Peiling: Ik ga ook met mn eigen auto naar Griekenland.
Je hebt geen toestemming om te stemmen in deze peiling.
Tuurlijk. Mooi avontuur
78.79%
26 78.79%
Echt niet. Kijk wel uit.
21.21%
7 21.21%
Totaal aantal stemmen: 33 stem(men) 100%
* Je hebt op deze optie gestemd. [--]

Met je eigen auto naar Griekenland. Gek?
#1
Tongue 
Dit jaar gaan we weer met de auto naar Griekenland.

In 2006 hebben we ook n 'rondje' Griekenland gedaan. We zijn in 2 dagen via Belgrado en Macedonia naar de griekse grens gereden.

Vandaar uit zijn we naar Meteora, Delfi, Athene, Sparti, Epidavros, Gythio en Olympia geweest.

Ondanks dat we 2 dagen opgepropt in de auto hebben gezeten (heen en terug), vonden de kinderen (toen 8 en 5 jaar oud) t geweldig en wilden ze dit jaar weer.

De meeste mensen waar ik dit aan vertel verklaren ons voor gek. Zijn wij nou inderdaad zo gek of zijn er meer mensen die zo avontuurlijk ingesteld zijn?

Wij zijn n gewoon Nederlands gezinnetje, zonder speciale binding met Griekenland, behalve dan dat we Griekenland n fantastisch land vinden.

Heeft er iemand recente ervaring met met reizen met de auto over t vasteland?
Heeft de crisis t humeur van de Grieken al verpest of zijn ze nog steeds zo vriendelijk en gastvrij als in 2006?
Quote
#2
Wij doen het ook al een aantal jaren en bevalt goed. Inderdaad zeggen mensen helemaal naar Griekenland maar als je dan zegt is dezelfde afstand als Benidorm draaien ze wel bij
Quote
#3
Tja, als je alle tijd van de wereld hebt, zou het een optie kunnen zijn, hoewel je met de huidige benzineprijzen er ook niet echt vrolijk van wordt.
Dus nee, doe mij maar het vliegtuig. Ik denk zelfs dat het per saldo goedkoper is met 2 personen om te vliegen dan om er heen te rijden. Nog afgezien van de tijdwinst die je met het vliegtuig boekt. Wij hebben maar beperkte vakantiedagen dus 2 weken achter elkaar wordt het maximaal. En dan hakt die reis er wel in.
Quote
#4
(03 May 2014, 16:26)elly veen schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij doen het ook al een aantal jaren en bevalt goed. Inderdaad zeggen mensen helemaal naar Griekenland maar als je dan zegt is dezelfde afstand als Benidorm draaien ze wel bij

Ik weet niet hoe jij telt maar van A.dam naar Benidorm is iets meer als 2000 km. Van A.dam naar Thessaloniki is 2350 km en tot Athene dik 2800 km.
Dat scheelt toch een slok op een borrel, maar het is wel een mooie rit die ik als trucker bijna 25 jaar ben gereden 2 keer in de maand.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
Tot aan de griekse grens is t zo'n 2200 km.

Wij gaan 3 weken. Met 4en is het altijd goedkoper dan vliegen, zeker als je de autohuur ter plaatse ook nog meerekent.

@Arthur: ik vind t ook n mooie rit, maar zou t toch niet graag 2x per maand willen doen.
Quote
#6
ik doe het iedere jaar, ook als het moet alleen. ik wil het niet ruilen. goedkoop is het niet, als je lang van te voren vliegtickets boekt is zeker goedkoper.ik deed het ook voor dat ik kwam in nederland wonen. het is een prachtig reis , welke route dan ook. er is niks mooier dan Igoumenitsa sochtends zien van uit de zee,en over land is ook een mooi reis. Belgrado, de Donau (mijn kinderen worden gek, als ik steeds roep, kijk de Donau weer.) bij Pasau, of Praag of bij Budapest bij Belgrado,of in Roemenie , het is prachtig.
sommige van mijn griekse vrienden doen het 3 keer per maand.
een ding , boven bij de pol , de tweede keuze , ik kijk uit is niet meer relevant. ik zie zo veel mensen onderweg, behalve de yugoslaven de turken en de grieken ik zie steeds meer europeanen die zeker tot Hongarije deze reis doen maar ook richting griekenland.
aan de andere kant ik begrijp de mensen niet die nu met de huidige kwaliteit van de ferry's hun geld geven aan Grimaldi. maar goed , het is maar een keuze.
Quote
#7
Arthur wij gaan inderdaad naar Thessaloniki Halkidiki en dan is het verschil naar Benidorm 200 km op zo'n afstand een klein verschil. Vrienden van ons maken die reis naar Spanje ook regelmatig dus ik weet wel waar ik over praat.
Vito als je voor 2 weken gaat moet je zeker met het vliegtuig gaan anders verspeel je wel een aantal dagen.
Maar de reis is voor ons ook vakantie
Quote
#8
Wij rijden met de auto + caravan naar Griekenland (35 jaar). Vaak horen we dat het gevaarlijk is, maar wij hebben dat nog nooit zo ervaren. Zodra we in de auto zitten begint voor ons de vakantie. Sinds we met pensioen zijn kunnen we wat langer weg blijven, dus dat is dan weer een meevaller. Wij hebben ook de mogelijkheden, zoals vliegtuig of via Italië gedaan en alles heeft zijn charmes. Maar wij geven toch de voorkeur om over land te gaan.
Quote
#9
Waarom niet?! Ik denk er ook over na, maar aangezien ik alleen zou gaan, komen de brandstofkosten op ong. 3X een retour vliegreis.
Als je er autohuur bijrekent wordt 't uiteraard een ander verhaal, en aangezien ik 't wel een fijn idee vind om te kunnen gaan en staan waar ik wil zie ik 't toch als een optie.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is de route die mensen nemen, en ook de veiligheid onderweg, ik heb toch al wat griezelverhalen gehoord, en ik bereid me graag goed voor.
Quote
#10
Tis zoals Tzimis al aangeeft, zowiezo een prachtige reis. Vind t t/m Passau altijd km vreten, daarna begint de vakantie echt.

Valt me op dat veel mensen via Hongarije gegaan. Wij zijn vorige keer via Zagreb, Beograd, Nis en Macedonia gereden en dan door naar Meteora. Vooral Macedonia vondt ik erg mooi en lekker rustig.
Wel vaak aangehouden door politieagenten die boete's wilden uitschrijven voor te hard rijden. Nu rijdt meestal ook wel harder dan toegestaan, maar zodra ze de blonde kindertjes achterin zagen en ik net deed alsof ik geen duits sprak, kwam ik iedere keer weg met n waarschuwing.
Quote
#11
Ik vond de route via Hongarije veel beter, het is vlakker en mooier.Toen de oorlog op de Balkan begon kon het niet meer en zijn we nog met de ferry via Italie gegaan.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#12
Wij gaan over Hongarije, dat vinden we makkelijker, maar er is niets mis met de andere route. Wij hebben ons nog nooit onveilig gevoeld.
Quote
#13
inderdaad Hongarije is makkelijk, autoweg van grens tot grens enkel in de druke dagen , verkeer op de ringweg van Budapest. de aansluitingen zijn nog niet helemaal optimaal.
ik doe liefs via Dresden Praag, is veel rustiger en mooier dan richting Passau. via Roemenie en Bulgarije hebben wij 2 jaar geleden gereden en was ook mooi.
de mooiste stuk van de reis is na Lescovac tot aan de grenzen met Fyrom en in Fyrom zijn ook prachtig stukjes.vooral een aanrader voor een pauze voor koffie of eten, de volgende
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






over gevaar , je moet wel opassen zo als overal zou je moeten doen. niet stopen aan de kant van de autoweg omdat iemand wijs naar je wielen omdat je een lekke band zou hebben, zoek je parkeer plekken waar meerdere mensen zijn , dat lukt zelfs in Servie om zo een op de uatoweg te vinden om rustig een paar uurtjes te slapen.
je laat geen auto met een tas open of dure smartphones zo maar op de achterbank , dat ben je kwijt ook in Duitsland of Italie.
Quote
#14
Rustige wegen en brandstof besparen via Hongarije klinkt op zich goed, zal eens kijken of dat een beetje aansluit bij mijn oorspronkelijke plan om vanaf A'dam > Munchen > Beograd > Salonica te gaan, in Munchen heb ik een mogelijkheid tot overnachten, en in Beograd zelfs de beschikking over een afgesloten garage.
Salonica > Fyrom > Beograd en VV. heb ik al meermaals gedaan met goede vrienden, daar zie ik niet tegenop, maar ik overweeg in een keer A'dam > Beograd te doen, maar dat houdt in dat ik s' nachts op onbekende wegen moet rijden, en daar zie ik dan weer wel tegenop.
Wat betreft veiligheid, het gezonde verstand wat men in nederland hanteert, gaat bij mij niet overboord zodra ik de grens passeer, dus tenzij ze me letterlijk klemrijden..
Waar ik wat meer bezorgd over ben zijn corrupte agenten die proberen wat extra's binnen te halen door fictieve snelheidsboetes uit te schrijven, een van mijn beste vrienden in GR. is meermaals aangehouden, paspoort afgenomen, alleen terug te krijgen op het bureau na betaling van een flink bedrag.
En aangezien er in een NL paspoort letterlijk staat dat je 't niet mag afgeven, doe ik dat dus ook alleen maar als 't echt niet anders kan, iets wat me vorig jaar bij de turkse grens al redelijk wat problemen heeft opgeleverd, de prijs voor een toeristenvisum staat in Euro's op de zegel, alleen accepteren ze geen Euro's, en wordt je gedwongen 1 kilometer verderop te wisselen terwijl hun je paspoort innemen..
Dat was dus ook de laatste keer dat ik die kant ben opgeweest, en dat is zacht uitgedrukt.
I.i.g. excuses aan de OP dat ik zijn discussie enigszins heb gekaapt, misschien heb je 'm al gevonden, er is een discussie uit 2012 waar uitgebreide info over de route wordt besproken, inc. prijzen voor brandstof en tol.
Bedankt voor de reacties!
Quote
#15
Wij (3 personen) rijden ook al sinds 2006 met de auto elk jaar naar onze familie in Griekenland. De eerste 2 keer via Ancona-Igoumenitsa. Daarna over het vaste land. De eerste keer via Hongarije en overnachtten toen in Szeged (leuke uitgaansstad). Maar onze favoriete route blijft via Oostenrijk waar we standaard de 1e overnachting hebben in Filzmoos en daarna via Slovenie afzakken richting Beograd. Onze 2e overnachting is standaard in Nis. Daarna rijden we door naar Volos. Nog nooit problemen gehad onderweg. Goed op je snelheid letten in Servie en zorgen voor voldoende contant geld voor tol en wc's onderweg. In 2012 waren we voor tol 135 euro kwijt. Dit was heen en terug, inclusief de wc's in Duitsland/O'rijk (die zijn 0.70 cent), maar exclusief de vignetten voor Oostenrijk (bij de ANWB te kopen).
Quote
#16
(04 May 2014, 13:07)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




niet stopen aan de kant van de autoweg omdat iemand wijs naar je wielen omdat je een lekke band zou hebben, zoek je parkeer plekken waar meerdere mensen zijn ,

Als je een ei op je voorruit krijgt NIET je ruitenwisser en/of sproeier aanzetten! Je ziet letterlijk niets meer en moet je wel stoppen met alle gevolgen vandien.
Quote
#17
(04 May 2014, 20:17)Sophia schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(04 May 2014, 13:07)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




niet stopen aan de kant van de autoweg omdat iemand wijs naar je wielen omdat je een lekke band zou hebben, zoek je parkeer plekken waar meerdere mensen zijn ,

Als je een ei op je voorruit krijgt NIET je ruitenwisser en/of sproeier aanzetten! Je ziet letterlijk niets meer en moet je wel stoppen met alle gevolgen vandien.

Moet je wisinstallatie niet op automatisch staan, gaan ze wissen voor je er erg in hebt Confused
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#18
Zo te horen heb je hier al een nare ervaring mee gehad, hopelijk is 't nog goed afgelopen.
Ik verwacht dit soort fratsen eerlijk gezegd niet in Duitsland en Oostenrijk, van Hongarije weet ik weinig, en van alle keren dat ik in Servie ben geweest zijn er nooit problemen geweest, behalve de gladjanussen die, toen we met pech op de wegenwacht moesten wachten, beweerden het probleem voor 300,- ter plekke wel konden oplossen, tot driemaal toe.
Gelukkig heb in die gevallen mijn voorkomen mee ;)
Quote
#19
Ik ben erg benieuwd waar Sophia dat ei op dr auto gegooid kreeg. Is wel n vervelende rotstreek.

Afgezien van de corrupte politieagenten hebben we geen nare ervaringen meegemaakt. De rit vanaf Nis door Macedonia was erg mooi.

Grappigste was wel t "wegrestaurant" waar we in Servie gegeten hebben. We werden als koningen onthaald en perfect bediend, tot er n louche uitziende big boss met zn gevolg in n grote veel te grote Mercedes met zwarte ramen langskwam. Toen bestonden we ineens niet meer.

T werkt daar toch net wat anders als in west europa. Toch heb ik me geen moment onveilig gevoeld.

@Caduceus; als je er n beetje uitziet als je Avatarfoto, kom je overal wel mee weg. Is misschien wel handig om corrupte agenten af te schrikken. Wink
Quote
#20
Ik verwacht eerlijk gezegd bij elke niet EU grensovergang de auto leeg te moeten halen ;)
Quote
#21
Ik denk dat ik ook weer gewoon via Servie zou rijden. Denk wat Irini45 aangeeft wel verstandig is.
Voldoende contanten (Euro's en Kroatisch en Servisch geld) en niet te snel rijden. Ook al heb heb ik met dat laatste wel altijd moeite.
Schiet niet op.
Quote
#22
(04 May 2014, 23:17)Ruud+Jenny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ben erg benieuwd waar Sophia dat ei op dr auto gegooid kreeg. Is wel n vervelende rotstreek.

Het is mij gelukkig niet overkomen, ik heb het van kennissen gehoord en ook een keer ergens gelezen.
Quote
#23
(03 May 2014, 18:32)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




aan de andere kant ik begrijp de mensen niet die nu met de huidige kwaliteit van de ferry's hun geld geven aan Grimaldi. maar goed , het is maar een keuze.

Beste Tzimis,

Ik begrijp niet wat je tegen de Minoan hebt of bedoel je werkelijk de Grimaldilijn?
Met Minoan ben ik zeer tevreden en donderdagavond is het weer zover dan weer terug naar Europa zoals de Grieken dat over het algemeen noemen.
Dat de drankjes en eten aan de prijs zijn ben ik met je eens maar dat geld ook voor Anek of Superfast. Gelukkig krijg ik dan nog wel 10% korting op het verbruik plus punten voor een vrije trip.

Kalo Taxidi,

Dick
Quote
#24
Ik sta nu te wachten op de minoan naar Heraklion, gister vertrokken met Minoan vanuit Ancona, als immer goed bevallen.
Quote
#25
Griekenland is een populair Camper land. Op het camperforum is het één en ander te lezen over rijden (en varen) naar Griekenland.
Kijk
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Googlen op b.v. "met de camper naar Griekenland" om sites met reisverslagen te zoeken. Ook op Belgische en Duitse Campersites / forums is veel te vinden, over reizen over de weg (of water) naar Griekenland.
Ries's signatuur Gr, Ries

Reizend met een HYMER B544 Fiat Ducato iTDi 230
Quote
#26
Beems ik bedoel zeker Grimaldi. Minoan is al lang geen griekse rederij en de kwaliteit is niet meer goed .het zelfde voor de Anek. de prijzen op de boot ook met 10% korting zijn te hoog.
Quote
#27
Tzimis, jij rijdt toch altijd met de auto. Kun je dan objectief berichten over een rederij, of heb je alles van horen zeggen?
Quote
#28
ik rijdt meestal met de auto, maar ik ga soms ook naar Athene en dat vind de rest van de familie makkelijk door Italie. vorige jaar heen via Italie.
oude Ro-Ro van Grimaldi, geen ventilatie iedereen slapen in de hut met deuren open, excuses laat staan uitleg en geld terug nee hoor.
3 jaar geleden Anek via Venetie. zelfs deze enige top moment van de reis , het varen via Venetie is niet meer, oude bekende boot van Anek met enige stand van ventilatie diepvries stand. het feite dat iedereen zijn auto op elkaar moet parkeren en als vee behandelt worden, is voor mij bekend, van uit de binnenlandse ferry's vroeger maar ik dacht als je toeristen vervoerd moet toch anders.
ook iedere week spreek ik, , en ik vetrouw hun belevenissen over de rederijen , griekse chauffers die de reis iedere week doen,ook wij gingen via Italie , van uit Bari Brindisi Venetie of Ancona van af 92 tot 2004 denk ik, mijn ervaring zegt dat het een schaamde is voor de griekse tourisme. en nu dat Minoan al lang niet meer grieks is helemaal .
over de griekse personeel op de schepen heb ik niks slecht over , en over Superfast wil ik ze nog een kans geven. maar voor de rest doe ik het nooit meer.
objectief genoeg?
Quote
#29
Ruud en Jenny, wij willen je onze reaktie van vorig jaar ook/nog eens laten weten:
"RE: Met de auto naar Griekenland:
Wij (man, vrouw, en 3 kinderen ) gaan ook per auto al ca. 30 jaar naar Kreta. En inderdaad een dure zaak, echter al met al uitgerekend: tóch goedkoper dan met een vlucht voor 5 personen. Waarom? Omdat we met een vlucht alsnog een auto (moeten) huren voor de periode (meestal zo lang mogelijk, zeker 6-7 weken) en dat hapt er lekker in.
Bovendien kunnen we met een vlucht steeds minder mee terug nemen, al helemaal geen olie (aan 5x een literflesje heb je ook niks).

Dus, na heel veel gereken is voor ons de goedkoopste oplossing: met de auto naar Venetië en dan is het vakantie; zodra we voet aan boord zetten. Over de tocht Patras-Piraeus (ca. 200 km) kunnen we bijna de hele dag doen en langs de oude weg is het puur genieten. Een zwemstop en ter hoogte van Diakofto, Xilokastro lekker eten. De nachtovertocht van Piraeus naar Heraklion is om voor je er erg in hebt en ’s ochtends in alle vroegte aangekomen heb je de hele dag nog voor je.

Ik lees hier over meegenomen opblaasbedden en zelfs “koepeltentjes” ??????
Dát is nou net waar ik me helemaal dood aan erger aan boord !!

Massaal worden de stoelen rond het zwembad in beslag genomen met tassen en handdoeken en wordt een deel van het dek afgeschermd om hier een eigen, privé hoekje van te maken.... ?!! Ben je nou helemaal !!!

Het is behalve een grote ergernis is het nog eens gevaarlijk ook ! Je kunt nergens langs lopen zonder obstakels tegen te komen ! Mocht om een of andere reden de verlichting uitvallen (denk aan de Concordia) dan breek je je nek over de rondslingerende bagage, op grond liggende mensen, slaapzakken, luchtbedden en wat al niet meer!

Nu zijn er tegenwoordig geweldige liften aan boord, maar mocht je besluiten om eens de trap af of op te lopen, ben je ook niet helemaal zonder gevaar. Spelende kinderen (vervelen zich dood natuurlijk op dat matrasje onder de trap) leggen hun handen op de treden of trekken aan je enkels !!

De laatste rechtstreekse boottocht van Italië naar Kreta (v.v.) vervoerde een flink aantal Turkse reizigers. In de AB4 (4pers.binnenhut) tegenover ons bevonden zich 22 passagiers !!!!!!! Kompleet met een drietal gaspitjes om hun eigen thee op te zetten en weet ik veel wat nog meer m.i. EEN LEVENSGEVAARLIJKE SITUATIE.

Ook wij zijn niet vermogend. Wij moeten er (héél) hard voor sparen om de familie te bezoeken en dat lukt niet elk jaar. Maar maak eens een ruwe zee mee, toiletten bezet, kots op de gang(-vloeren) en je kleine kinderen welke misselijk de handjes om de WC-pot slaan .....

Nee, dank je feestelijk!!
Kom je over de hond, dan kom je ook over de staart !
Spaar nog een maandje door en geniet dan van een opgemaakt bed in eigen hut, schoon toilet en douche voor jezelf en vooral voor je kinderen. Het scheelt al zoveel vakantiegenot als al dat gesleep met proviand, luchtbedden, tenten (!!!) niet hoeft.
Er zijn geweldige restaurants aan boord, waar je naar keuze bediend kunt worden of met dienblad langsloopt en zélf uitzoekt. Je kunt wat je nuttigt en hoe, zo duur maken als je zelf wilt.
En maak er alsjeblieft geen levensgevaarlijke, ergerlijke situaties van voor de overige passagiers.
Een tip: Huur anders een busje (ook goedkoper dan een camper) en ga camperen aan boord. Er wordt volop gelegenheid toe gegeven."

Bovenstaande geldt voor ons nog steeds, maar we moeten er wel aan toevoegen: Na 2 zéér teleurstellende overtochten met Minoan Lines ná de overname door Grimaldi NIET MEER MET MINOAN !!

Wij zijn gisterochtend uit Kreta teruggekomen (met de auto allicht) en na een maand verblijf is de terugweg ons bar tegengevallen.

Heenreis: vanuit Friesland-A6/N50-A50-A12 na de de grens Duitsland wordt deze 3-1-1/61-6-5 bij Karslruhe de 8-99-8-grens Oostenrijk 10 tot Villach via Udine ri. Venetie - 4 Trieste, Molon 7. Voor ons (geen caravan, 4 volwassen personen) een goede keus. Van Patras naar Piraeus was iets minder. De Cruise Europa van Minoan was een uur te laat op Patras en aan de "snel"-weg Patras-Piraeus werden wegwerkzaamheden verricht tot enkele kilometers voor het Kanaal van Corinthe, waardoor we ons uiteindelijk moesten haasten de Knossos Palace (Piraeus-Heraklion) te halen.
De Knossos Palace als vanouds, wij vonden het een fijne boot/schip.
De terugreis met binnenlands de Festos Palace, ook een fijne boot. Als vanouds personeel aan de receptie welke de koffer(s) voor je droeg terwijl ze je naar je hut begeleidden. Eten a/b goed en zo duur je wilt (volledig maal al vanaf € 6,80).
Dan van Patras-Triëste. De Europalink. Eeentje van de Grimaldi Group. WAARDELOOS.
Hoewel ons op Heraklion bij de Minoan balie bij herhaling was verzekerd dat het een "Grieks"schip was bleek het dus een Ïtaliaans (Monegask?)schip, met bijbehorende slechte service te zijn.
Een Finse vrachtvaarder, containerschip, en zoals ze zelf beschrijven "aangepast en gemoderniseerd.
Een voetgangersentree ontbreekt. Er moet, als je geen auto bij je hebt of in ieder geval lopend binnen wilt komen, gewacht worden buiten bij de ingang autogarage. Dan wordt er een personeelslid opgeroepen die je moet begeleiden tussen de inrijdende trucks door naar een dienstlift om je op het 7e dek naar de receptie te brengen. (Terug er weer uit dezelfde weg, alleen moest de lift 4x op en neer om nieuwe passagiers te halen van de 7e etage en zolang moest men wachten tussen ronkende uitlaten. Niet gezond.)
Bijna "natuurlijk weer" koepeltentjes, luchtbedden, 5 man op matrassen op de rij de gangen blokkeren, toegangsdeuren (dek, vliegtuigstoelen, uitkijkruimtes, e.m.) En natuurlijk over de hele lengte de relatief weinige banken in beslag nemen om de bagage op te stallen en er in volle lengte naast te gaan liggen pitten en als men de hond bij zich heeft, moet die er ook nog op liggen (....)
Vloerbedekking ronduit vies. Douche verstopt. Zelf vragen om set handdoeken voor 4e persoon en om toiletpapier.
Salon of lounche? Onbekend. 2 punten waar je iets te drinken kon krijgen, met grote letters BAR genoemd, aan de ene kant tenminste nog koffie uit een kopje, aan de andere kant uit een papieren bekertje. Kost je wel € 3,30.
Ook de tax-free shop stelt op de Europalink niets voor. Gewone teenslippers € 10. Flesje raki ruim boven € 20. Kleine tube handcreme € 8.
De maaltijden staan aangeboden aan langs schuifelende passagiers zonder een beschermkap. Niet echt hygiënisch.
De aankomst in Triëste zou 01.30 uur zijn, wat gaandeweg werd veranderd in 03.00 vervolgens 04.00 en tenslotte in 05.30.
Onze geplande (nacht-)rust voor vertrek werd hiermee verstoord en ook van de planning om voor de ochtendspits de rondweg om Milaan achter ons te laten kwam totaal niets terecht.

Wij zijn meerdere keren zowel uit Ancona als Venetië vertrokken en hiervan heeft Venetië onze voorkeur, mits een goede aansluiting voor Piraeus-Heraklion.
Het was onze eerste keer vanuit Triëste en meteen onze laatste keer. Als Ravenna in de vaart blijft lijkt het ons de volgende keer misschien een poging waard.
Maar zeker is dat we NIET weer met Minoan/Grimaldi gaan!

Laat dit je alsjeblieft er niet van weerhouden om met de auto naar Griekenland te gaan! Je hebt je eigen vervoer bij je, je bent vrij, het is genieten. Het is, mits je niet met M/G gaat, niet een veerboot-overtocht, maar een mini-cruise.
We kunnen je met de auto naar Griekenland en ook de overtocht via Italie van harte aanbevelen (maar neem alsjeblieft een hut; géén koepeltentjes e.d.)
Quote
#30
@Tzimis, ja hoor, objectief genoeg. Dan heb ik steeds geluk gehad met de schepen waarmee ik voer. Zelf heb ik het niet zo met de Anek, ik neem dan ook altijd de boot vanaf heraklion in plaats van Chania.
Quote
#31
het is zo, ik vind dat ze de spiegel van griekenland zijn en voor veel toeristen de eerste ervaring met Griekenland. moet perfect zijn en dat was nooit. het was redelijk en is erger geworden.
Quote
#32
Ach, wij hebben allebei mrt de Kamiros gevaren. Dat was echt avontuur...
Quote
#33
ja zeker , de Kamiros de Ialissos, Kandia naar Heraklion. Alkaios met hoge golven in de Aegaio.
maar dat waren andere tijden.
Quote
#34
Thumbs Up 
Helaas moet ik stellen dat je helemaal gelijk hebt. Undecided Er zal heel wat water onder de brug door moeten willen wij volgend jaar nog de ferry nemen.
Sinds ze ook de (af)vaartijden hebben veranderd zien we ook veel minder Nederlanders die gebruik maken van de ferry.
Logisch ook: het kost je door de veranderde tijden rustig (in totaal) 2 dagen extra reistijd omdat je anders de boot niet haalt en het een te slopende rit wordt. En dat komt dan ook weer bovenop de al te maken kosten (Dat het meer kost, oké, daar kies je dan voor, maar als het zoveel wordt dan ga je je toch wel eens achter de oren krabben).
Maar je kan ook geen hotel meer boeken op de terugweg want net als vorig jaar kwam Minoan 3 uur later aan dan gepland.

En op de ferry was het nog erger dan andere jaren. Je mag je hond daar niet zonder muilkorf laten rondlopen, geen mens die zich eraan houdt. Ik gleed 's avonds uit op dek over de pis van de honden.

Er lag een vieze toiletborstel in de douchecabine. Ik neem wel luchtbed mee om op het matras te leggen, want matrassen zijn echt zeer slecht (buitenhut).
Plastic bekertje tapbier 4 euro.
Overal mensen die op de gangen slapen of aan de zijkanten bij de trappen. Er zal maar wat gebeuren; de ellende is dan niet te overzien.Exclamation
We kregen op de terugweg om 16.00 uur te horen dat we om 17.00 uur in Ancona zouden aankomen. Dat viel ons mee, dus een keer op tijd. Iedereen verzamelde zich rond half 5 op dek 7 om naar autodek te kunnen. Deur bleef dicht, mensenmassa groeide en groeide, gangen stonden vol. Er werden geen mededelingen gedaan. Schip lag stil. En benauwd....... Eindelijk over zevenen gingen de deuren open.Iedereen gestresst. En toen...... niemand die er was om auto's eraf te dirigeren. Auto's stonden ook niet goed. Je raadt het al, verschillenden gingen tegelijk in z'n achteruit en knal, bovenop elkaar. Uiteindelijk zijn een paar passagiers uitgestapt om orde in de chaos te scheppen.
Nee hoor, dit doen we niet meer. Overigens: Minoan schijnt voor een deel Grieks te zijn (nog steeds) hoofdkantoor staat in Pireus en ik hoorde van de week ook dat Grimaldi wel een meerderheidsbelang heeft maar da thet nog steeds Grieks is. Ik heb foto's gemaakt van tenten aan boord, honden, losse stopcontactdozen (bij speelautomaten). En nog een giller: ik vroeg password voor wifi..... dat kost 8,50 per uur en dan alleen in de lounge (en dan maar afwachten of je dan wel wifi krijgt).

Het is jammer, maar volgend jaar maar per vliegtuig naar Thessaloniki en dan auto huren. Zoals Minoan nu bezig is, vind ik het onverantwoord geworden. Maar ik heb gehoord dat het bij Anek ook smerig was op de ferries dit jaar.
En als je dan ook nog eens zoveel meer moet betalen in totaal (benzine, overnachtingen, ferry, vignetten, tolwegen) dan is het niet leuk meer.

Groetjes,
Martje

ps: Afgezien van de reis hebben we wel weer een hele fijne vakantie gehad. Cool

(07 May 2014, 19:09)Fyfika schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bovenstaande geldt voor ons nog steeds, maar we moeten er wel aan toevoegen: Na 2 zéér teleurstellende overtochten met Minoan Lines ná de overname door Grimaldi NIET MEER MET MINOAN !!

Wij zijn gisterochtend uit Kreta teruggekomen (met de auto allicht) en na een maand verblijf is de terugweg ons bar tegengevallen.

Bijna "natuurlijk weer" koepeltentjes, luchtbedden, 5 man op matrassen op de rij de gangen blokkeren, toegangsdeuren (dek, vliegtuigstoelen, uitkijkruimtes, e.m.) En natuurlijk over de hele lengte de relatief weinige banken in beslag nemen om de bagage op te stallen en er in volle lengte naast te gaan liggen pitten en als men de hond bij zich heeft, moet die er ook nog op liggen (....)
Vloerbedekking ronduit vies. Douche verstopt.
Quote
#35
Ik heb prima ervaringen (vorig jaar) met Superfast Ferries, beter dan Minoan, die inderdaad niet meer is wat het was sinds de overname door Grimaldi (meerderheidsbelang).
Jammer dat Superfast niet vanaf Venetië vaart, want van daaruit wegvaren is een feest!
Quote
#36
Ze varen bij Superfast in ieder geval op tijd. Maar ze zijn wel een heel stuk duurder dan Minoan en naar ik heb gehoord was het zowel bij Minoan, Anek als bij Superfast geen feest tot nu toe; ik hoor veel dezelfde klachten. Ik vraag me trouwens af of Superfast nog vanaf Venetië gaat; ik geloof dat tegenwoordig alles vanuit Triëst vertrekt.
Maar volgend jaar is nog een tijdje weg en wie weet veranderen ze weer een hoop. Sowieso ga ik een klacht indienen bij Minoan en ik vraag me toch echt af of ze daar zelf niet al gedacht hebben "waarom gaan er steeds minder Nederlanders mee?". Al valt het aandeel Nederlanders vergeleken met de aantallen Duitsers en Italianen altijd in het niet. Voor Duitsers en Oostenrijkers is het natuurlijk wel handig dat het vanuit Triëst vertrekt.
Maar ja..... wij doen dit niet meer in ieder geval. Zeker niet als er ook nog eens tol bij komt in Duitsland.


(13 July 2014, 15:14)Corry schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb prima ervaringen (vorig jaar) met Superfast Ferries, beter dan Minoan, die inderdaad niet meer is wat het was sinds de overname door Grimaldi (meerderheidsbelang).
Jammer dat Superfast niet vanaf Venetië vaart, want van daaruit wegvaren is een feest!
Quote
#37
Superfast vertrekt niet vanuit Venetiè helaas. En ik was vorig jaar45 euro duurder uit dan met Minoan voor 2 personen met auto. Dat vond ik meevallen, maar hangt ook wel van de datum af. En het was echt prima in orde, we hebben ook heerlijk gegeten in het a la carte restaurant voor heel redelijke prijzen.
Quote
#38
@Martje: zie het bovenstaande en spendeer 45 euro meer.
Quote
#39
(13 July 2014, 16:53)Corry schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Superfast vertrekt niet vanuit Venetiè helaas. En ik was vorig jaar45 euro duurder uit dan met Minoan voor 2 personen met auto. Dat vond ik meevallen, maar hangt ook wel van de datum af. En het was echt prima in orde, we hebben ook heerlijk gegeten in het a la carte restaurant voor heel redelijke prijzen.

Beste Corry, na onze ervaringen van vorig jaar met Minoan hebben we ook gekeken voor Superfast en de prijs opgevraagd. We hebben de prijzen vergeleken voor dit jaar en het was wel even iets meer dan 45 euro meer. Ik dacht dat er een verschil was van 3 tot 400 euro. De prijzen wisselen per jaar. Het restaurant bij Minoan is prima hoor, zal bij Superfast ook wel zo zijn, maar ik ga niet in de eerste plaats voor het restaurant aan boord en het neemt niet weg dat de rest dit jaar gewoon ver onder de maat was. Ik ga ook niet in een stad wonen waar de gemeentebelastingen exorbitant hoog zijn terwijl de straten niet worden schoongemaakt, plantsoenen niet worden onderhouden etc. maar ja, er staat wel een mooi stadhuis!

Over de overtochten vanaf Venetië kan ik niet oordelen; wij zijn altijd via Ancona gegaan en volgens mij gaat alles via Triest vandaan tegenwoordig.

De prijzen van dit jaar zijn echt anders dan vorig jaar. Daarnaast: ga je met een camper, of alleen met de auto, hoeveel tijd heb je (extra)? allemaal factoren die meespelen.
en toch ook het geld. Laten we eerlijk zijn; we kwamen nu op rond de 1700 euro aan reiskosten zonder het eten en overige kosten aan versnaperingen (ferrykosten, overnachtingen, benzine, tol voor Brennerpas en autostrada, vignetten voor Oostenrijk, reis en kredietbrief, benzine). Dat is echt een fors bedrag. En als je dan vervolgens niet kan rekenen op de aankomsttijden, gevaarlijke situaties ondervindt aan boord e.d. dan gaat de lol er wel een beetje af hoor.

Maar bovenal: dit jaar voelde ik me voor het eerst echt onveilig aan boord. vooral voor we in Ancona eraf konden van boord; al die mensen op een drom voor urenlang. Je moet er echt niet aan denken dat er wat ge4beurt en er paniek uitbreekt. Trouwens: tijdens de reis, met al die mensen die overal maar met hun slaapzak gaan liggen; je moet er echt niet aan denken dat er wat gebeurt. En er is altijd wel wat, met elke reis, met elk vervoermiddel, dat weet ik. Wij zijn echt niet zo moeilijk hoor en hebben al vele malen gereisd met de ferry. We vinden het ook erg jammer dat het zo gegaan is, maar na een paar jaar die ellende te hebben gehad zetten we er een streep onder om op deze manier te reizen. Dan wordt het OF over land OF per vliegtuig.
Quote
#40
@Martje ik weet niet hoeveel mensen er in de auto zitten maar ik zou zeggen: ga vliegen. Het levert in het algemeen minder stress op. En dan huur je toch een auto? Wij hebben het 2 x met de auto gedaan omdat het niet anders kon maar ik vlieg liever hoor. Als het meezit in 8 uur van deur tot deur. (het zit soms ook wel tegen maar dat is met alles zo)
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Auto kopen in Griekenland en naar NL rijden richard1313 3 1.111 28 July 2023, 11:41
Laatste bericht: Buurman
  Over land met e-auto naar GR JohannesGR 12 2.266 01 April 2022, 15:03
Laatste bericht: JohannesGR
  Met de auto naar Griekenland (deel 2) Irini45 20 5.324 06 August 2019, 13:58
Laatste bericht: elly veen
  Met de auto naar Griekenland – prima te doen! Irini45 79 55.865 24 June 2019, 14:51
Laatste bericht: Kakkos020
  Met de auto naar Lefkas. ien 5 3.572 26 February 2017, 11:17
Laatste bericht: ien
  Met de auto naar Griekenland. Is dat te doen? Bouboulina 4 4.394 15 December 2015, 20:38
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Van GR naar NL met de auto via de Balkan Lyonesse 6 6.159 14 June 2015, 19:20
Laatste bericht: elly veen
  Met de auto naar Griekenland Barocky 30 24.912 04 April 2013, 18:31
Laatste bericht: petraki

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 5 gast(en)