12 August 2016, 11:58
Eerder deze week heeft OLP (de havenautoriteit van Piraeus) 51% van de aandelen overgedragen aan het Chinese COSCO (China Overseas Shipping COmpany). Hiervoor wordt door COSCO 280.500.000 Euro betaald.
Net zoals de overname van 14 regionale luchthavens door Fraport past dit ook in de overeenkomst met de Europese Commissie m.b.t. privatiseringen.
In de overeenkomst met COSCO is voorzien dat zij 600 miljoen Euro investeren in de haven. Deze investeringen zijn gefocust op goederen verhandeling, cruisefaciliteiten, toeristische infrastructuur, scheepsherstelling en een terminal voor verscheping van nieuwe voertuigen.
In ruil voor deze investeringen krijgt Cosco dan het recht om nog bijkomend 16% aandelen te kopen voor de prijs van 88 miljoen Euro over een periode van 5 jaren.
De bedoeling van COSCO is om van Piraeus het voornaamste centrum te maken voor de verdeling van goederen op het traject van het Verre Oosten naar Europa.
Net zoals de overname van 14 regionale luchthavens door Fraport past dit ook in de overeenkomst met de Europese Commissie m.b.t. privatiseringen.
In de overeenkomst met COSCO is voorzien dat zij 600 miljoen Euro investeren in de haven. Deze investeringen zijn gefocust op goederen verhandeling, cruisefaciliteiten, toeristische infrastructuur, scheepsherstelling en een terminal voor verscheping van nieuwe voertuigen.
In ruil voor deze investeringen krijgt Cosco dan het recht om nog bijkomend 16% aandelen te kopen voor de prijs van 88 miljoen Euro over een periode van 5 jaren.
De bedoeling van COSCO is om van Piraeus het voornaamste centrum te maken voor de verdeling van goederen op het traject van het Verre Oosten naar Europa.