Daar is de Troïka weer...of niet
#1
Is het bijna 1 april of zo? Ik dacht het niet. Maar dit lijkt wel een klucht.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
tegenwoordig, hoe groter je diploma's, hoe gekker je voorstellen
Quote
#3
Vooreerst, ik ben geen voorstander laat dat duidelijk zijn. Maar...
ik kan er toch wel een (klein) beetje begrip voor opbrengen. Oké zonder gegevens over deze luchthavens is het maar "om je heen slaan" maar volgens mij zijn er toch een paar bij die toeristisch gezien ver van rendabel zijn. Als je dan het kostenplaatje berekend om dit open te houden? Denk dat zelfs menig scheepsmagnaat zich hier alvast niet druk zou overmaken, omdat zij er zelfs niet al te veel voordeel zouden van hebben.
Quote
#4
de duitsers zijn gewend om met de parachute te vallen.
Quote
#5
(12 October 2013, 17:47)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




de duitsers zijn gewend om met de parachute te vallen.

Big Grin
Quote
#6
(12 October 2013, 16:56)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vooreerst, ik ben geen voorstander laat dat duidelijk zijn. Maar...
ik kan er toch wel een (klein) beetje begrip voor opbrengen. Oké zonder gegevens over deze luchthavens is het maar "om je heen slaan" maar volgens mij zijn er toch een paar bij die toeristisch gezien ver van rendabel zijn. Als je dan het kostenplaatje berekend om dit open te houden? Denk dat zelfs menig scheepsmagnaat zich hier alvast niet druk zou overmaken, omdat zij er zelfs niet al te veel voordeel zouden van hebben.

Dit voorstel lijkt veel op het voorstel om kleine eilandjes met onder de (naar mijn herinnering) 175 inwoners hun bootverbinding af te nemen, wat gelijk staat aan de boel ontruimen, want je sluit mensen af van medische voorzieningen en bepaalde levensmiddelen.

Mocht dit voorstel van de luchthavens doorgaan, dan zal dat destructieve gevolgen hebben voor de locale economie. Ik kan nu spreken voor Skyros, een van de eilanden op het lijstje van de Troika. In deze crisis hebben wij dankzij de goedkope vluchten van Aegean nog Grieken gehad die op vakantie kwamen. Voor onder 40 euro kon je naar en van ons eiland. Er waren mede daarom gelukkig nog genoeg mensen die ons eiland voor een aantal dagen bezochten. Voor buitenlands toerisme is het vaak te omslachtig om helemaal met de auto en boot te reizen, maar een overstap op de luchthaven van Athene naar Skyros haalden mensen toch over om ons eilandje aan te doen. Verder kunnen ook de Skyrianen zelf (alsmede alle andere inwoners van Griekenland die in de omgeving wonen van deze 22 luchthavens), mochten deze plannen doorgaan, straks niet meer op een snelle manier naar het vasteland/ of elders toe.

De buitenlandse 'geldschieters' zouden eindelijk eens moeten beseffen dat de meeste Grieken dat geld, dat linea recta weer naar de banken gaat, niet meer willen; het is namelijk geen steun te noemen en heeft ons alleen maar verder de ellende in gestort. Alleen de Griekse regering schudt geen nee, en knikt maar ja. En de Griekse bevolking moet het hoofd wederom buigen.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#7
Die maatregel zou natuurlijk het omgekeerd effect voor de economie én voor het toerisme hebben. Beseft de Troïka, met het IMF voorop, dan niet dat mobiliteit een prioritaire zaak is voor inwoners én voor toeristen? Uiteraard in de eerste plaats voor de bevolking zelf. Zoals Roos schrijft: denk maar aan medische noodwendigheden.
Wat gaan ze doen? De luchthaven(tje)s sluiten en laten verkommeren? De infrastructuur bestaat nu eenmaal, maar ze laten er dan nog liever distels over heen groeien... Onbegrijpelijk! Als een luchthaven, hoe klein ook, goed gerund wordt, dan kan ze - in het breed geziene kader van de economie - geld opbrengen.
Dat zoiets een aderbreuk betekent voor de bevolking zelf, hoeft geen twijfel. Erg (zucht)!

Maar de lieverds van de Troïka hebben nog meer leuks voor ons allen in petto: ze denken aan een taks van 10 % op ons aller spaargeld. En het zou volgens hen best snel en plots moeten gebeuren, in de 15 landen van de eurozone:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Eén van hun uitspraken:
'Het verleidelijke van zo'n belasting is dat ze kan worden geïmplementeerd vooraleer mensen zich er aan kunnen onttrekken."
Ze durven nogal! In de reacties aan meer dan 650 digitale lezersbrieven op de website van een Vlaamse krant las ik uiterst grote verontwaardiging. Eén van de lezers schreef zelfs: "Als dàt gebeurt, is het oorlog'".
Het smerige van zo 'n voornemen is ook dat het bij het grote publiek niet bekend is. Wie van jullie heeft het in het tv-journaal gezien, of op de radio gehoord? Juist, zo goed als niemand. Het stond op een paar digitale krantenwebsites, maar 's anderendaags niet in de gedrukte kranten zelf.
Indien zoiets écht zou gebeuren, dan voorspel ik een 'run on the bank', waarvan de toestand in Cyprus begin dit jaar zelfs maar een klein voorsmaakje was.
Bij wie zijn leven lang gewerkt én gespaard heeft, om bijvoorbeeld de aankoop van een huis te financieren, of om aan zijn kinderen een spaarboek te kunnen geven, gaat men dan eens 10 % stelen. Wat een gemene dieven!
O ja, ik veronderstel dat die maatregel dan niet alleen geldt in de 'rijkere' landen, maar ook in Griekenland zelf, aangezien de Troïka spreekt over de 15 landen van de eurozone... Alsof Griekenland nog niet genoeg heeft moeten doorstaan...

Dit is misschien heel eventjes 'off the record', maar ik vind het belangrijk genoeg om het even te posten.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#8
(12 October 2013, 21:34)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 October 2013, 16:56)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vooreerst, ik ben geen voorstander laat dat duidelijk zijn. Maar...
ik kan er toch wel een (klein) beetje begrip voor opbrengen. Oké zonder gegevens over deze luchthavens is het maar "om je heen slaan" maar volgens mij zijn er toch een paar bij die toeristisch gezien ver van rendabel zijn. Als je dan het kostenplaatje berekend om dit open te houden? Denk dat zelfs menig scheepsmagnaat zich hier alvast niet druk zou overmaken, omdat zij er zelfs niet al te veel voordeel zouden van hebben.

Dit voorstel lijkt veel op het voorstel om kleine eilandjes met onder de (naar mijn herinnering) 175 inwoners hun bootverbinding af te nemen, wat gelijk staat aan de boel ontruimen, want je sluit mensen af van medische voorzieningen en bepaalde levensmiddelen.

Mocht dit voorstel van de luchthavens doorgaan, dan zal dat destructieve gevolgen hebben voor de locale economie. Ik kan nu spreken voor Skyros, een van de eilanden op het lijstje van de Troika. In deze crisis hebben wij dankzij de goedkope vluchten van Aegean nog Grieken gehad die op vakantie kwamen. Voor onder 40 euro kon je naar en van ons eiland. Er waren mede daarom gelukkig nog genoeg mensen die ons eiland voor een aantal dagen bezochten. Voor buitenlands toerisme is het vaak te omslachtig om helemaal met de auto en boot te reizen, maar een overstap op de luchthaven van Athene naar Skyros haalden mensen toch over om ons eilandje aan te doen. Verder kunnen ook de Skyrianen zelf (alsmede alle andere inwoners van Griekenland die in de omgeving wonen van deze 22 luchthavens), mochten deze plannen doorgaan, straks niet meer op een snelle manier naar het vasteland/ of elders toe.

De buitenlandse 'geldschieters' zouden eindelijk eens moeten beseffen dat de meeste Grieken dat geld, dat linea recta weer naar de banken gaat, niet meer willen; het is namelijk geen steun te noemen en heeft ons alleen maar verder de ellende in gestort. Alleen de Griekse regering schudt geen nee, en knikt maar ja. En de Griekse bevolking moet het hoofd wederom buigen.


Roos, het is net daarom dat ik schreef, (zie mijn eerste twee zinnen) en "een klein beetje" begrip & "toeristisch" gezien.
Voor lokale bewoners is het al een iets ander verhaal nauurlijk, door jou al correct omschreven. Toch economische gezien zijn een hoop luchthavens van de 22 genoemden, verlieslatend, en dat is echt het enige wat telt voor hen. Dus financieël correct te verantwoorden, maar moeilijk te "verkopen" aan de plaatselijke bevolking natuurlijk.
Als ik zie hoe hoe er in de tijd bij onze landing op Naxos & Milos, een "hoop" Olympic-personeelslieden voorhanden waren om een handjevol toeristen op te vangen...Undecided (zal nu met de overnamen door Aegean ook wel wat minder worden).
Langs de andere kant, het ontnemen van bootverbindingen zet bij mij dan wel weer kwaad bloed. Hier zouden ze pas echt in de fout gaan moest dit daadwerkelijk doorgaan.
BTW, ik kan nooit geloven dat ze Skyros deze verbindingen gaan ontnemen, daar is het eiland net even te belangrijk voor denk ik. ;)
Quote
#9
@El Greco, ik had jouw stukje goed gelezen hoor en zag het ook geenszins als een goedkeuring van de plannen van jouw kant. Alleen ik haalde jouw stukje aan om inderdaad uit te leggen wat het voor de mensen in deze gemeenschappen betekent.

Daarnaast is het ook krom om als Troika te zeggen dat je de economie in Griekenland wilt redden (om zo de eurozone drijvende te houden), maar tegelijkertijd onze economie bij het grof vuil te zetten. Het woord steun, noodhulp en meer van dat soort verzinsels, schieten bij mij dan ook direct in het verkeerde keelgat. Het gaat inderdaad allemaal om op korte termijn geld te zien. Niet om op langere termijn Griekenland te redden van de ondergang (die helaas al in volle gang is). Anders zouden zij niet weer met dit catastrofische plan komen dat de Griekse regering eerder wel van tafel had geveegd. Een ieder die dit treft is namelijk een deel van de (inmiddels zeer slecht) draaiende economie. Pakken zij hen hun inkomen af, dan heeft dat een direct gevolg op de hele economie. Pure hypocrisie dus als men van de Troika komt met hun zogenaamde hulp. Ze kunnen het houden wat mij betreft!
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Daar gaan weer 12,6 miljard euros richting Griekenland. Aleko 1 3.328 20 July 2014, 09:16
Laatste bericht: Wim M
  Troïka's Harvest. Aleko 7 5.777 12 August 2013, 01:34
Laatste bericht: Aleko

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)