Gelukkig in Griekenland
#1
Smile 
Het is dan toch zo ver, we wonen sinds drie weken in Griekenland, Macedonië, regio Imathia. Beetje druk met uitpakken, inrichten, elektra en internet regelen, enzovoort. Zie onze eerste bijdrage in 'even voorstellen', toen we nog vol spanning in Nederland voorbereiding troffen. En vooral veel info verzamelen die nuttig lijkt.
Transporteur gehuurd (particulier), als een bezetene alles inpakken en vooral veel NIET inpakken maar verkopen of vooral veel weggeven om er maar snel vanaf te zijn. Houden we toch nog 20 kuub over. Rijden maar, geheel door EU-landen om gez..k aan grenzen te vermijden. Duitsland, in Oostenrijk nachtje slapen bij Linz, Hongarije vlot genomen op tweede dag. Vignet Oostenrijk koop je moeiteloos voor de grens in Duitsland, vignet Hongarije idem in Oostenrijk (9 euro 30 voor tien dagen). Dan Roemenië, waar de snelweg nog niet is uitgevonden. Registreren voor snelwegtol in het elektronisch systeem bij binnenkomst, geen probleem. Wel vermoeiend rijden, heel wat bergwegen. Overnachting ergens voor Craiova, soort wellness hotel voor 38 euri inclusief ontbijt, met tweeën. Derde dag, nog 'even' Bulgarije nemen en een niet lang stukje Griekenland. Wegen nog wat slechter dan Roemenië, boeven bij de grens. Grens over, 50 meter verder zes euro aftikken. Dat blijkt voor de nieuwe brug, die wijzelf met EU-subsidie al hebben betaald. Paar kilometer verder, vriendelijke politiepost houdt ons aan. Geen snelwegtol betaald (want niets over gezien, nergens enige aanwijzing waar je zou kunnen betalen). Dus inclusief boete 31 euro, graag!! Elke domme buitenlander gaat voor de bijl, zo is wel duidelijk.

Weten we dan ook weer. Zoals gehoopt verder geen noemenswaardige controles, buiten het paspoort bekijken, en het kentekenbewijs van de auto. Eind van de middag zijn we bij ons appartement, waar dochter en partner al voor hulptroepen zorgden om uit te laden. De halve straat springt ook nog bij, nieuwsgierig. Gelukkig maar, want na dik 2500 km rijden zijn we eigenlijk wel wat uitgewoond. Maar de inboedel moet wel uitgeladen.
Het is net na 16 september, want voor die datum heeft geen zin. Dan is het vakantietijd en werkt niets of niemand in Griekenland - hadden onze verwanten wel ietsjes eerder kunnen laten weten... Maar nu 'no problem', de Griekse partner van onze dochter zal overmorgen wel effe met mij onze elektrische aansluiting gaan regelen, en daarna leidt dochter me naar de Cosmote winkel om internet en twee prepaid telefoonkaartjes aan te schaffen.
Ná de vakanties
Hm, ook een Griek met goede connecties krijgt niet zomaar een PPC/DEN elektriciteitscontract voor elkaar. Ik zei nog zo, eerst een AFM, toch? Maar goed dat ik de nodige documenten al heb laten vertalen. In 'ons eigen' Veria, door bureau FlanderLex - aanbevolen op de lijst NL/GR vertaalbureaus die het Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken online heeft. Goede en snelle service van Lieve de Paep, die de papieren ook nog door een advocaat laat afstempelen om ze nog officiëler te maken. Ze kent haar Griekse pappenheimers. Goed, met documenten en een Griek gewapend naar de dimarchio, naar DEN, nee toch eerst de dienst die een AFM kan verstrekken. Nee, dan moeten we eerst een uittreksel hebben van ons adres in Veria. Zo gaat dat, van het ene loket naar het andere, en dat is dan nog met iemand die alles in het Grieks kan uitleggen en in het Grieks verstaat waar we eerst en waar daarna langs moeten. Het recht moet zijn loop hebben, zullen we maar zeggen.
Lokettenmarathon
Ik heb een AFM belastingnummer, een contract voor stroom tegen een borgsom van 130 euro. "Over maximaal drie werkdagen is er stroom", daarin blijkt zaterdag mee te tellen - die avond hebben we op de derde dag stroom. Sommige dingen werken dus wel in Griekenland. Cosmote gaat veel makkelijker, in de winkel spreken ze Engels en leggen uitvoerig uit wat het aanbod is. Twee keer twaalf euro en we hebben twee prepaid Griekse mobiele nummers te pakken. En een contract voor internet, "eind volgende week komen ze aansluiten" - iets eerder al, weer een goeie beurt voor een Grieks staatsbedrijf. Nog nergens heeft iemand gevraagd naar een bankrekening nummer om abonnement- of verbruikskosten te incasseren. Nou ja, ik zie wel hoe ze me iets in rekening gaan brengen.
Water hadden we al wel. Zegt onze Griekse partner: "dat moet nog even overgeschreven op jouw naam, maken we later nog wel werk van". O. Kon blijkbaar makkelijk meer dan drie weken wachten. Dochter krijgt een rekening van Cosmote (via sms, 54 euro) want die gaf haar mobiel nummer als contact, we moeten nog samen in de winkel opdraven om dat contact over te zetten naar mijn gloednieuwe Griekse nummer.

Na anderhalve week zijn we zo ver uitgepakt en ingericht dat we de gastvrijheid van Anna en Teo kunnen verruilen voor kamperen in eigen huis, tussen de dozen. Twee keer naar Thessaloniki om via Ikea de Griekse economie een stevige impuls te geven, en we kunnen van start.
Voorlopige stand: we hebben een prachtig uitzicht op de bergen waar Veria tegenaan ligt, de zon schijnt nog steeds terwijl het in Nederland waait en regent, ons nieuwe (huur)appartement wordt echt wel mooi. Boiler moest nog even gefikst, die bleek het niet te doen. Kon gelijk met inbouwen van keukenapparatuur, waarvoor onze Anna en Teo de bevoegde servicedienst wisten op te trommelen. Drie man die dat alles dus als service, kosteloos kwamen doen.

Voor de aanstaande emigrant: als je geen Grieks spreekt, en geen gids hebt die weet wat je moet regelen, hoe en waar - zou ik niet weten hoe je deze eerste etappe zonder grote kleerscheuren door kon komen. Kan eraan liggen dat Veria niet direct een toeristisch oord is, maar vergeet hier in elk geval maar dat je in het Engels (of wat dan ook anders dan Grieks) ergens komt - echt niet. Misschien met heel veel geduld en improvisatietalent. Maar dan niet binnen een paar weken. Met de nodige hulp zijn wij gelukkig nu in Griekenland. Heel gelukkig.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
Quote
#2
We hebben veel bewondering voor iemand die zo'n stap durft zetten.
Mooie streek, twee jaar na mekaar vertoefd, geniet ervan!

Viviane
Quote
#3
Hallo

Veel succes in Veria ben ik ooit 6 weken geweest een leuke stad. Ook in Thessaloniki kom je niet ver als je niet iemand bij je hebt die het Griekse systeem en de taal spreekt niet bij je hebt. Inderdaad Cosmote geen probleem.

Heel veel plezier in jullie nieuwe woonplaats;
Marja
Quote
#4
Top ,veel succes NederGriek voor jou en je familie.
Ik volg deze forum omdat wij ook het idee hebben om te verhuizen naar Griekenland (Peleponnesos,Tyros)vanuit Frankrijk.
Groetjes
Ida
Quote
#5
Heel veel succes met de emigratie, spannend allemaal en wat fijn dat jullie hulp hebben dat scheelt heel erg veel!
Quote
#6
heel veel geluk
Quote
#7
Smile 
Dank voor alle leuke, bemoedigende reacties.
Voor wie net zoiets van plan is blijven we onze ervaringen nog even delen, daar kan iemand nog zijn voordeel uit halen.
Het blijft wennen aan de Griekse manieren. Zo is het overdag nog heel prima, zon en ruim boven twintig graden, maar ook hier nadert de herfst. Zodra het donker wordt daalt de temperatuur fors. Hoe zat dat ook alweer, we hadden toch individuele verwarming? Inderdaad, een van de bergingen in de onderbouw blijkt helemaal geen berging, daar staan zes oliekachels. Iemand moet namens de verhuurder onze ketel komen aansluiten, onze dochter belt wel even.
15 oktober komt de olieman
Daar komt iemand die eerst alleen de radiatoren ontlucht. Tegenover de ketel staat een soort kast, dat blijkt de huisbrandolie tank. Maar pas vanaf 15 oktober komt dat spul te koop. Dus eerst die tank laten vullen, dan komt de klusjesman terug om de ketel aan de praat te krijgen. Wederom helpt dochter, zij laten de 15e een olieman komen, die sturen ze door naar ons. Ik voel hem al aankomen, wel effe tijdig naar de bankomaat voor voldoende contanten. Maarreh, hoeveel is voldoende? Geen idee hoeveel er in die tank gaat, onze dochter en partner weten wel dat de brandstof iets meer dan een euro de liter kost.
Om een lang verhaal kort te maken, er gaat 500 liter in de tank en dat kwam op 525 euro. Handje contantje. Zonder bon. This is Griekenland. Alleen nog geen idee hoe lang onze verwarming doet met 500 liter, misschien niet de hele winter. Maar goed, ik heb dus in een keer voor een paar maanden verwarming betaald. Hoe zitten we eigenlijk met elektriciteit en water? "O, daar komt eens per twee maanden een nota voor." Toch even wennen, niet elke maand een vast bedrag voor gas/licht/water aftikken, maar een tijdje niks en dan ineens een paar vette (?) rekeningen.
Smeerworst? Euhhh...
Een klein testje liet trouwens zien dat de centrale verwarming meer dan uitstekend verwarmt, dat in elk geval wel. Voorlopig kan ons geluk nog niet op.
We raken ook al redelijk thuis in de winkels. Er zijn er wel een boel leeg, vergeleken met onze eerdere bezoeken door de jaren. Af en toe verbijsterde reacties, "waarom komen jullie in Griekenland wonen, het gaat hier beroerd?" "Ik hoef ook geen werk, het pensioen komt uit Nederland." "Oh, van harte welkom hier dan." Aan de andere kant zijn er nog veel winkels over, leuk om al die meest kleine bedoeninkjes te verkennen.
Voor de dagelijkse behoeften hebben we een riante Lidl, het nog grotere Vasilopoulos, Sklavenidis, en op het eind van onze straat supermarkt Masoutis. Heel veel van wat we kennen is er, naast natuurlijk heel veel echt Griekse waar. Zoals allerlei merken bier die op dit forum genoemd zijn... Groente en fruit zijn niet zelden lekkerder dan in Nederland, hier en daar een natuurlijke smaak die ik al jaren en jaren niet meer heb geproefd (maar me wel herinner). Het brood zijn we nog niet uit, zoals onze broden in Nederland hebben ze hier niet, we proberen allerlei varianten uit allerlei winkels.
Hollandse kaas? Geen probleem, het is hier echt niet alleen feta. Pindakaas? Is er ook, gewoon van Calvé. Zelfs Britse lemon curd hebben we al gevonden, origineel uit Engeland. En waar ligt de smeerleverworst?... Eh. Hm. U bedoelt misschien paté? We zoeken nog steeds, overal. Verder dan ganzenleverpaté in een soort éénhapsverpakking voor € 3.54 zijn we nog niet gekomen. Wat doen die Grieken dan met al die levers, als ze er geen worsten van maken??
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
Quote
#8
Ik mag niet jaloers zijn maar ben het stiekem toch wel een beetje! Blush Zou namelijk/eigenlijk wel een klein huisje/appartement willen in Griekenland waar wij het jaar door naartoe zouden kunnen. Lees wel dat het belangrijk is dat je iemand hebt waar je op terug kan vallen als er iets geregeld moet worden en dat is wel fijn. Huisje of appartement huren voor een redelijk prijs is volgens mij ook wel mogelijk. Ik wens jullie in ieder geval heel veel geluk en zal het blijven volgen op dit forum.   groet zonneschijn
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#9
Hallo Nedergriek. Wij wonen sinds 11 jaar op Kreta in Kalyves. Ja die lekkere smeerleverworst. Die is hier niet te koop. Dus als er iemand uit Nederland komt nemen ze altijd lekker van die bolletjes mee. Maar soms als de Lidl een Duitse week heeft hebben ze het wel. 6 kleine smeerleverworstjes in een pakje en vaak in 3 smaken. Met kruiden, ui of neutrale smaak. Ook erg lekker. Ik vries ze altijd in dan hebben we later nog wat. Maar idd. voor de rest is hier alles te koop. Gelukkig hebben wij hier in het dorp een toko en die heeft ook van alles en elke 1e maandag van de maand komen hier mensen die een Hollandse Winkel hebben in Chersonissos en die hebben echt HEEL VEEL. Groetjes vanaf een warm kreta. Rolleyes Rolleyes greeksmiley1
De Haarlemse mug.'s signatuur Als je met beide benen op de grond blijft staan, kom je geen stap verder.
Quote
#10
De levers worden gewoon gegeten. Gebakken,in plakken gesneden. Ook bij ons in Armenoi in het restaurant geserveerd. Wat brood betreft,dat verschilt erg van bakker tot bakker. Bruinbrood heet Mavro psomi,maar dat wist je vast wel.
Quote
#11
(25 October 2019, 18:01)De Haarlemse mug. schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo Nedergriek. Wij wonen sinds 11 jaar op Kreta in Kalyves. Ja die lekkere smeerleverworst. Die is hier niet te koop. Dus als er iemand uit Nederland komt nemen ze altijd lekker van die bolletjes mee. Maar soms als de Lidl een Duitse week heeft hebben ze het wel. 6 kleine smeerleverworstjes in een pakje en vaak in 3 smaken. Met kruiden, ui of neutrale smaak. Ook erg lekker. Ik vries ze altijd in dan hebben we later nog wat. Maar idd. voor de rest is hier alles te koop. Gelukkig hebben wij hier in het dorp een toko en die heeft ook van alles en elke 1e maandag van de maand komen hier mensen die een Hollandse Winkel hebben in Chersonissos en die hebben echt HEEL VEEL. Groetjes vanaf een warm kreta. Rolleyes Rolleyes greeksmiley1
Ik woon ondertussen alles bij elkaar 14 jaar op Kreta en heb nog nooit de behoefte gehad om op zoek te gaan naar Nederlandse producten laat staat naar een winkel die Nederlandse producten verkoopt wat is er mis met de Griekse producten je leeft toch in Griekenland en als je dan zonodig hagelslag en pindakaas enz. wil eten ga dan lekker terug naar Nederland er zijn hier zoveel heel lekkere producten ff de moeite nemen om ze te leren kennen. ik woon er amper 5 km vandaan van die bewuste winkel ik kom er nooit.
Quote
#12
Iedereen moet lekker doen en lekker eten wat je wil eten. Alles is lekker, Grieks maar ook Nederlandse dingen. Lekker genieten dat staat voorop. Tongue
De Haarlemse mug.'s signatuur Als je met beide benen op de grond blijft staan, kom je geen stap verder.
Quote
#13
Cornelius wil wrsch Heel Erg Grieks zijn.. Ik woon 25 jaar in Griekenland en bezoek tregelmatig de Engelse winkels. Weer eens wat anders. Ben ook blij met de Toko in Kalyves, fijne winkel is dat. Laatst zag ik dat ze bij Sklavenitis stroopwafels verkopen en ook heerlijke pindakaas van Griekse makelij. Verder eet ik voornamelijk Grieks, heb een Griekse familie en doe vaak boodschappen bij de kleine winkels.
Er is wel smeerleverworst te koop, zie het regelmatig ergens liggen. Van die goudkleurige worstjes van Homburg(?) Weet niet meer in welke supermarkt.
Zeker in vergelijking met 25 jaar geleden is er hier heel veel te koop. Want echt na een paar jaar authentieke streekprodukten wil je wel eens wat anders.
Quote
#14
En zo is het maar net Suzan. Big Grin Ook bekend met de Toko dus? Niet woonachtig in Kalyves?
De Haarlemse mug.'s signatuur Als je met beide benen op de grond blijft staan, kom je geen stap verder.
Quote
#15
Nou,als er iemanD verlegen zit om nederlandsche waar,dan kan ik de komende dagen nog wel wat inslaan en meebrengen.
Quote
#16
Ik kan mij niet voorstellen als je al zo,n 14 jaar op Kreta woont en  en maar 5km vanaf  ,,het Nederlandse winkeltje,,  dat je er nog nooit geweest bent.
Quote
#17
(26 October 2019, 22:45)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kan mij niet voorstellen als je al zo,n 14 jaar op Kreta woont en  en maar 5km vanaf  ,,het Nederlandse winkeltje,,  dat je er nog nooit geweest bent.

Ik kan het mij wel voorstellen. Ik zou dat ook niet doen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
(27 October 2019, 11:00)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(26 October 2019, 22:45)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kan mij niet voorstellen als je al zo,n 14 jaar op Kreta woont en  en maar 5km vanaf  ,,het Nederlandse winkeltje,,  dat je er nog nooit geweest bent.

Ik kan het mij wel voorstellen. Ik zou dat ook niet doen.
Ik zag dat mijn vorige reactie verwijderd was.
Dit is een reactie van Kees op de Haarlemse mug van 4 dec 2018.

Klopt deze winkel heeft een zeer breed assortiment van Nederlandse producten.
Ook klopt het dat Stefan en Miriam goederen bezorgen in het westen, zuiden en oosten van Kreta ik ben vorig jaar diverse malen mee geweest en de animo is zeer groot wat dat betreft doen Stefan en Miriam het bijzonder goed.
Ze bezorgen ook per pakketdienst naar andere delen van Griekenland
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#19
Tjonge, maakt wel wat los, het winkelen in Griekenland. Mijn insteek was heel onschuldig: gewoon uit interesse zien wat je aan bekende en vertrouwde producten tegenkomt hier. We zoeken vrijwel niet specifiek en fanatiek naar Nederlandse waar, of wat er zo dicht mogelijk bij komt.
Psomi mavro hebben we ondertussen bij een lokale bakker gevonden. Wel duur, vergeleken met Nederland. Maar verder zal het ons worst wezen dat de vorm van Nederlands brood, een heel knip ofzo, hier niet in de winkel ligt. Leuk, ze hebben Calvé pindakaas, maar vooral ook heerlijke feta die we in ons vorige thuis nooit aten. Vrij regelmatig gaan we uit eten met dochter en partner (of ik alleen met voornoemde partner, ghegheghe...) en dat is genieten. Veel verse vis en zeevruchten, lekkere geroosterde groenten, Grieks eten is prima! Mag ook graag een ouzo erbij zien, bezig de Griekse bieren te doorproeven - ook niks mis mee.
Ieder naar eigen smaak, we wonen hier voor ons plezier - toch? @Martino: in elk geval nu nog is een voordelig appartementje vinden geen probleem. Maar het helpt echt heel erg veel om er een plaatselijke vriend bij te hebben, die om te beginnen kan helpen het nodige te regelen, en daarna helpt de zaken wat bij te houden. Veel dingen kun je gerust een tijd laten liggen als je alleen tijdelijk in Griekenland kunt zijn, maar ook dan is het handig als je een vertrouwd aanspreekpunt hebt die weet wat niet te lang uitgesteld kan worden. En wanneer bepaalde zaken even geregeld moeten worden, zoals onze ervaring met 'wanneer is olie voor de verwarming leverbaar'.
NederGriek's signatuur zwaaivlag NederGriek Peter
Quote
#20
Ik denk dat je in je begintijd automatisch in een supermarkt zoekt naarde bekende producten, 
In de voor jou bekende verpakkingen. Maar  met het verstrijken van de tijd raak je gewend aan t iets minder zachte brood, de nieuwe melkverpakking en de smaak van feta of frappe...tenminste zo ging dat bij mij. 
Ik vond feta en dan zeker de 'betere' feta met wat sterkere smaak echt niet lekker,
De voor de Grieken 'slechte' Deense feta met wat flauwe smaak kon ik nog net achter de kiezen krijgen.
Koude koffie vond ik helemaal niet te drinken. Maar alles went, na een paar jaar at ik alle soorten feta en 
miste ik m'n frappe  als er ff iets tussen kwam rond mijn standaardkoffiebreaks.
Probeer eens of jullie bakker ook poli-sporo-brood verkoopt. Ik vind t zelf lekkerder dan mavro. 
Maar natuurlijk verschillen smaken, en niet elke bakker verkoopt t.
Ik sta zeker niet vooraan met t bestellen van Nederlandse producten, maar n lekkere zak drop, n rookworst, potje appelstroop, een ontbijtkoek, komen hier toch echt wel op hoor.
Om dan weer zelfrijzend bakmeel, anti aanbakspray van oetker of zo te bestellen gaat mij dan weer veel te ver. Maar goed ieder z'n ding.
Quote
#21
Hallo allemaal, Sinds een tijdje ben ik lid van dit forum, omdat ik Griekenland voor zover in een paar vakanties gezien, prachtig vind. Niet alleen het klimaat maar vooral ook de natuur de relaxte sfeer en de historie, geschiedenis, die je overal tegenkomt. Alles heeft een diepere laag en daar hou ik erg van. Omdat we allebei rond ons pensioen zitten zouden we in de toekomst graag een paar maanden in Griekenland willen doorbrengen. We hebben een caravan, maar kijken ook met een schuin oogje naar een camper (niet zo'n joekel) Maar zo lang mijn moeder nog leeft (ze wordt binnenkort 99) wil ik niet langer dan een paar weken van huis. Omdat het goed en interessant is me eerst goed te oriënteren, kijk ik af en toe op deze site. Mijn hobby's zijn wandelen en schrijven over alledaagse dingen. Ik schrijf columns onder de naam Roos. (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




)  Ik ben bezig met een wat langer verhaal dat zich gedeeltelijk in Griekenland gaat afspelen. Omdat een verhaal wel een beetje realistisch over moet komen ben ik in veel dingen over het leven in Griekenland geïnteresseerd. Ik ben ook nog aan het uitvinden hoe dit forum nu precies werkt, hopelijk wordt het gaandeweg duidelijker. Tips zijn heel welkom. Groet, Corine
Quote
#22
Charcuterie is ook zo goed als onbestaande in Griekenland. Je vindt er volop "Parisi" waarvan de prijs sterk verschilt. Buiten de prijs zie of proef ik geen verschil, die zijn allemaal hetzelfde?
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 5 gast(en)