Drie Nederlanders en 3 Belgen gewond na busongeluk Lesbos
#1
Op Maandag 1okt.jl vond er een busongeluk plaats op Lesbos... deze was op weg naar het vliegveld toe (Mytilini ) Met gasten die weer richting   huis  toe gingen .

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




     (bericht 4 okt)

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 (Bericht 2 okt )

Wat me opviel in deze 2 berichten is dat 1passagier  vond dat de chauffeuse Niet TE hard reed en een andere weer van  wel.
Maar beide voelden ze wel ,,nattigheid,, over deze rit.
Quote
#2
Ja Wilma, zag het vorige week al langskomen. Heftig hoor!
Laten we hopen dat de exacte oorzaak boven water komt......
Quote
#3
Via een Lesvos FB pagina begrepen dat de snelheidsmeter van de bus defect was volgens een passagier die achter de chauffeur zat. Betreft een bus die tranfers voor Sunweb. De andere transferbus van Sunweb die achter deze bus reed had lekkage. Veel zitplaatsen waren nat. De mensen die konden door reizen zijn met die bus meegereden. .
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#4
greece67 zei:    Via een Lesvos FB pagina begrepen dat de snelheidsmeter van de bus defect was volgens een passagier die achter de chauffeur zat...
Ja, dat stond ook al in dat Krantenartikel  Wink
Wat me opviel in deze 2 berichten is dat 1passagier  vond dat de chauffeuse Niet TE hard reed en een andere vond  weer van  wel.
Zoals ik al zei...
Maar beide  passagiers  voelden ze wel ,,nattigheid,, over deze rit. (ieder op hun Eigen mannier)
Quote
#5
Het belangrijkste is dat er geen doden zijn gevallen
Quote
#6
Inderdaad gelukkig geen doden. Maar misschien ook een waarschuwing om de technische staat van de bussen,
het aantal rijuren van buschauffeurs, en de kwaliteit van het wegdek ns wat meer in de gaten te houden.
Natuurlijk een ongeluk kan altijd gebeuren, maar de punten waar je zelf iets aan kunt doen lijkt me
verstandig om die dan ook in de gaten te houden.
Quote
#7
Jammer dat er zo snel en makkelijk conclusies worden getrokken vwb de oorzaak van het ongeluk. De beste stuurlui staan aan wal.
Quote
#8
Ik was vorige week op Lesbos. De wegen daar zijn echt meer dan goed, zeker de hoofdwegen. Als we het hebben over de rijtijden van de chauffeurs, er komen geloof ik 15 tot 20 vliegtuigen per week aan. Dat is wat anders dan Chania en Heraklion waar per uur dat aantal aankomt. Ze zouden willen dat ze meer werk hebben. De week er voor begonnen de bussen rond 16.00 uur uit Molivos hun ophaalronde. Daarvoor stonden ze bij het kantoor. Het is echt heel stil op Lesbos in vergelijking met jaren geleden.

Het was die dag heel regenachtig, de laatste stuipen van de Medicane Zorbas. De kern zagen we op een weerkaart net wat hoger liggen.

En dan de wat oudere bussen. Laat me dit zeggen ik heb vrij veel verstand van bussen. In Griekenland rijden heel wat bussen op leeftijd. Meer en meer komt de neiging om alles digitaal te maken, ook in bussen. Als er in Duitsland wat kapot gaat is Mercedes nooit ver weg om een Mercedes of Setra te repareren. Maar op een klein eiland? Een speciale busreparatieplaats is er niet. Het is niet goed te praten als een snelheidsmeter niet werkt, maar vindt maar even een nieuwe. De bus even naar Mercedes Athene sturen doe je ook niet zo maar. Op Skiathos en Skopelos reed KTEL elk met vijf bussen. Als Amsterdammer kan ik me dat niet voorstellen maar dat is het wagenpark. Daar redden ze hier in de spits een lijn niet mee.

Het ongeluk is heel erg naar, het zag er vreselijk uit. Wij reden in de derde Sunweb bus en zijn gewoon vreselijk geschrokken. Het had erger kunnen zijn maar zo als Ger al zegt; laten we het onderzoek maar afwachten. Ik hoop dat Sunweb dat ook doet maar het is niet aan ons om nu al te oordelen. Het was gewoon ook slecht weer die dag. Als het hier plotseling glad is staat er ook wel eens een auto langs de weg.
Quote
#9
Het was zeker niet mijn bedoeling om negatief over te komen, of een oordeel te trekken wat dat ongeluk betreft.
Ik was niet ter plaatse ken de hele omgeving niet dus mijn opmerking was meer algemeen bedoeld.
Hier op Kos heb je echt heel veel aankomsten, heel veel eilandtrips en andere tours, waardoor buschauffeurs vaak aan of over
de limit van het aantel werkuren zitten. Vaak erg slecht asfalt, en op veel plaatsen, ook zeker hier in t dorp heel moeilijke situaties,
want verkeerd geparkeerde autos, veel mensen op straat, nauwe bochten etc etc etc.
Het is echt een heel pittig beroep om hier buschauffeur te zijn, tussendoor mag je ook nog eens al die koffers gaan in en uitpakken.
Uitgaande van die dingen en daarbij ook nog dat er buschauffeurs zijn van over 60 die nog steeds fulltime werken,
wat hier dan soms ook nog "over" fulltime is, denk ik dat het goed is om die werktijhden in de gaten te houden.
Ik heb geen technische knobbel, maar snap ook wel dat alle busreparaties niet op t eiland gedaan kunnen worden.
Mijn idee is echter dat een griek over t algemeen vrij makkelijk is met servicedata etc. Nogmaals ik bedoel hier niet speciaal
Lesbos mee.

Hier gebeuren ook elk jaar ongelukken bij de eerste regenval, heel logisch, er komt dan echt zo'n glijlaagje op t asfalt, levensgevaarlijk,
en je doet er niks aan.
Maar als en het asfalt en de banden slecht zijn glijdt t nog erger.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)