Griekenland het minst genereuze land ter wereld.
#1
Wat moeten we hier nu weer van denken?Zoals, hoop ik, algemeen bekend is ben ik nu niet direct een Griekenland-basher.Ik sta op mijn benen te trillen.Iemand met kennis en wijsheid, die een lampje hierover voor mij kan laten schijnen? Wel even eerst lezen:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&id=1653
Quote
#2
@Aleko, ik denk dat meerdere zaken hier een rol spelen. Ook ik merk hier dat vrijwilligerswerk lang niet zo ingeburgerd is zoals dat in Nederland het geval is. Dat komt deels, denk ik, omdat Grieken trotse mensen zijn en op de een of andere manier het idee hebben dat vrijwilligerswerk hun trots aantast; deels omdat Grieken veelal fulltime werken (in tegenstelling tot Nederland waar part-time werken de normaalste zaak van de wereld is) en minder de mogelijkheid/de tijd hebben om zich in te zetten voor vrijwilligerswerk; deels (en dat steekt mij soms wel) omdat er nog steeds veel taboe's liggen in dit land. Wat bedoel ik met dit laatste: vrijwilligerswerk is nodig voor hulpbehoevenden en dat zijn toch veelal daklozen, immigranten en bijvoorbeeld mensen met lichamelijke of geestelijke beperkingen (gehandicapten). Dit zijn groepen die in Nederland al langer binnen de samenleving opgenomen zijn, maar hier toch nog vaak buitengesloten worden, of als 'onvolwaardig' worden gezien door een meerderheid van de bevolking. Voorlichting vanuit de overheid zou dit kunnen veranderen, maar die legden en leggen hun prioriteiten elders, en bepaalde politici is deze xenofobie natuurlijk ook niet vreemd.

Wat betreft de donaties denk ik dat dit ook ligt aan de enorme bedragen die mensen in Griekenland kwijt zijn aan de vaste lasten in verhouding met hun inkomen. En dan bedoel ik niet alleen de standaard lasten, maar wat ik heb gemerkt is dat Grieken vaak alle vaste lasten van hun jong-volwassen kinderen op zich nemen. Dit is een niet te onderschatten kostenpost die er, zeker nu in de crisis, enorm inhakt.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit allemaal invloed heeft op de genoemde percentages, maar ik denk zeker wel dat al deze factoren een rol spelen.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#3
Ik moet eerlijk zeggen Aleko dat ik niet erg raar op kijk van dit bericht. Ik heb een aantal jaren in Griekenland gewoond, en het viel mij op dat Grieken vooral hun familieleden, vrienden en/of buren helpen. Familie of vrienden worden door Grieken (financieel) gesteund op een manier die ons Nederlanders volgens mij vreemd is. Nederlanders tasten dan wel weer in de buidel voor goede doelen ed. Vrijwilligerswerk is voor zover ik het zie pas de laatste jaren een beetje in opkomst aan het komen in Griekenland. Evenals bewustheid voor het milieu ed.
Ik sluit me ook wel aan bij het stukje van Roosmarijn.
Quote
#4
Ja, dat is wel een heel merkwaardige score voor een land waar de termen filotimo en filoxenia uitgevonden zijn. Een pasklaar antwoord heb ik niet, maar ik wil wel proberen een voorzichtig lampje te laten schijnen. Het probleem zou zomaar in de vraagstelling kunnen schuilen. In het rapport lees ik dat dit de vragen waren:

Have you done any of the following in the past month?
- Donated money to a charity?
- Volunteered your time to an organisation?
- Helped a stranger, or someone you didn’t know who needed help?


De eerste twee vragen gaan duidelijk over geïnstitutionaliseerde hulp. Het gaat om vrijwilligerswerk voor een organisatie, aan geld geven aan een liefdadigheidsdoel. De vragen gaan dus niet over hulp aan familie, buren of vrienden. En juist daarin zijn de Grieken sterk, heb ik altijd begrepen.

En wees eerlijk. Wie van ons heeft de afgelopen maand een vreemdeling of vreemde geholpen die hulp nodig had? Ik niet. En vorige maand ook al niet. Toch zei 30% van de Grieken dat ze dat wél deden. Kijk....

(Ik zie net het stukje van Marjan. Ik denk dat onze reacties op hetzelfde neerkomen.)
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Land van het jaar cors 0 473 28 December 2023, 22:19
Laatste bericht: cors
  De wereld is maar klein Nanny 3 1.147 02 September 2023, 11:30
Laatste bericht: Nanny
  Een Griek die de wereld gaat redden metaxa 2 1.287 11 November 2020, 17:14
Laatste bericht: Patrick
  Oudste wrak ter wereld gevonden: blijkt Grieks schip Ger 2 1.510 25 October 2018, 15:46
Laatste bericht: Patrick
  Wereld Toerisme dag Patrick 2 1.565 28 September 2017, 10:37
Laatste bericht: jacq1970
  Griekenland slechtste land om te leven als expat Ger 10 4.019 17 September 2017, 22:57
Laatste bericht: El Greco
  Ter ere van Julie Smit en Lesvos Aleko 5 4.214 12 June 2016, 23:49
Laatste bericht: Yiannakis
  Welk grieks eiland is het minst toeristisch? Japio 46 27.697 12 March 2015, 13:29
Laatste bericht: Costas
  eilanden of vaste land? spikie 24 12.973 08 February 2015, 10:05
Laatste bericht: ElsR
  Zo ziet een Griek de wereld (geschreven door een Griek) ADO 9 6.510 04 February 2015, 08:52
Laatste bericht: ElsR

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)