Wandelingen in en rond Parga (Epirus)
#1
Tijdens onze vakantie in Parga kregen we van een kennis een zestal mooie wandelingen in de regio, variërend van kort en gemakkelijk tot een flinke afstand en (redelijk) zwaar. Heb je interesse stuur even een PB (blauwe button onder dit bericht) en ik stuur het bestand naar je op.

Ger
Quote
#2
hallo je oproepje gelezen. zou je het willenopsturen? wij zijn al een paar keer in parga geweest en er heerlijk genoten. ik ben benieuwd naar de uitgezette wandelingen. gr pethros
(04 August 2010, 19:00)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tijdens onze vakantie in Parga kregen we van een kennis een zestal mooie wandelingen in de regio, variërend van kort en gemakkelijk tot een flinke afstand en (redelijk) zwaar. Heb je interesse stuur even een PB (blauwe button onder dit bericht) en ik stuur het bestand naar je op.

Ger

hallo je oproepje gelezen. zou je het willenopsturen? wij zijn al een paar keer in parga geweest en er heerlijk genoten. ik ben benieuwd naar de uitgezette wandelingen. gr pethros
Quote
#3
Dag Pethros,

Ik wil je de wandelingen graag toesturen hoor maar je bent niet ingelogd en dus kan ik geen emailadres van je zien.
Je kunt het beste even lid worden (aanbevolen ;)) of even een berichtje met je emailadres sturen naar de link "contact opnemen" onderaan deze pagina. Dan komt het helemaal voor de bakker.

Ger
Quote
#4
Ger

kan jij de zestal wandelingen opsturen naar mij

vast bedankt Cool
skippy775
Quote
#5
(19 October 2012, 08:53)skippy775 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ger

kan jij de zestal wandelingen opsturen naar mij

vast bedankt Cool
skippy775

Als het goed is zitten de wandelingen inmiddels in je mailbox.
Veel wandelplezier,

Ger
Quote
#6
In mei 2015 ben ik naar Parga geweest en ik heb daar een aantal mooie wandelingen gemaakt. Hieronder wat informatie over wandelen rondom Parga om zo een idee te geven van de mogelijkheden. 

Beschrijvingen van wandelingen: 
1 Bovenstaande wandelingen van Ger.
2 Een tijd terug had ik al in een reisboekwinkel in A’dam het boekje “Walks in Parga” van Lance Chilton gekocht.
(Ik zag dat dit boekje inmiddels niet meer verkrijgbaar is in A’dam. En op de website van marengobooks zijn geen updates meer  te vinden)
Dit boekje is nog wel in Parga te koop. In mei zag ik althans nog exemplaren in een winkeltje bij de grote kerk en school met plein in het centrum van Parga, voor € 10. (dit  winkeltje is gelegen tussen de Proton supermarkt en de taxistandplaats). Bij dit boekje zit een goede kaart. En in het boekje staan ook handige plattegrondjes van Parga, Valtos, Lichnos, Anthousa, Agia en Eleftheri. Het boekje en de kaart zijn uit 2007-2008.
3 De hostess van mijn touroperator had een wandelboekje in het Nederlands te koop: “Wandelen achter de stranden van Parga”, geschreven door een Nederlands echtpaar, Marion en Theo (zonder achternaam). Hun dochter woont in Parga. Het boekje is voor ± € 8.50 ook te koop in een souvenirwinkeltje. Dit winkeltje is van hun dochter en vind je aan het einde van de boulevard, iets verder dan Motley, tegenover Hotel Sol. Minstens 1 keer per jaar verschijnt er een update.
Ik heb voornamelijk dit laatste boekje gebruikt tijdens mijn wandelingen. De beschrijvingen van de wandelingen zijn helder. Wel vond ik het heel fijn om ter oriëntatie (en bij twijfel)  de kaart van Lance Chilton te raadplegen.
Er staan 16 wandelingen in “Wandelen achter de stranden van Parga”, de kortste wandeling is 1 uur, de langste wandeling (naar Sarakiniko Beach v.v.) duurt 5 uur.
 
De volgende trajecten staan in alle drie de bovengenoemde boekjes beschreven:
*Parga/Valtos Beach – ruïne van het klooster Vlacherna –Valtos Beach/ Parga
*Parga – Lichnos (Beach) over de berg (via Agia Eleni kapel).
*Parga – Lichnos (Beach) langs de onderkant van de heuvel (via Ag.Georgios kapel).
*Parga/Valtos Beach – Anthousa,  (via Louka’s Watermill)
*Parga/Valtos Beach – Anthousa, (via kerkhof en voetbalstadion)
*Parga/Valtos Beach – Agios Sostis – Sarakiniko Beach, langs de kust
*Anthousa – burcht van Ali Pasha – Anthousa
 
Andere wandelingen uit het boekje “Wandelen achter de stranden van Parga” o.a.:
*Een wandeling over de berg achter Agia Kyriaki, en via Agia Kyriaki naar Lichnos Beach. Mooie uitzichten op  het Kalodiki meer en op een lager gelegen vlakte.
*Van Agia via Triforko naar Anthousa. In Agia zeker even naar het kerkje met de prachtige fresco’s gaan! 
*Een wandeling met beginpunt bij de afslag naar Triforko. Eerst omhoog naar het kerkje van Paleo Parga (dat in de buurt van de mast ligt). Je hebt dit eerste stuk mooie uitzichten. Dan gaat de route een tijdje tussen weilanden; er zijn dan geen vergezichten want je loopt achter de heuvel met de mast. Later op de route wel (even) uitzicht op Parga. Tijdens deze wandeling: geiten, koeien, paarden, schildpadden en slangen op de weg.
*Van Parga naar het Panagia kerkje, naar Anthousa of Parga.
*Van Parga onder de olijfbomen langs het Agia Kyriaki kerkje naar Parga.
 
In “Walks in Parga” van Lance Chilton staat een andere wandeling die langs het kerkje van Paleo Parga komt.
Lance Chilton beschrijft ook een wandeling vlak langs het Kalodiki meer (met waterlelies). Deze wandeling werd me ook aanbevolen door een taxichauffeur. Helaas is het er niet van gekomen om deze wandeling te maken.
Verder o.a. de wandeling Agia Kyriaki - Livadari – Eleftheri – Pyrgi in zijn boekje.(deze wandeling ook niet zelf gelopen)
 
Ik heb vaker in Griekenland gewandeld, o.a. Thassos, Samos, Lesbos, Lefkas, Karpathos. De omgeving van Parga is erg mooi en groen. Maar ik miste hier wel ‘het eilandgevoel’, maar dit is natuurlijk heel persoonlijk.
De olijfbomen in deze streek zijn iets anders dan ik gewend was van Griekse eilanden. De stam is slanker en ze zijn veel hoger, dus op sommige stukken loop je echt onder de olijfbomen, in een olijfbomenbos. Hierdoor is er meer schaduw, maar je hebt minder vergezichten. Een Griek vertelde me dat deze soort olijfboom alleen in deze regio en op Corfu voorkomt. 
 
Prijsvoorbeeld taxi’s:
Parga – Anthousa: 6 euro
Parga – Agia: 10 euro.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wandelingen rond Parga Ineke1964 3 5.229 12 July 2017, 08:23
Laatste bericht: Goedas
  Naaktstranden Epirus / Parga Ronje 7 11.341 07 February 2015, 18:32
Laatste bericht: Ronje

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)