Met de auto naar Griekenland (deel 2)
#1
Beste forumleden,
 
Wij zijn net terug van een heerlijke vakantie in het Pelion. De laatste keer dat we met de auto gingen was voor ons in 2017. Voor diegenen die het interessant vinden, hier een recent overzicht van de benzine en tolkosten onderweg. Wat ons dit jaar opviel waren de uitstekende nieuwe autowegen in Servïe en Skopja, maar ook de weinig toeristen. Op de heenweg konden we bij elke grensovergang doorrijden. We reden van Papendrecht naar Volos via Duitsland, Oostenrijk, Slovenïe, Kroatïe, Servïe, Skopje, en Griekenland.Wij zijn op 1 juli vertrokken en op 22 juli weer terug gegaan. Wij overnachten altijd standaard in Filzmoos en Nis en boeken de hotels van te voren.
 
Tolkosten heen en terug, afgerond: 147,-
Oostenrijk: 2 x vignetten: 18,40. St. Michael tunnel (tussen Filmoos en Villach): 12,- x 2 = 24,-
Slovenïe: 2 x vignetten: 14,80.
Kroate: 20,- x 2 = 40,-
Servïe: 1 x 3,50, 1 x 7,-, 1 x 5,-. Totaal: 15,50 x 2 = 31,-
In Kroatïe en Servïe bij de grensovergang een kaartje uit de automaat halen en bewaren tot een volgende betaalpost.
Skopja: 2 x een euro en 1 x 1,50 betaald. Totaal 3,50 x 2 = 7,-
Griekenland: Van de grens tot aan Volos zijn er 6 tolposten waarbij men kleine bedragen betaald van tussen de 1,80 en 4,-, het totale bedrag is 15,- x 2 = 30,-
Tip 1: Voor de vakantie los geld verzamelen en een tolpotje voorin de auto doen. Ook voor de WC’s, die kosten 0.70 in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Slovenïe. In de overige landen is plassen gratis J.
Tip 2: In Kroatïe kan je ook gewoon met euro’s betalen voor tol, maar muntjes onder de 0.50 accepteren ze niet.
Tip 3: Bij de grensovergangen van Servïe en Skopja wordt er bij de paspoortcontrole om de groene kaart gevraagd.
 
Benzinekosten (auto: Hyundai Tuscon 2.0): Totaal: 763,-

De prijs per liter verschilt aardig tussen de landen. Hierbij zijn Kroatïe en Servïe het goedkoopst met respectievelijk 1,35 en 1,28 per liter gevolgd door Oostenrijk met 1,59 per liter. Daarna volgen Duitsland, Nederland en Griekenland met prijzen van 1,71, 1,76 en zelfs 1,81 (bij Venlo).

Hier nog wat fotootjes van onderweg: borden in Servïe, tolkaartjes in Kroatïe en Servïe en uiteraard het mooie Pelion.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Irini,
Heerlijk om dit te lezen wij hebben dit jaren gereden maar dan via Oostenrijk Hongarije en Servië.
Zijn 1x de route gereden die jullie doen maar toch gekozen voor de andere, niet omdat het wat goedkoper was.
Ook eenmaal een paar dagen in Belgrado verbleven hele mooie stad. Hier ook in goed gezelschap van onze Servische buren uit Hanioti waar we jaren een appartement hebben gehad.
Ook nog een keer een aantal dagen naar het meer van Ohrid geweest wat ook een leuke ervaring was.
Nog even over de toilet prijzen de bonnetjes bewaren en later inleveren bij een koffiestop,
Nu weer vliegvakanties maar mis de rit nog steeds
Quote
#3
Ik mis de prijzen van jullie overnachtingen nog in je mooie overzicht Irini.
Quote
#4
El greco,

Dit kan je net zo duur maken als jezelf wil
Quote
#5
(30 July 2019, 15:39)elly veen schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




El greco,

Dit kan je net zo duur maken als jezelf wil

Ja dat weet ik Elly. Zal mijn vraag anders stellen, hoeveel nachten hebben jullie gespendeerd?
Quote
#6
El Greco,

wij hebben het altijd met 2 overnachtingen gedaan.
Meestal de eerste nacht Zuid Duitsland, 2e nacht afhankelijk van de tijd Belgrado of Nis.
Terug reis altijd Belgrado en de volgende dag ook weer ergens in Duitsland.
In Servië de eerste keer vrij goedkope hotels gehad maar stelde ook niks voor de laatste jaren goed hotel met prima ontbijt 80 euro per kamer
Quote
#7
Goedemorgen Elly,

Mag ik vragen hoelang jullie elke dag rijden?

Gr. Natalie
Quote
#8
Natalie,

Amsterdam Hanioiti  Kassandra is 2500 km, zoals ik al schreef maakten we 2 overnachtingen.
We boekten geen hotel omdat als je geen zin meer hebt en je moet nog 100 kilometer dit een heel end kan zijn.
Voor ons was de reis ook vakantie drinken en eten altijd in de restaurants bij de pompstations.
Vertrek Amsterdam meestal rond 9 uur en aankomst Hanioti eind van de middag de 3e dag

Gr. Elly
Quote
#9
Doe mij toch maar een heerlijke overtocht met ferry van Venetie naar Igoumenitsa in dit geval. Ieder zijn ding hoor, laat daar geen misverstand over bestaan.
Quote
#10
Kosta zeker ieder zijn ding 1x gedaan toen er een vluchteling probleem was aan de Griekse grens. Igoemenitsa-Brindisi

We hebben nog nooit zo,n hoge terugreis gehad, auto en hut peperduur en in de nacht een hoop kabaal in de gangen van de mensen die geen hut nemen.
Voordeel was eigen douche en toilet.
Het ontschepen en de file daar duurde ook 2 uur.
Over de tol nog maar te zwijgen.
Ook nog 2 overnachtingen erbij. Deze terugreis heeft bijna 1000 euro gekost en kilometerverschil was 100 km
Quote
#11
Igoumenitsa - Venetie moet je ook nemen. Tuurlijk wat duurder maar wat bespaar je niet aan brandstof, tol en overnachtingen uit ?
Quote
#12
Kosta
Hoeveel kilometer gaat het dan om? Zoals wij op Kassandra waren is maar 2 uur rijden vanaf de Griekse grens en de kosten Servie en Macedonie is aan tol niet veel nog wel een vinjet Oostenrijk en Hongarije. Daar in tegen lage benzineprijzen.
Verleden jaar het huis verkocht maar mis de reis nog steeds
Quote
#13
(01 August 2019, 16:35)elly veen schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kosta
Hoeveel kilometer gaat het dan om? Zoals wij op Kassandra waren is maar 2 uur rijden vanaf de Griekse grens en de kosten Servie en Macedonie is aan tol niet veel nog wel een vinjet Oostenrijk en Hongarije. Daar in tegen lage benzineprijzen.
Verleden jaar het huis verkocht maar mis de reis nog steeds
Elly,

Vanuit Rotterdam is het ca. 1350 km naar Venetie . Jullie rijden dus ca. 2600 km extra ! Goedkope benzine of niet, ik ga daarvoor niet rijden. Nogmaals, de ferry is niet goedkoop maar het is wel een relaxte manier van reizen.
Quote
#14
Ik ga altijd via Ancona. De aankomst en vertrektijden in Venetië zijn voor mij uiterst vervelend.
Quote
#15
Kosta wij rijden geen 2600 km extra want jij rijd er 1350 naar Venetie en neem aan dat je dan ook in Griekenland moet rijden of blijf je in Igoumenitsa??
Voor ons is het al 100 km van Hanioti naat Thessaloniki en dan nog naar het zuiden dus dat zijn ook de nodige kilometers.
Met 1350 km waren wij al voorbij Boedapest

Kosta in heb in mijn vorige bericht over de boot gezegd Brindisi maar moet zijn Ancona
Quote
#16
Ik heb de route over land bijna 20 jaar gereden 2 keer in de maand, toen de oorlog in de Balkan uitbrak de ferry genomen tot 1992, het ligt er helemaal aan waar je moet zijn in Griekenland, iemand die bijv. een stek heeft op de Peloponnesos of naar de eilanden moet is volgens mij beter af met de ferry, zit je ergens in de buurt van Thessaloniki is de landweg gunstiger, in het midden bijv. omgeving Volos kan alle twee.
Tegenwoordig lopen van west naar oost en van noord naar zuid goede autowegen, in mijn tijd was het dwars door de bergen en alles 2 baans, het had wel zijn charme en we hadden toen tijd zat.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#17
Arthur helemaal mee eens
Quote
#18
(01 August 2019, 21:40)Kosta schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(01 August 2019, 16:35)elly veen schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kosta
Hoeveel kilometer gaat het dan om? Zoals wij op Kassandra waren is maar 2 uur rijden vanaf de Griekse grens en de kosten Servie en Macedonie is aan tol niet veel nog wel een vinjet Oostenrijk en Hongarije. Daar in tegen lage benzineprijzen.
Verleden jaar het huis verkocht maar mis de reis nog steeds
Elly,

Vanuit Rotterdam is het ca. 1350 km naar Venetie . Jullie rijden dus ca. 2600 km extra ! Goedkope benzine of niet, ik ga daarvoor niet rijden. Nogmaals, de ferry is niet goedkoop maar het is wel een relaxte manier van reizen.

Om op Kreta te geraken zie ik het echt niet zitten om tweemaal een schip te nemen. Eén keer ongeveer 30h en dan nog eens 8h is me net wat van het goede te veel voor bootje te varen eerlijk gezegd. 

Inderdaad hangt alles af van je eindbestemming. We zitten er niet mee in om haast 3000km te rijden, we zijn gewoon om zéér veel te rijden.
Wanneer we binnen afzienbare tijd op pensioen kunnen gaan zal dat er toch eens van komen en dan denk ik toch dat we van hier ergens tussen Antwerpen & Brussel vertrekken richting Piraeus met onderweg twee overnachtingen om daar 's avonds de boot te pakken naar Heraklion. Vandaar moeten we nog eens net geen 2h, als we niet stoppen in Agios Nicolaos tenminste.  Big Grin
Quote
#19
Bedankt voor al jullie leuke reacties, het is erg leuk om ook andere ervaringen te lezen.

Ik zal proberen alle vragen te beantwoorden:
WC bonnetjes in Duitsland bewaren: Jazeker, dat deden wij ook als we koffie gingen drinken, dat scheelde enorm, vooral bij Serways.
Overnachtingen onderweg: Wij verbleven 1 nacht in Filzmoos (3 p. kamer 96,- inclusief ontbijt) en 1 nacht in Nis (3 p. kamer 40,-)
Eten/drinken onderweg: Wij nemen altijd een goedgevulde koelbox mee. We gebruiken koelelementen die we in de hotels onderweg in de vriezer leggen, maar flesjes water uit de vriezer meenemen blijven langer bevroren. In Nis kan je heerlijk uitgebreid eten met 3 personen voor onder de 35,- (tip: Pleasure Club, zie Trip Advisor).
Hoe lang rijden we? We rijden alledrie dus wisselen regelmatig. De 1e dag Papendrecht – Filzmoos: 1020 km, de 2e dag naar Nis: 990 km, en de 3e dag naar Volos: 585 km.
Wij zijn 2 x via Italie gegaan, vinden wij ook een mooie reis, maar vinden de boot erg duur. Daar komt ook nog bij dat wij dan dwars door Griekenland moeten rijden om aan de andere kant te komen (Volos). Wel een hele mooie reis als je de tijd hebt (ook voor bijvoorbeeld een stop bij de Meteorakloosters).

Aan Arthur: Ja ik herinner mij ook nog de eerst keer dat ik met de bus naar Griekenland ging door toenmalig Joegoslavie. Dat was in 1983 (met Interbus vanuit Den Haag). De weg in Joegoslavie werd toen de Dodenweg genoemd door de vele ongelukken. Later toen ik in Griekenland woonde zijn mijn man en ik ook nog eens met de trein vanuit Larissa naar Oostenrijk gegaan in 1990. De oorlog in Servie was net begonnen en de treinstop in Kosovo was een enge ervaring. Een van onze medepassagiers werd door militairen uit de trein gezet, op het perron moest hij op de grond liggen waar hij onder schot werd gehouden. Wij moesten toen zijn bagage door het raampje naar buiten gooien.
Quote
#20
(06 August 2019, 09:21)Irini45 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Aan Arthur: Ja ik herinner mij ook nog de eerst keer dat ik met de bus naar Griekenland ging door toenmalig Joegoslavie. Dat was in 1983 (met Interbus vanuit Den Haag). De weg in Joegoslavie werd toen de Dodenweg genoemd door de vele ongelukken. Later toen ik in Griekenland woonde zijn mijn man en ik ook nog eens met de trein vanuit Larissa naar Oostenrijk gegaan in 1990. De oorlog in Servie was net begonnen en de treinstop in Kosovo was een enge ervaring. Een van onze medepassagiers werd door militairen uit de trein gezet, op het perron moest hij op de grond liggen waar hij onder schot werd gehouden. Wij moesten toen zijn bagage door het raampje naar buiten gooien.
Dat waren nog tijden, mijn eerste rit was maart 1971, ik had alleen stuk autoweg tussen Aken en Regensburg, dan de Bundesstrasse 8 op via een klein grensje Achleiten naar Linz Oostenrijk, vandaar een klein stukje autoweg tot Wenen, dwars erdoor en weer 2 baans tot de Hongaarse grens, dan weer 2 baans tot net voor Budapest dwars erdoorheen (heerlijk) en 2 baans tot de Yugoslavische grens, je raad het al weer 2 baans tot Belgrado, daar stukje autoweg tot over die heuvel toen begon inderdaad de dodenweg en van daar tot in Athene of Istanbul alleen nog maar 2 baans.
Eerst met deze
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





toen met deze.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





En de laatste was deze, daarna vond ik het welletjes.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#21
Arthur dat moet inderdaad een geweldige tijd zijn geweest.
Als je nu nog eens de route zou rijden zie je wat voor mooie wegen er nu zijn.
Wij hebben het gereden van 2006 t/m 2018 en kijk er met veel plezier op terug

Irini

Wat een leuk verslag heb je geschreven.
Als wij in Nis logeerden deden we dat in hotel my plache aan de rivier en werden dan meestal daar opgehaald door vrienden die daar wonen. Zodoende leuke restaurants gezien met heerlijk eten, die we zelf nooit zouden vinden.
De Meteorakloosters 3x bezocht blijft mooi.
Verder naar heel veel plekken op het vasteland geweest, het voordeel van de auto bij je te hebben
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Auto kopen in Griekenland en naar NL rijden richard1313 3 1.111 28 July 2023, 11:41
Laatste bericht: Buurman
  Over land met e-auto naar GR JohannesGR 12 2.266 01 April 2022, 15:03
Laatste bericht: JohannesGR
  Met de auto naar Griekenland – prima te doen! Irini45 79 55.865 24 June 2019, 14:51
Laatste bericht: Kakkos020
  Met de auto naar Lefkas. ien 5 3.572 26 February 2017, 11:17
Laatste bericht: ien
  Met de auto naar Griekenland. Is dat te doen? Bouboulina 4 4.394 15 December 2015, 20:38
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Van GR naar NL met de auto via de Balkan Lyonesse 6 6.159 14 June 2015, 19:20
Laatste bericht: elly veen
Tongue Met je eigen auto naar Griekenland. Gek? Ruud+Jenny 42 32.518 15 May 2015, 13:22
Laatste bericht: Anoek
  Met de auto naar Griekenland Barocky 30 24.912 04 April 2013, 18:31
Laatste bericht: petraki

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)