De drukste ferryhaven van Europa - Piraeus
#1
Met dank aan Georgios Hatzimanolis van Marine Traffic die het volgende schreef:

Het is vrijdagmiddag, ik ben net klaar met werk voor de week, en ik zit in een taxi die door de straten van Athene op weg is naar de drukke haven van Piraeus in het zuiden van de stad.Als we de haven naderen, vertraagt de onvermijdelijke vrijdagmiddag verkeersopstopping onze rit, eerst naar een tempo dat de meeste slakken nog kunnen bijbenen, vervolgens naar een volledige stilstand. "Welkom in Piraeus in de zomer," zegt de chauffeur me na een blik naar achteren en als hij mijn frustratie merkt.

Wij maken het uiteindelijk naar de haven en de tijd die ik nog heb gebruik ik productief om een foto te maken voor mijn Instagram. Het is geen gewone foto omdat ik gebruik maak van de Augmented Reality functie van de MarineTraffic app om een beeld van Piraeus te nemen, dat ook de schepen die momenteel hier aangemeerd zijn, samen met al hun essentiële details vastlegt. Het is een mooie kleine feature die altijd indruk maakt op mensen, maar me ook helpt om mijn veerboot te vinden.

[Afbeelding: a5i89h.jpg]

Bij het betreden van de Ariadne, maak ik mijn weg naar het dek en wacht op ons vertrek. Ik kijk uit over de haven en zie duizenden mensen en honderden auto's en motorfietsen vechtend voor een positie om aan boord van hun veerboten te gaan en denk, hoe druk is Piraeus in de zomer.

Als de toegangspoort tot de prachtige Griekse eilanden is Piraeus de grootste passagier haven van Europa en één van de grootste passagierhavens ter wereld, waar jaarlijks 20 miljoen passagiers passeren.
Zodra we zetten koers naar het eiland Chios, neem ik plaats in de lounge, haalde mijn laptop en meld me aan bij MarineTraffic met mijn Pro-account, om meer informatie over Piraeus en de activiteit ervan te leren.De eerste stap is naar de haven van Piraeus detailpagina. Vanaf daar ben ik in staat om belangrijke informatie met betrekking tot de aankomst en vertrek te vinden, type vaartuig, tijdens een bepaalde periode van mijn keuze. Want ik wil het passagiersvervoer in de zomer zien, ik stel de parameters in: alle passagiersschepen, zowel traditionele als hogesnelheidsvaartuigen, voor een periode van 30 dagen beginnend op 21 juni en eindigend op 21 juli.

De gegevens exporteer ik naar een Excel-sheet, waaruit blijkt dat er in die periode 2002 aankomsten en 1995 vertrekken waren, gemiddeld dus 133 aankomsten en vertrekken per dag.  Ik ben onder de indruk van de resultaten, want dat betekent dat er sprake is van een aankomst of vertrek om de tien minuten.

Ik zoek verder in de gegevens om te achterhalen wat de meest populaire dagen en tijden voor zowel aankomst en vertrek zijn. Dat is mogelijk omdat van elke gate aankomst en vertrek gegroepeerd zijn op datum. Vrijdag is de meest populaire dag voor vertrek, een voor de hand liggende conclusie, omdat de meeste mensen vertrekken voor een weekendje weg naar een van de vele nabijgelegen eilanden, en 8:00 uur is de meest populaire tijd voor het vertrek. Bij aankomst is de meest populaire dag de zondag en de meest populaire tijd is 16.00. Ik zie ook de hoeveelheid tijd die elk schip doorgebracht heeft in de haven, en die is gemiddeld 5,5 uur per schip, per dag.

Dan, met behulp van het unieke MMSI nummer van elk vaartuig ben ik in staat om te berekenen hoeveel unieke schepen een beroep deden op de haven van Piraeus. Het totale aantal, met inbegrip van zowel traditionele veerboten en hogesnelheidsvaartuigen, is 81 schepen. Deze schepen bedienen een totaal van 107 bestemmingen vanuit Piraeus, zij omvatten de korte 55 minuten durende reis naar het kleine eiland Agistri, maar ook de slopende 14 uur durende reis naar de populaire toeristische bestemming van Rhodos.

Gefascineerd door al deze gegevens, stuur ik de informatie naar onze designer Niki en vroeg haar om het opstellen van een infographic die ik met jullie wil delen om te benadrukken hoe druk en vitaal de haven van Piraeus is de Griekse toeristische sector.
[url=http://www.google.be/url?rs=rsmf&q=http://translate.google.com/globalmarketfinder/%3Flocale%3Dnl][/url]



[Afbeelding: Piraeus_Summer_Traffic_2016_final-283x1024.png]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Het is inderdaad een indrukwekkende haven.zowel bij vertrek als aankomst valt er heel wat te zien op en rondom het water. Maandagmorgen zes uur loop ik daar weer binnen. Het verbaast me altijd weer hoe vlot het verkeer vanaf de boten afgehandeld wordt.
Quote
#3
We gebruiken de app van Marine Traffic beroepsmatig haast elke dag of toch meerdere keren per week. Geweldig gegeven maar door ons niet ten volle benut. De vele mogelijkheden & gegevens blijven een beetje in de achtergrond ongebruikt door ons.
Quote
#4
Eerder deze week heeft OLP (de havenautoriteit van Piraeus) 51% van de aandelen overgedragen aan het Chinese COSCO (China Overseas Shipping COmpany). Hiervoor wordt door COSCO 280.500.000 Euro betaald.
Net zoals de overname van 14 regionale luchthavens door Fraport past dit ook in de overeenkomst met de Europese Commissie m.b.t. privatiseringen.
In de overeenkomst met COSCO is voorzien dat zij 600 miljoen Euro investeren in de haven. Deze investeringen zijn gefocust op goederen verhandeling, cruisefaciliteiten, toeristische infrastructuur, scheepsherstelling en een terminal voor verscheping van nieuwe voertuigen.
In ruil voor deze investeringen krijgt Cosco dan het recht om nog bijkomend 16% aandelen te kopen voor de prijs van 88 miljoen Euro over een periode van 5 jaren.
De bedoeling van COSCO is om van Piraeus het voornaamste centrum te maken voor de verdeling van goederen op het traject van het Verre Oosten naar Europa.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nieuwe ferry van Piraeus naar Aegina en Agistri Patrick 0 2.422 23 June 2019, 13:11
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)