Emigreren naar Kreta
#1
Als gepensioneerde ben ik zeer geinteresseerd om naar Kreta te verhuizen -
Heb er van 1997 - 2000 gewoond en gewerkt en is dus enige tijd geleden.
Graag zou ik willen weten met welk maandelijks bedrag ik rond kan komen (huur - verzekering - telefoon - water - etc....)

Dank als voor reactie.
Quote
#2
Ik denk dat @Arthur je hier een heleboel over kan vertellen. Best hem een PB sturen.
Quote
#3
De PB vind ik soms jammer. Zijn denk ik meer mensen benieuwd naar het antwoord.
Quote
#4
Voor huur kun je kijken op

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&gp=1

Cors
Quote
#5
De huur zal het grootste deel zijn maar wij ondervinden zelf dat je met € 1000 ruim toekomt, zelfs als je moet gaan huren.
Van kennissen hebben we dit ook al gehoord, zij kunnen met hun (klein) pensioen(tje) van +/- € 1100 nog sparen. Iets wat ze in België absoluut nooit zouden kunnen.
Quote
#6
Goede middag Joan,

Wat jij vraagt is moeilijk te beantwoorden, want wat wil je,  emigreren.... zou ik niet doen....
Waar wil je huren, in of buiten de stad, verdieping, appartement, vrijstaand huis ????
Wil je ook telefoon aansluiting en een auto ...... moet je, je aanmelden bij de belastingdienst.
Ga je, je eigen PRIVE bijverzekeren, anders val je onder de IKA, en kan je in de rijen van dagen aansluiten....!!!
Het zal moeilijk worden om te gaan huren zonder contract, alles gaat hier gecontroleerd worden en zonder contract geen telefoon !!!!
Voor een kleine gebruikte auto ben je jaarlijks ongeveer € 500,-- kwijt aan wegenbelasting, verzekering en APK.
Voor een boekhouder dan ook nog € 50 - 100 voor je belasting aangifte.
Ja de HUUR..... dat kan je zo duur maken als je wilt, maar als buitenlander moet je wel er op rekenen dat je iets meer gaat betalen als een Griek.
Ik zou gewoon HIERHEEN komen met vakantie en dan het nodige gaan bekijken.
succes met je zoektocht.
Quote
#7
Hoe lang kun je maximaal iets huren, zonder al de regeltjes die de machinist aangeeft.
Quote
#8
Huren kun je best lang.Met of zonder contract. Maar wanneer de eigenaar of diens familie de woning nodig heeft, blijkt een contract niets waard, dan moet je eruit, griekse wet.
Quote
#9
Hartelijk dank voor alle reacties. Denk wel dat het t.z.t. emigreren wordt - aangezien dubbele lasten (Nederland/Griekenland) niet op te brengen is van een pensioen.
Ik ga ik september weer naar Kreta voor verdere orientatie - alsook naar Rhodos (ca 8 jaar gewoond/gewerkt) en dan zien welk eiland het uiteindelijk zal worden.

Wie heeft ook nog tips m.b.t. verhuizer ivm kleine inboedel??
Of toch alles nieuw aanschaffen???
Wederom dank voor tips etc......
Quote
#10
Er zullen zeker mogelijkheden zijn om ook zonder de regeltjes die hierboven genoemd worden iets te huren, maar er komen er duidelijk wel steeds meer bij. Wij verhuren in Kos stad ook al een aantal jaren een klein appartement, op jaarbasis. De lerares die er een seizoen vertrok in juni, en had zelf al een nieuwe huurder geregeld. Perfect natuurlijk. Maar i.v.m. Vorig jaar is er nu voor de huurcontracten ook de regel bijgekomen dat je huis " energiezuinig"( even vrij vertaald) moet zijn. In mijn ogen komt het er op neer dat de politiki mechaniki, die momenteel weinig te doen hebben aan bouwvergunningen etc maken, een baantje is toegezegd, en verder voegt het weinig toe. Je huis moet dus gekeurd worden op dubbele ramen, of je een zonneboiler hebt en nog een paar van dat soort dingen. Veel geregel, extra kosten....maar als je dit papier niet hebt en ze komen controleren kost het je 1000 euro heb ik begrepen, alleen voor huurcontracten na januari 2016.
Quote
#11
(22 July 2016, 22:40)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




maar als je dit papier niet hebt en ze komen controleren kost het je 1000 euro heb ik begrepen, alleen voor huurcontracten na januari 2016.

Kost het "je" 1000 euro? Die kosten zijn zover ik weet voor de verhuurder en niet voor jou.
Quote
#12
Ja beetje onduidelijk geschreven in mijn geval zijn de kosten voor mij, ik ben de verhuurder.....
Quote
#13
Voor de kleine inboedel: je kunt bij Ikea bestellen, ik meen dat er een winkel is op Kreta. Een officiële verhuizer is duur.
Quote
#14
Ja,er is een kleine vestiging van Ikea in Chania. Je kunt er wat spullen bekijken en vanuit de computercatalogus dingen bestellen. Deze worden een paar dagen op het filiaal of bij je thuis afgeleverd. Veel producten van ikea zijn fors duurder dan in de rest van Europa.
Quote
#15
Ja Chris dat klopt, Ikea is ca. 20% duurder in Griekenland. Maar mijn ervaring is dat je voor spullen van vergelijkbare kwaliteit in een "gewone" winkel nóg meer kwijt bent.
Quote
#16
Joan

Hier in de buurt heb je ook Compleet store, en bij de luchthaven van Herhalkion ook nog Prakiter, die best leuk spul heeft staan voor weinig geld en OOK thuis bezorgen !
trouwens je hebt een PB !
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Emigreren naar Lesbos Stef Gasparis 1 775 24 October 2023, 12:33
Laatste bericht: Greece_2020
  Emigreren naar Kos: wat moet ik regelen? MBlauw 9 2.858 14 January 2023, 22:31
Laatste bericht: Nanny
  emigreren Edcar 1 1.467 15 May 2022, 20:44
Laatste bericht: vlagreco
  emigreren Herman59 4 2.269 23 April 2022, 14:35
Laatste bericht: Koukla74
  Emigreren voor de pensioengerechtigde leeftijd Jessica_derks 14 5.351 07 November 2019, 13:12
Laatste bericht: Buurman
  Emigreren zakynthos Jodi 3 2.954 19 July 2017, 13:01
Laatste bericht: Jodi
  Emigreren naar Rhodos Rhodoslover 1 2.859 15 November 2016, 00:19
Laatste bericht: Maria
  Emigreren naar Griekenland!! Imogen 53 48.438 05 October 2016, 08:02
Laatste bericht: TreinopStad
  Het aftellen is echt begonnen: emigreren naar Griekenland! Geni 38 30.442 26 August 2014, 15:55
Laatste bericht: Wim M
  Emigreren naar Griekenland - belasting en werk kriasi 49 35.649 03 May 2013, 20:33
Laatste bericht: El Greco

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)