Zijn ze nou helemaal gek geworden?
#1
Op Parakalo las ik een berichtje dat de burgemeester van Piraeus serieus plannen heeft voor een Formule 1 circuit in zijn stad. Er is wel even een investering van liefst 750 miljoen Euro nodig. Dat geld zou moeten komen van rijke reders. De Formule 1 baas ziet wel wat in het plan. Hoe halen beiden het in het hoofd een dergelijk plan in deze voor vele Grieken moeilijke tijden te opperen. In mijn woonplaats was grote weerstand tegen investeringen in Culturele Hoofdstad van Europa omdat het crisis is en men het niet gepast achtte zoveel miljoen te investeren. De bobo 's in Griekenland denken kennelijk anders. Met dat bedrag kunnen die reders zoveel goeds doen voor hun zwaar beproefde landgenoten ipv investeren in een circuit dat maar 1x per jaar wordt gebruikt. Kijk eens hoe de Olympische accommodaties er nu bij staan. Miljarden gemeenschapsgeld staat te verkommeren. Ik plaatste een interview met Geertje op inze site. Zij woont in Piraeus. Misschien een goed idee als de burgemeester eens met haar in zijn eigen stad de straat opgaat en zijn idee voorlegt aan al die mensen die het zo moeilijk hebben!
Quote
#2
Ik begrijp je verontwaardiging, maar zoals altijd zijn er twee kanten aan een dergelijk plan.

Als ik het goed begrijp kost het de belastingbetalende Griek geen stuiver omdat de gehele investering wordt opgebracht door de rijke reders(?).
Die doen dat natuurlijk niet zomaar. Zij verwachten een redelijke opbrengst van hun investering, en dat mag ook m.i.

Maar er is meer. Denk aan de werkgelegenheid die de aanleg van zo'n circuit met zich brengt. Denk ook aan nieuwe infrastructurele voorzieningen die nodig zijn en voordeel voor de bewoners betekent. Denk ook aan de bezoekers van zo'n circuit die hun centjes komen uitgeven in de omgeving. In tegenstelling tot wat je stelt wordt een F1 circuit het gehele jaar door gebruikt voor allerlei evenementen en races. Dus het brengt heus wel wat op. Per saldo denk ik dat het voor de gemiddelde Griek geen slechte zaak is en het zal meehelpen, hoe weinig het ook mag zijn, om de economie er weer bovenop te brengen.

En dan het voorbeeld van de Olympische Spelen van 10 jaar geleden. Ja, dat heeft veel geld gekost. De Griekse overheid verklaarde na afloop dat de infrastructuur- en faciliteitskosten vooraf waren geschat op € 4,5 miljard, terwijl de feitelijke kosten € 8,95 miljard waren (Embassy of Greece 2004).

Maar dan ook: een groot aantal stadions zijn nog steeds in gebruik. Athens 2004 heeft mede gezorgd dat de infrastructuur van de Griekse hoofdstad flink is uitgebreid. Atheners kunnen nu gebruik maken van een veel beter uitgebouwd wegennet, een beter toegankelijke autosnelweg, maar ook van twee tramlijnen die het centrum van de stad met de kust verbinden.

Ik wil hiermee beslist geen standpunt innemen met betrekking van de aanleg van een F1 circuit in Piraeus, gewoon omdat ik niet alle feiten ken, net zoals waarschijnlijk de OP. Wel wil ik zeggen dat er meerdere kanten zijn aan een dergelijk plan, en dat het niet zomaar, zonder de details te kennen, moet worden afgeschoten.

Voor zo ver mijn mening, voor wat'ie waard is.
Quote
#3
ii@ Lyonesse. Dank voor je welonderbouwde mening. Zeer gewaardeerd. Toch ben ik van mening dat een rijke reder in een dergelijk plan niet investeert zonder er zelf beter van te worden. Zonder zelf verheerlijking. Tuurlijk levertbaanleg banen op. Maar een aanleg van een park op voormalig vliegveld van Athene ook. Maar dat moet dagelijks onderhouden worden. Dat levert in toekonst aantal banen op. Dut circuit is naar miijn mening een prestige project dat ern verkeerde internationale en nationale boodschap af geeft. Het Olympisch Stadion vervalt tot puin en de OS hebben het verval van de econonie ingezet. Volgens mij gaat van een dergelijke investering ern verkeerd signaal uit. Athene moet een aantal grote locaties herinrichten. Waaronder het voormalig vliegveld en de paardentenbaan. Vraag is echter of een dergelijke investering voor paar uurtjes per jaar te rechtvaardigen is. En of investeerders niet beter uit naastenliefde kunnen investeren in duurzame projecten. De OS hebben veel infrasructuur opgeleverd. Maar dat zou zonder OS veel goedkoper zijn geweest. Het aanleggen van een metrolijn is zonder bouw van een stadion immers goedkoper of ben ik nou gek? De OS hebben de Griekse economie ernstig en onnodig verzwakt. Een prestige project ter glorie van oliarchen. Dit nieuwe circuit getuigt van pure minachting voor eigen volk. Onder mom van werkgelegenheid.






Andere vraagje :

mam. je hebt vandaag geen douche en wel pyamadag want in Griekenland moet zonodig Formule 1 worden geraced. De reders vonden dat belangrijker dan eigen bevolking heloen. Dat begrijp je vast wel toch?

Keiharde onzin. Minachting van mensen. Geen woorden voor. Ok er moet duurzaam worden geinvesteerd. Ook in cultuur. Zelfd nu. Maar een dergelijk bedrag?
Ik sta achter De Gewone Griek. Maar verdom het om achter dit verachtelijke idee te staan. Wederom vraag ik:
hoe halen ze het in hun hoofd?
Quote
#4
De wereld draait nu eenmaal om geld, is een feit waar niemand iets aan verandert. Een echte ondernemer doet alleen aan liefdadigheid als hij er zelf ook beter van wordt. Als je dat gegeven eenmaal accepteert, wordt alles een stuk eenvoudiger. Dodgy
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#5
Heb je er wel eens over nagedacht met hoeveel volstrekt overbodige CO2-uitstoot dat jaarlijkse wereldwijde F1-circus de kwetsbare aardatmosfeer belast? Zou helemaal verboden moeten worden!
Quote
#6
Over de werk gelegenheid zullen we het maar niet hebben, de werknemers worden zoals overal onderbetaald, als ze al hun geld krijgen, de normale mens kan zich de entreeprijs helemaal niet veroorloven, de enigste die er aan verdienen zijn de aannemers die (vrienden van vrienden zijn) en Ecclestone die pas 100 miljoen heeft betaald als afkoopsom voor corruptie aan een Duitse rechtbank zo kon hij F1 baas blijven.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
wat een rare operkingen hier altijd men is zogenaamd griekenland geliefd maar krijg de indruk dat men hier de frustraties van hun eigen onkunde in eigenland neer legt endan ge projecteerd op de grieken.
wat er in griekenland door de rijkenword gedaan gebeurt ook in nederland en belgie en tevens door de regeringen.
mijn idee is dat de klagers hier op alles wat griekeland misschienvooruit zou helpen zelf netzoerg zzijn als de meeste mensen alsik er zelfmaar beter van word en geen last van heb moet de rest niet zeuren.
wees duidelijk in je standpunt waar je voor stta en heb respect voor andere meningen
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ross Holidays duur geworden? Bouboulina 21 10.230 14 December 2015, 07:23
Laatste bericht: Vito
  METAXA wat is dat nou eigenlijk voor een drank? Bouboulina 9 6.321 17 November 2015, 23:33
Laatste bericht: El Greco
Thumbs Up gek van Griekenland? Erwin 2 2.634 27 January 2013, 21:37
Laatste bericht: Erwin
  Waarom de Grieken fier zijn dat ze Griek zijn. Jef Dockx 17 14.200 11 June 2012, 17:09
Laatste bericht: prasoudi
  Grieken zijn vossen/ zijn Grieken vossen? Wick 0 2.018 22 February 2012, 09:15
Laatste bericht: Wick
  Griekenland duurder geworden door de crisis? Ger 14 19.243 23 August 2011, 20:27
Laatste bericht: Marcel
  Griekse eilanden weer helemaal terug oriste 4 4.701 17 September 2010, 09:35
Laatste bericht: elgreco

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)