Grieksegids nieuws     
September 2019 zaterdag
#1
Ik hoor de zee, de branding, de kleine gozlven die doodslaan op een strand.
Het is zes uur in de morgen en van die zes uur heb ik er deze nieuwe dag maar 5 geslapen.
Als ik een blik naar buiten werp wordt het langzaam licht in de baai van Kapsali en speelt de wind rustig met de zee.
Alles is nog in diepe rust en is nog niet verlicht door de zon, even heb ik het plan om een duik in de zee te nemen maar de vermoeidheid van de korte nacht belet mij er toe.
De wekker gaat om half acht dus ik heb nog ruim een uur. De duik in zee veranderd naar een duik in bed.
Dat te besteden uur lijkt wel een kwartier als de wekker op de ipad toch echt 7.30 aangeeft.
Ietwat chagrijnig stap ik onder de douche, twee tellen later is het humeur verdwenen als ik over de rail van het douche gordijn heen kijk, Grieken in vergelijk met ons, de Germanen, blijven toch kleine mensen en als ik wat later ook een poging doe mijn haar in iets van een model te krijgen moet ik door de knieën om een gezicht te zien in de spiegel die in de badkamer hangt.
“Hoe laat werden we ook al weer opgehaald?” ..... “tien over half negen”  hoor ik een stem elders in het appartement antwoord geven.
Weinig tijd om even bij te komen, de thee staat inmiddels klaar en ik schiet me in de kleren voor vandaag, pak de rugzak in en even later gaat een croissant tezamen met de thee de menselijke verbrandingsoven in.
Veel meer hebben we niet nodig als ik denk aan de avond ervoor op het plein van Potamos, de tafel was rijkelijk bedekt met al het denkbare aan vlees, groente en meerdere gerechten.
En wijn uiteraard veel wijn, pfff het was een latertje geworden maar goed vakantietijd en bovendien de gezelligheid van het Griekse leven, wat wil je nog meer.
Precies op tijd wordt er op de deur geklopt, de wandelgids van het eiland.
“Goeiemorge jongens zijn jullie er klaar voor?”
Hij komt ons halen voor een wandeling rond Chora, we schuiven aan bij een groep wandelaars voor deze dag.
Op de grote parkeerplaats zie ik al wat wandelaars staan, bewapent met prikstokken, ik denk we gaan vandaag vuil ophalen.........
Het is een gemêleerd gezelschap, 2 italianen, 2 Oostenrijkers en 6 landgenoten.
Besloten wordt de voertaal voor die dag in het engels te doen.
De gids spreekt vloeiend Engels.
We zakken af naar het centrale plein van Chora wat we via nauwe straatjes een vijf minuten later bereiken.
Daar wordt een kaart ontvouwen en wordt ons uitgelegd wat de wandeling en de gevaren zijn voor deze dag.
Ik ben ietwat verbaasd als er al 1 persoon afhaakt maar goed die zal wel een goede reden hebben en met de rest gaan we aan de wandel.
Het is een leuke groep, geen bijzondere verschijningen en daarmee bedoel ik dat er altijd wel iemand is die bijzonder gedrag vertoont maar nee dit keer niet.
Ik praat wat met die en dan weer met een ander en zo verlaten wij langzaam de hoofdstad richting het noorden.
Slaan even verderop links het veld in en wandelen rustig richting Trachilos, de zuidelijk kaap van het eiland.
Onderweg wordt diverse malen gestopt voor enig uitleg over het gebied, de flora en de fauna.
Aangekomen bij het gebied wat genoemd wordt “Germanika” wordt uitleg gegeven over de betekenis van dit gebied en het hoe en waarom de gebouwen op dit deel van het eiland verwoest is.
Dan volgt een korte afdaling richting de kaap, ik ga maar een gedeelte mee omdat wij de kaap zelf al een paar op zijn geweest, een klein deel van de groep gaat mee naar beneden om de pracht van de natuur hier te aanschouwen.
Een groot zeiljacht passeert de kaap en terwijl ik wat fotoos schiet herken ik het schip wat in de baai lag.
Hij voer onder Hollandse vlag vandaar dat ik de boot herkende.
We gaan terug en nu via een oud smal pad richting de hoofdstad, onderweg bij een van de mooie tuinen worden we opgemerkt door een tuinman die nieuwsgierig komt luisteren naar de verhalen van de gids.
Twee tellen later komt hij aan met vers geplukte vijgen waarvan een ieder van ons er een aantal mag proeven.
Ik heb niets met vijgen maar luister toch aandachtig naar het verhaal wat de gids herhaalt.
Het schoolvoorbeeld dat de grieken tot de meest vriendelijk mensen ter wereld behoren.
Dan nog even langs een ruine van wat ooit een schitterend kerkje moet zijn geweest.
Bij binnenkomst ga ik op zoek naar Jesus.
Niet dat ik religieus ben aangelegd maar Jesus was hier door de jaren heen altijd aanwezig, goed hij miste een arm en twee vingers maar het kleine standbeeld van de gekruisigde heilige was altijd in een van de hoeken aanwezig maar helaas de zoon van de almachtige bleek te zijn verdwenen.
Meegenomen door een toerist? Stelen stond toch ergens op de tablet die Mozes had meegekregen van zijn vader, die zal hem daarvoor in de toekomst dan ook wel straffen.
Als laatste voordat we Chora intrekken bezoeken we nog een oude wasplaats dan lopen we omhoog en trekken de “stad” door op weg naar het Kastro.
In het Kastro krijgen we uitleg over het deels vervallen kasteel.
Nu het laatste deel van de tocht de afdaling over het smalle pad rechts van het kasteel, er haken drie personen af onder wie Peter.
Peter heeft hoogtevrees en maakte zich in het Kastro al duidelijk zorgen om het pad wat we moeten belopen.
Ik als geen ander begrijp zijn situatie en het hoe en waarom hij de afdaling liever niet doet, op dat zelfde pad heb ik namelijk zelf een keer vastgestaan, de angst is dan zo groot dat je mentaal gewoon staat, je niet meer voor of achteruit durft en het hetgeen dat je je dan schaamt dat je deze vrees hebt.
Als je alleen bent heb je de tijd om de angst te overwinnen wordt je niet gepushed door diegene die achter je lopen, het pad is een mooi stukje Kythira, dus Peter als je dit leest en ik weet zeker dat het zo is, ga de komende dagen eens terug om je angst te overwinnen.
Aan het einde van het pad duiken we nog een grot in met een aan het oosten grenzend kerkje erin gebouwd, een heerlijke koele plek.
Dan volgt het laatste stukje naar Kapsali waar we genieten van een afsluitende lunch.
Het was een vermoeiende dag maar wel supergezellig, morgen maar eens uitrusten op de zondagsmarkt in Potamos.........
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  September 2019 di-wo Japio 1 1.134 21 September 2019, 00:11
Laatste bericht: jacq1970
  September 2019 zo - ma Japio 2 1.313 17 September 2019, 14:51
Laatste bericht: ostria
  September 2019 Zaterdag Japio 5 2.033 17 September 2019, 10:38
Laatste bericht: metaxa
  September 2019 donderdag Japio 5 1.920 13 September 2019, 20:04
Laatste bericht: Viviane
  September 2019 woensdag Japio 4 1.988 12 September 2019, 17:42
Laatste bericht: Mieke
  September 2019 dinsdag Japio 2 1.642 12 September 2019, 02:04
Laatste bericht: Marianne
  september 2019 maandag Japio 2 1.453 10 September 2019, 10:22
Laatste bericht: jacq1970
  September 2019 Zondag Japio 2 1.286 09 September 2019, 12:35
Laatste bericht: Viviane
  September 2019 vrijdag Japio 5 2.077 07 September 2019, 18:35
Laatste bericht: Viviane
  September 2019 Japio 8 2.393 07 September 2019, 10:21
Laatste bericht: Frederique

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)