Het pensioen van een Griekse zeeman
#1
Onder druk van de Europese Commissie dient Griekenland in het kader van de besparingen ook zijn pensioenstelsel aan te passen. Welke invloed heeft dit nu op de pensioen van de zeemannen?

Net zoals in andere landen is ook Griekenland de uitrekening van een pensioen een ingewikkelde materie met tal van parameters, ook voor de berekening van de zogenaamde 'actieve loopbaan'. Voor de Griekse zeemannen wordt hiervoor bijvoorbeeld o.a. rekening gehouden met de functie, het diploma (of brevet) waarover men beschikt, de grootte van het vaartuig waarop men dienst gedaan heeft, de effectieve vaartijd die men heeft, de dagen waarop het schip stillag (in een scheepswerf bijvoorbeeld), enzovoort, enzovoort.
Maar om het eenvoudig te houden: een Griekse zeeman kon bijvoorbeeld op pensioen gaan op 52-jarige leeftijd als men minimaal 15 jaren effectieve vaartijd had. Met andere woorden, men moest minimaal 15 jaren (waarbij een maand telt voor 30 dagen) echt gevaren hebben, dus verlof en stilliggen voor onderhoudsbeurten worden niet in rekening gebracht.

Voor zeemannen die gevaren hadden op schepen met een bruto tonnenmaat van meer dan 501 was het pensioen als volgt:

Kapitein met diploma/brevet A. B1, A2 én C: 1.763,77 € 
Hoofdwerktuigkundige met diploma/brevet A, B1, B2: 1.297,83
Werktuigkundige met diploma/brevet B1, B2, C: 665,28 €
Bootsman met diploma/brevet A1, B1, B2: 618,83 €
Matroos met diploma/brevet A2, B1, B2, C: 573,84 €

Door de nieuwe pensioenregeling zou dat als volgt worden:
Kapitein: 1.226,76 € - Dus een vermindering van 30,45%
Hoofdwerktuigkundige: 849,60 €  -34,54%
Werktuigkundige: 522,74 €  -21,43%
Bootsman: 556,27 €  -10,11%
Matroos: 539,14 €  -6,05%

Daarbovenop komt nog dat de leeftijdsgrens van 52 naar 57 gaat en het aantal benodigde jaren effectieve vaart ook opgetrokken wordt.
Door de diverse besparingsmaatregelen van de afgelopen jaren was het pensioen van een zeeman al gedaald van 70% van het basisloon tot 47% van het basisloon. Met de nieuwe voorgestelde hervorming zal dat dus nog verminderen.

Dit is dus 1 van de redenen waarom de ferrydiensten de afgelopen tijd regelmatig gestaakt werden voor 24 of 48 uren.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Voor zover ik weet moet je 30 jaar varen om aan 15 effectieve jaren te geraken. Meeste zeelui werken toch 6 maanden/jaar.
Quote
#3
(16 March 2016, 14:50)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Voor zover ik weet moet je 30 jaar varen om aan 15 effectieve jaren te geraken. Meeste zeelui werken toch 6 maanden/jaar.

Hangt er vanaf welke arbeidsovereenkomst je hebt met je rederij en op welke vaart je zit. Bij de kustvaart bijvoorbeeld zal de tijd aan boord korter zijn dan op de zogenaamde 'lange vaart'. Ik kende een kapitein o de 'lange vaart' die 9 maanden aan boord / 3 maanden verlof deed.

Bij de Griekse ferry's zal dat zeker nog anders liggen. Het is een groot verschil al je op een lijn Piraeus-Aegina zit of Piraeus-Lesbos. Bij Piraeus-Aegina kan je bij wijze van spreken elke dag een aantal keren heen en weer en dat alle dagen van de week. Bij Piraeus-Lesbos zal men (waarschijnlijk) met 2 bemanningen werken die ieder om beurt een reis voor hun rekening nemen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
pensioen  met 52 jaar ?????
Quote
#5
Als je zo jong met pensioen gaat dan heb je nog wel gelegenheid om iets bij te verdienen. Of zie ik dat verkeerd.
Quote
#6
(16 March 2016, 15:30)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als je zo jong met pensioen gaat dan heb je nog wel gelegenheid om iets bij te verdienen. Of zie ik dat verkeerd.

Dat doen de meesten ook wel. Er zijn legio voorbeelden van zeemannen die studio's verhuren of een taverna uitbaten.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Het grootste probleem was en is dat er nauwelijks "gespaard" wordt voor het pensioen. Er zal toch wat in kas moeten zitten wil er een fatsoenlijke uitbetaling plaatsvinden.
Bijgaand een artikel wat ik gisteren las.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Hoeveel pensioen denk je dat een chauffeur na 45 jaar werken per maand krijgt,
dan mag een matroos nog in zijn handjes klappen en kan ook nog 10 jaar eerder met pensioen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#9
een tennismaat van mij werkt van zijn  twintigste bij depolitie binnenkort wordt hij 60
dus 40 dienstjaren,wat altijd betekende met pensioen, daar had hij ook op gerekend
helaas is die regel afgeschaft,en mag hij nog 7 jaar boeven vangen Angry
Quote
#10
@metaxa. Kleine correctie, niemand moet door tot zijn 67e.
Dat is alleen voor de AOW. Wanneer je het zonder AOW 2 jaar uit kunt zingen is er niets aan de hand.
Toegegeven vanaf 60 wordt het moeilijker.
Quote
#11
ik kan niet in andersman portemonnee kijken
Quote
#12
Ik ook niet, maar daar ging je post ook niet over. Volgens mij ging het over doorwerken to 67 jaar. Wanneer ik er naast zit mag je mijn reactie als niet geschreven noteren.
Quote
#13
(16 March 2016, 16:53)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@metaxa. Kleine correctie, niemand moet door tot zijn 67e.
Dat is alleen voor de AOW. Wanneer je het zonder AOW 2 jaar uit kunt zingen is er niets aan de hand.
Toegegeven vanaf 60 wordt het moeilijker.

Jij en ik zijn nog net op tijd geboren Wim, we hebben nog diverse voordelen wat prépensioen en AOW betreft, alleen 2 maanden geen AOW was wel wat minder.
Maar we gaan offtopic, het gaat erom hoeveel de Grieken in hun pensioen gekort zijn, en wanneer ze hun geld krijgen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
Mijn man dacht ook na 40 dienstjaren met pensioen te kunnen (zwaar werk). Hij had er met 57 jaar uit gekund. Mag nu ook doorgaan tot zijn 67ste. Heeft dan 50 jaar bij dezelfde baas gewerkt. 2 jaar eerder stoppen is voor ons geen optie. Dat moet je wel kunnen overbruggen. Ik ben 7 jaar ouder. We hadden het ons ook anders voorgesteld.
Ik weet wel dat in Griekenland de pensioenen niet hoog zijn, maar wat denk je hoe het in Nederland komt met pensioenen.. Wij klagen niet, kunnen elk jaar nog op vakantie, maar toch had het fijn geweest als ik 65 jaar wordt om daar samen van te genieten.
Quote
#15
Nou, in het rijke land Duitsland is ook niet alles koek en ei: ik ging met ca. 35% van mijn laatste verdienst in pensioen.
Johannes
P.S. Lonen in GR - kennis van ons ging verleden jaar solliciteren als kellner. Kwam teleurgesteld terug - maar 15 Euro zou hij verdienen. Ik dacht dus in eerste instantie: nou 15 piek per uur, dat is toch ok.
Maar de goede man werd dit per etmaal voor een 10-uren durende werkdag aangeboden - hij bedankte voor de eer.
Quote
#16
Ja Goedas en Arthur we hadden het ons allemaal anders voorgesteld. Mijn collega's gingen er uit op 57,5 jaar met 100% uit tot 40 dienstjaren. Zelf 45,5  jaar mijn steentje bijgedragen. Johannes ik heb ook altijd gedacht dat in Duitsland de bomen tot in de hemel groeiden. 
Wat Arthur zegt, wij zijn nog net op tijd geboren en heb geen klagen en doe dat zeker niet
Quote
#17
dat is nu precies  wat je op feestjes en  verjaardagen of in de kroeg te horen krijgt,
die Grieken gaan met pensioen op hun vijftigste, dat komt daar nooit
goed, daar kunnen wij voor gaan werken (dat zijn niet mijn woorden) Dodgy
Quote
#18
De meeste Belgische, Nederlandse, Kroatische, Poolse of Baltische zeelui die we kennen doen allemaal 6, 7 of 8 weken aan boord en dezelfde periode thuis.
Toch kennen we een paar Belgische mensen die vroeger vele langere periodes aan boord zaten en een verhouding ⅔ deden. Zij zaten dan ook veel vlugger aan die 15 jaar effectieve vaartijd en konden zo ook heel jong op pensioen. Dus niet echt specifiek een Grieks fenomeen onder zeelui.

Veel hangt ook af of hun werkgever zich al dan niet in het buitenland gevestigd had en/of de schepen onder vreemde vlag voerden.
Meer dan je wil weten zijn er ook zeemannen die voor alles zelf moeten zorgen. Het netto loon ligt dan wel opmerkelijk veel hoger maar voor alle sociale bijdragen en pensioenopbouw moeten ze wel zelf zorgen.

En inderdaad vele Griekse zeevarenden hebben een taverne of hotel. Zo logeerden we eens in Adamas op Milos in een hotel bij een ex. kapitein. Reuze kerel was dat.
Quote
#19
El Greco schreef:Meer dan je wil weten zijn er ook zeemannen die voor alles zelf moeten zorgen. Het netto loon ligt dan wel opmerkelijk veel hoger maar voor alle sociale bijdragen en pensioenopbouw moeten ze wel zelf zorgen.
En inderdaad vele Griekse zeevarenden hebben een taverne of hotel. Zo logeerden we eens in Adamas op Milos in een hotel bij een ex. kapitein. Reuze kerel was dat. 

Klopt. Ik kende indertijd een Duitse kapitein die op een schip onder Cypriotische vlag voer. Hij had zelfs zijn officiële verblijfadres in Cyprus geplaatst. Zo werd zelfs geen cent belasting ingehouden op zijn wedde. Bruto was netto. Maar hij diende wel zelf in te staan voor zijn sociale bijdragen en pensioenopbouw.
De kennis waarbij ik logeer als ik naar Ithaca ga was ook zeeman (kapitein). Met zijn verdiensten heeft hij door de jaren heen 2 huizen opgekocht en omgebouwd. Toen hij met pensioen ging begon hij dus studio's/appartementen te verhuren.

Het beginnen van dit draadje was eigenlijk om aan te tonen hoeveel sommige mensen dienen in te leveren met een nieuwe regeling. Als je zoals sommigen 20 - 30% of meer moet inleveren van je pensioen scheelt dat meer dan een slok op een borrel. Heel wat Griekse zeelui gaan dan ook niet op 52 met pensioen, zelfs als ze daartoe gerechtigd zijn, maar werken nog heel wat jaren door.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
Maar zou je dat normaal vinden met je 52e met pensioen? Dat kan toch ook gewoon niet in de huidige maatschappij en EU?
Quote
#21
(16 March 2016, 20:43)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar zou je dat normaal vinden met je 52e met pensioen? Dat kan toch ook gewoon niet in de huidige maatschappij en EU?

Is het de fout van degene die de mogelijkheid heeft/krijgt om op 52 of 55 op pensioen te gaan en dat dan ook doet? Er moet ook rekening mee gehouden worden dat dergelijke regels opgesteld werden in een andere tijdsgeest.

Als je ergens een job aanvaardt teken je in wezen een contract. Als dat contract stipuleert dat je op 52 met pensioen kunt gaan....Tja. Als je dat beroep graag doet, waarom zou je dan zeggen: "Neen, hoef ik niet, ik kies liever iets waar ik tot mijn 65 moet werken."
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
Maar dat dachten de mensen in Nl bij bv de politie ook. Die mochten er idd op hun 60e met 40 dienstjaren uit. Regels veranderen nu eenmaal en een pensioenleeftijd van 52 is echt niet meer van deze tijd.
Quote
#23
Ik zie niet zo'n heel groot verschil met Nederland.
Met pensioen gaan betekend niet dat ze stoppen met werken.
In Griekenland konden ze wat vroeger met pensioen waarna men een baantje nam waarbij ze opgeteld genoeg overhielden maar wel minder hoefden te werken en meer tijd met hun naasten konden doorbrengen. (In uren werkten ze daarvoor gemiddeld meer dan Nederlanders.)
In Nederland gaan veel mensen ver voor hun pensioenleeftijd minder werken omdat ze voldoende hebben opgebouwd (kinderen de deur uit, huis afbetaald of gewoon met wat minder genoegen nemend).
Quote
#24
(16 March 2016, 21:59)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar dat dachten de mensen in Nl bij bv de politie ook. Die mochten er idd op hun 60e met 40 dienstjaren uit.  Regels veranderen nu eenmaal en een pensioenleeftijd van 52 is echt niet meer van deze tijd.

Dat is in België ook veranderd bij de politie. Maar voor mensen die op een zucht (1 jaar of zo) van hun pensioen stonden werd (na dreigingen met rechtszaken) een overgangsmaatregel voorzien waarbij ze niet zomaar 4 of 5 jaren extra moesten doen maar slechts 2 naargelang hun individuele toestand. Mensen die al op pensioen hadden kunnen gaan, maar om persoonlijke redenen er de voorkeur aan gegeven hadden om nog 1 of 2 jaar langer te blijven doorwerken konden dan ook onmiddellijk hun aanvraag indienen. En zoiets kan ik wel begrijpen. Want mensen die op een zucht van hun pensioen staan ga je (of kan je) niet meer motiveren om nog eens 4, 5 jaar langer het volle pond te blijven geven.

En regels kunnen inderdaad misschien veranderen, maar ik zie het als een contract. En als dat dan eenzijdig aangepast wordt noemt men dat contractbreuk m.i.

Maar goed: back on topic.

Iemand die weet heeft hoe het met de pensioenregeling is in andere beroepsgroepen in Griekenland?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#25
(16 March 2016, 21:59)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar dat dachten de mensen in Nl bij bv de politie ook. Die mochten er idd op hun 60e met 40 dienstjaren uit.  Regels veranderen nu eenmaal en een pensioenleeftijd van 52 is echt niet meer van deze tijd.

[Afbeelding: dc4i6h.jpg]
Quote
#26
Griekenland heeft ook geld in het laadje nodig, net als Nederland. Dat bereik je niet om met 52 jaar met pensioen te gaan. Zo bouw je toch niets met elkaar op.
Quote
#27
Nou met die 15 jaar in GR dacht ik nog het volgende gehoord te hebben:
1. bij de GR marine (duikbootvaart) hoef je aleen maar die 15 jaar te voltooien en dan kun je, met volledig
opgebouwd pensioen, direkt met "eeuwig" verlof gaan, dus in pensioen,
2. bij "ons" in het GR dorp woont ook een vroegere onder-officier van de GR luchtmacht, nou die heeft ook niet lang
gediend, misschien 20-25 jaar. Levensstandaard: 2 grote allang afbetaalde huizen plus auto-park waaronder
nieuwe grote mercedes. Ik heb die man al 15 jaar zien vissen, een bijbaan had/heeft die man nooit nodig gehad.
3. politie-pensioensleeftijd in NL, mijn vader "mocht" als Mokumse diender ook een jaar langer - eveneens 1 jaar voor
het bereiken van z`n pensioensleeftijd werd er een tekort aan politiemensen in A`dam vastgesteld - hij mocht ook
nog een jaartje langer blijven; dus nog 2 jaar tandenknarsend voltooien.
Johannes
Quote
#28
(17 March 2016, 13:57)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Griekenland heeft ook geld in het laadje nodig, net als Nederland. Dat bereik je niet om met 52 jaar met pensioen te gaan. Zo bouw je toch niets met elkaar op.

Ze zullen ongetwijfeld erbij gaan werken.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)