December 02
#1
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






 8.45 uur en dat vind ik een redelijke tijd al zeg ik het zelf op deze zondagmorgen.
Onderweg naar boven in de Pyrgos woning duik ik even onder de douche door om echt wakker te worden en knip de waterkoker aan.
Verse thee...wel zo lekker.
De woonkamer wordt getekend door felle zonnestralen en het zicht naar buiten toont opnieuw mooi en helder weer.
Het is sinaasappel tijd, overal waar je de boom tegenkomt hangt deze vol met de oranje gekleurde vruchten.
Ook de fruitschaal in de keuken ligt er vol mee, persen dus maar.
Ik ga op zoek naar iets wat lijkt op een vruchtenpers, ik eindig ten slotte bij een oude handpers.
Ik denk dat ik een kleine 20 sinaasappels heb staan uitpersen met als resultaat 2 glazen van deze heerlijke nectar, ietwat zurig maar dat is wel lekker en vers uiteraard.
Mochten ze op zijn dan biedt de tuin van de Pyrgos genoeg reserve om de rest van de vakantie door te komen.
Vitamine C heb ik dus al binnen en de vitamine B krijg ik vanmiddag via de zon binnen.
Eerst maar even een bezoek aan de markt.
Al stelt de markt in de wintertijd weinig voor toch is het opvallend gezellig.
De kerstmuziek klinkt uit de speakers en een heuse kerstboom met lichtjes siert het oude plein.
Bij de weinige stalletjes is bij een ieder die er staat duidelijk te zien dat de kerst eraan komt.
De tafeltjes in de zon zijn bezet maar bij een van de cafés vinden we een plekje in de warmte van de zon.
Koffie met goulakteboureko, volgens mij iets met griesmeel, het smaakt in de geval prima.
Als het tegen de klok van twaalf loopt is het tijd om op te staan, ik moet nog voorbereidingen trekken voor het eten van vanavond en om twee uur dienen we present te zijn in Kypriotianika voor de inmiddels bekende zondagmiddagwandelingen.
De groenten zijn gesneden en pruttelen heerlijk in de pan, pasta erbij vanavond en dan komt t goed.
Kypriotianika ik weet waar het ligt maar toch nog even op de kaart kijken, in eerste instantie is het niet te vinden, het kleine gehucht maar toch weet ik zeker waar het ligt.
We rijden richting het zuiden voorbij de afslag naar het vliegveld neem ik de tweede grote afslag links en rij zo het gehucht binnen.
Aan het groot aantal auto’s wat er geparkeerd staat weet ik dat we goed zijn.
De grieken zijn gekleed alsof het gaat sneeuwen, ik sta in een spijkerbroek en een lichte sweater, het is heerlijk weer, in Nederland een mooie voorjaarsdag.......
Op het kleine pleintje voor de kerk krijgen we een uitleg over wat te doen vandaag, eerst het dorpje even door, wat kerkjes af en daarna beginnen we aan de rondwandeling van 8 kilometer.
Kypriotis is onze deel gids vandaag, inwoner van het dorp waaraan het ook zijn naam heeft.
Het is een klein liefelijk dorpje met een aantal kleine kerkjes, achteraf denk ik waarom zoveel kerkjes voor zo weinig inwoners?
Het nietszeggende dorpje, zonder daaraan afbreuk te doen, mag dezer dagen weinig betekenis hebben maar in vroeger tijde was het een belangrijk kruispunt in de wegen die overal heen lijden.
Vanuit hier liep men naar Mitata, Chora, Mylopotamos en Aroniadika.
De kleine wandeltocht door het dorp levert mooie oude tussendoor paden op, wij waren al vaker in het dorp geweest maar niet over deze oude paden.
Boven in het dorp heeft men een schitterend uitzicht over het eiland.
Mitata en het vliegveld liggen heerlijk in de zon te baden.
Als we weer terugkomen bij het strartpunt vraag ik Babis, de medewerker van Pyrgos house of hij bekend is met de toren van Agnemennon.
Babis staat mij iets verbaasd aan te kijken.
Dat er een toren staat, Okee dat zou kunnen maar wat heeft Agnememnon met Kythira te maken?
Bij de
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, die werd gevoerd voor Menelaos, was Agamemnon legeraanvoerder. Agamemnon was getrouwd met
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, de halfzus van
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(Menelaos' vrouw, die dus in Troje bij
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




zat). Waarom hier dus een toren naar hem vernoemd was, is hem een raadsel.

Babis is echter zeer geintresseerd in het geen ik hem net verteld heb.
Als de meute op gang is roep ik Babis even terug en wijs hem het oude pad naar de toren, het pad is in tijden al niet meer belopen getuige de overwoekering.
Babis slaat het op en ik denk dat hij een dezer dagen op onderzoek uitgaat.
Wij volgen de meute, 53 personen en twee honden, waarvan er een meer het postuur heeft van een slecht gevoed konijn.
Het kleine viervoetertje heeft het goed naar zijn zin en rent van voren naar achteren.
Het bonte gezelschap bestaat uit allerlei pluimage, wat Nederlanders maar vooral grieken zelf.
Dat niet een ieder gekleed is op de tocht is te zien aan het schoeisel, het zijn af en toe nog net geen pantoffels.
Aangekomen bij de hoofdweg steken we deze schuin over om vervolgens het veld in te duiken, het pad bekend van een van de trektochten is duidelijk anders dan de laatste keer dat wij er gelopen hebben, het landschap is opener en daardoor het uitzicht weidser.
Het pad slingert, daalt en stijgt.
Ik loop achteraan, lekker rustig.
Een moeder en een ietwat gezette dochter raken achterop en hebben duidelijk moeite met de wandeling.
De moeder heeft hoge nood en laat op het pad haar broek zaken, niet wetende dat ik met Babis er nog achter lopen, vliegensvlugs gaat de broek weer in de stand waarvoor deze bedoeld is en vervolgt moeders haar weg.
Wij gaan er voorbij zodat zij haar behoefte alsnog kan doen.
Wij blijven iets achter om de twee in de gaten te houden, het geklaag tussen moeder en dochter is begonnen en op een gegeven moment ontstaat er een padstelling.
Moeder wil niet verder maar terug, ik kijk op mijn gps en zie dat we 5 kilometer gelopen hebben, nog 3 te gaan.
Nu teruggaan dan worden het er tien, Babis praat en praat, het is echt een crisis overleg waarbij ook de telefoon wordt getrokken om de familie in te lichten.
Ik zelf denk dat de komst van een traumaheli wellicht wel uitkomst kan brengen.
Pffffff.
We gaan verder en sluiten aan bij de rest die staat te wachten.
Het lange lint van wachters zet zich in beweging, dit deel van de route gaat bergop en dat is de nekslag voor de ietwat gezette Griekse, ze valt neer op een dikke steen en geeft aan niet verder te willen en opnieuw komt de discussie opgang.
Ik bemoei me er niet mee en loop door en sluit weer aan bij de wachtende.
“Frank we hebben vier achterblijvers” 
Inmiddels is het tegen vijven en begint de zon langzaam te zakken, de duisternis begint in te vallen.
Ik loop verder de heuvel op om zo een overzicht te krijgen of er al enige beweging zit in het viertal.
Ze komen er aan, langzaam sluiten ze zich aan bij de wachtende groep.
Dan voltrekt zich het volgende drama........moeder heeft haar telefoon verloren.
Ja wat nu, terug om de telefoon te zoeken en dan waar te zoeken?
Nee hoor jongen, geen sprake van, Frank is resoluut in zijn beslissing we gaan verder, hij kijkt morgen zelf wel even of hij de telefoon kan vinden.
Op het kleine pleintje voor de kerk waarvan we eerder vertrokken staat een tafel gedekt met drankjes en hapjes.
Tsipouro, iets zurig brandt langzaam mijn slokdarm schoon.
Pittig spul dat ik later in het Cafenion in Aroniadika wegspoel met een liter FIX.
Praat ik nog wat na met Babis en ga even later op huis aan voor de pasta!
24-12-2018 jv
Quote
#2
Enerverende wandeling weer!
Quote
#3
Weer met een lach de verhalen gelezen!
Mooi, maar ook nog veel reisplezier in 2019!
Quote
#4
Leuk weer om te lezen, Japio! Heel speciaal om in deze tijd je geliefde Kythira te bezoeken. In gedachte  ga ik terug naar onze bezoeken aan de Zagori met Kerst. Fijne herinneringen......geniet er van! Kijk alweer uit naar dag 3  Smile
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  December 01 Japio 4 1.927 02 January 2019, 09:59
Laatste bericht: Japio

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)