De Griekse ferry industry
#1
Reeds in de Griekse mythologie wordt melding gemaakt van 'de veerman'. Charon of Kharon (Χάρων) was de veerman van Hades - God van de onderwereld - die de zielen van de overledenen overbracht - over de Styx of de Acheron - van het Rijk der levenden naar het Rijk der doden. Als betaling voor zijn diensten werd een muntstuk op de mond van het lichaam gelegd.

Ook door zijn geografie met zowat 200 'bewoonde' eilanden zijn ferryverbindingen eigenlijk onontbeerlijk. Voor vele Grieken is gebruik maken van een ferry soms het enige alternatief om bijvoorbeeld familie te gaan bezoeken. En ook voor de bevoorrading van de eilanden zijn de ferry's dikwijls het enige alternatief. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog de miljoenen toeristen.
Volgens cijfers van ELSTAT werden in 2013 maar liefst 35,6 miljoen personen en 30,7 miljoen ton goederen over het water vervoerd binnen Griekenland. Daarnaast werden nog zowat 1,5 miljoen personen vervoerd op internationale routes. Ontegensprekelijk dus dat de ferry industrie van groot economisch belang is.

Een brochure van Hellenic Coast Lines uit 1931

[Afbeelding: 2md52yq_th.jpg]

Niettegenstaande er al eeuwen lang passagiers vervoerd werden in de Griekse wateren, wordt John S. Latsis genoemd als 1 van de pioniers van de hedendaagse ferry industrie. In 1948 kocht hij de Laurana, een vaartuig dat in de 2de Wereldoorlog als ziekenhuisschip van het Italiaanse leger ingeschreven was en door de Britten in beslag genomen werd, en zette het vaartuig in om de eilanden in de Saronische Golf te bedienen. Bezoeken aan en reizen naar de Griekse eilanden werden toen beschreven als 'een moeilijk avontuur'. Later werd het schip herdoopt tot 'Neraïda' en bleef in de vaart op de lijn Piraeus - Ermioni (met haltes in Aegina, Methana, Poros en Hydra) tot 1976. In nagedachtenis van John P. Latsis werd in 2006 door zijn nabestaanden beslist dat het schip volledig zou hersteld worden en als maritiem museum in Piraeus zou te bezichtigen zijn.

                                                                                                            Neraïda in Hydra omstreeks 1960

[Afbeelding: 8z1p2q.jpg]

Neraïda bij een bezoek aan Ermioni in 2010
[Afbeelding: 14mwexh.jpg]

Het was echter pas in 1960 dat de 1ste ferry, die zowel passagiers als auto's kon vervoeren, nieuw gebouwd werd voor een Griekse rederij. Dat was de Egnatia die vanaf toen tot 1995 in de vaart bleef voor Hellenic Mediterranean Lines. Zij bleef nog 6 jaar roerloos in Griekse wateren liggen tot ze aan een Indische sloper verkocht werd.
 
[Afbeelding: bfkuwg.jpg]

In een volgende bijdrage meer over de Griekse ferrymaatschappijen uit het heden. Tot slot van deze 1ste bijdrage een filmpje met beelden van Griekse ferry's tussen 1950 en 2000.

Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Berichten in deze discussie
De Griekse ferry industry - door Patrick - 16 March 2015, 19:50
RE: De Griekse ferry industry - door Erwin - 16 March 2015, 20:05
RE: De Griekse ferry industry - door Patrick - 16 March 2015, 20:07
RE: De Griekse ferry industry - door Karel - 17 March 2015, 00:01
RE: De Griekse ferry industry - door Pa Rakalo - 17 March 2015, 09:54
RE: De Griekse ferry industry - door Patrick - 17 March 2015, 12:58
RE: De Griekse ferry industry - door ElsR - 17 March 2015, 10:31
RE: De Griekse ferry industry - door Tzimis Bazoukas - 17 March 2015, 11:18
RE: De Griekse ferry industry - door ElsR - 17 March 2015, 13:39
RE: De Griekse ferry industry - door Tzimis Bazoukas - 17 March 2015, 14:13
RE: De Griekse ferry industry - door Patrick - 17 March 2015, 14:50
RE: De Griekse ferry industry - door ElsR - 17 March 2015, 18:08
RE: De Griekse ferry industry - door Arthur - 17 March 2015, 18:16
RE: De Griekse ferry industry - door metaxa - 18 March 2015, 12:10
RE: De Griekse ferry industry - door Patrick - 23 March 2015, 17:37

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  De Griekse ferry industry - De routeverdeling Patrick 4 4.781 11 February 2017, 13:37
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)