TV tip: Griekse Winter
#1
Dinsdag 24 januari om 22.55 u op NPO 2:
2Doc: Griekse winter

Broer en zus Tasos & Evdokia runnen een stookoliebedrijf in Thessaloniki en leveren vaak bij de mensen thuis. Door de economische malaise kunnen steeds minder Grieken zich de brandstof veroorloven en ontstaat het dilemma: moeten ze olie weigeren aan klanten die het niet kunnen betalen?

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Dank je wel voor de tip Fani. Staat inmiddels in de Oríste-evenementenagenda én in m'n programmagids om opgenomen te worden  Wink
Quote
#3
Ga zeker kijken bedankt! Het blijkt ook dat in Thessoloniki heel veel op hout gestookt wordt en daardoor smok ontstaat. Er mag dan ook niet altijd gestookt worden. Wij waren in februri 3 jaar geleden dus in die smokperiode daar. Onvoorstelbaar dat elk appartement een kachel en schoorsteen heeft. Dat kennen wij niet, we mogen zelfs geen normale afzuigkap plaatsen.
Ja de crisis is moeilijk voor de grieken. Een paar jaar geleden een tv doc. Gezien over noord griekenland waar ze geen raad weyen met de mandarijnen en deze in de rivier dumpen. En op de peloponesus bij de geiten een verg mandarijnen. Ook jammer. Vandaag nog mandarijnen gekocht van een griekse man die gewoon met zijn spulleke bij de bakker op straat stond, was heel gezellig ook het praatje met hem. Hij verzekerde ons dat wij bloedbroeders/ zusters zijn en dat wad bewezen door de tekens in de handen. Dus ook nog wat geleerd nee geen crisis hoera.
kokino17's signatuur    Wish all your dreams are coming true
Quote
#4
Ik heb de docu gezien, triest allemaal. Ik heb van dichtbij meegemaakt wat het betekent als je geen geld hebt voor stookolie. Veel gezinnen in de buurt waar in woonde zaten zonder verwarming, enkele verwarmde zich dan maar door de airco aan te zetten. De armoede is groot in Griekenland, hoop dat het ooit weer eens beter in Griekenland zal gaan.
Quote
#5
en het erger is de vocht die altijd in het huis blijft als je niet stookt. afgelopen weken hadden ze in Thessaloniki een andere probleem te bij. omdat gas alter is gekomen veel appartementen hebben de gasketel op balkon. dus leidingen kapot gevroren en veel schade.Thessaloniki had niet enkel gevroren strooizout maar voor dagen beperkte water want veel leidingen waren stuk gevroren
Quote
#6
Net docu terug gekeken. Wat een ellende zeg! Laten wij met zn allen deze zomer maar flink de euro's rollen in Griekenland. Hopen dat de juiste mensen er profijt van hebben.
Quote
#7
Ik kom regelmatig in Thessaloniki en heb de armoede zien groeien. Veel bejaarden die de afval containers afgaan om te kijken of er nog iets bruikbaars in zit.
En het kopen op de pof komt ook bij de kleine supermarkten veel voor.
Hoop dat er snel betere tijden zullen komen
Quote
#8
Zeer indrukwekkende doc.
Jammer dat het alleen op NPO+ is terug te zien. (had het gelukkig opgenomen op mijn UPC box)

Zie ook commentaar van Nico Dijkshoorn in DWDD van gisterenavond.

RUN organiseert op maandag 7 februari a.s. in Lux theater in Nijmegen een debat hierover.
zie hierna
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Hoe meer aandacht er voor deze schrijnende situatie is (komt) hoe beter. Exclamation
charon99's signatuur Succes heeft vele vaders; mislukking is steeds een wees (JFK)
Quote
#9
Heeft iemand nog een tip hoe ik deze uitzending terug kan kijken, hieronder staat de tekst in beeld.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Voor deze aflevering geld een rechtenbeperking, het is daarom niet toegestaan om vanaf je geografische locatie naar deze aflevering kijken. (#111)
Als je op dat artikel klikt moet je je eerst abonneren en is 1 maand gratis.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#10
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Op deze website staat dat de documentaire vanaf 7 maart te zien zal zijn op npo.nl
Quote
#11
Schrijnend. Maakte diepe indruk. Vorige maand ook zo'n documentaire gezien in Moldavië. Mensen konden door de sneeuw geen kant uit. Sommigen hadden plastic voor de ramen.
In je vakantieplaats merk je het niet zo. Steden is verschrikkelijk.
Ik vind het ook zo erg voor de toekomst van de jongeren.
Quote
#12
(20 January 2017, 14:33)Fani schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dinsdag 24 januari om 22.55 u op NPO 2:
2Doc: Griekse winter

Broer en zus Tasos & Evdokia runnen een stookoliebedrijf in Thessaloniki en leveren vaak bij de mensen thuis. Door de economische malaise kunnen steeds minder Grieken zich de brandstof veroorloven en ontstaat het dilemma: moeten ze olie weigeren aan klanten die het niet kunnen betalen?

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Iemand op de hoogte wat betreft de stookolieprijzen in Griekenland, Kreta in het bijzonder, ik heb mij laten vertellen hier dat die op 1.05 euro per liter zou zijn ?
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#13
Volgens mij wordt de prijs na 10 oktober a.s. pas bekend....!
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#14
(03 October 2018, 14:28)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgens mij wordt de prijs na 10 oktober a.s. pas bekend....!

zou best kunnen want ze leveren pas vanaf 15/10
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#15
Kan zomaar dit worden.

Schattingen geven aan dat de prijs van stookolie dit jaar zal groeien met 16% -17% of meer, meer dan de 1,11 euro / liter in stedelijke gebieden en 1,25 euro / liter op de eilanden en afgelegen gebieden, van 0,94 euro / liter afgelopen oktober.
Bron CNA.GR

Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#16
(08 October 2018, 11:38)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kan zomaar dit worden.

Schattingen geven aan dat de prijs van stookolie dit jaar zal groeien met 16% -17% of meer, meer dan de 1,11 euro / liter in stedelijke gebieden en 1,25 euro / liter op de eilanden en afgelegen gebieden, van 0,94 euro / liter afgelopen oktober.
Bron CNA.GR


oh dat valt dan wel nog mee, ik had hogere prijzen verwacht  Cool
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#17
TIP;
Woensdag 10 oktober België 2 (canvas) 21.30 “De Val”: 10 jaar na de crisis.
Documentaire, Grieks drama. Banken redden zorgde voor torenhoge staatsschulden en dat duwde de Europese economie in recessie.
Bron; MAX Magazine (-;
Quote
#18
(08 October 2018, 12:01)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(08 October 2018, 11:38)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kan zomaar dit worden.

Schattingen geven aan dat de prijs van stookolie dit jaar zal groeien met 16% -17% of meer, meer dan de 1,11 euro / liter in stedelijke gebieden en 1,25 euro / liter op de eilanden en afgelegen gebieden, van 0,94 euro / liter afgelopen oktober.
Bron CNA.GR


oh dat valt dan wel nog mee, ik had hogere prijzen verwacht  Cool

Jij als Belg vind dat wel meevallen, de helft van de Grieken kan dit helemaal niet betalen, paar jaar geleden was het nog erger, de regering dacht we maken de prijs huizenhoog komt er veel geld binnen, niet dus, niemand kocht olie, kijk zelf maar wanneer.
februari    2012  €1,04 ltr
november 2012  €1,37 ltr
december 2013  €1,32 ltr
november 2014  €1,08 ltr
januari     2015  €0,90 ltr
november 2015  €0,85 ltr
maart       2016  €0,75 ltr
Je snapt dus wel dat ik bij de laatste prijs een tankwagen in de tuin heb gezet, zeker omdat ik in de wintermaanden meestal op Kreta ben.
Natuurlijk zijn de prijzen overal anders, voordat er weer iemand gaat rondbazuinen dat het niet klopt, dit waren de prijzen rond Agios Nikolaos
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#19
kan ik er mss iets aan veranderen ?
mijn opmerking was wel sarcastisch bedoeld
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#20
Dit zouden de prijzen moeten zijn, maar er kan nog verschil in zitten.
Prefectuur Prijs *
Heraklion 1.149-1.160 euro per liter
Chania 1.140-1.150 euro per liter
Lassithi 1.180-1.185 euro per liter

* Bron: Liquid Fuel Price Observatory van het ministerie van ontwikkeling en concurrentievermogen


Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#21
(16 October 2018, 09:55)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dit zouden de prijzen moeten zijn, maar er kan nog verschil in zitten.
Prefectuur Prijs *
Heraklion 1.149-1.160 euro per liter
Chania 1.140-1.150 euro per liter
Lassithi 1.180-1.185 euro per liter

* Bron: Liquid Fuel Price Observatory van het ministerie van ontwikkeling en concurrentievermogen



Hier vr levering in Pitsidia 1.20 euro
messara's signatuur Cool Cool
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)