Grieksegids nieuws
Lesbos mei of juni
#1
Huh

Hallo allemaal,

Ook ik denk erover na om naar Lesbos gegaan, al op meerdere plekjes geweest in Griekenland: Corfu, Samos, Kos en Parga en na het een en ander gezien en gehoord te hebben over Lesbos kan ik niet wachten om te gaan! Wel heb ik een dilemma waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen.

Ik kan óf vanaf 25 mei vakantie nemen of vanaf 22 juni, hoe is het weer over het algemeen eind mei? Is het dan wel al echt strandweer?Heeft iemand ervaring met de temperatuur in die periode? En hoe is het zeewater? Is de kans op regen dan groter? Waarschijnlijk willen we dan verblijven in Molyvos in Liokambi, heb daar goede verhalen over gelezen… Is het eind mei ook al gezellig druk of is het nog erg rustig?! De natuur zal heel waarschijnlijk wel wat mooier zijn in die periode.

Eind juni kan ik me voorstellen dat de temperaturen gewoon goed zijn, nog wel aangenaam of wordt het dan al snel te heet? En hoe is het in de avond is een vestje dan nog steeds nodig? En hoe is het dan met de drukte? Wat raden jullie aan?? Ook willen we daar een scooter huren, zelf heb ik wel mijn autorijbewijs maar verder nooit scooter gereden, is het scooterrijden goed te doen, of raden jullie het dan toch af? Kan iemand mij ook vertellen hoe het met het pijsniveau zit, ik kan me van Parga herinneren dat uit eten heel voordelig was, maar dat je in de supermarkt voor een halfje brood al snel 3,50 euro betaalde.. Hoe zit dat op Lesbos?

Tot nu toe is Parga bij ons nog steeds favoriet, maar als ik zo om me heen hoor en lees kan dat best wel eens anders gaan worden wanneer we op Lesbos zijn geweest! Iemand verder nog leuke tips?!

Ik weet het, een hele waslijst vragen, maar er is vast iemand die ze kan beantwoorden…

Alvast bedankt!

Groetjes, Linda
Quote
#2
Parga was ook onze favoriet maar Petra op Lesbos heeft daarvoor plaats moeten maken. En dit jaar gaan we voor de 4e keer. Ik vind eind mei begin juni de mooiste tijd. De natuur is dan zo prachtig op Lesbos. Het kan soms 'savonds iets fris zijn maar een vestje aan en klaar. Wij hebben wel op het strand gelegen maar de zee was nog wel aan de frisse kant. Is ook een beetje afhankelijk van het weer in de voorafgaande maanden. Lesbos, Molyvos, Petra etc zijn gezellig maar niet heel druk. Een collega van mij was er afgelopen augustus en zelfs toen was het (gelukkig) niet overvol. Vooral in de weekenden komen er Turken voor een dagje of weekendje, dat maakt het ook weer gezellig druk. Ik weet het niet helemaal zeker maar voor mijn idee liggen de prijzen in Parga zelf iets hoger dan op Lesbos. Scooterrijden hebben wij geen ervaring mee, wij huren een auto. De wegen zijn redelijk goed. Let wel Lesbis is een groot eiland met een auto kom je dus verder weg.
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#3
Het toerisme op Lesvos heeft het zwaar te verduren gekregen door de crisis. Elk seizoen mindert het aantal toeristen en zitten deze geconcentreerd op bepaalde plaatsen. Petra en Anaxos liggen goed in de markt bij de Nederlanders en Engelsen. In Molivos is het rustig keuvelen, je moet hier wel goed te been zijn.
Het weer op Lesvos begint vanaf het voorjaar (eind maart/april) te verbeteren en de zon is normaliter al volop aanwezig. Voor hogere temperaturen is mei en juni zeker geschikt, achteraf wordt het meestal wel echt warm maar de Meltemi-wind brengt hier de nodige verkoeling.
Lesvos is een groot eiland waardoor het zo goed als onmogelijk is om alles te verkennen met scooter.
De prijzen liggen in de toeristische centra wel iets hoger dan bij de lokale bevolking. In de echte lokale buurten is een kennis van het Grieks zeker aan te raden; hier kom ik (gelukkig) zelden toeristen tegen.
Lesvos is alleszins een aanrader aangezien het een grote diversiteit biedt: het groene zuiden, twee baaien en het rustieke noorden. De bevolking is ZEER gastvrij en openstaand.
Dit is dan ook één van de redenen waarom ik mij hier gevestigd heb.
Quote
#4
Linda, over het weer in het voorjaar kan ik niets zeggen, wij zijn in zomer/najaar geweest. De laatste jaren echter, heb je geen "zekerheid" meer vwb het weer in dat gebied. Het klimaat is ook daar, zoals bijna overal, aan het "rommelen".
Het prijsniveau is gewoon laag, voor 8 tot 12 euro heb je in de toeristische gebieden een hoofdgerecht, een biertje (0,5 l) voor gemiddeld € 2,80. Kom je in een dorpje buiten het toeristengebied, ligt het zo maar een kwart tot een derde lager. Kruidenierswaren zijn zoals overal in Griekenland (waar wij geweest zijn tenminste) duurder als wat we hier in NL gewend zijn.
Als je veel wil zien, inderdaad een auto huren, Lesbos is gewoon te groot om het met een scooter aan te kunnen.
Onze persoonlijke mening is dat je beter niet in Molyvos kan gaan zitten, dat is net zo erg als Valkenburg in Nederland. Wil je in die hoek zitten, zou ik Petra aanraden. Verleden jaar waren wij in het hoogseizoen, is wat minder bevallen, veel Grieken van het vasteland (Athene), die zich, netjes gezegd, niet echt sociaal gedroegen. Als je gaat voor de natuur, zou ik zeker zeggen doen!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#5
Eind mei en juni is het normaal heel goed weer,het is een zeer mooi eiland,we zijn er meerdere keren geweest,in molivos  petra en scala kaloni
als je wil rond trekken met bvb scooter dan zit je op scala kaloni goed is meer centraal,de baai is ook al eerder warm dan de rest
genoeg taverne's aanwezig,eten is er ook niet duur ,kleine vissers haventje waar ook elke dag verse vis is


[Afbeelding: 2lnvgp0.jpg]

[Afbeelding: 15gaste.jpg]
Quote
#6
Zeker een dilemma! Het lijkt wel of de seizoenen opschuiven. Wij hebben dit jaar onze vakantie ruim een week opgeschoven. Wij gaan al jaren de eerste week van juni, nu de tweede week. Vorig jaar is het ook lang koud geweest. 15 mei lijkt mij erg vroeg. Ooit eens naar Kreta geweest rond die tijd. Water koud en zeker 's avonds vestje aan. Nu durven wij het niet meer te gokken zo vroeg. Vorig voorjaar naar Parga geweest, waar het de tweede week van juni wolken en soms een flinke bui gaf.
Quote
#7
Het weer is inderdaad de laatste jaren aardig veranderd. Toen wij dit jaar (1e week van juni ) aankwamen, hoorden wij van kennissen die er vanaf half mei waren dat ze tot eind mei zelfs de verwarming aanhadden. We hebben ook de eerste week niet erg goed weer gehad, maar omdat we er toch wat langer blijven is het niet zo erg. Maar als je voor maar een week boekt dan heb je botte pech als dan net alles letterlijk en figuurlijk in het water valt. Altijd een dilemma: in juni heb je weer de bloemenpracht en in september is het weer vaak mooier en gelijkmatiger (niet van die uitschieters naar hoog, laag of regen), maar ja, dan minder bloemenweelde en je kan merken dat de mensen die er werken doodmoe zijn na een heel seizoen.

Wel interessante discussie dit want wij willen dit jaar in september ook wat anders om even van de nazomer te genieten en zaten al te denken aan Lesbos.
Mede omdat het schijnt dat je leuk kan snorkelen op Lesbos. We zijn er nog niet uit dus volgen we deze discussie nog even.

Nog even over de prijzen in Parga: ik heb nog nooit een halfje brood voor 3,50 betaald, was meest 1,20 per brood (en dat was nb in de minisupermarket).
In de taveernes zijn de prijzen niet tot nauwelijks gestegen de laatste jaren, je betaalt nog steeds vanaf 6,90 (voor bijv. souvlaki of tagania) voor hoofdgerecht. Koffie op terras is door de jaren wel iets duurder geworden, meest 2,50 (cappuccino), frappe is goedkoper. Hoe het in hoogseizoen is weet ik niet, ik weet het alleen van juni en september.
In die mini supermarkets zijn de prijzen altijd hoger. Veel Grieken gaan hun inkopen doen bij de Lidl of de Metro.
Quote
#8
enkele mooie aanbiedingen in mei , Brussel naarLesbos met Tui Fly voor slechts
99.98 euro retour
Quote
#9
Wij zijn vorig jaar eind mei geweest en hadden op zich goed weer. 
Het was echter niet echt strandweer en het water was nog koud. 
In de avond was een vest geen overbodige luxe. 
Als je echt het eiland wil verkennen dan heb je inderdaad een auto nodig, of wat wij altijd doen een off the road motor van minimaal 250 cc. 
Met Molyvos is niets mis en is het heerlijk verblijven, zeker als je in mei of juni gaat. 
Of je nu in mei of juni gaat, je gaat naar Lesbos en dat is wat ons betreft het mooiste eiland van Griekenland. 
En dan heb ik het niet alleen over de natuur die fantastisch is, maar zeer zeker over de zeer gastvrije, vriendelijke bevolking. 
We komen dan ook al vele jaren op Lesbos en hebben hier een behoorlijke vriendenkring opgebouwd.
Quote
#10
Het weer op Lesvos is momenteel zeer goed. Ideale temperatuur van 25°C wat vergelijkbaar is met een mooie zomer in Nederland en België. De temperatuur van het zeewater kan nog wel aan de koude kant zijn vermits deze nog moet opwarmen. Als je dicht bij het water verblijft, kan je  's avonds nog een jasje gebruiken ten gevolge van de vochtigheid. Het voorjaar is zeer mooi vermits de natuur tot leven komt en de omgeving dagelijks van uitzicht en kleur verandert.
Quote
#11
Al jaren kom ik in Molyvos. Het is daar heerlijk!! Eten en drinken voor zeer vriendelijke prijzen, prachtig wandelen in die mooie achteraf straatjes, waarvoor je wel goed ter been moet zijn want is wat klimwerk, maar zo de moeite waard, de prachtige uitzichten, de bijzonder vriendelijke mensen, de olijfolie, de wandelingen in de omgeving, laat je bv eens met een taxi voor rond de 5 euro naar Petri brengen dat wat hoger op de berg ligt en loop naar beneden met dat prachtige uitzicht op Petra en zee, de mooie dingen die je kopen kunt, de concerten in het hoog gelegen kasteel, het overheerlijke eten en zo kan ik nog lang doorgaan. Het is hiervoor dat ik ieder jaar minstens 1 keer Molyvos opzoek. Meerdere Griekse eilanden gezien, maar zoals de inwoners van Lesbos zeggen: "als je eenmaal van het water van Lesbos hebt gedronken moet je hier terugkomen".
V.w.b. de periodes, ik heb het in mei heerlijk gehad, de natuur is dan prachtig, maar ook in augustus als je overal de vijgen van de bomen kunt halen is een heerlijke maand. Juni is mijn favoriete maand, de ergste kou is dan meestal wat uit de zee en het is dan lekker warm, maar ook heb ik in juni wel eens meer dan 30 graden meegemaakt. Er is zoveel te doen en te zien dat ik het er met alle weertypes heerlijk vind.
Molyvos is kleinschaliger en een stuk rustiger dan Parga. In Molyvos heb ik nog nooit opdringerige kelners meegemaakt die je binnen willen trekken wat ik in Parga wel hinderlijk vond.
Liokambi is leuk en ligt ook mooi. Wanneer je ook gaat, je gaat het vast heerlijk hebben in Molyvos.
Quote
#12
Sorry allen, ik zie nu pas dat ik reageerde op een bericht uit 2015. Was in de war gebracht door reacties daarop uit 2018.
Feit blijft dat Lesbos ook in 2018 een fijne vakantiebestemming is ;)
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Stukle in Telegraaf dd 08 juni over Lesbos NikosMaria 9 10.727 10 June 2015, 10:39
Laatste bericht: NikosMaria

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)