Het verhaal van de BRILLANTE VIRTUOSO - Kaping (?) - Moord - Megafraude (?)
#1
De BRILLANTE VIRTUOSO was een tanker van zo'n 300 meter lang en was vertrokken op 23 juni 2011 vanuit Kerch in Oekraïne met een lading van 141.000 ton olie bestemd voor Qingdao, China. Het vaartuig was van Suez Fortune Investments Limited, met een Griekse eigenaar. De bemanning bestond uit 26 Filippijnen. In de nacht van 5 op 6 juli bevond het schip zich in de buurt van Aden. Wat volgde had alle ingrediënten voor een film. Een kaping(?), moord, verzekeringsfraude (?) en rechtszaken.

De BRILLANTE VIRTUOSO

[Afbeelding: 1728664.jpg]

--Deel 1: De kaping--

Nestor Tabares was de 54-jarige hoofdwerktuigkundige aan boord van de BRILLANTE VIRTUOSO en moest vermoed hebben dat ergens de kapers aan het wachten waren. Het was de 13de dag na vertrek uit Kerch en het schip draaide langzaam Oostwaarts in de richting van de door piraten overspoelde wateren buiten Somalië. Met een snelheid van 13 knopen ging het schip door, op dat ogenblik, 's werelds gevaarlijkste scheepsroute met een lading die zo'n 100 miljoen $ waard was.
In die periode was de dreiging van Somalische piraten in de Golf van Aden nooit groter geweest. De 26-koppige bemanning, inbegrepen Tabares en de 57-jarige gezagvoerder Noe Gonzaga, deden de standaard veiligheidsmaatregelen. Rondom het schip werd de reling voorzien van prikkeldraad, 8 hogedrukslangen werden klaargezet om eventuele aanvallers weg te blazen, een vogelschrik werd in overall klaargezet om de indruk te geven dat er een uitkijk stond. Diep binnenin het schip werd een ruimte voorzien van voedsel, water, radio's en medische spullen - een paniekkamer in het geval er piraten aan boord kwamen. Het merendeel van de bemanning geloofde dat er echter niks zou gebeuren. Want de eigenaar van het schip had gezorgd voor een veiligheidsteam dat aan boord zou komen nabij de haven van Aden, als een escorte door het meest gevaarlijke deel van hun reis.  

Op 5 juli 's avonds werd zo'n 12 mijl buiten de kust van Jemen door de kapitein het bevel gegeven de motoren te stoppen en te gaan driften terwijl gewacht werd op het veiligheidsteam. Een 40-jarige zeeman, Allan Marquez genaamd, was op wacht op de brug toen net voor middernacht hij op de radar een signaal zag van een klein vaartuig dat snel naderde. Toen het kleine vaartuig dichter kwam kon Marquez, met behulp van een verrekijker zien dat er 7 personen in het bootje zaten, waarvan 6 in camouflagekledij in woestijnkleur en gewapend. Zijn wachtoverste op de brug, de 2de officier, verwittigde de kapitein en Marquez werd aan dek gestuurd.
 
Hij vroeg de personen in het motorbootje wie ze waren en via een megafoon kreeg hij te horen dat ze het veiligheidsteam waren en toestemming vroegen om aan boord te komen. Maar Marquez had zijn twijfels want een aantal zaken klopten niet. Er waren te veel personen, ze kwamen niet op de afgesproken tijd en 1 van hen bleek zelfs blootsvoets. Gewapende vreemden aan boord laten was tegen elk antipiraterij protocol, dus vroeg hij de brug om instructies. En die kwamen even later: "Laat een ladder zakken."
6 mannen, lichtbruine huiden dragers van een rood-witte keffiyeh en blauwe hospitaalmaskers, klommen aan boord. Ze waren gewapend met wat leek op een Kalashnikov en hadden ook ieder nog een pistool in een holster op de dij. Marquez vroeg om identiteiten, wat geweigerd werd. Maar zijn radio werd afgenomen en hij kreeg het bevel hen naar de kapitein te brengen. De kapitein bevond zich nog in zijn bureel toen Marquez verscheen gevolgd door 1 van de gewapende bezoekers. "Iedereen van de bemanning naar de televisiezaal" was het bevel. Toen alle 26 bemanningsleden in de televisiezaal verzameld waren beseften ze dat ze de controle over het schip verloren waren. De 6 gewapende mannen splitsen zich. 2 gingen met de kapitein naar de brug, 2 gingen met Tabares naar de machinekamer en 2 bleven buiten de televisiezaal op wacht staan.
De 24 overige bemanningsleden vroegen zich af wat er gebeurde met de kapitein en de hoofdwerktuigkundige toen ze, na verloop van tijd, geweerschoten hoorden. Maar ze durfden niet naar buiten te komen uit de televisiezaal. En dan kwamen de scheepsmotoren tot leven, het schip bewoog. Plots, omstreeks 3 uur 's morgens hoorden ze een explosie binnenin het schip, de elektriciteit viel uit en de alarmen weergalmden. Uit angst voor hun bewakers bleven ze evenwel binnen. Maar toen rook de televisiezaal begon te vullen begaven enkelen zich toch buiten de televisiezaal en zagen dat de bewakers verdwenen waren.
Er was vuur in de ruimten onder hen en ze begaven zich naar boven naar de brug. Daar troffen ze de kapitein, Gonzaga, aan. Alleen, ongedeerd maar vastgebonden met plastiek banden. De kapitein werd bevrijd en er werd een noodsignaal uitgezonden. Dat werd opgepikt door de USS Philippine Sea, een Amerikaanse kruiser die in de buurt patrouilleerde. De kapitein gaf het bevel: "Klaarmaken om het schip te verlaten."
Eenmaal aan dek werd vastgesteld dat 1 iemand ontbrak: hoofdwerktuigkundige Tabares. Er ontstond lichte paniek want het vuur breidde zich uit en ze hoorden het metaal kraken toen het boog door de hitte. In sommige delen binnenin de BRILLANTE VIRTUOSO bereikte de hitte het smeltpunt van koper en werd de vuurvastheid op de proef gesteld van de  brandwerende bekleding die de 141.000 ton olie moest beveiligen. Er werd een zoekactie gestart naar Tabares maar die diende afgeblazen door de dichte rook binnenin het schip. Om 4 uur gaf de bemanning het op en werd een reddingsboot te water gelaten. Op dat ogenblik kwam ook een US Navy Seahawk helikopter, uitgezonden vanaf de USS Philippine Sea, boven het schip hangen. Toen de Amerikaanse kruiser dichterbij kwam werden ook 2 rubberboot uitgezonden om de Filippijnse bemanning van de BRILLANTE VIRTUOSO op te pikken.
Maar dan, om 5 uur, zag de helikopterbemanning beweging aan dek. Iemand was met een zaklamp aan het zwaaien: Tabares. Hij sprong in zee en werd opgepikt door een Navy rubberboot.
Eenmaal aan boord van de USS Philippine Sea deden Gonzaga en Tabares hun verhaal. De overvallers eisten van de kapitein om hen 100.000 $ te geven en koers te zetten richting Somalië. Ze openden het vuur op de safe toen die naar hun mening niet snel genoeg openging. De kapitein had echter geen idee wat de explosie veroorzaakte. Tabares zijn verhaal was dat hij de motoren van het schip kon onklaar maken toen zijn bewakers hem niet in het oog hielden. En dat hij toen kon vluchten en zich zo lang verborg dat hij de evacuatie van het schip mistte.
De Philippine Sea patrouilleerde verder, zoekende naar piraten. Maar die werden niet meer gevonden. Inmiddels was ook een sleepboot uit Aden aangekomen die zeewater op de BRILLANTE pompte om het vuur te blussen.

Er waren slechts 7 uren verstreken sedert de gewapende mannen aan boord van de BRILLANTE gekomen waren. Maar er was al een internationale "cast" aan het activeren: Bergers uit de regio die meenden miljoenen op te strijken, onderzoekers van de Amerikaanse marine die wilden vaststellen of Somalische piraten nieuwe brutale technieken gebruikten, en vooral onderzoekers uit de Londense verzekeringswereld om uit te zoeken wat werkelijk gebeurde aan boord van de BRILLANTE waar hun cliënt een aansprakelijkheid had van 100 miljoen US Dollar.
Want als de kaping van de BRILLANTE VIRTUOSO geen geval was van, op zijn minst gezegd, onhandige piraterij, dan was het misschien wel de meest spectaculaire fraude in de scheepvaartgeschiedenis.

[Afbeelding: hijack_map_v2.png]
 
--Wordt vervolgd--
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Berichten in deze discussie
Het verhaal van de BRILLANTE VIRTUOSO - Kaping (?) - Moord - Megafraude (?) - door Patrick - 28 February 2018, 14:46

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Het verhaal van de ferry Olympus Patrick 2 1.253 18 January 2023, 21:44
Laatste bericht: El Greco
  Mati - 3 kapiteins vertellen hun verhaal Patrick 4 2.764 07 August 2018, 22:43
Laatste bericht: Corry

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)