Arm en rijk in Griekenland.....
#1
Belastingverhoging: 337 procent voor arme Grieken, 9 procent voor rijke.......


[Afbeelding: a1n220.jpg]


Sinds de crisis is de kloof tussen arm en rijk in Griekenland dramatisch gegroeid, stelt een donderdag verschenen studie. Ook werd de private sector veel harder getroffen door loonkortingen dan de overheidssector.

De Griekse regeringspartij Syriza heeft gezworen om de harde gevolgen van de crisis voor de Griekse bevolking te verlichten. Nog deze week nam het Griekse parlement een omstreden wet aan om de armoede te verlichten. Er woedt een discussie over hoe zielig de Grieken nou eigenlijk zijn. Leefden ze niet jarenlang boven hun stand?

Kwart minder inkomen....
In ieder geval is de kloof tussen arm en rijk sinds het uitbreken van de crisis dramatisch gegroeid, stelt een studie die donderdag verscheen. Volgens het onderzoek, geschreven door Griekse wetenschappers in opdracht van een Duitse stichting die is verbonden aan de vakbeweging, is het bruto-inkomen van Griekse huishoudens tussen 2008 en 2012 met bijna een kwart gedaald. “De cijfers laten zien hoe miljoenen mensen in Griekenland door een keihard en maatschappelijk volkomen onevenwichtig bezuinigingsbeleid economisch over de rand zijn geduwd “, zegt Gustav Horn, wetenschappelijk directeur van het instituut voor Macro-economie en Conjunctuuronderzoek (IMK) in Berlijn, in Der Spiegel.

Onderlaag hardst geraakt
Vooral lage- en middeninkomens werden getroffen. Bij de onderste 50 procent van de inkomens nam de belastingdruk met 337 procent toe – bij de bovenste helft slechts 9 procent. Volgens de onderzoekers vielen bezuinigingsmaatregelen veel omvangrijker uit dan nodig was.
Bovendien werd vooral de private sector getroffen. Loonsverlagingen bij de overheid werden niet doorgevoerd, of na korte tijd teruggedraaid, deels na rechtszaken. Terwijl de armste huishoudens bijna 86 procent van hun inkomen zijn kwijtgeraakt, was dat 17 tot 20 procent bij de rijkste. Sinds 2012 moet bijna een derde van de Griekse huishoudens uitkomen van minder dan 7000 euro per jaar. De onderzoekers werkten met gegevens van 260.000 Griekse huishoudens.

Bron: Z24 19 maart 2015 om 19:40 Geschreven door Ewout Lamé

Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#2
En dit gaat zo al jaren.....
Wanneer zien de Grieken dit nu eindelijk zelf eens in?
Waarom kunnen ze en/of willen ze hier niets aan veranderen?
Pak die reders eens aan die geen of een schijntje belasting betalen en betaalden.
Signomi,
Costas
Quote
#3
Yanis Varoufakis is ook niet echt onbemiddeld. Dat hebben we gezien met de foto's van zijn luxe-appartement in Athene.
Hij blijkt echter ook een optrekje op Aegina te hebben.
Oké, toegegeven, hij heeft wel al veel en hard gewerkt, o.a. als professor economie, maar ik vermoed dat dit soort artikels toch wel wat moeilijker te slikken zal zijn bij een vrij groot deel van de Griekse opinie:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





NB: ik zeg er meteen ook bij: ik beweer hiermee niet dat Varoufakis geen belastingen op dit hebbeding zou betalen. En ik beweer ook niet dat hij geen vakantiehuis zou mogen hebben.
Ik post dit artikel enkel om jullie even te laten 'verlekkeren' Smile
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#4
(21 March 2015, 23:03)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Yanis Varoufakis is ook niet echt onbemiddeld. Dat hebben we gezien met de foto's van zijn luxe-appartement in Athene.
Hij blijkt echter ook een optrekje op Aegina te hebben.
Oké, toegegeven, hij heeft wel al veel en hard gewerkt, o.a. als professor economie, maar ik vermoed dat dit soort artikels toch wel wat moeilijker te slikken zal zijn bij een vrij groot deel van de Griekse opinie:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





NB: ik zeg er meteen ook bij: ik beweer hiermee niet dat Varoufakis geen belastingen op dit hebbeding zou betalen. En ik beweer ook niet dat hij geen vakantiehuis zou mogen hebben.
Ik post dit artikel enkel om jullie even te laten 'verlekkeren' Smile

Het lijkt wel Operatie imagobeschadiging die sinds kort ingezet is. Het zogenaamde middelvinger incident, Paris Match, nu dit. Het lijkt me allemaal wat 'te' toevallig, deze opeenvolgende zaken. En natuurlijke met de tendentieuze kop van ....5000/week. Alsof dat de vaste prijs is. En dan zie je na 2/3de van het artikel dat het eigenlijk tussen 2000 en 5000/week is. Tja.....
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
[Afbeelding: 2uidedf.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#6
Wat zou hier van aan zijn:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ook te situeren in een poging van de media tot imagoschade?
Of een kans op mogelijke realiteit?
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#7
Mensen die zeggen wat ze denken en recht voor de raap zijn worden in de politiek niet geduld. Nergens. Eigenlijk ongelooflijk of ontoelaatbaar maar dat is nu eenmaal deel van de hypocrisie in de politieke wereld.
Dus......
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
(21 March 2015, 23:03)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Yanis Varoufakis is ook niet echt onbemiddeld. Dat hebben we gezien met de foto's van zijn luxe-appartement in Athene.
Hij blijkt echter ook een optrekje op Aegina te hebben.
Oké, toegegeven, hij heeft wel al veel en hard gewerkt, o.a. als professor economie, maar ik vermoed dat dit soort artikels toch wel wat moeilijker te slikken zal zijn bij een vrij groot deel van de Griekse opinie:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





NB: ik zeg er meteen ook bij: ik beweer hiermee niet dat Varoufakis geen belastingen op dit hebbeding zou betalen. En ik beweer ook niet dat hij geen vakantiehuis zou mogen hebben.
Ik post dit artikel enkel om jullie even te laten 'verlekkeren' Smile

Sorry Vlagreco. Ik lees jouw bijdrage op dit forum altijd graag, maar deze keer niet. Het is vast niet je bedoeling geweest, maar het komt op mij over net als de vele onwetende, ophitsende, beterweterige en afgunstige, domme opmerkingen (en hier bedoel ik jou niet mee!!) welke we maar hebben te slikken als Grieks, half Grieks of gewoon Griekenlandliefhebber zijnde...
Des te meer je opmerking "NB, ik zeg er meteen ook bij, ik beweer hiermee niet..." Dat klinkt als: "Nee, ik bedoel jou niet, als ik het over arrogante, luie etc. etc. Grieken praat, maar ...."

Ook in Nederland, net als waarschijnlijk in België en elders, zijn zij die het voor het zeggen hebben niet bepaald onbemiddeld. Geloof maar niet dat Jeroen Dijsselbloem of Schaeuble ook bij de voedselbanken in de rij hoeven staan bedelen... 
En waarom moet de "rijkdom" van een Griekse minister van juist deze nieuwe regering zo m.i. smalend worden neergezet? Om ons te verlekkeren??? Ik zou liever hebben gezien dat je de bezittingen van N.D. leden en Pasok-leden hier uitgebreid had genoemd. Wat zij zoal in eigen zak hebben gestoken ten koste van het volk wat zij vertegenwoordigden en waar zij voor op hadden moeten komen !
Ik post dit artikel omdat ik je wil laten weten dat dit artikel van jou niet prettig bij mij overkomt (wat vast niet jouw bedoeling was).
Quote
#9
(29 March 2015, 02:29)Fyfika schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Sorry Vlagreco. Ik lees jouw bijdrage op dit forum altijd graag, maar deze keer niet. Het is vast niet je bedoeling geweest, maar het komt op mij over net als de vele onwetende, ophitsende, beterweterige en afgunstige, domme opmerkingen (en hier bedoel ik jou niet mee!!) welke we maar hebben te slikken als Grieks, half Grieks of gewoon Griekenlandliefhebber zijnde...
Des te meer je opmerking "NB, ik zeg er meteen ook bij, ik beweer hiermee niet..." Dat klinkt als: "Nee, ik bedoel jou niet, als ik het over arrogante, luie etc. etc. Grieken praat, maar ...."

Ik post dit artikel omdat ik je wil laten weten dat dit artikel van jou niet prettig bij mij overkomt (wat vast niet jouw bedoeling was).

Dat het artikel bij jou niet prettig overkomt is één. Maar het zijn wel gewoon bewezen feiten. Het lijkt soms wel of we hier vooral moeten opletten dat we niets negatiefs over Griekenland plaatsen. Maar eerlijk gezegd kan ik de laatste tijd niet veel positieve vooruitgang ontdekken in het land, zeker sinds dat weinig hoopvolle Syriza-clubje daar de dienst uitmaakt.
Quote
#10
(29 March 2015, 02:29)Fyfika schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 March 2015, 23:03)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Yanis Varoufakis is ook niet echt onbemiddeld. Dat hebben we gezien met de foto's van zijn luxe-appartement in Athene.
Hij blijkt echter ook een optrekje op Aegina te hebben.
Oké, toegegeven, hij heeft wel al veel en hard gewerkt, o.a. als professor economie, maar ik vermoed dat dit soort artikels toch wel wat moeilijker te slikken zal zijn bij een vrij groot deel van de Griekse opinie:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





NB: ik zeg er meteen ook bij: ik beweer hiermee niet dat Varoufakis geen belastingen op dit hebbeding zou betalen. En ik beweer ook niet dat hij geen vakantiehuis zou mogen hebben.
Ik post dit artikel enkel om jullie even te laten 'verlekkeren' Smile

Sorry Vlagreco. Ik lees jouw bijdrage op dit forum altijd graag, maar deze keer niet. Het is vast niet je bedoeling geweest, maar het komt op mij over net als de vele onwetende, ophitsende, beterweterige en afgunstige, domme opmerkingen (en hier bedoel ik jou niet mee!!) welke we maar hebben te slikken als Grieks, half Grieks of gewoon Griekenlandliefhebber zijnde...
Des te meer je opmerking "NB, ik zeg er meteen ook bij, ik beweer hiermee niet..." Dat klinkt als: "Nee, ik bedoel jou niet, als ik het over arrogante, luie etc. etc. Grieken praat, maar ...."

Ook in Nederland, net als waarschijnlijk in België en elders, zijn zij die het voor het zeggen hebben niet bepaald onbemiddeld. Geloof maar niet dat Jeroen Dijsselbloem of Schaeuble ook bij de voedselbanken in de rij hoeven staan bedelen... 
En waarom moet de "rijkdom" van een Griekse minister van juist deze nieuwe regering zo m.i. smalend worden neergezet? Om ons te verlekkeren??? Ik zou liever hebben gezien dat je de bezittingen van N.D. leden en Pasok-leden hier uitgebreid had genoemd. Wat zij zoal in eigen zak hebben gestoken ten koste van het volk wat zij vertegenwoordigden en waar zij voor op hadden moeten komen !
Ik post dit artikel omdat ik je wil laten weten dat dit artikel van jou niet prettig bij mij overkomt (wat vast niet jouw bedoeling was).

@Fyfika. M.i. moet je je ergenis eerder richten op de media dan op @vlagreco.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
@ Fyfika:
Mijn enige bedoeling was om aan te duiden wat er in de media 'leeft'. Zowel in de internationale pers, als vermoedelijk ook in bepaalde Griekse pers. Want ik vermoed dat niet alle strekkingen in Griekenland vierkant achter de nieuwe regering staan.
Bovendien heb ik de indruk (maar da 's dan mijn persoonlijke indruk, die verkeerd kan zijn) dat Varoufakis er misschien beter aan gedaan had om zich niet uitgebreid te laten fotograferen op zijn appartement met zicht op de Akropolis. Of zijn appartement in hartje Athene luxueus is, kan ik niet inschatten, en hoef ik zelfs niet te weten, maar het is wel Varoufakis zelf die aan de media de indruk gegeven heeft zich in luxueuze omstandigheden te bevinden. Zelfs los van de foto's van zijn vakantiehuis op Aegina. 
Met mijn reactie hier in dit item heb ik willen aangeven waar het gevaar schuilt, als Varoufakis die hebbedingen tentoon spreidt. Er zullen vermoedelijk heel wat Grieken zijn die met bedenkelijke gedachten naar die foto's zullen kijken... en dat zullen Grieken zijn die best wel weten dat 'de' Griek niet dom, lui, verspilzucht, enzovoort is.

Ja, je hebt gelijk: Dijsselbloem en Schaüble zullen evenmin onbemiddeld zijn. Net als de andere kopstukken van de EU, ECB en IMF. Daar is zelfs weinig twijfel over. Maar daar gaat het mij helemaal niet om. Het gaat er mij ook niet om of Varoufakis en eventuele andere regeringsleden bemiddeld zouden zijn. Ik wil alleen maar zeggen dat - zeker in de huidige situatie waarbij Griekenland moet onderhandelen - er het gevaar in schuilt dat de media maar al te gretig deze 'lekkernijen' zullen tonen, wat in een verkeerd keelgat kan schieten bij de (ex-)Troika, maar niet in het minst bij een aantal Grieken.

Nog iets over "Des te meer je opmerking "NB, ik zeg er meteen ook bij, ik beweer hiermee niet..." Dat klinkt als: "Nee, ik bedoel jou niet, als ik het over arrogante, luie etc. etc. Grieken praat, maar ....":
Ik had geenszins de bedoeling om mee te doen met enige vorm van stemmingmakerij. Ik heb enkel op het gevaar willen wijzen.
Wie mij al iets langer kent, weet dat ik in de voorbije jaren dikwijls het voortouw genomen heb om de vooroordelen over 'de luie, verspilzuchtige Griek' met hand en tand te weerleggen. Op alle mogelijke manieren die in mijn bereik liggen. Onder andere berichten naar bepaalde media gestuurd. Onder andere de 2 boeken van Roosmarijn Zevenhuizen-Mavrikou gepromoot, waarin ze de dagelijkse werkelijkheid van Griekenland-in-crisis beschrijft en tegelijk de vooroordelen in de juiste context plaatst.
Ook nu nog steeds boks ik in mijn onmiddellijke omgeving op tegen de steeds maar groter wordende vooroordelen. Wat niet gemakkelijk is. Zowel in mijn vriendenkring, bij collega's, en niet in het minst bij familieleden die zich vragen stellen.
Of we daarom zelf geen bedenkingen mogen hebben bij bepaalde situaties (cfr. ergens in een andere discussie "je houdt van je kind, maar je zegt je kind ook wat het beter kan doen, voor zijn bestwil") is dan weer een andere vraag.

Als mijn reactie bij jou als onprettig aankwam, was dat dus helemaal niet de bedoeling. Een geschreven woord is soms voor enige interpretatie vatbaar, terwijl we in het gesproken woord veel exacter kunnen uitdrukken wat precies de boodschap is.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#12
(29 March 2015, 11:06)Pa Rakalo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat het artikel bij jou niet prettig overkomt is één. Maar het zijn wel gewoon bewezen feiten. Het lijkt soms wel of we hier vooral moeten opletten dat we niets negatiefs over Griekenland plaatsen. Maar eerlijk gezegd kan ik de laatste tijd niet veel positieve vooruitgang ontdekken in het land, zeker sinds dat weinig hoopvolle Syriza-clubje daar de dienst uitmaakt.

Ach já dat 'Syriza-clubje', je zou haast weer terugverlangen naar........


[Afbeelding: 32zj7t5.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Alarm,alarm; iedereen arm. Aleko 16 9.339 20 February 2013, 11:21
Laatste bericht: ADO

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)