De reders en de crisis
#14
Ik MOET hierop even reageren. Niet op de postings met betrekking tot de rederijen, maar met betrekking tot de Port Police.

Wij hebben van 1995 tot 2013 met onze zeilboot rondgevaren in Italië, Kroatië en Griekenland.
Mbt Italië kan ik kort zijn, in de gemeentehavens betaalden we niets, maar je kon s'nachts ook niet gaan slapen want dan werd je beroofd. Persoonlijk meegemaakt. 
Kroatië, vlak na "hun"oorlog: een paradijs. Mooie ankerplaatsen, gemeentehavens gratis. Marina's (dat zijn de commerciële havens), peperduur. Geld ging niet naar de overheid, maar naar de eigenaren/vereenigingen.

En dan Griekenland.
In het begin overal gratis liggen met je boot, behalve dan in de enkele commerciële marina die er toen was. Tegenwoordig is dat wel anders.
Met name de Ionische kant echter werd snel overspoelt met flotielje bedrijven waardoor je als prive zeiler nergens meer terecht kon vanwege de drukte.
Ondertussen was de Griekse overheid ook wakker geworden en kwam jaar na jaar met allerlei permits enz. die je moest kopen om er te mogen varen. Naar mijn ervaring werd er zelden naar gevraagd, sterker nog, in de meeste plaatsen was de lokale overheid niet eens op de hoogte van het bestaan van zo'n regel. Soms vroeg men wat geld, belachelijk weinig, een paar drachma's. Dit werd niet geïnd door de Port Police maar door de lokale diender. Geen idee waar vervolgens het geld bleef.
Dit tot ongeveer 2010.

Toen werd het ineens serieuze business met die permits. Als ik me het goed herinner kostten die iets van 500 euro, voor een jaar. Geïnd, inderdaad, door de Port Police. Maar daarnaast was men in de kleinere haventjes ook wakker geworden en moesten we vrijwel overal betalen. Niet aan de Port Police, die was onzichtbaar, maar aan de lokale beambte, die elke dag de kades afliep en bij ieder schip stopte. Denk dan aan luttele bedragen, 5 tot 10 euro, die we graag betaalden voor de faciliteiten. En waarvan ik ook bijna zeker was dat die ten goede kwamen aan die voorzieningen, zoals WC's, vuilnisbakken, drinkwater op de kade.

Ik wil alleen maar zeggen dat het beslist niet zo'n zooitje is met het innen van belastingen als men ons wil laten geloven. En de Port Police, in mijn ervaring, doet goed werk. En hun kantoor zit heus niet altijd boven of pal naast een taverna. Hoewel dat natuurlijk niet altijd te vermijden is gezien het aantal taverna's per vierkante kilometer...
Quote


Berichten in deze discussie
De reders en de crisis - door Patrick - 13 July 2015, 17:59
RE: De reders en de crisis - door El Greco - 13 July 2015, 18:19
RE: De reders en de crisis - door Patrick - 13 July 2015, 18:22
RE: De reders en de crisis - door El Greco - 13 July 2015, 18:28
RE: De reders en de crisis - door Patrick - 13 July 2015, 18:38
RE: De reders en de crisis - door Erwin - 13 July 2015, 18:35
RE: De reders en de crisis - door Electra63 - 13 July 2015, 22:08
RE: De reders en de crisis - door Patrick - 13 July 2015, 22:32
RE: De reders en de crisis - door Electra63 - 13 July 2015, 23:08
RE: De reders en de crisis - door Gibsea - 14 July 2015, 11:40
RE: De reders en de crisis - door Patrick - 14 July 2015, 12:17
RE: De reders en de crisis - door El Greco - 14 July 2015, 13:10
RE: De reders en de crisis - door Patrick - 14 July 2015, 13:19
RE: De reders en de crisis - door Lyonesse - 14 July 2015, 16:29
RE: De reders en de crisis - door Patrick - 14 July 2015, 18:38
RE: De reders en de crisis - door JohannesGR - 15 July 2015, 09:26
RE: De reders en de crisis - door Jef Dockx - 15 July 2015, 15:05
RE: De reders en de crisis - door jjohn - 15 July 2015, 23:41
RE: De reders en de crisis - door Jef Dockx - 16 July 2015, 00:24
RE: De reders en de crisis - door jjohn - 16 July 2015, 21:06

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)