Grieksegids nieuws
griepvaccinatie halen in Griekenland
#1
Voor reizigers aan het eind van het seizoen.
Al gedurende 2 jaar halen mijn echtgenote en ik onze griepvaccinatie in november op onze vakantiebestemming Kythira.
De procedure is heel simpel: vraag aan je huisarts in Nederland een verklaring in het Engels waarin staat dat het belangrijk voor je is om een griepvaccinatie te krijgen.
Ga met deze verklaring naar een plaatselijke arts (of ziekenhuis). In ons geval werd het een huisarts op Kythira. Zij verzorgde voor een bedrag van € 10,00 p.p. de registratie in het systeem van de Griekse overheid. Vervolgens kan je dan met de uitgeprinte versie een afspraak maken bij de plaatselijke apotheek voor de vaccinatie zelf. Kosten voor de vaccinatie, € 0,00. De consultkosten van de huisarts na de vakantie gedeclareerd bij onze zorgverzekering en probleemloos vergoed gekregen.
Quote
#2
Dus de apotheket wordt uiteindelijk betaald via ika, en die krijgen dat geld weet vanuit nl? Of begrijp ik iets fout?
Quote
#3
Hoi Nanny,
Alle gegevens van jouw zorgpas (European Health Insurance Card) worden ingebracht in het Griekse systeem.
De declaratie naar jouw zorgverzekering in Nederland is daarmee, volgens de apotheker op Kythira, gewaarborgd.
Quote
#4
(05 August 2022, 09:50)rolf1 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Voor reizigers aan het eind van het seizoen.
Al gedurende 2 jaar halen mijn echtgenote en ik onze griepvaccinatie in november op onze vakantiebestemming Kythira.
De procedure is heel simpel: vraag aan je huisarts in Nederland een verklaring in het Engels waarin staat dat het belangrijk voor je is om een griepvaccinatie te krijgen.
Ga met deze verklaring naar een plaatselijke arts (of ziekenhuis). In ons geval werd het een huisarts op Kythira. Zij verzorgde voor een bedrag van € 10,00 p.p. de registratie in het systeem van de Griekse overheid. Vervolgens kan je dan met de uitgeprinte versie een afspraak maken bij de plaatselijke apotheek voor de vaccinatie zelf. Kosten voor de vaccinatie, € 0,00. De consultkosten van de huisarts na de vakantie gedeclareerd bij onze zorgverzekering en probleemloos vergoed gekregen.

hmmm Je vraagt je hopelijk niet af hoe het komt dat ook zorg- en reisverzekeringen telkens duurder worden?

En dat voor een griepvaccinatie die ook in NL gratis wordt aangeboden. (Ik weet niet of deze ten laste gaat van het eigen risico, al denk ik van niet.)

Op de beschreven manier verdienen volgende 'partijen' aan die prikjes:
- je huisarts in Nederland;
- arts in Griekenland (Een recept uitschrijven daar kan maar zo een paar tientjes kosten. In juli mocht ik er € 40.- voor dokken.);
- degene die in Gr de vaccinatie inspuit.

Behalve het financiéle deel kost het jezelf nogal wat tijd om e.e.a. voor elkaar te krijgen.

Voor alle reizigers in alle jaargetijden:
Fijne vakantie!  zonnetje Static
Quote
#5
Erg omslachting en denk dat de uiteindelijk kosten bij je zorg of reisverzekering terecht komen. En Buurman heeft gelijk dat door dit soort acties de zorg kosten de pan uit rijzen
Quote
#6
Hoi Elly en Buurman,
Ik denk dat jullie het toch niet bij het rechte eind hebben.
In de eerste plaats krijg je in Nederland geen griepvaccinatie meer na december. Dat bedoelde ik dus met de late reizigers.
Met een vaccinatie in Griekenland hoop je dan toch een eventuele ziekenhuisopname bij het oplopen van een griepinfectie te voorkomen.
Bovendien is het vestzak broekzak, want anders waren we in Nederland gevaccineerd. Dat had ook op de een of anders manier betaald geworden.
Niets is gratis.
Zoals je zeker zult weten is een ziekenhuisopname vele, vele male duurder dan een preventieve vaccinatie.
De vaccinatie doe je niet voor de lol en alleen als daarvoor een medische noodzaak is.
Dus oordeel nu eens niet in euro's.
Trouwens, de assistente van mij huisarts plaatst gewoon ieder jaar een nieuwe datum op de verwijzing en dat kost dus geen consult naar Nederlandse prijs.
Ik vraag mij trouwens af of jullie ook zo kritisch waren over de prijs die de Nederlandse gezondheidszorg moest ophoesten voor jullie coronavaccinaties in Nederland
voor je zelfs maar werd toegelaten in Griekenland.
Gezien het feit dat jullie op dit forum schrijven, neem ik aan dat je Griekenland ook regelmatig bezoekt.
Wat mij betreft hoeven jullie niet te reageren op dit bericht, want pissigheid heb ik al genoeg gezien op dit forum.
Nog een fijne vakantie gewenst.
Quote
#7
(06 August 2022, 19:25)rolf1 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoi Elly en Buurman,
[Knip]

Dat je mijn reactie als pissig opvat kan ik niet helpen.

Als je direct had geschreven wat je bedoelt was het duidelijker geweest. Wij (lezers) kunnen alleen afgaan op wat er staat.

Vestzak broekzak is het niet als je een recept e.d. declareert. Dat zijn in dezen bijkomende kosten.
Zoals je zelf terecht stelt: "Niets is gratis". Ook de assistent(e) van huisartsen hebben een salaris. Elke handeling wordt geadministreerd en gedeclareerd. 
Het kan best zijn dat daar een eenheidsprijs voor wordt afgerekend. Als deze niet meer toereikend is voor het aantal handelingen die er worden verricht gaan huisartsen daar uiteraard over mekkeren bij de geldverstrekkers, dan wel de overheid.

Het is moeilijk inzichtelijk te maken, van de verrichting. 
Als voorbeeld een declaratie van mijn huisarts bij de zorgverzekering:

"Ingediend door: Zorgverlener
Kenmerk:
Datum verrichting: 01-07-2022
Datum ontvangst: 08-07-2022
Soort zorgverlener: Huisartsen, niet nader gespecificeerd
Naam zorgverlener: xxxx
Verrichting: Poh-s (Dit is een vaste vergoeding vond ik net uit)
Aantal van verrichting: 1
Vergoed € 0,60"

Poh-s (Dit is een vaste vergoeding vond ik net uit)
Het zou kunnen dat een huisarts periodiek een vast bedrag per patiënt kan declareren. Dat lijkt er sterk op, want op 01-07 was ik in Griekenland. Gebeld naar de praktijk heb ik niet.

Ik ben kritisch op alles wat ik moet betalen, dus ook over gemeenschapsgeld. Om in je beschreven sfeer te blijven hoef ik slechts een voornaam te noemen: Siebert.

Waar het feitelijk om gaat is: als je niet in de gelegenheid bent om voor je vakantie een griepprik te halen die voor jou noodzakelijk is, dan is er een mogelijkheid dit via je huisarts zo te regelen dat je die op locatie kan krijgen.
Dit geldt natuurlijk voor alle medische verstrekkingen.
Quote
#8
(06 August 2022, 10:11)rolf1 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoi Nanny,
Alle gegevens van jouw zorgpas (European Health Insurance Card) worden ingebracht in het Griekse systeem.
De declaratie naar jouw zorgverzekering in Nederland is daarmee, volgens de apotheker op Kythira, gewaarborgd.
Ik woon in Griekenland, heb dus een griekse  EHIC, heb nog nooit een griepspuit gehaald maar ben gewoon nieuwschierig hoe dit soort dingen werken.
Iemand al het "tegenovergestelde" geprobeerd? Dus met een griekse zorgpas, in nl een griepspuit laten zetten?
Quote
#9
Weet er iemand of het nieuwe systeem van elektronisch voorschriften al op punt staat, ik geraak er in ieder geval niet door. Mijn huisarts hier zegt van wel. Mijn apotheek niet
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#10
Wat bedoel je net electr voorschriften? Electronisch recept uitschrijven? Ja dat kan al n hele tijd.
Quote
#11
(21 November 2022, 22:46)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat bedoel je net electr voorschriften? Electronisch recept uitschrijven? Ja dat kan al n hele tijd.

Ja. Nanny. Dat het bestaat weet ik wel, maar ik geraakte er niet door, nu blijkt dat je hier op Kreta als je het voor de eerste keer gebruikt eerst naar je dokter moet bellen, je moet hem dan een bezoek brengen, daar krijg ik eerst nogmaals de oude papieren voorschriften en pas dan later zou je het kunnen gebruiken. "Wait and see" dus... ?
messara's signatuur Cool Cool
Quote
#12
Geen idee, mijn man belt zn artsen en die schrijven dan de medicijnen en onderzoeken uit. Voglens mij deed hij dat ook zo met die griepspuit?
Zit me nu wle te bedenken dat dat al een paar weken geleden is dat hij m kreeg. Maar volgens mij was er iets op tv dat je m nu gewoon bij de apotheek kunt
halen, zonder recept. Misschien even bij de farmakio vragen, t is deze dagen veranderd.
Quote
#13
Hier in onscdorp op Kreta kun je gewoon bij de apotheek een griepspuit halen.
Quote
#14
Eerst recept moeten halen hier op Kreta, daarna spuit bij de Apo
messara's signatuur Cool Cool
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)