Peiling: I.v.m. de actuele situatie (Corona-virus en/of vluchtelingencrisis) in en rond Griekenland vragen steeds meer mensen zich af of het verstandig is om dit jaar naar Griekenland te gaan. Wat vind jij?
Je hebt geen toestemming om te stemmen in deze peiling.
Ik ga gewoon zoals ik dit ook voor dit jaar heb gepland
72.15%
57 72.15%
Ik twijfel nog en volg de officiële berichtgeving en adviezen nauwlettend, en zal uiteindelijk aan de hand daarvan een beslissing nemen
18.99%
15 18.99%
Ik neem het zekere voor het onzekere en kies dit jaar voor een andere vakantiebestemming
0%
0 0%
Griekenland stond dit jaar niet op de planning dus is de vraag voor mij niet van toepassing
8.86%
7 8.86%
Totaal aantal stemmen: 79 stem(men) 100%
* Je hebt op deze optie gestemd. [--]

Corona en vluchtelingencrisis: Toch naar Griekenland dit jaar?
#1
Op de diverse fora en sociale media in binnen- én buitenland lees ik steeds meer berichten over mensen die zich afvragen of het verstandig is om naar de zuidelijke landen af te reizen.
De opkomst van het Covid-19 virus als ook de slepende vluchtelingencrisis zorgen blijkbaar voor heel wat hoofdbrekens tijdens het kiezen van een vakantiebestemming.

Ik vraag me af hoe de Oriste-forumleden hier over denken. Daarvoor verschijnt boven dit bericht een korte poll (even naar boven scrollen):
Quote
#2
Wij gaan gewoon, of we moeten natuurlijk heel ziek op bed liggen  Wink  In juni twee weken Algarve en in augustus Rhodos. Alles al geboekt en als het coronavirus hier nu ook al heerst kan je net zo goed ook op vakantie. Voordeel is dan weer dat wij gelukkig nooit in de all-in fabrieken zitten, maar in kleinschalig of alleenstaand appartement. Krijg je het, dan krijg je het. Net deze week voor mijn werk een aantal dagen op een kerstpakkettenbeurs gestaan, wie weet wat je daar weer van mee neemt? Gezond verstand gebruiken en de hygieneregels zo goed mogelijk naleven. Het vluchtelingenverhaal vind ik wel een zaak. Hopelijk dat onze bestemmingen daarvan gevrijwaard blijven, want daar zit ik eerlijk gezegd op vakantie niet op te wachten. Wij zullen dan ook niet een vakantie op Lesbos boeken. Ik zou nu, als ik nog niet geboekt zou hebben inderdaad gewoon voor de Algarve en Rhodos een boeking gedaan hebben.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#3
Alles vluchten en acco's zijn geboekt dus zal het gewoon doorgaan zoals gepland. Lesbos of andere Oost-Egeïsche eilanden zaten niet in de planning dit jaar. Maar als dat zo geweest was, dan was dat ook gewoon doorgegaan. Er zijn daar plaatsen zat waar je zelfs geen enkele vluchteling te zien krijgt.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
l

Sinds gisteren bij ons op het eiland, Schouwen Duiveland de eerste corona besmetting dus ook in Nederland gaat deze ellende gewoon door. 
Wat onze vakanties betreft gaan deze hopelijk gewoon door, ondanks alle corona en vluchtelingen problemen hopen we 22 mei aan onze vakantie op Lesbos te beginnen. 
Om dit hopelijk de eerste 2 weken van september nog eens dunnetjes over te doen, wederom op ons geliefde Lesbos
Quote
#5
heb mijn boeking reeds gedaan.....14 dagen lesbos in augustus, hopelijk is de rust er tegen dan teruggekeerd, zoniet zien we wel. lesbos is groot genoeg en denk zelfs dat de plaatselijke bevolking ons heel graag zal zien komen.
Quote
#6
Wij hebben de vakantie ook geboekt, september 3 wkn naar Parga.
Juli geboekt voor 3 dgn Kopenhagen. Dat heeft nog geen vertrek garantie. Is heen en terug op een cruiseschip en 1 dag Kopenhagen. Die boeking stagneert. Mocht dat niet door gaan, geen man over boord.
Quote
#7
Wij hebben nog niks geboekt ,maar het enigste wat wij boeken is een vliegticket naar Athene
en vandaar wat Cycladen eilandjes en uiteraard Naxos en dat voor de veertiende keer ,ferry tickets
en accommodaties boeken we ter plekke,behalve op Naxos daar hebben we al jaren ons vaste stekkie

maar dat heeft niets met Corona of vluchtelingen te maken
Quote
#8
Corona geeft soms een hoop gedoe, net als aardbevingen, bosbranden, enz. Benadrukt denk ik dat het niet verstandig is een paar tientjes te besparen door zonder reisverzekering op stap te gaan. 

Cors
Quote
#9
Wij blijven positief ingesteld.  Verschillende keren naar Griekenland, alles geboekt.  Wij leven hier trouwens ook in een stad met veel vreemdelingen, al dan niet vluchtelingen, corona dus....Ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die afhaken, meestal zijn ze niet juist op de hoogte van de problemen.  
Viviane
Quote
#10
Volgende week ga ik wel niet naar Griekenland,maar naar Spanje.Dit virus weerhoud me niet om niet te gaan,overal duikt dit virus op en zal nog wel even voort duren.Dus of je nu hier zit of daar dat maakt niet uit.De voorpret is weliswaar wat minder,maar ik hoop toch op een mooie vakantie!
Quote
#11
(07 March 2020, 13:57)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij gaan gewoon, of we moeten natuurlijk heel ziek op bed liggen  Wink  In juni twee weken Algarve en in augustus Rhodos. Alles al geboekt en als het coronavirus hier nu ook al heerst kan je net zo goed ook op vakantie. Voordeel is dan weer dat wij gelukkig nooit in de all-in fabrieken zitten, maar in kleinschalig of alleenstaand appartement. Krijg je het, dan krijg je het. Net deze week voor mijn werk een aantal dagen op een kerstpakkettenbeurs gestaan, wie weet wat je daar weer van mee neemt? Gezond verstand gebruiken en de hygieneregels zo goed mogelijk naleven. Het vluchtelingenverhaal vind ik wel een zaak. Hopelijk dat onze bestemmingen daarvan gevrijwaard blijven, want daar zit ik eerlijk gezegd op vakantie niet op te wachten. Wij zullen dan ook niet een vakantie op Lesbos boeken. Ik zou nu, als ik nog niet geboekt zou hebben inderdaad gewoon voor de Algarve en Rhodos een boeking gedaan hebben.

"Het vluchtelingenverhaal vind ik wel een zaak. Hopelijk dat onze bestemmingen daarvan gevrijwaard blijven, want daar zit ik eerlijk gezegd op vakantie niet op te wachten. Wij zullen dan ook niet een vakantie op Lesbos boeken"


"heb mijn boeking reeds gedaan.....14 dagen lesbos in augustus, hopelijk is de rust er tegen dan teruggekeerd, zoniet zien we wel. lesbos is groot genoeg en denk zelfs dat de plaatselijke bevolking ons heel graag zal zien komen"

Gewoon gaan,helemaal mee eens Johan, alvast fijn vakantie gewenst.

Jammer dat je niet naar Lesbos komt, wat Roefke schrijft, Lesbos is groot en vooral nu ziet de plaatselijke bevolking je heel graag komen.
Quote
#12
(07 March 2020, 18:23)Niki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgende week ga ik wel niet naar Griekenland,maar naar Spanje.Dit virus weerhoud me niet om niet te gaan,overal duikt dit virus op en zal nog wel even voort duren.Dus of je nu hier zit of daar dat maakt niet uit.De voorpret is weliswaar wat minder,maar ik hoop toch op een mooie vakantie!

Binnen 2 weken gaan wij ook een weekje naar Spanje. Voor ons ongebruikelijk, zowel wat betreft bestemming als wat betreft periode. Want ons hart ligt natuurlijk in Griekenland (waar we een paar maanden later heen gaan). Maar goed, in de maand maart dus nog een weekje naar Spanje.
Waar wij nu zitten aan te denken: zoals meestal (ook voor onze vakanties in Griekenland) maakten we voor deze selfmade reis (gereserveerd in december) zelf de aparte boeking voor de vliegtickets, en de aparte boeking voor het verblijf. Een groot deel daarvan is betaald, o.a. de vliegtickets.
De vliegtickets zijn met het goedkoopste systeem "light & relax" waarbij geen terugbetaling mogelijk is. 
Stel dat de situatie met het corona virus heel erg slechter zou worden, dan zouden we moeten overwegen om thuis te blijven. Maar in dat geval zouden we helemaal niks van de reeds betaalde bedragen kunnen recupereren.
Dit ligt dus anders, in vergelijking met een pakketreis. 
Die kans op "problems" is niet denkbeeldig, aangezien ik daarnet op het nieuws hoorde dat er vandaag een forse stijging plaatsvond van het aantal besmettingen in Spanje.

Hoe dan ook hoop ik dat de situatie rond corona binnen x aantal weken beter wordt. Want ook voor onze vakantie in Griekenland heb ik al veel kosten gemaakt: de vliegtickets, een deeltje van de verblijfskosten, en zelfs al de ferrytickets. 

Pfff... het is altijd wat... Vorig jaar én twee jaar geleden werd in België de ongerustheid hoog gehouden omwille van steeds dreiging van stakingen, o.a. door luchtverkeersleiders. En nu dit...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#13
Gaan gewoon 2x 4 weken naar Samos. Was al geboekt en dat blijft zo. Alleen als we een negatief reisadvies zouden krijgen van hogerhand zien we wel.
Quote
#14
@Vlagreco, je kan misschien eens kijken op de site van ECC.  Er is dus wel een verschil of je zelf wenst te annuleren of dat de maatschappij jou vlucht annuleert.  Vlieg je met Aegean?
Viviane
Quote
#15
(07 March 2020, 19:03)Viviane schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Vlagreco, je kan misschien eens kijken op de site van ECC.  Er is dus wel een verschil of je zelf wenst te annuleren of dat de maatschappij jou vlucht annuleert.  Vlieg je met Aegean?
Viviane

@ Viviane, mijn dank voor jouw reactie.
Ik vlieg dit jaar met Brussels Airlines (zowel naar Spanje als naar Griekenland).
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#16
@Vlagreco, kijk eens op de site van Brussels-Airlines, bovenaan staat een rubriek "aangepast vluchtaanbod met mogelijkheden tot omboeken"  Misschien heb je het zelf al gezien.
Viviane
Quote
#17
Gaan gewoon 2x 4 weken naar Samos. Was al geboekt en dat blijft zo. Alleen als we een negatief reisadvies zouden krijgen van hogerhand zien we wel.
Quote
#18
(07 March 2020, 19:43)Viviane schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Vlagreco, kijk eens op de site van Brussels-Airlines, bovenaan staat een rubriek "aangepast vluchtaanbod met mogelijkheden tot omboeken"  Misschien heb je het zelf al gezien.
Viviane

@ Viviane, ik heb die rubriek inderdaad doorgenomen op de site van Brussels Airlines. Indien ik de vakantie zou verplaatsen naar het najaar, dan zie ik - volgens de data die zouden lukken in functie van mijn job - ofwel dagen waarop geen vluchten zijn (of geen plaats meer?) naar die bestemming, ofwel vluchten die een heel pak duurder zijn. Bovendien kost een omboeking per ticket 40 euro. Aangezien we met twee zijn => 80 euro. We hadden zelfs extra stoelreservatie op heen- en terugvlucht = nogmaals 48 euro. Dus een meerkost van 128 euro, bovenop de duurdere tickets in het najaar. Niet eenvoudig dus. 
Toch bedankt dat je mee gezocht hebt.
Het beste wat ik dus doe: nog enkele dagen wachten. Ofwel zal Brussels Airlines de vlucht zelf schrappen, ofwel moet ik uitkijken naar een alternatief.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#19
Ik duim voor jou!
Viviane
Quote
#20
Zojuist hoorde ik dat een deel van noord Italië op slot gaat. Ook in Nederland neemt het aantal besmettingen snel toe. Ik sluit niet uit dat over een paar maanden,  in de vakantie periode wij met hetzelfde probleem zitten. Ik zeg niet dat het zo is maar het zou kunnen gebeuren.  Dit is niet in een paar maanden opgelost. En in Griekenland en Oost Europa kan hetzelfde gebeuren.  Ik ben nu in Albanië,  dat is nog geen geval vastgesteld maar dat is een kwestie van tijd. Het gaat heel Europa treffen zoals in Italië  omdat het niet meer te beheersen is. Ik zou niet doen alsof er niets aan de hand is.
Quote
#21
Ik ga half mei een weekje naar Rhodos en half juni 2 weken naar Karpathos.
Behalve bij een negatief reisadvies
Quote
#22
Normaal gesproken boeken wij meestal ca. begin Januari ...We boeken meestal voor half Mei  vanwegen temperaturen ... Maar nu wachten we er liever even totdat die coronavirus  weg is!! 

Ik heb geen zin in al die poespas om  daar eventueel verplicht  in  quarantine   te moeten verblijven... We wachten maar even af!!
Quote
#23
Twee keer ruim drie weken. Alles los geboekt zonder annuleringsverzekering.....
Eind deze maand word het spannendst , want gaat Griekenland of Holland op slot door corona?.
Van de zomer maken we ons niet druk want als het warmer word sterft een griep virusje sneller.( het gel laagje rond een virus waardoor het beschermd door de lucht kan reizen smelt als het warm word)
Dus van de zomer met de auto en dan de boot vanaf brindisi.
Quote
#24
We gaan 5 mei naar Lesbos, het was al niet duur maar nu kan je erheen voor minder dan 200 €.
Hoop dat we de bevolking daar kunnen steunen.
Quote
#25
We gaan in mei heerlijk 12 dagen naar Samos en in juli maken we een tweeweekse rondreis vanuit Athene. Alles is al geboekt en we beschouwen het coronagedoe als een gewone kwaadaardige griep, die inderdaad voor mensen die al iets anders onder de leden hebben en voor ouderen (behoor ik zelf onder) fataal kan aflopen. Maar ik kan ook morgen met mijn mountainbike tegen een boom knallen of onder een auto terecht komen, een risicoloos leven is immers niet mogelijk en als het je tijd is, ga je toch wel.
Quote
#26
Wij hebben geboekt naar Samos half mei
Quote
#27
30/12/2019 stonden we op dertig meter van ons vliegtuig in Brussel, toen we telefoon kregen van mijn broer dat mijn moeder was overleden.
Hopelijk kunnen we nu in mei wel vertrekken. Als Brussels airlines onze vlucht niet annuleert zien ze ons dit keer wel op Kreta verschijnen.
Quote
#28
Ik vertrek woensdag voor een weekje naar Loutra op Kreta, en 3 april terug voor de 2 weken van het paasverlof. Als we dan toch in quarantaine moeten, dan liever in Kreta dan in België.
Quote
#29
(08 March 2020, 16:03)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




30/12/2019 stonden we op dertig meter van ons vliegtuig in Brussel, toen we telefoon kregen van mijn broer dat mijn moeder was overleden.
Hopelijk kunnen we nu in mei wel vertrekken. Als Brussels airlines onze vlucht niet annuleert zien ze ons dit keer wel op Kreta verschijnen.
Als Brussels airlines annuleert neemt Aegean air de vlucht wel over ,die vliegen elke dag op Kreta weliswaar
via Athene ,maar ze hebben zo ver ik weet een samenwerkers verband , dus dat komt wel goed EL -Greco
Quote
#30
Wij hebben afgelopen zaterdag geboekt voor Samos in juni, 2 weken inclusief 1 week wandelarrangement.
Zolang er geen negatief reisadvies is zullen we gaan, we hebben in ieder geval net als alle jaren een reis en annuleringsverzekering, ik maak me niet druk ik ga het wel zien.
Mijn lief is internationaal chauffeur en heeft vorige week met collega's uit noord Italië gezellig koffie gedronken , zelf werk ik ook in een groot bedrijf met veel nationaliteiten die ook allemaal op vakantie gaan en weekendjes terug naar hun geboorte land of stad.. we gaan het wel zien.
Quote
#31
Mededeling van ANEK Lines:

ANEK Lines schreef:Tickets met vroegboekkortingen kunnen worden geconverteerd naar een open datum, zonder verschil in prijs. Passagiers kunnen een nieuwe datum instellen,de vroegboekkorting, behouden en tot 31 december 2020 reizen.
Passagiers die een ticket hebben om op de Adriatische routes te reizen en vanwege de kroning willen annuleren, doen dit zonder annuleringskosten.

Het bovenstaande beleid is van toepassing tot 3 april 2020, is van toepassing op tickets met een reisdatum tot 30 april 2020 en wordt indien nodig herzien.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#32
Aegean zojuist:

More flexibility, more travel confidence.


We understand that the current situation related to the coronavirus (Covid-19), may have affected your travel plans. Therefore, we expand the initiatives we have already taken, in order for you to have more flexibility and be able to continue planning your upcoming journeys, with more confidence.

 

[Afbeelding: flexibility-01.png]
Flexibility
We offer you the option to change your booked ticket to a later date, without rebooking fees. Valid for all tickets issued prior and up to March 9th with travel date up to April 30th .


   

[Afbeelding: Book_With_Confidence_A3.png]
Confidence
We offer you the option for one, free of charge, change for all the “GoLight” fare tickets. Valid for tickets issued from March 10th until March 31st , with travel date until October 20th.






 

Furthermore, we constantly remain aligned with the National Public Health Organization (NPHO) and we have amplified standard aircraft cleaning procedures between all of our flights, in all stations in Greece and abroad, both during the day and after the completion of flights at night. 
 

The health and safety of our passengers and our people 
remains our top priority.
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#33
Ga met De Camper. Ferrie Ancona (Italië) >> Igoumenitsa (GR) geboekt voor eind augustus. Terug begin oktober van Patras (GR) >> Ancona Als reizen in Europa weer mogelijk is, Corona weg is of genoeg teruggedrongen én als er geen overvloed aan en overlast van vluchtelingen is, ga ik. Maar ik ben bang dat het niet door gaat. Deze problemen zijn zomaar niet opgelost.
Ries's signatuur Gr, Ries

Reizend met een HYMER B544 Fiat Ducato iTDi 230
Quote
#34
Voor wie al iets geboekt heeft voor voor 30 april zou ik zeggen check alles even,
de hotels mogen niet voor 30 april open, gisteravond door de regering besloten.
Geldt voor heel Griekenland.
Quote
#35
In enquete heb ik ingevuld dat al onze plannen naar Griekenland te gaan "gewoon" doorgaan. Maar dat is met de toevoeging: indien het ons mogelijk wordt gemaakt. 
Onze eerste trip naar ons huis op Pilion is al vervallen. We zouden 24 maart voor twee weken gaan. We hebben zodra we merkten dat dat verstandiger was de trip opgeschoven naar 1 mei. Maar ik vrees dat dat het ook niet gaat worden.

De boeking met Anek, vanaf Ancona naar Igou op 5 juni zou misschien wat betreft Griekenland kunnen, maar ik heb er een hard hoofd in of door Italie rijden tegen die tijd alweer een optie is. Rijden via vasteland is dan afhankelijk hoeveel inmiddels gesloten landen de grenzen openen voor toeristisch verkeer. Afwachten dus of wat we gepland hebben ook door kan gaan. 

Verdrietig idee om niet de zomer in ons huis te kunnen zijn. Tussendoor vliegen voor korte periode is vermoedelijk wat er over blijft.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wie gaat er dit jaar wel of juist niet? Vito 114 15.745 14 September 2020, 13:25
Laatste bericht: Geni
  Stijging toeristen dit jaar. Arthur 32 6.825 18 September 2018, 11:44
Laatste bericht: messara
  Geen greece dit jaar gdvdmme roefke 57 19.146 04 October 2017, 20:49
Laatste bericht: roefke
  Wie gaat naar waar dit jaar? metaxa 182 79.670 16 October 2016, 14:40
Laatste bericht: Wim M
  De beste DJ's komen dit jaar uit............ Ger 3 2.935 19 October 2015, 08:35
Laatste bericht: greece67
  Waarom zou je weer naar Griekenland gaan dit jaar? Corry 9 8.737 17 January 2012, 19:26
Laatste bericht: greetz
  ze hebben toch geld zat in Griekenland Arthur 9 9.641 15 May 2011, 16:38
Laatste bericht: Xander

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)