23 November 2016, 16:22
Iedereen kent ze wel, de tientallen ferry's die tussen het vasteland en de eilanden varen of tussen de eilanden onderling. Maar er is ook nog de "relatief onbekende" ferrydienst die eigenlijk niet bedoeld is om passagiers naar de eilanden te brengen maar wel voorraden en goederen: Creta Cargo Lines.
Met 2 (zeer) oude ferry's worden een aantal eilanden (Syros, Mykonos, Naxos, Paros, Santorini en Kreta) door deze dienst bevoorraad. Creta Cargo Lines werd opgericht in 2013 en heeft als hoofdactiviteit het vervoer van gespecialiseerde en gevaarlijke ladingen van het vasteland van Griekenland naar de Egeïsche eilanden.
Daarvoor beschikken ze over 2 ferry's: de Talos en de Nearchos.
De Talos werd gebouwd in 1971 in Noorwegen en was ooit (1985-1987) eigendom van het Nederlandse Scheepvaartbedrijf J.H. Templaars. In 2014 werd het schip volledig omgebouwd in Griekenland waardoor het nu zo'n 60-65 vrachtwagens kan vervoeren
De Nearchos werd gebouwd in 1968 (!!!) in Denemarken en begin dit jaar volledig omgebouwd (en gemoderniseerd) in Griekenland.
Aankomst en lossen van de Nearchos in de vroege uurtjes in Santorini:
Met 2 (zeer) oude ferry's worden een aantal eilanden (Syros, Mykonos, Naxos, Paros, Santorini en Kreta) door deze dienst bevoorraad. Creta Cargo Lines werd opgericht in 2013 en heeft als hoofdactiviteit het vervoer van gespecialiseerde en gevaarlijke ladingen van het vasteland van Griekenland naar de Egeïsche eilanden.
Daarvoor beschikken ze over 2 ferry's: de Talos en de Nearchos.
De Talos werd gebouwd in 1971 in Noorwegen en was ooit (1985-1987) eigendom van het Nederlandse Scheepvaartbedrijf J.H. Templaars. In 2014 werd het schip volledig omgebouwd in Griekenland waardoor het nu zo'n 60-65 vrachtwagens kan vervoeren
De Nearchos werd gebouwd in 1968 (!!!) in Denemarken en begin dit jaar volledig omgebouwd (en gemoderniseerd) in Griekenland.
Aankomst en lossen van de Nearchos in de vroege uurtjes in Santorini: