Grieksegids nieuws
September 2019 dinsdag
#1
Zeezout, puur Kythiriaanse zeezout, de bevolking hier zweert erbij.
Het zou de gemiddelde leeftijd van de bewoners op het eiland zelfs met 10 tot 15 jaar verlengen.
Onzin dacht ik, zeezout is zeezout, goed het is puur hoe het hier gewonnen wordt maar of t echt zo is.
Het zou komen omdat in het zuiden drie zeeen in elkaar “stromen” en de verschillende mineralen die alleen in dit zout zitten voor dit fenomeen kunnen zorgen.
Dus zeezout uit het noorden werkt niet, alleen uit het zuiden.
Bewijzen valt het natuurlijk niet, of het moet zijn dat ik tien jaar geleden al had moeten sterven, ja dan werkt het inderdaad.
Over tot de orde van de dag.
Deze morgen wordt ik opgeschrikt door de toeter van een enorm jacht wat probeert aan te meren aan de kade in Kapsali, een van de zeilbootjes ligt iets in de weg dus de ietwat onbeschofte kapitein toetert de kapitein van het kleine zeilbootje uit zijn hangmat.
Als ik er al van wakker schrik om 8.00 uur in de morgen dan vrees ik voor de levenspompjes van de bemanning van het kleine zeiljacht.
Wat gaan we vandaan doen?
Een wandelingetje Felotti maar, de baai aan de west kust iets ten noorden van Chora.
Chora waar ik gisteravond nog even een wandelingetje heb gemaakt door de kleine smalle straatjes en ik moet zeggen in de avonduren, net als de zon onder is, toont het veel gezelliger als overdag.
We zijn op zoek gegaan naar Tony’s Pizza, op aanraden van de kajak gids van Pyrgos House, je zou er een geweldig uitzicht hebben en de pizza’s waren ook echt pizza’s vertelde hij.
Dus slenterend vanaf de parking liepen we door de straten van de hoofdstad.
Weet je niet waar Tony zit dan loop je er zo voorbij en dat zou zonde zijn want de pizza’s zijn inderdaad echte pizza’s en dus geen brooddeeg met bijpassend overdreven beleg.
Het uitzicht, ja dat is schitterend zeker richting het verlichte Kastro.
Het voedsel was voldoende, we hadden een lunch gehad die dag die duurde van twee tot vijf volgens mij.
Vis, uhhh zeebaars en papagaaivis.
Ja nee geen onzin die blijkt echt te bestaan, voor mij als vleeseter is vis vis, net zoals kip kip is.
Thaise kip, Chinese kip......weet ik veel allemaal kip.
Maar de vis smaakte uitstekend, zeker met de citroensaus en het nodige vocht om het weg ge spoelen.
Ik merk dat ik enorm afwijk van mijn verhaal, we gingen naar Felotti.
Na het buitenshuis ontbijt op naar Chora en wie weet waar Kapsali ligt en hoe men in Chora geraakt, weet dat het nogal een hoogteverschilletje is.
We gaan, met genoeg water mee en als we nog meer willen in Chora kunnen we inslaan.
Al vlak na het eerste steile klimmetje vanaf de boulevard ontstaat er een discussie, we willen wel allebei vanaf onder omhoog via het pad links van het Kastro maar de onenigheid ontstaat hoe bij het beginpunt te geraken.
Het duurt niet lang want ik geef mij over.
We lopen de asfaltweg een stukje af en slaan vlak na de engelse brug gelijk linksaf de steile weg in omhoog, ik wilde via het strand en dan omhoog maar het compromis wat gesloten was is dat we dat op de terugweg zouden doen.
Aan de overzijde van de diepe kloof staat al jaren een prachtig groot huis leeg, buitenkant verwaarloosd van binnen geen idee, volgens de bekende wandelgids ontbrak het aan de nodige bouwvergunningen en staat het bouwsel daar illegaal.
Maar ach voor geld is alles te koop en het is vandaag de tiende dus misschien kunnen we morgen even langs de autoriteiten voor de  nodige stempels.
Dromen houden je jong.
O excuus ik moet gaan, even iemand op halen van dansles in Fratsia, we spreken elkaar weer later.
Ben ik weer, na de dansles vandaag maar even blijven hangen bij het plaatselijke restaurant........gerookte porkshop uit Kreta.......jongens jongens om je vingers bij af te likken.
Goed waar waren we.... O ja Felotti.
Omhoog langs het Kastro, het steile smalle pad richting het dorp ehhh stad.
Het pad begint langzaam te wennen en van hoogtevrees is geen sprake meer.
Bovenaan steken we de stad door en nemen plaats bij het gezellige cafeetje in de hoek van het centrale plein, 2 Fraphe.......
Klaarblijkelijk is er een bus toeristen leeggetrokken want het wordt ineens heel druk en luidruchtig.
We blijven gezellig zitten, een beetje te lang want we moeten eigenlijk wel op pad.....jaja Felotti.
Als mijn vriendin binnen betaald heeft gaan we verder, de bedienende ober die ziet dat wij weglopen komt ons achterna, hij denkt dat we niet betaald hebben, ik stel hem gerust en hij verdwijnt weer in de rumoerige menigte.
Wij zijn bijna de stad uit als ik een oude jeep zie staan, tenminste wat er van over is.
Als ik effe te lang staar spreekt de bijrijder mij aan....”Hello mate”
Een Australiër en ik begin te lachen en antwoord hen in het engels, “er is niet veel meer over van wat eens een Jeep was” hij moet er zelf om lachen.
Van de 40 jaar oude Suzuki mist het complete dak, de deuren en de voorruit, inclusief de raamstijlen.
Hij verteld mij dat hij er drie heeft, dit is de enige die nog rijdt, de andere dienen als onderdelenmagazijn.
Nou gewapend met twee calipoos zijn we eindelijk de stad uit, passeren het oude bamboevlot wat weg ligt te rotten langs de kant van de weg en steken links het weiland in, volgen het bord Felotti en de aanduiding dat de weg alleen geschikt is voor 4x4.
Na een klein kort klimmetje is het nu alleen maar naar beneden en flink en lang ook.
Rechts naast ons ontstaat de hoge bergrug met ergens er bovenop de Aghia Ellesa.
Het is niet druk op het kiezelstrand er ligt een stel dat ons eerder met een gehuurd pandaatje voorbij ging en er staat een oude landrover met mensen uit Tsjechië.
Het is ondanks dat er een lichte bries waait warm, een of meer verkoelende duiken in zee zijn goed tegen de warmte.
Op de vraag aan mijn vriendin of ze weet waar ik me duikbril heb gelaten krijg ik als antwoordt dat ie waarschijnlijk in me laatje in het appartement ligt.
Ik kan me echter niet herinneren dat hij er vanmorgen lag dus ik ga op onderzoek uit in de rugzak en twee tellen later ben ik zo blij als een kind, ik ga op zoek naar de papagaaivis.
Er zit wel vis maar meer guppies dan de exemplaren die gisteren op het bord lagen, opdrogen dan maar.
Twee uur tijd om weer naar boven te gaan, een oud monopahtie pad waarvan ik weet dat ie stijl lang en vermoeiend is.
Net voordat we het strand verlaten kom ik een oud engels stel tegen die we op de heenweg hebben ingehaald en een praatje met ze hebben gemaakt.
Ik denk zal ik vragen of ze zeezout gebruiken van hier...
De eerst volgende geklokte kilometer gaat in 45 minuten, de oorzaak hiervoor is een zoektocht dicht langs de kust met mooie zandsteen rotsformaties waarin te zien is dat met hier in oude tijden grote blokken steen zaagde.
Ook vind ik zeezout gedroogd in natuurlijke kommetjes, ik neem in ieder geval wat mee, je kan nooit weten.
Dan beginnen we aan het pad naar boven, het oude oorspronkelijke ezelspad wat naar de baai lijdt.
In het begin is het pad nog goed zichtbaar maar later niet meer en loop ik mijn telefoon te vervloeken omdat in het zonlicht het scherm niet goed afleesbaar is.
Met korte pauze lopen we naar boven, we drinken want het is nu op t heetst van de dag.
Bovenaan gekomen op het brede pad zijn we echter nog niet boven maar rustig lopen we verder.
Na de klim dalen we de hoofdstad opnieuw in, ik denk dat de Turkse piraten ieder moment kunnen binnenvallen want Chora blijkt totaal verlaten rond de klok van vier.
Gelukkig is het cafeetje in de hoek nog open, tijd voor een bier en een verse Jus.
Het koude bier is voelbaar als het de maag instroomt, het eerste glas is zo leeg,  met het tweede uit de fles doe ik wat langer.
Het is al laat, we moeten nog douchen en om half zes alweer op weg naar Fratsia voor de dansles.
We besluiten de doorsteek route te nemen die de slingerende asfaltweg doorkruist.
Een half uurtje later zijn we in Kapsali, een koude douche en een begin van een nieuw verhaal wat ik nu afsluit.........
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Prachtige foto's en een heel fijn verhaal weer!
Quote
#3
Lees al een aantal keren jullie belevenissen op Kythira,en vergezeld van leuke foto's kan ik alleen maar
zeggen:ga zo door!!Leuk om weer bekende plekken te zien!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Sept 14 dinsdag 11 oktober Japio 0 1.094 11 October 2022, 16:46
Laatste bericht: Japio
  September 2019 di-wo Japio 1 1.134 21 September 2019, 00:11
Laatste bericht: jacq1970
  September 2019 zo - ma Japio 2 1.313 17 September 2019, 14:51
Laatste bericht: ostria
  September 2019 Zaterdag Japio 5 2.033 17 September 2019, 10:38
Laatste bericht: metaxa
  September 2019 donderdag Japio 5 1.919 13 September 2019, 20:04
Laatste bericht: Viviane
  September 2019 woensdag Japio 4 1.988 12 September 2019, 17:42
Laatste bericht: Mieke
  september 2019 maandag Japio 2 1.452 10 September 2019, 10:22
Laatste bericht: jacq1970
  September 2019 Zondag Japio 2 1.286 09 September 2019, 12:35
Laatste bericht: Viviane
  September 2019 zaterdag Japio 0 1.124 07 September 2019, 19:03
Laatste bericht: Japio
  September 2019 vrijdag Japio 5 2.077 07 September 2019, 18:35
Laatste bericht: Viviane

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)