10 July 2016, 21:26
(10 July 2016, 20:58)Patrick schreef:
(10 July 2016, 20:02)El Greco schreef:
Ik dacht dat het ondertussen al enkele jaren verboden was om Ais uit te zetten, zelfs in havens.
Patrick zou dat ook wel moeten weten denk ik.
De regulering m.b.t. AIS bepaalt het volgende.
Het is verplicht AIS (Automatic Identification System) te hebben op:
- Alle schepen boven de 300 brutoton die internationale vaarten uitvoeren.
- Alle schepen boven de 500 brutoton die geen internationale vaarten uitvoeren (voorbeeld: een vrachtschip van 450 ton dat enkel tussen Griekse eilanden vaart behoeft geen AIS)
Schepen uitgerust met AIS moeten deze ten allen tijde in operationele stand laten staan. Tenzij andere internationale akkoorden of regels voorzien in de protectie van navigatie informatie. Een voorbeeld van dit laatste is dat men niet verplicht is/was de AIS aan te zetten in gebieden waar piraterij hoogtij viert/vierde.
AIS kan bijvoorbeeld ook afgezet worden als een schip in het droogdok ligt en de stroomvoorziening om een of andere reden uitgeschakeld is of een vaartuig dat geen motorvermogen meer heeft en gesleept wordt.
IMO regels.
Je moet ook je hand uitsteken als je rechtsaf slaat op je fiets...