeren. Maar er kwam niemand meer! Wat doe je dan??? Je neemt het risico van een boete, want met rookverbod heb je sowieso al verlies. Dus werd er weer vrolijk op los gepaft. (ben zelf roker, dus droeg ook mijn steentje bij Big Grin)
Ik denk niet dat het gaat werken in een rokersnatie als GR, zeker niet in kleine gemeenschappen zoals op de eilanden. Athene is ver weg...
Quote
#7
(21 October 2010, 08:46)Jota schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik denk niet dat het gaat werken in een rokersnatie als GR, zeker niet in kleine gemeenschappen zoals op de eilanden. Athene is ver weg...

Tja Jota, maar dat zijn toch allemaal geen argumenten om de wetgeving massaal te negeren? De Grieken willen gewoon blijven roken in openbare gebouwen, ze houden zich niet aan (inter)nationaal afgesproken regels, ze ontduiken massaal de belastingverplichtingen en trekken zich al helemaal niets van asielzoekers aan zoals ik zojuist in een andere topic las. Misschien zie ik het verkeerd maar Griekenland is toch ooit tot de EU toegetreden dus zullen ze zich aan Europese regels moeten houden lijkt me. Of doen ze dat alleen als het hen zélf goed uitkomt?
Ik ben bang dat Griekenland zich met dit soort berichten in de media niet echt populair maakt bij de rest van Europa. Ik hoorde gisteren een Duitser op TV nog zeggen: we steunen ze met miljarden maar ze blijven maar doen waar ze zin in hebben. Zelfs zoiets onbenulligs als een rookverbod krijgen ze nog niet eens voor mekaar. Hoort zo'n land eigenlijk wel in de EU?
Eigenlijk begin ik me dat ook steeds meer af te vragen.

Ger

Quote
#8
Ben het roerend met jou eens Ger , maar wat betreft het rookverbod zouden alle europese landen zich eens achter de oren moeten krabben , meer gedupeerde namelijk dan echte "slachtoffers" in mijn optiek...
Dus roken GEWOON DOEN ....Big Grin
djdakman's signatuur
Quote
#9
Natuurlijk heb je daarin helemaal gelijk Ger. Ik probeerde alleen maar aan te geven wat een van de belangrijke oorzaken was van het niet slagen van die anti-rookwet.
En het is nou eenmaal de instelling van de Grieken. Ik werk op een makelaarskantoor en mijn bazin zegt: Niemand vertelt mij wat ik wel en niet mag doe in mijn eigen kantoor!. Einde oefening...
Ik denk ook dat de aanzet tot verandering vanuit de overheid moet komen. Laten ze goede controle-organen instellen, dan zal het langzaamaan wel veranderen. En dan stel ik voor dat ze beginnen bij belastingontduiking e.d. en niet bij de anti-rookwet ;)
Quote
#10
Geheel mee eens Jota, de negatieve spiraal kan alleen doorbroken worden door de landelijke overheid. Die moet zorgen voor duidelijke wetten met daarbij tevens duidelijk omschreven wat de gevolgen zijn indien die wetten niet worden nageleefd. Tevens een strenge controle op provinciale en gemeentelijke besturen zodat de corruptie en het gedoogbeleid daar ook word aangepakt. Alleen als de bevolking duidelijk word gemaakt dat de wetgeving voor iedereen geldt, dus ook voor de personen die tot nu toe door de mazen van de wet zwommen, is een ommezwaai in de denkwijze van de Griek -op lange termijn, dat wel -mogelijk. Men zal zich ooit moeten realiseren dat hun land willens en wetens tot de EU is toegetreden en dat dit niet alleen rechten maar ook plichten voor hen meebrengt. Griekenland is niet immers niet langer een "eiland" waar alles kan en mag maar een volwaardig lid van een groot Europa waar eenieder zich ook als zodanig dient te gedragen.

Ger


Quote
#11
Haha, ze voelen zich anders nog wel een apart "eiland" hoor. Want de rest komt van Evropi.
Vanmorgen zag ik nog op de Griekse tv: "800 Europeanen op Kreta gaan stemmen".
hmmm
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Anti-rookwet aangescherpt per 1 sep 2010 Ger 1 1.960 01 September 2010, 10:53
Laatste bericht: Jota

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)