September 2019 woensdag
#1
Ik heb 18965 stappen verzet vandaag, ben 112 verdiepingen omhoog geklommen, heb iets meer dan 15 kilometer gelopen en het ene record na het andere  record verbroken volgens de app op mijn ipad.
Als ik echter plat op bed lig drijft mijn navel nog heerlijk van links naar rechts op een te dikke laag vet, dus echt juichen doe ik nog niet.
Het is 17.30 uur plaatselijke tijd als ik begin aan het zoveelste verhaal.
Vandaag is eigenlijk de eerste vakantiedag, we moeten niks en hebben eindelijk de dag aan ons zelf, geen danslessen en geen afspraken we zien wel wanneer we wakker worden en wanneer we de ogen sluiten voor vandaag.....heerlijk.
Het is negen uur in de morgen als ik kijk wat de reacties zijn op de verhalen die ik op Facebook en oriste plaats. Ik heb 285 mensen die mijn berichten bekijken waarvan een vaste lezers schare die blij zijn als ik weer op vakantie ben en ze mijn verhalen kunnen volgen.
Dan ook nog eens de plaatselijke site van Kythira en al met al ben ik een klein uurtje bezig met het tikwerk.
9.00 uur wakker, thuis ontbijt met thee en twee overgebleven chocolade croissants.
Even het nieuws in Nederland bekijken..... geen nieuws.
Op pad dan maar, richting de Agia Sofia, die in de buurt van Kalamos ligt en dan maar zien hoe we terug komen.
Nog even langs de supermarkt want het water is op.
4 kleine flesjes water en twee pakjes jus de Orange, 1 brood en hup we gaan verder.
De verkoper in de supermarkt probeert nog effe een verhaaltje aan te gaan maar daar heb ik totaal geen zin in, de zon schijnt en de wind waait, dus op pad.
Vanuit de tweede baai in Kapsali zie ik drie kajaks vertrekken, gedurfd want in de richting waarin zij gaan waait een stevig windje.
Ik ben iets te gefocust op het peddelende trio dat ik de afslag naar Kalamos, de M11 gewoon voorbij loop, het is wat jaartjes geleden dus ik loop iets terug dan weer verder en tenslotte raadpleeg ik  de track op de telefoon om de echte route te vinden.
Het pad loopt omhoog en slingert zich langs de stijle bergrichel omhoog, in de verte zie ik de drie kajaks omkeren, de wind is te stevig.
We trekken de bergkam over en dalen richting de grot van de Agia Sofia.
Het kerkje van de heilige bevind zich aan de ingang van een toch wel ruime grot die ver  omhoog loopt.
De meeste mensen die er komen nemen niet eens de moeite om te kijken en dus ook niet weten welke schoonheid er achter ligt.
Voor de grot wat Hollanders die een broodje doen en een jong Grieks stel waar ik mee in gesprek raak.
Ze willen van alles doen en na een klein kwartiertje heb ik ze zover dat ze helemaal enthousiast zijn geworden.
Ik ontsteek mijn zaklamp en ga op zoek naar de vleermuizen.
Hoog boven in de grot nestelen vele vleermuizen, alleen de grot is niet verlicht en dat vereist enige oplettendheid want het is er vochtig en glad.
Als ik halverwege ben ga ik terug voor een andere camera, die van mij doet niet wat ik wil.
Zien in de grot is alleen een kleine vierkante meter die de zaklantaarn beschijnt en de vleermuizen die langs mij scheren.
Grote exemplaren die rakelings met een hoog piepend geluid langs mij fladderen.
De beestjes zijn zo snel en wendbaar dat ik ze zelf met de professionele camera niet kan vangen.
Dus ik schiet lukraak wat foto’s in de hoop dat er wat opstaat.
“He waar blijf je” klinkt het vanuit de diepte, ja de grot is voor mij als een speeltuin, ik zou er wel een uur doodstil kunnen zitten om te genieten van de stilte die soms verbroken wordt door het gefladder van de muizen.
Ik ga naar beneden en als ik niet oplet sta ik met beide voeten in een diepe plas gevormd door het water dat van boven komt.
Ik blijf staan, het water koelt heerlijk.
We blijven nog even zitten bij de ingang van de grot als er een familie zwaluwen door de grot trekt, 10 of 20 exemplaren vliegen achter elkaar de grot in om even zo snel weer te verdwijnen.
Genoeg over de grot, wat nu?
We kunnen terug en het pad nemen naar Kalamos, vanaf daar zag ik een onverhard pad wat weer aansloot op de M11.
Of de M11 zelf nemen, ik zag dat de bewegwijzering in de vorm van een beschildert blauw witte markering vrij vers was.
Wat eigenlijk zoveel wil zeggen dat het inmiddels oude pad weer schoongemaakt is en opnieuw is belopen.
We besluiten de gok te nemen, uit eerdere wandelingen over dit pad bleek het met name hoog boven de grot te zijn ingestort en ook discussies met landeigenaren over het pad en over hun land leverden onenigheid op.
Een kwestie van uittesten en we weten of het begaanbaar is.
Tegenover de grot klimmen we omhoog het pad op wat stijl en smal is en door akelige bebossing gaat maar het gaat redelijk en zelfs de oude bamboe reling is vervangen door iets stevigers, zodat mij hoogtevrees automatisch verdwijnt.
Het pad loopt door een olijfboomgaard en einigd op de asfaltweg die naar Kalamos gaat.
Die steken we over en lopen in de richting van het gehucht Xeroniamata waarvan ik de naam probeer uit te spreken.
In het dorp is het even zoeken als ik niet snel genoeg de geschilderde vlaggetjes kan vinden.
De track op de telefoon loopt namelijk dood, het pad is afgesloten.
Gelukkig vinden we het pad weer wat samengevoegd  is met het kruimelspoor van de telefoon.
We klimmen, dalen en keren door het woeste landschap op dit deel van het eiland, volgen een nieuw gedeelte van de M11 en nemen even rust bij het klooster van de heilige Ioannes.
Vanaf hier gaan we de M11 verlaten die verder naar Livadi gaat, genoeg gewandeld voor vandaan en op de vraag of mevrouw nog naar het hoger gelegen kerkje wil waarvan ik weet dat het uitzicht adembenemend is wordt een negatief antwoord gegeven. Een antwoordt waar ik mij later die dag wel in kan vinden.
Vanaf nu is het alleen maar dalen, stijgen is zwaar maar dalen voel je in de kuiten en nu nog minder dan straks.
We lopen in zuidelijk richting, de wind in de rug de hemel licht bewolkt.
Rechts Chora met het Kastro links Kapsali met de vuurtoren.
We komen tenslotte uit bij de Engelse brug in Kapsali waar we links gaan, nogmaals een kuitenbijtertje ondergaan om als laatste op de boulevard uit te komen.
Vers bier, Fix van de tap ..... ijs en ijskoud, een Griekse burger erbij en afsluitend nog twee ouzo.
De tocht zit er bijna op 15 kilometertjes kris kras door de woestenij vandaag.
Op naar “huis” de 34 trappen op naar de hoofdweg waaraan het appartement ligt.
Douchen ...........en tikken.
Niet alles, een deel en na de koffie bij Maria’s in Chora maar weer verder. .........
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Zelfs ik voel de pijn in de kuiten , heerlijke wandeling moet dat geweest zijn!
Quote
#3
Dat was een rustige eerste dag van de vakantie!
Sterkte met de kuiten.
Groetjes
Quote
#4
Japio, je weet het toch, the Pink Panther haalt je op als je van A naar B gaat. Maakt niet uit waar B is.
Quote
#5
Inmiddels zelf genietend van een prachtig uitzicht ben ik weer in de ban van je dagboek. Leuk zoals je schrijft over jullie belevenissen en wandelingen. Graag ontmoeten we jullie een dezer dagen op 'ons' eiland.
Mieke's signatuur greeksmiley2:
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  September 2019 di-wo Japio 1 1.134 21 September 2019, 00:11
Laatste bericht: jacq1970
  September 2019 zo - ma Japio 2 1.314 17 September 2019, 14:51
Laatste bericht: ostria
  September 2019 Zaterdag Japio 5 2.033 17 September 2019, 10:38
Laatste bericht: metaxa
  September 2019 donderdag Japio 5 1.922 13 September 2019, 20:04
Laatste bericht: Viviane
  September 2019 dinsdag Japio 2 1.642 12 September 2019, 02:04
Laatste bericht: Marianne
  september 2019 maandag Japio 2 1.453 10 September 2019, 10:22
Laatste bericht: jacq1970
  September 2019 Zondag Japio 2 1.286 09 September 2019, 12:35
Laatste bericht: Viviane
  September 2019 zaterdag Japio 0 1.125 07 September 2019, 19:03
Laatste bericht: Japio
  September 2019 vrijdag Japio 5 2.077 07 September 2019, 18:35
Laatste bericht: Viviane
  September 2019 Japio 8 2.395 07 September 2019, 10:21
Laatste bericht: Frederique

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)