Stilte na ramp met Norman Atlantic
#1
Het is nu ruim een jaar geleden dat bovengenoemd schip werd afgesleept naar Italie. Op dat moment was er niet helder hoeveel slachtoffers er waren en wat precies de oorzaak was van de fatale brand. Zowel Italie als Griekenland kondigde een grootscheeps onderzoek aan. Behalve dat bekend werd dat kort voor de afvaart in Patras behoorlijk veel tekortkomingen waren gesignaleerd, is er verde weinig meer over te horen of te lezen. Is er hier sprake van een doofpot of heb ik wat gemist?
Quote
#2
(18 January 2016, 10:56)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is nu ruim een jaar geleden dat bovengenoemd schip werd afgesleept naar Italie. Op dat moment was er niet helder hoeveel slachtoffers er waren en wat precies de oorzaak was van de fatale brand. Zowel Italie als Griekenland kondigde een grootscheeps onderzoek aan. Behalve dat bekend werd dat kort voor de afvaart in Patras behoorlijk veel tekortkomingen waren gesignaleerd, is er verde weinig meer over te horen of te lezen. Is er hier sprake van een doofpot of heb ik wat gemist?

Sprake van een doofpot is er niet. Alleen is dat de huidige trend van de media en berichtgeving, berichten als het (nog) spectaculair is en daarna niets meer van het vervolg.

Hierna de link naar een blog van de personen die optreden als advocaten van de slachtoffers. Regelmatig doen ze hier verhaal hoe het verder gaat. Een deel is in het Engels, het overige in het Italiaans. De laatste bijdrage is trouwens heel recent en beschrijft het lossen van de cargo op 7 januari (inderdaad, nu pas is de lading van het schip gelost).

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En dit zijn overigens foto's van 7 januari:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Misschien beetje cynisch, maar ellinikiaktoploia.net meldde dat ANEK net het zusterschip Norman Asturias gehuurd heeft om de Forza te vervangen op de lijn Patras-Igoumenitsa-Venice. Benieuwd of ze de naam gaan wijzigen als ze onder Griekse vlag gaat varen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Dank voor de nadere info, maar dat de media afhaken ontslaat toch niet de overheid, Grieks/Italiaans om informatie te verstrekken?
Quote
#4
(18 January 2016, 19:04)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dank voor de nadere info, maar dat de media afhaken ontslaat toch niet de overheid, Grieks/Italiaans om informatie te verstrekken?

Dat is ook waar.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
(18 January 2016, 12:38)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Misschien beetje cynisch, maar ellinikiaktoploia.net meldde dat ANEK net het zusterschip Norman Asturias gehuurd heeft om de Forza te vervangen op de lijn Patras-Igoumenitsa-Venice. Benieuwd of ze de naam gaan wijzigen als ze onder Griekse vlag gaat varen.

De ferry die op Venetië vaart is : F/B KYDON.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forza ???!!! wordt ook genoemd in de nieuwsbrieven van ANEK.  Angry Angry Angry
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




iakovos's signatuur [Afbeelding: angel.gif]
Quote
#6
De Kydon vaart op dit moment , ma 18/1 23.30 uur, halverwege Heraklion en Pireus volgens marinetraffic.
De Forza bevindt zich in de buurt van Zadar, richting Venetië.
Quote
#7
(19 January 2016, 00:26)Karel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De Kydon vaart op dit moment , ma 18/1 23.30 uur, halverwege Heraklion en Pireus volgens marinetraffic.
De Forza bevindt zich in de buurt van Zadar, richting Venetië.

iakovos schreef:De ferry die op Venetië vaart is : F/B KYDON.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forza ???!!! wordt ook genoemd in de nieuwsbrieven van ANEK.  [Afbeelding: angry.gif] [Afbeelding: angry.gif] [Afbeelding: angry.gif]
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







ANEK blinkt absoluut niet uit met hun website. Zowat de meest onoverzichtelijke en dus ook met verkeerde informatie.

Probeer maar eens informatie te zoeken op hun website over hun subdivisie Aegeon Pelagos Sea Lines die de ferry Prevelis beheren.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
volgens wikipedia was de inlaat van de sprinkler installatie verstopt en stond er een vrachtwagen met draaiende motor op het auto dek? ook was de hoofdmotor niet in orde.het aantal doden is naar beneden bijgesteld,voor de rest is het zoals zo vaak aandacht van de media is erg vluchtig,nieuws is maar kort interresant
Quote
#9
(19 January 2016, 00:26)Karel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De Kydon vaart op dit moment , ma 18/1 23.30 uur, halverwege Heraklion en Pireus volgens marinetraffic.
De Forza bevindt zich in de buurt van Zadar, richting Venetië.

De Forza verdwijnt trouwens binnenkort. Werd door Acciona Trasmediterranea gehuurd bij Grimaldi Lines voor inzet op de lijn Valencia-Palma.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
Klopt, wij varen in april met de "Olympic Champion" naar Igoumenitsa.
Terug met dezelfde ferry.
Quote
#11
Op "Welt", Duitse tv-zender, loopt momentaan "Ondergang der Norman Atlantic" (7.1.22 vanaf 21.05u)
Misschien ook te vinden in een mediatheek van deze zender op te roepen
Quote
#12
De rechtbank van Bari stelde hun aanklacht voor tegen de eigenaar, exploitant en bemanning van de NORMAN ATLANTIC, de veerboot die in brand vloog en afbrandde in de Adriatische Zee, waarbij naar schatting 31 mensen om het leven kwamen. Na een onderzoek van twee jaar concludeerde onderzoeksrechter Alessandra Piliego dat de brand was ontstaan in de generator van een koelwagen. Het ruim waar de brand begon had 40 koelcontainers en 43 koelwagens, en drie van de vrachtwagens draaiden hun generatoren, volgens het rapport - hoewel dit onderweg niet was toegestaan. Bovendien ontdekte haar team dat de bemanning het sprinklersysteem voor brandbestrijding op het verkeerde dek had geactiveerd, zonder effect op de brand. Slechts drie van de 19 bemanningsleden op de monsterrol hadden hun officieel vermelde taken opgenomen en sommigen waren zich achteraf niet bewust van hun rol. “De evacuatieoperaties waren allemaal verkeerd. Een goede executie had iedereen aan boord kunnen redden”, zei aanklager Federico Capano dinsdag (22 november 2022) tegen een rechtbank in de stad Bari. In een aanklacht hebben Capano en zijn collega's ernstige aanklachten ingediend tegen de reder, de bevrachter en de kapitein van het schip. Carlo Visentini, het hoofd van reder Visemar di Navigazione; Yannis Vardinoyannis, eigenaar van Anek Lines; en kapitein Argilio Giacomazzi worden allemaal beschuldigd van meervoudige doodslag, met een aanbevolen straf van elk acht jaar. Andere leden van de bemanning worden beschuldigd van doodslag in verband met de ramp, maar met kortere aanbevolen straffen.

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Op national Geografic is een tijdje geleden een documentaire geweest over deze ramp, met de onderzoeken die ze gedaan hebben
en waar Patrick over schrijft.
Er is toen niks verteld over het te veel en verkeerd belading van de ferry.  maar dat gebeurt van daag aan de dag nog steeds, ook hier in NL.
Wel heeft er in de kranten gestaan dat een Arts van een ziekenhuis in Athene en claim heeft neergelegd bij de maatschappij voor het
verloren is gegaan in de brand van 1 miljoen cash geld wat hij bij zich had om in Zwitserland op een rekening te storten....Uhhhhh zwart geld
JA , dat was het zeker, zwarte as.
Toen was het nog gebruikelijk om een dokter een envelop te geven voor diensten.......
De belastingdienst is hier toen WEL ingesprongen, maar resultaten zijn nooit openbaar gemaakt.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olie ramp Arthur 15 4.918 11 December 2017, 17:09
Laatste bericht: Arthur

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)