Griekse eendenbout
#1
Eendenbout is nu weer volop verkrijgbaar, dus een mooi gerechtje hiermee. Deze week dit weer eens gegeten, heerlijk!
Het originele recept heb ik behoorlijk aangepast. Oorspronkelijk werd de eendenbout zowat gaar gebakken in de pan voordat hij een uur de oven in gaat, maar ik plaats hem gelijk in de oven. Zo voorkom je ook het zwart verkleuren van de kruidenmix op de bouten. Ook de baktijd heb ik aangepast. Het eerste half uur dek je de schaal af met aluminiumfolie, zodat de bouten lekker kunnen garen zonder te donker te worden. Zelf gebruik ik hiervoor een ovenschaal met een siliconendeksel, wat volledig afsluit. Het siliconendeksel is gegarandeerd tot 220 graden Celcius. Na een half uur mag de bout lekker bruinen. Hou de garing goed in de gaten, want als het te ver gaart, krijg je een leversmaak aan het eendenvlees. Vertrouw je het niet, meet even de temperatuur van de bout. Bij 79-82 graden is hij gaar. Let wel op dat je de sonde of de thermometer niet tegen het bot houdt, dit is altijd warmer dan het vlees zelf! In de praktijk zullen de bouten na drie kwartier bijna tot geheel gaar zijn. De 15 minuten die hij nog langer in de oven staat is om de smaak van de saus samen met de eendenbouten te laten integreren. Laat de saus overigens gerust lekker indikken als je hem bereidt. De combinatie van het eendenvlees met de saus is heerlijk! Tongue (Vinden wij dan hé! Wink )

Kali Orexi!



JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Berichten in deze discussie
Griekse eendenbout - door JohanV - 09 December 2018, 21:25

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)