Laatste update Lesbos
(23 August 2016, 13:37)brinkie49 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nadat we een tijd lang niets hebben gehoord van het journaille nu een stuk van Arjan Noordander die momenteel op Lesbos verblijft.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Meer journalisten zouden dit moeten doen en met scherpe schrijfsels de EU-aanpak bloot leggen. Misschien dat 'de hoge heren' zich dan toch eens aangesproken voelen. Maar dat is waarschijnlijk wishful thinking.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Goed verhaal. Ben bang dat die " hoge heren " van Patrick aan het netwerken zijn voor een volgende baan. Kan ook, dat ze van hun onkostenvergoeding op een zonnig terras zitten.
Quote
Minister Timmermans is in september 2015 hier op Kos geweest, met eigen ogen de situatie die toen heel erg schrijnend was, bekeken.
Quote
En dit vindt een bewoonster (en niet alleen zij) van de uitzending van Arjan Noorlander.
*********************
Beste NOS,

ik persoonlijk haak al af als iemand het heeft over "verrottende vluchtelingenbootjes" . Mijn Nederlands mag dan wat roestig geworden zijn maar echt...van de NOS verwachtte ik toch wat beters. Dwz. behalve dat het rottende vluchtelingen boten (ze zijn tamelijk groot) of verrotte vluchtelingen boten had moeten zijn, moest men werkelijk weer die bergen met zwemvesten laten zien, En als u het heeft over een stijgende lijn vwb het aantal vluchtelingen dat momenteel aankomt, dan zou het wel zo aardig zijn om dat even te vergelijken met de getallen van vorig jaar rond deze tijd. Zodat men niet het verkeerde beeld krijgt. Zou ook fijn zijn als u erbij vertelde dat bijna alle vluchtelingen al op zee opgevangen worden. Heeft u er eigenlijk over nagedacht wat voor effect deze uitzending heeft op het net weer opkrabbelende toerisme hier? En waar ligt de link van het reisburo in Mytilini met het Nederlandse toerisme? Voor zover ik weet heeft dit buro geen inkomend Nederlands toerisme, Bereidt niemand zich dan voor op zo'n reis naar Lesvos?? De UNHCR geeft iedere dag een fact sheet uit met het exacte aantal aankomsten per dag...wist u dat NOS? U heeft het over "dat hele kleine eilandje", het 2 na grootste eiland van Griekenland, bijna zo groot als de provincie Utrecht..ja, echt... ! Komt u morgen naar het Noorden? En besteedt u dan een uitzending aan alle mooie kanten van het Lesvos van nu!?! Met beelden van nu? U bent van harte welkom!

Eleonora Pouwels

Feel free to share!
*******************************
Quote
En het vervolg. Gekopieerd vanaf FB
*******************
Reaktie van de NOS.
Dank voor je bericht, Eleonora, we nemen je feedback ter harte. We geven het door aan de makers van de reportage. Overigens is onze correspondent de afgelopen dagen op Lesbos geweest en zijn het actuele beelden.

Reaktie van mij.
Klopt dat dit actuele beelden zijn. Maar ik zie geen actuele beelden van de lege schone stranden zonder zwemvesten, mooie haventjes met vissersbootjes zonder oude vluchtelingen boten, slingerende bergwegen zonder slapende en lopende vluchtelingen, blauwe glasheldere zee zonder aankomende boten. U kiest ervoor precies die ene plek van de hele grote haven van Mytilini te laten zien waar deze boten liggen, precies die ene plek waar al die zwemvesten opgestapeld liggen. U kiest er voor aan te geven dat er een stijgende lijn zit in het aantal vluchtelingen dat aankomt op dit moment, zonder dit te vergelijken met de aantallen van vorig jaar rond dezelfde tijd, zodat u bij de Nederlanders dezelfde beelden opwekt als vorig jaar... laat staan dat u erbij vertelt dat deze mensen meestal al op zee opgevangen worden. Heeft iemand er maar ook even over nagedacht wat dat doet voor het beetje toerisme dat net op gang gekomen is de laatste maand? het regent weer telefoontjes van verontruste mensen bij de touoperators. U heeft het laatste beetje hoop van de inwoners hier de bodem ingeslagen. Het zijn niet de vluchtelingen of de hulporganisaties die ervoor gezorgd hebben dat er geen toeristen meer naar Lesvos komen, het is de manier waarop de media al meer dan een jaar de situatie weergeeft. Van onze Nationale Omroep Stichting had ik echt iets anders verwacht. Mijn uitnodiging staat. Met vriendelijke groet,
Eleonora Pouwels

Dit is een vervolg op mij vorige plaatsing van een open brief aan de NOS, die ik ook in een PM naar de NOS had gestuurd. Zie..
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&set=a.429842318495.219097.537808495&type=3&theater
Quote
En het vervolg

Reaktie van de NOS.
Dank voor je bericht, Eleonora, we nemen je feedback ter harte. We geven het door aan de makers van de reportage. Overigens is onze correspondent de afgelopen dagen op Lesbos geweest en zijn het actuele beelden.


Reaktie van mij.
Klopt dat dit actuele beelden zijn. Maar ik zie geen actuele beelden van de lege schone stranden zonder zwemvesten, mooie haventjes met vissersbootjes zonder oude vluchtelingen boten, slingerende bergwegen zonder slapende en lopende vluchtelingen, blauwe glasheldere zee zonder aankomende boten. U kiest ervoor precies die ene plek van de hele grote haven van Mytilini te laten zien waar deze boten liggen, precies die ene plek waar al die zwemvesten opgestapeld liggen. U kiest er voor aan te geven dat er een stijgende lijn zit in het aantal vluchtelingen dat aankomt op dit moment, zonder dit te vergelijken met de aantallen van vorig jaar rond dezelfde tijd, zodat u bij de Nederlanders dezelfde beelden opwekt als vorig jaar... laat staan dat u erbij vertelt dat deze mensen meestal al op zee opgevangen worden. Heeft iemand er maar ook even over nagedacht wat dat doet voor het beetje toerisme dat net op gang gekomen is de laatste maand? het regent weer telefoontjes van verontruste mensen bij de touoperators. U heeft het laatste beetje hoop van de inwoners hier de bodem ingeslagen. Het zijn niet de vluchtelingen of de hulporganisaties die ervoor gezorgd hebben dat er geen toeristen meer naar Lesvos komen, het is de manier waarop de media al meer dan een jaar de situatie weergeeft. Van onze Nationale Omroep Stichting had ik echt iets anders verwacht. Mijn uitnodiging staat. Met vriendelijke groet,
Eleonora Pouwels
Quote
Ik was nog nooit op Lesbos geweest en dacht dit is een prima moment. De dag voor vertrek zag ik op de Griekse TV dat het toerisme in Griekenland goed ging behalve op Lesbos, Samos en Chios. Op Lesbos kwamen er 62% minder toeristen aan.
 
Sinds een jaar heb ik een appartement in Heraklion, vandaar uit afgelopen dinsdag naar Lesbos. ‘s Ochtends zag ik op Griekse ontbijt tv dat er ’s nachts gevechten waren geweest in het opvangkamp in Moira, maar hopen dat het geen slecht voorteken zou zijn. Eind van de ochtend met Aegean van Heraklion naar Athene (met voormalig premier Papandreou als medepassagier, hij uiteraard business class, zou zijn aanwezigheid nog een slecht voorteken zijn Huh ) en vandaar door naar Mytilini.
 
1e nacht in Mytiline gebleven en volgende ochtend huurauto opgehaald en naar Plomari gegaan. Vandaar het eiland verkend. Ik ben naar Molyvos geweest, rond Golf van Kallonis en Golf van Geras geweest en aardig wat gezien van het eiland en zaterdagavond weer terug gekomen. Was erg leuk, gelukkig prima weer in tegenstelling tot het vasteland, en heb me prima vermaakt.
 
Er waren wel toeristen maar het was nergens echt druk met toeristen, ook in Molyvos was er meer dan genoeg ruimte op de terrasjes. Ook opvallend weinig touringcars gezien.
 
Wat betreft vluchtelingen: in Mytilini liepen er wel een paar mensen die er uit zagen als vluchtelingen, op 1 irritant bedelend kind na nergens last van. Enige wat ik er verder van heb gezien waren auto’s van de stichting Bootvluchteling en bij een hotel vlak bij het vliegveld een busje van Dienst Justitiële Inrichtingen (arrestantenvervoer) en een boot van Borderforce in de haven. In Plomari ’s avonds op het terras ook een keer een bedelende vluchteling, verder op heel het eiland niets van gemerkt. De eigenaar van het hotel in Plomari vertelde dat pas een Engelse gast hem nog een recent artikel op de website van een Engelse krant had laten zien met een foto van een strand vol reddingsvesten. Op het hele eiland geen reddingsvest gezien, ook niet op het strand tussen het vliegveld en Mytilini.
 
Kortom: heb er geen moment spijt van gehad dat ik ben geweest en heb een paar heerlijke dagen gehad. 

Cors
Quote
Cors, positief verhaal over Lesbos.

Waarom ben je niet rechtstreeks naar Mytilini gevlogen?

De bedelende kinderen zijn Roma zigeuners en geen kinderen van vluchtelingen.
In Plomari kan je wel zeggen zijn helemaal geen vluchtelingen.

In september is het op Lesbos nooit druk met toerisme, de Grieken zelfs zijn ook weer vertrokken naar het vasteland of Australie/Canada/VS

Groet uit Lesbos,
Elena
Quote
In Petra kwamen dit jaar ook een paar van die Roma-kindertjes ,,weer,, tegen   in verschillende restaurants om te bedelen, en  dat waren  dezelfde kinderen die wij 4 jaar terug  daar ook al  daar  zagen.
Ze spelen  nog steeds een goed ingestudeerd   ...hun  toneel spelletje....(geleerd door hu ouders natuurlijk)  zuigend hun wangen intrekken,zodat het moest lijken alsof ze mager waren  en wanhopig doen alsof ze honger hadden  door op hun maag te kloppen   en bijna ,,net  doen alsof ze gingen vlouwvalleen    !  Toen ik hun  onze brood  met Tzatziki  aanbood  wilden  ze dat niet ... nee ze wilde  geen brood  MAAR alleen maar maar geld.... dit maakte ze duidelijk  door nog meer hun wangen in te trekken  en met hun vingers te knippen  om af te dwingen  OM geld te vragen  en ook nog eens daarbij  ook nog eens te stampvoeten!! , Jaja zo'n  honger hadden ze....
Even later zie je ze blakend gezond  en lachend  door het dorp lopen  met de nodige zakken chips en ander snaaiwerk onder hun armen.... en dat ook nog  eens , zonder ingetrokken wangetjes en  trillende handjes ;)
Quote
Wilma, heel herkenbaar wat je schrijft, als wij naar de supermarkt in Kallonis gaan zitten ze vaak bij de uitgang, meestal een vrouw met een baby op schoot en vraagt geld om melk te kopen, zeg je dat je wel even melk gaat kopen wil ze alleen geld.
Kleine jongetjes lopen met de hand op je karretje mee naar de auto en willen dan je karretje wel even wegbrengen, natuurijk voor het muntstuk.
Ze zijn dan heel opdringerig en er help dan maar één woord, φύγε, of te wel wegwezen.
Quote
Vooropgesteld dat het bedelen vaak heel vervelend overkomt. Echter, bedelen en handel in goedkope spullen is de enige manier van overleven voor de griekse roma. Ze kunnen niet geregistreerd worden en formeel bestaan ze dus niet. Voor het dagelijks leven betekent dat: kinderen niet naar school kunnen, er geen huis gekocht kan worden, je kunt je kind niet registreren etc.
Quote
Is het echt zo dat de Griekse Roma niet gerigistreerd kunnen worden?
Ik kan me nog herinneren dat een jaar of 10 terug bij een van onze kinderen een zigeunerkind in de klas kwam,
lagere school. Maar korte tijd geweest want meisje ging weer verhuizen.
En dan is er nog het verhaal met die zigeuners die 12 kinderen in 7 jaar tijd kregen en maar bleven verhuizen en
kinderbijslag op strijken. Door zich elke keer te melden bij een andere gemeente viel het niemand op dat
er iets niet klopte. ( Stond een jaar geleden of zo heel stuk over in de krant.)
Misschien haal ik de Roma, tzigani en jiftie door elkaar?
Quote
Ik denk dat je wat door elkaar haalt.
Quote
Elena,

Ik heb gekeken voor rechtstreekse vlucht van Heraklion naar Mytylini maar Sky-Express was duurder dan Aegean. Ik ben bovendien wat langer en bij Aegean heb ik tenminste voldoende beenruimte. Bovendien is er in Athene genoeg tijd voor een gratis hapje en drankje in de Aegean lounge. Ik heb dan wel een appartement in Heraklion naast mijn in Nederland maar met sommige dingen blijf je toch Nederlander  Big Grin

Cors
Quote
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Net in het journaal. Bewoners Lesbos zijn de vluchtelingen spuugzat. Relletjes en veel vernielingen.
Quote
Is hierop te lezen en te zien zien..

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Bedankt voor de link Wilma. Heb het bekeken en gelezen. Wat erg allemaal. Wat worden de mensen op Lesbos in de steek gelaten. Niet normaal. Ik hoop echt dat door deze berichtgeving de bewoners en echte vluchtelingen worden geholpen. Nog een verloren toeristen seizoen is funest.
Quote
Die advocaat moet niet wijzen naar de lange duur en de onzekerheid van de procedures. Het zijn net hij en zijn collega's die ellenlange beroepsprocedures gebruiken/misbruiken.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)