De reders en de crisis
#1
In deze crisis zeggen velen: ga het geld halen bij diegene die tot nu toe weinig bijdragen zoals de Kerk, de reders, enzovoort.
Maar laten we het hier enkel bij de reders houden.
Eerst en vooral moet je die eigenlijk in 2 categorieën onderverdelen: De Griekse reders die het binnenlands verkeer doen en deze die internationaal gaan.

De 'binnenlandse' reders zijn eerst en vooral niet enkel de ferrymaatschappijen maar wel veel meer. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld EKO. Inderdaad de oliemaatschappij. Die heeft naast zijn raffinaderijen ook een hele vloot tanker(tje)s die vanuit de raffinaderijen zowat alle Griekse eilanden gaan bevoorraden. Hun hele vloot voert ook de Griekse vlag en de bemanningen zijn bestaan (bijna) volledig uit Grieken. Daarnaast heb je ook nog een hele vloot vrachtscheepjes die talloze goederen vervoeren tussen het vasteland en de eilanden of vice versa of tussen eilanden onderling. Ik denk maar aan graan dat bijvoorbeeld naar eilanden gebracht wordt waar bepaalde gewassen niet kunnen gekweekt worden door een bepaalde bodemstructuur. Of zaken voor de bouw en dergelijke. Ook hier geldt dat het overgrote deel onder Griekse vlag vaart en Griekse bemanningsleden heeft.
Voor de belastingen neem ik het voorbeeld van ATTICA GROUP. De Attica Group is de moedermaatschappij van 7 rederijen die onder de Griekse belastingwetgeving vallen. Met dien verstande dat bijvoorbeeld elk schip van Superfast een aparte entiteit vormt (en dus 1 reder is).
Volgens de Griekse wetgeving - Law 27/1975, article 6 - betaalt een rederij waarvan de schepen onder Griekse vlag varen belastingen die berekend worden volgens de bruto tonnenmaat. Er wordt geen rekening gehouden met het feit of er winst of verlies gemaakt wordt.
Daarnaast dienen natuurlijk ook nog de taksen betaald te worden die voorzien zijn per verkocht ticket bijvoorbeeld.
Uit het jaarverslag van het boekjaar 2014 blijkt dat de 7 rederijen van ATTICA GROUP gezamenlijk 165.000€ taksen betaald hebben. Maar er blijkt ook duidelijk uit dat het innen van belastingen in Griekenland, op zijn zachts gezegd, een beetje achter loopt. Voor de periode 2011 - 2014 dient er namelijk nog een belastingaudit te volgen. Het bedrag dat dus in 2014 betaald werd is slechts een provisie.

Maar men kan toch concluderen dat de 'binnenlandse' reders toch belastingen betalen, voor werkgelegenheid zorgen enzovoort.

En dan zijn er de andere reders. Een deel hiervan laat zijn schepen onder Griekse vlag varen, een ander deel niet. Maar eigenlijk is dat iets wat in elk Europees land voorkomt. Ongeveer 43% van de wereldvloot is in Europese handen. Van de Europese vloot is circa 47% in Griekse handen. Dat zorgt er bijvoorbeeld voor dat de Griekse scheepvaart zorgt voor 7% van het Griekse BNP.
In een competitieve business is het natuurlijk evident dat men iets doet om zich niet zwakker voor te stellen dan de concurrentie. Daarom ook dat, net als in zowat alle Europese landen, een deel van de maritieme vloot onder andere vlag vaart (Cyprus, Malta, Panama, Liberia, enzovoort). Procentueel gezien echter hebben Griekse reders zelfs meer schepen onder eigen (Griekse) vlag dan reders in zowat ieder ander Europees land. Om het even over Duitsland te hebben: Er zijn tegenwoordig meer schepen van Duitse reders die onder Cypriotische vlag varen dan onder Duitse vlag. 2de populairste onder de Duitse reders is trouwens de vlag van Antigua & Barbuda.

Het gevolg daarvan is natuurlijk dat er gespeeld dient te worden onder de auspiciën van de vlaggenstaat waartoe een schip behoort, dus ook betaling van belastingen. En ook de regels met betrekking tot bijvoorbeeld de nationaliteit van de bemanning veranderen dan natuurlijk. Wat zich natuurlijk gaat weerspiegelen in o.a. de loonkosten en de daarbij horende belastingen. Een Filipijnse dekmatroos verdient minder dan iemand met een Europese nationaliteit. Een simpel voorbeeld: Enkele jaren terug vertelde iemand van een Belgische rederij me dat ze voor de loonkost van 1 Belg, 3 Filipijnen konden tewerkstellen.
Iets wat misschien weinig mensen weten: Een Grieks bemanningslid wordt door een Griekse reder in Griekenland uitbetaald (of hij nu onder Griekse vlag vaart of niet) wat per definitie inhoud dat hij dus ook belasting op zijn loon in Griekenland betaald. Bij een Duits bemanningslid ligt dat anders. Als hij vaart op een schip van een Duitse reder dat echt echter onder Cypriotische vlag vaart, kan hij zijn loon in Cyprus laten uitbetalen. Dat impliceert natuurlijk dat hij in Cyprus belastingen dient te betalen hierop. Het percentage belastingen ligt echter een pak lager dan in Duitsland.  De conclusie hiervan is dat Griekenland altijd belastingen ontvangt van zijn eigen zeemannen, Duitsland niet.

Maar......wat men in werkelijkheid bedoelt met de roep om de reders aan te pakken, is het aanpakken van de reders die hun persoonlijk fortuin in het buitenland hebben. En dat is natuurlijk andere koek.
En zoals overal zijn er goeden en slechten. Zoals ik in een andere topic een tijdje terug aanhaalde: Dit jaar zal de Stavros Niarchos Foundation 100 miljoen Euro verdelen onder Griekse non-profit organisaties die zich inzetten voor de minderbedeelden. Normalerwijs wordt dit bedrag gespreid over 4 jaren, maar gezien de huidige crisis werd besloten om dat bedrag in 1 jaar uit te geven. Misschien kan dit een voorbeeld zijn voor anderen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Berichten in deze discussie
De reders en de crisis - door Patrick - 13 July 2015, 17:59
RE: De reders en de crisis - door El Greco - 13 July 2015, 18:19
RE: De reders en de crisis - door Patrick - 13 July 2015, 18:22
RE: De reders en de crisis - door El Greco - 13 July 2015, 18:28
RE: De reders en de crisis - door Patrick - 13 July 2015, 18:38
RE: De reders en de crisis - door Erwin - 13 July 2015, 18:35
RE: De reders en de crisis - door Electra63 - 13 July 2015, 22:08
RE: De reders en de crisis - door Patrick - 13 July 2015, 22:32
RE: De reders en de crisis - door Electra63 - 13 July 2015, 23:08
RE: De reders en de crisis - door Gibsea - 14 July 2015, 11:40
RE: De reders en de crisis - door Patrick - 14 July 2015, 12:17
RE: De reders en de crisis - door El Greco - 14 July 2015, 13:10
RE: De reders en de crisis - door Patrick - 14 July 2015, 13:19
RE: De reders en de crisis - door Lyonesse - 14 July 2015, 16:29
RE: De reders en de crisis - door Patrick - 14 July 2015, 18:38
RE: De reders en de crisis - door JohannesGR - 15 July 2015, 09:26
RE: De reders en de crisis - door Jef Dockx - 15 July 2015, 15:05
RE: De reders en de crisis - door jjohn - 15 July 2015, 23:41
RE: De reders en de crisis - door Jef Dockx - 16 July 2015, 00:24
RE: De reders en de crisis - door jjohn - 16 July 2015, 21:06

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)