Eindelijk weg uit Patras
#1
Ondertussen was het een vertrouwd zicht geworden voor velen die regelmatig via Patras reisden: de verlaten ferry Ionian Queen van Endeavor Lines.


[Afbeelding: 2vmzt6r.jpg]

Maar aan dat vertrouwde zicht komt eerstdaags een eind.  Nadat eerdere pogingen om het vaartuig te verkopen mislukten (voornamelijk wegens de te hoge vraagprijs) werd het op een veiling begin deze maand gekocht door Hellenic Seaways voor de prijs van 3.000.001 Euro.

Ondertussen is al een bemanning aangekomen en misschien deze week nog wordt het vaartuig naar Perama gesleept voor de nodige veranderingswerken en aanpassingen. De nieuwe naam wordt vermoedelijk NISSOS SAMOS. Dit zou kunnen een aanwijzing zijn dat het de bedoeling is van Hellenic Seaways om het vaartuig in te zetten op hun route naar de Noord-Egeïsche eilanden. Andere geruchten zijn dat deze route zou uitgebreid worden tot een lijn tussen Piraeus en Izmir met tussenstops in o.a. Lesbos, Chios en Samos.

Endeavor Lines is/was van Dimitrios Gianetatos, een scheepseigenaar uit Kefalonia. In 2003 kocht Gianetatos de "MARIA G" van Med Link Lines en hernoemde ze in "ELLI T". Er werd echter geen route gevonden om het vaartuig in te leggen, en dus werd ze verhuurd aan Maritime Way.

[Afbeelding: 281at6h.jpg] [Afbeelding: qq30na.jpg]
[Afbeelding: 28qsrvl.jpg]

Op het einde van 2004 kocht Gianetatos een andere ferry, de Japanse "NEW AKASHIA" die in augustus 2005 ingelegd werd op de lijn Bari-Igoumenitsa-Patras, de naam "IONIAN QUEEN" kreeg en ook in de kleuren Endeavor Lines geschilderd werd. In werkelijkheid echter voer het schip echter in een rotatie van Agoudimos Lines en werden ook de marketing verzorgd en de tickets verkocht door Agoudimos.
De eerste "echte" Endeavor Lines passagiers lijn werd ingehuldigd in de lente van 2006 met de "ELLI T" die ingezet werd op een nieuwe lijn: Brindisi-Corfu-Igoumenitsa-Kefalonia-Patras. Deze lijn bleek redelijk succesvol en Gianetatos kocht de "EROTOKRITOS" van Maritime Way en deze werd ook ingezet op dezelfde lijn waardoor nu een dagelijkse afvaart uit zowel Brindisi als Patras gegarandeerd werd. 

[Afbeelding: ip5jdz.jpg]

Gianetatos zag het evenwel nog iets grootser. De "IONIAN QUEEN" nam de plaats in van de "ELLI T" en deze laatste ging enkel nog varen tussen Brindisi, Corfu en Igoumenitsa. Daar bovenop kocht hij nog een 4de ferry, de "NEW SEA WORLD EXPRESS FERRY" die hij liet omdopen in "PRINCESS T". Deze arriveerde in Perama in juli 2009 voor de nodige aanpassingswerken. Die werken bleken echter wat problemen te geven want die bleef werkloos in Perama liggen.

[Afbeelding: 13zrhj4.jpg]

In 2009 en 2010 was het dus gewoon zoals in 2008, 2 vaartuigen op de Brindisi-Patras (via Igoumenitsa en Kefalonia) lijn en 1 op de lijn Brindisi-Corfu-Igoumenitsa. Op het einde van 2010 werd de "EROTOKRITOS" verkocht als schroot, maar de "PRINCESS T" kwam ook in 2011 niet in de vaart waardoor ENDEAVOR LINES slechts met 2 vaartuigen overbleef om 2 lijnen te bedienen. Er kwamen geruchten over financiële problemen die door Gianetatos echter de kop werden ingedrukt met de melding dat de "PRINCESS T" voor het einde van het jaar alsnog zou ingezet worden. Het bleek echter een loze belofte, want dat gebeurde niet en begin 2012 werd de "ELLI T" verhuurd en was er enkel nog de "IONIAN QUEEN" die tussen Brindisi en Igoumenitsa voer met wekelijks een omweggetje via Zakynthos en Kefalonia. Op het einde van de zomer van 2012 was het over en uit toen Endeavor Lines de boeken neerlegde en de "IONIAN QUEEN" haar vaste ligplaats kreeg in Patras. Tot nu dus.

Het verhaal van Dimitrios Gianetatos en zijn Endeavor Lines is er 1 zoals er een aantal zijn in de wereld van de Griekse ferry's. Overmoed, meedogenloze concurrentie en afgunst vormen steeds weer een groot aandeel in deze verhalen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Berichten in deze discussie
Eindelijk weg uit Patras - door Patrick - 13 December 2015, 14:28
RE: Eindelijk weg uit Patras - door ElsR - 15 December 2015, 14:38
RE: Eindelijk weg uit Patras - door Patrick - 15 December 2015, 15:16
RE: Eindelijk weg uit Patras - door Patrick - 25 January 2016, 00:36
RE: Eindelijk weg uit Patras - door ElsR - 16 December 2015, 12:01
RE: Eindelijk weg uit Patras - door ElsR - 25 January 2016, 11:45
RE: Eindelijk weg uit Patras - door Patrick - 25 January 2016, 14:17
RE: Eindelijk weg uit Patras - door ElsR - 26 January 2016, 10:08
RE: Eindelijk weg uit Patras - door ElsR - 16 April 2016, 07:33
RE: Eindelijk weg uit Patras - door Patrick - 16 April 2016, 11:33
RE: Eindelijk weg uit Patras - door ElsR - 19 April 2016, 19:16
RE: Eindelijk weg uit Patras - door Patrick - 19 April 2016, 20:01
RE: Eindelijk weg uit Patras - door Patrick - 01 July 2016, 16:53
RE: Eindelijk weg uit Patras - door ElsR - 02 July 2016, 07:50
RE: Eindelijk weg uit Patras - door Patrick - 02 July 2016, 10:28
RE: Eindelijk weg uit Patras - door Dimitris - 02 July 2016, 14:23

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Patras naar Ithaka en Kefalonia. Patrick 1 2.237 26 October 2017, 15:09
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)