Grieksegids nieuws
In de spotlights mei 2016: Postkantoren en banken
#1
[Afbeelding: indespotlights.jpg]

Deze maand  'In de spotlights': Postkantoren en banken in Griekenland


Met de komst van de geldautomaten, mobiele telefonie en internet zal je ze als toerist niet gauw meer binnenstappen. Toch vind ik ze nog altijd leuk om te zien en kan ik het vaak niet laten om er tóch even naar binnen te stappen. Ook de vaak vreemd uitgedoste publieke telefoonpalen alsmede de toenmalige geldwisselkantoortjes zijn/waren soms een echte attractie.
Wie heeft er leuke foto's van typische Griekse postkantoren, openbare telefoons of banken? Wie heeft er ooit (minder)leuke ervaring mee opgedaan? Misschien zijn er leuke/vreemde anekdotes te melden?
Kortom, alles m.b.t. Griekse postkantoren, telefonie en banken is deze maand meer dan welkom in deze aflevering van "In de spotlights".

Klik
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor alle eerdere "in de spotlights".
Quote
#2
Eind jaren 80. Voor het eerst op reis naar het buitenland, naar Griekenland, naar Corfu. Hoeveel geld heb je daar nodig voor 2 weken? Wat is dat eigenlijk die Drachme? Dus voor vertrek wat Belgische Franken omgewisseld in Griekse Drachmes. En ook nog wat cheques meenemen. En een VISA kaart. Want daar zijn (nog) geen geldautomaten. En met VISA gaat het geld pas de volgende maand van je rekening (toen toch). Een spreidingsplan dus.

In België zijn in die tijd (bijna) alle post- en bankkantoren al beveiligd met kogelwerend glas van boven tot onder aan de loketten wegens (vele) brutale overvallen.

En dan stap je in Corfu een bank binnen om een cheque uit te schrijven en Drachmes in de hand te krijgen.

Wat is dat hier? Staaaaaaapels geld op het bureel. Met enige zin voor overdrijving, stapels van een meter hoog. Zijn hier geen overvallen? De bankbediende ziet mijn (waarschijnlijk) verbaasde gezicht, lacht even en zegt: Niemand komt aan dat geld. Waar moeten ze er mee naar toe? We zitten op een eiland.

Maar dan een cheque uitwisselen voor Griekse Drachmes. En hoeveel had Mijnheer willen wisselen. Euh, 7000 Belgische Frank. Gefronste blik. Zoveel? Euh ja, is dat een probleem? Nee nee. een ogenblikje. Het wordt een Grieks ogenblikje. Want contact nemen met Brussel. Is die cheque wel gedekt? Telex sturen naar Brussel, wachten op antwoord.... Enfin 20 - 30 minuten later wordt de stapel geld aan het loket aangesproken en krijg ik een pak Drachmes overhandigd.

1 week later. Opnieuw naar de bank maar eerst zien welke een logo van VISA heeft hangen want die wil ik gebruiken om Drachmes te krijgen. Daar, een bank met een sticker van minimaal 1 m² op het venster. Kan ik geld krijgen met mijn VISA-kaart. Euh, neen. Oh, en waarom niet? Wij aanvaarden geen VISA. Ach zo, en waarom dan die sticker? Wij aanvaarden geen VISA. OK, maar waarom dan die sticker? Dreigende blik, vinger die wijst naar de voordeur en "OUT".

Geen probleem, aan de overzijde van de straat is ook een bank. Wel zonder logo of sticker van VISA. Toch even een poging wagen. Jawel hoor, geen probleem, mag ik even uw kaart? Enfin, eerst telefoon naar Brussel, werkt niet. Dus maar weer een telex. 30 minuten later: Alstublieft, dankuwel. Misschien tot een volgende keer.

Sindsdien zijn we elk jaar naar Griekenland blijven gaan. En is er veel veranderd? Niet echt. In het echt is het nog dikwijls niet wat je denkt dat het zou zijn of wat je verwacht dat het zal zijn. Verrassingen alom.

lovegreece
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Grappig dat je een dergelijke ervaring met eurocheques hebt eind jarig 80 op Corfu. Begin jaren 80 kon ik ze op Rhodos al overal inwisselen, je hoefde niet naar de bank. Veel toeristische supermarkten wisselde ze om. En bellen naar Nederland of een telex om te kijken of de cheque gestolen was???? Helemaal niet. Men kon op zijn hoogst kijken op een lijst met gestolen cheques. Bij de super inwisselen kostte wat geld maar je had de irritatie van de bank niet.

Met Griekse banken heb ik niets. Van het ene loket naar het andere om iets betaald te krijgen. Uren bezig. De eerstvolgende die gewoon naast je staat mee te kijken naar de handelingen die jij verricht. Zich ermee bemoeiend als het even kan. Ook tegenwoordig nog steeds uren wachten op alle anderen die nog steeds handje contantje hun rekeningen voldoen. Hoera voor de digitale snelweg.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#4
In 2004 waren we op vakantie in Nidri op Lefkada. Als (Euro)muntenverzamelaar wist ik dat er enkele dagen geleden een nieuwe Griekse 2 Euromunt was uitgekomen n.a.v. de Olympische spelen die dat jaar in Athene werden gehouden.
[Afbeelding: 1zohkrs.jpg]

Tja, en als je dan een splinternieuw en puntgaaf exemplaar wilt bemachtigen waar kan je dan beter terecht dan bij de bron zelf: een bank in Griekenland dus.
Op een ochtend wandelde ik dus een willekeurige bank in Lefkas-stad binnen met de vraag of ik als fervent muntenverzamelaar misschien één 2 Euromunt mocht omwisselen voor een 'Olympisch'-exemplaar. De mevrouw achter de balie zei 'natuurlijk, hoeveel wil je er hebben?'. Enigszins verbaasd vroeg ik heel voorzichtig: twee misschien? De mevrouw had al snel door dat ik er eventueel ook nog wel wat extra zou willen hebben, hetgeen zij perfect inschatte. Ze deed opende een lade en haalde daar een hele rol vandaan met de woorden '25 stuks misschien; dat kost 50 Euro' . Ik was meteen om; de munten zijn immers een wettig betaalmiddel dus kon ik er nooit teveel hebben. Dankbaar en verrast verliet ik het bankgebouw weer met 25 2-Euromunten. Eenmaal thuis heb ik heel wat andere muntliefhebbers een groot plezier kunnen doen. Net pas uitgebracht en ik had ze al; en dat voor de normale prijs.

Zo zie je maar dat sommige dingen in Griekenland op een vreselijk ingewikkelde manier gaan en, als je verwacht dat het wel eens moeilijk kan gaan worden, het bijna vanzelf gaat. Da's Griekenland Wink
Quote
#5
Mooie verhalen!
En wat te denken van de kantoortjes van OTE waar je naar huis kon bellen? Als je geluk had kreeg je contact maar heel vaak ook niet. Dat waren nog eens tijden. Voor de jongeren onder ons niet te bevatten denk ik Big Grin
Quote
#6
(01 May 2016, 13:45)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mooie verhalen!
En wat te denken van de kantoortjes van OTE waar je naar huis kon bellen? Als je geluk had kreeg je contact maar heel vaak ook niet. Dat waren nog eens tijden. Voor de jongeren onder ons niet te bevatten denk ik Big Grin

Ja, die OTE kantoren. Schitterend Big Grin Big Grin Big Grin

Maar nog eentje over de bank:

1991 - Hoogseizoen - Bloedheet in Athene. Met 4 kinderen tussen 11 en 7 op stap in Athene.

Maar eerst even de bank binnenwippen om geld. Daar komt de VISA-kaart weer  Wink . Ik herinner me het nog als de dag van vandaag. Het was een bankkantoor op 28 Oktovriou, nabij Plateia Egyptou en Mavromateion (waar je de bussen naar o.a. Rafina kan vinden).

Mijn echtgenote zegt: Ga jij maar, ik wacht wel buiten met de kinderen. Dat beklaagt ze zich nog altijd, dat ze dat gezegd heeft. Ik naar binnen dus. Lieftallige jongedame aan het loket. Ik tover de kaart tevoorschijn. Wat had mijnheer gewenst? 100.000 Drachme graag (8.000 Belgische franken toen). Verbaasde blik. Ogenblikje, ik roep even de directeur. Ach zo, probleem? Neen, maar voor zo'n grote som (?) is de enkel de directeur bevoegd. Directeur komt erbij. Mag ik je kaart en je paspoort a.u.b.? Geen probleem. Gaat u even zitten mijnheer, dan breng ik het in orde. Wenst u soms koffie? Oh, graag dank u.
Ik nestel me in een sofa. Lekker koel met de airco op volle kracht. De lieftallige loketbediende brengt me een koffietje. Op de achtergrond hoor ik opeens een telex ratelen. Ach, OK daar gaan we weer. Enfin, na een halfuurtje komt de directeur weer te voorschijn. Wil u even aftekenen? Hier heeft u een omslag met 100.000 Drachme. Prettig zaken doen met u mijnheer en nog een prettige vakantie.
Ik kom buiten en zie een angstige blik. Is er iets verkeerd vraagt mijn echtgenote. Geen geld?  Neen geen probleem, ik heb enkel een koffietje gedronken met de directeur. De angstige blik werd een boze blik. Zo, mijnheer gaat lekker in de koelte een koffietje drinken terwijl wij hier buiten in de hitte staan.
Maar het kwam allemaal weer goed hoor Wink
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Patrick, ik ben niet zo thuis in Belgische franken, over hoeveel euro hebben we het dan ongeveer met zo'n behandeling ?
Quote
#8
(01 May 2016, 14:36)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick, ik ben niet zo thuis in Belgische franken, over hoeveel euro hebben we het dan ongeveer met zo'n behandeling ?

200 Euro
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Je gaat van huis met alleen een landkaart en ze zeggen tegen je, meld maar eens over 2 weken hoe het loopt, je kreeg in die tijd een beurs vol met dollars en deutsche marken mee voor de onkosten, dat was in 1971, zo kwam ik ook in Polykastro  aan de Griekse grens (dat is echt lang geleden) dat was voor mij de eerste keer in Griekenland en zoals overal in de grenskantoren lagen er stapels geld voor je neus, niemand kwam op het idee om maar 1 drachme te stelen, niks bewaking of glasplaat van 1 meter dik.
Mijn verwondering, vorig jaar nog betaalden wij de elektro rekening cash op het kantoor van de DEI in AN, zelfs toen was er nog geen bescherming maar wel tich duizenden euro's die je zomaar uit de la kon graaien en er mee weglopen.  
Ik zag nog iets over bellen naar het thuisfront voorbij komen, dat was  lol  toen   
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#10
1981 Nea Makri op Attica, onder Marathon. Een girobetaalkaart inwisselen op het postkantoor. Geen enkel probleem, super vriendelijke beambte (klein mannetje met grote snor).
Quote
#11
(02 May 2016, 11:23)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




1981 Nea Makri op Attica, onder Marathon. Een girobetaalkaart inwisselen op het postkantoor. Geen enkel probleem, super vriendelijke beambte (klein mannetje met grote snor).

He, 10 jaar later zat die daar nog Smile . Was inderdaad een echt supervriendelijke man. Ben bij hem een paar keren postzegels gaan halen.


Sorry, maar even offtopic2  

Wij zijn in Nea Makri geweest van 1991 tot 1995 en logeerden daar altijd in Hotel Nireus. En dan heb je altijd het toeval dat weer om de hoek komt kijken. Ik werkte in die periode in Antwerpen en kwam dus (bijna) dagelijks in contact met Griekse kapiteins. Met 1 van hen had ik een echt goede band. Toen ik vertelde dat we voor het 2de opeenvolgende jaar naar Nea Makri gingen, vroeg hij waar we verbleven. leek toevallig dat de eigenaar van Nireus zijn buurjongen van vroeger was en ze toen altijd samen naar school gingen  Smile . Dus vroeg hij me om hem de groeten te doen. Toen we in het hotel waren ging ik op een zondagnamiddag bij de eigenaar langs en vertelde hem hoe ik regelmatig zijn vroegere buurjongen zag. Vanaf dat ogenblik waren wij elke keer precies de voornaamste gasten in het hotel toen we daar verbleven.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
1975, agia galini,het wisselkantoor was de man waar je ook sigaretten en kranten kon kopen,dus de koers van de drahme haal hij
eenvoudig uit de krant,als je geld moest over laten maken moest je naar Rethimnon of Heraklion,De National Bank of Greece,
Moest je 14 dagen wachten,eerst moest het omgerekend worden van guldens naar dollars en dan drahmes.Ik ben in die tijd
nogal wat afgeslankt.Ik ben nu net terug uit Kreta(Plakias)geld overlatenmaken en binnen 24 uur was het bijgeschreven,
Maar geef mij nog maar die ouwe tijd,maar ja die komt niet meer terug.
Groeten uit een winderig maar droog Rotterdam.
JVW
Quote
#13
waar ik naar toe ga is geen bank en geen automaat. Daarvoor moet ik 10 km omrijden. Dus genoeg cash mee en probleem opgelost . Cash voor het verblijf en cash voor de huurauto, cash voor de eerste dagen vr eten en benzine. Loopt al snel op, maar geen bank nodig.
Quote
#14
[Afbeelding: zycrd.jpg]

In 1994 (hier Herakleion Kreta) waren dit soort mobiele Post-containers in de wat grotere
(toeristen) plaatsen veel te vinden.
Het omwisselen van giro-betaalkaarten was geen enkel probleem. Het is mij wel gebeurd
dat je een enorme bundel met banderol kreeg met kleine coupures.
Als Hollander heb je dan toch de neiging dat na te gaan tellen.
Het gekke is dat je dat niet doet, omdat de argwaan na één dag Griekenland volledig is verdwenen.
Cor.
Quote
#15
Ook op Lesbos  in Molyvos was een dergelijke Postcontainer. Stond op het parkeerterrein in het midden van het dorp. Grappig was om te zien dat inderdaad de "publiekskant" bijna een echt loket was met schuif la maar dat de achterdeur dan gewoon openstond omdat het binnen in een dergelijke porto-cabine toch al snel heel warm is.
Quote
#16
Kan mij midden jaren '70 nog herinneren. Op Lesbos kwam de "bank-bus" 3X in de week langs in Molyvos. Traveller cheques inleveren. Die nam ik mee in Duitse Marken. Dat gaf zo'n koerswinst, dat wij er een keer goed van konden eten.
Quote
#17
Ik schat eind jaren 80 dat de eerste geldautomaten in Griekenland verschenen.
In Megalopolis (Peleponessos) zouden wij daar, op doorreis, geld opnemen. Ja daar kon je op wachten, onze kaart verdween in de machine en kwam niet meer terug. Gelukkig was de bank open en de directeur himself zou dit klusje wel even klaren. Hij haalde binnen de kaart uit de machine en liep er trots mee naar buiten. 
Demonstratief stopte hij de kaart in de automaat en vroeg mijn pincode. Ik wilde die intikken, maar nee, dat ging hij doen. Inmiddels waren er aardig wat mensen verzameld om dit nieuwe fenomeen te aanschouwen en de directeur maakte er een heel college voor de nieuwsgierigen van, inclusief de uitleg van het invoeren van MIJN pincode. 
ACH TOEN KON DAT NOG.
Vorig jaar vergat ik ergens mijn pinpas uit de automaat te halen, bleek later gewoon keurig binnen in de bank te zijn afgegeven.
In Elea (Peleponessos) kon je jarenlang bellen bij een meneer, die bepaalde uren "kantoor" hield. 
Kortom in de rij staan en wachten op je beurt. Er werd ook ouzo en koffie geschonken, dus er zaten aardig wat mannetje om die tijd om mee te luisteren.Een tikker aan de muur en zo werd de prijs bepaald. Heerlijke tijd. Ook bij Alexi in zijn winkeltje kon je bellen, alle muntjes gingen in een grote glazen pot. Helaas voor hem werd die pot die altijd onder zijn bureautje stond gestolen. Later kwam er een telefooncel op het pleintje. Maar ja, toen werd het pleintje mooi aangelegd en aardig wat opgehoogd. Gevolg.... Je kon op je knieën bellen, want de hele onderkant zat in de grond verwerkt. Helaas was het nog voor het digitale tijdperk en heb er geen foto van.  
Het waren, en zijn nog steeds mooie tijden, maar ik heb wel geleerd, ga alleen pinnen als de bank open is.
vlassada's signatuur kalispera hellas Marjan
Quote
#18
[Afbeelding: 29egl8n.jpg]

In het logo is trouwens een beeltenis van Hermes, de 'boodschapper' van de Goden verwerkt. Hermes de postbode dus Wink
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  In de spotlights dec 2016: December op z'n Grieks Ger 7 6.711 10 December 2016, 16:19
Laatste bericht: Patrick
  In de spotlights oktober 2016: de leukste souvenirs Ger 32 16.938 10 November 2016, 21:16
Laatste bericht: Leo
  In de spotlights november 2016: Samos Ger 6 6.180 02 November 2016, 17:04
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights september 2016: Karpathos Ger 20 12.463 11 September 2016, 22:00
Laatste bericht: jjohn
  In de spotlights juli/aug 2016: De Griekse taal leren Ger 15 10.503 29 July 2016, 22:28
Laatste bericht: rohanbouman
  In de spotlights juni 2016: Gezondheidszorg in Griekenland Ger 18 15.677 14 June 2016, 12:03
Laatste bericht: cors
  In de spotlights april 2016: Griekse markten Ger 13 9.647 28 April 2016, 19:25
Laatste bericht: TreinopStad
  In de spotlights maart 2016: Webcams Ger 31 17.640 21 March 2016, 17:32
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights februari 2016: Symi Ger 7 5.871 05 February 2016, 00:39
Laatste bericht: JohanV
  In de spotlights jan 2016: Foto v/h jaar verkiezing Ger 0 3.081 04 January 2016, 11:29
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 6 gast(en)