Netjes voorstellen
#1
Gia sas!
Na veel info opzoeken over Griekenland kom ik eindelijk dit forum tegen, actueel, actief en zeer rijk bedeeld met informatie over alles. Een uitkomst dus, waaraan ik zo ver mogelijk ook best wil bijdragen.
Maar eerst eens beleefd voorstellen. Waarom heb ik dit gezocht, wat doe ik hier?
Als ik spreek over 'ik' gaat het eigenlijk over 'wij'. Zie mijn profiel, ik hik tegen het pensioen aan, ben getrouwd en wij hebben een dochter in Veria, op 75 km van Thessaloniki. Sterker nog, we hebben sinds heel kort ook een appartement gehuurd in Veria. Daar willen we namelijk gaan wonen, om allerlei redenen hebben we het wel gehad met Nederland. Plus dat we een kleinzoon hebben in Griekenland, dat het een mooi land is, dat het weer ons daar beter gevalt, de Griekse levensstijl evenzo, de hartverwarmende hartelijkheid van de meeste Grieken, ik heb me zelfs Grieks-Orthodox laten dopen.

Onze dochter is feitelijk de dochter van mijn tweede echtgenote. Het weegt wel op het gemoed dat ik drie kinderen van mijn ex-echtgenote achterlaat, en twee zussen. Maar ja, mijn kinderen zijn volwassen en hebben hun eigen levens, waardoor ik ze helaas niet zo vaak zie. Mijn zussen zijn een stuk ouder dan ik, je mag wel zeggen een halve generatie ouder, daar heb ik ook geen intensief contact mee. Met onze Griekse kleinzoon en dochter al meer. Regelmatig zijn we naar Griekenland geweest, de Griekse partner van onze dochter heeft ons half Halkidiki en heel Imathia laten zien, we zijn op de berg Olympos geweest, we hebben allerlei Griekse kennissen opgedaan - en we willen gewoon  daar zijn.

Enige nuttige ervaring hebben we ook al. Over actuele kosten en dingen regelen hoop ik meer nuttigs te kunnen bijdragen. Eerste ervaringen:
- leer Grieks, minstens het spreken. Met een paar woorden kweek je al sympathie van Grieken - en vergeet maar dat de meesten vast wel Engels of zoiets spreken. Niet dus.
- het vrij logisch vervolg, het helpt ENORM om een vertrouwde Griekse kennis te hebben die weet hoe alles werkt in dat land. De partner van onze dochter is ondernemer van redelijk serieus formaat, en dat opent echt heel wat deuren

Goed voorbeeld is ons huurhuis. Wij willen daarheen, dus zoekt onze dochter Griekse makelaarssites met een knopje Grieks/Engels erop. Zoals
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, of
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beide sites laten een regio kiezen over heel Griekenland, en wat voor onroerend goed je zoekt voor koop of huur.
En daar staat het, een nieuw appartement te huur in Veria. We gaan weer op bezoek bij onze dochter, dan zullen we eens een paar aanbiedingen in het echt bekijken. Huren is naar goedkoop daar. Onze familie daar ziet het helemaal zitten en regelt een makelaar. Maar dat ene nieuwe appartement, waarvan we meteen vanaf internet zeiden 'dat is hem' - nee, kunt u niet bezichtigen, alleen weggelegd voor Grieken in overheidsdienst. Totdat de ondernemer zei 'ik sta garant', voor die 350 pegels per maand. Toen kon het wel, dag later contract voor drie jaar huur (standaard praktijk).
Dus: een goede Griekse kennis maakt echt een wereld van verschil. Nog steeds werkt (bijna) alles op vriendjespolitiek...

Over een paar maanden hopen we daarheen te vertrekken. Dus nog geen water en elektra laten aansluiten, zei mijn Griekse schoonzoon, regel ik later voor je. Internet van OTE maar nemen? Ziekteverzekering uit Nederland via CAK en dan aanmelden bij IKA? Eerst eens een paar maandjes het appartement inrichten alsof we toeristen zijn, nog geen definitieve banden in Nederland doorsnijden? We hebben een garage, niet verkeerd want op veel auto's daar die nooit binnen staan is de lak verbrand. We hebben eigen verwarming met oliestook, voor de winter moet je je tank laten volstorten, begrijp ik.
Nog een tip, neem echt een of andere cursus Grieks. Ik heb zeer veel gereisd, spraak een reeks talen waaronder Russisch met het Cyrillisch alfabet - maar Grieks is wel een geval apart, heb er nog nauwelijks een logische structuur in kunnen ontdekken. Wordt aan gewerkt.
Big Grin
Quote


Berichten in deze discussie
Netjes voorstellen - door NederGriek - 12 June 2019, 22:49
RE: Netjes voorstellen - door Ger - 13 June 2019, 08:12
RE: Netjes voorstellen - door Nanny - 13 June 2019, 09:54
RE: Netjes voorstellen - door Natalie66 - 13 June 2019, 10:09
RE: Netjes voorstellen - door janos54 - 13 June 2019, 17:42
RE: Netjes voorstellen - door Martino - 13 June 2019, 20:05
RE: Netjes voorstellen - door Viviane - 13 June 2019, 23:07
RE: Netjes voorstellen - door NederGriek - 14 June 2019, 21:48
RE: Netjes voorstellen - door vlagreco - 13 June 2019, 23:17
RE: Netjes voorstellen - door Viviane - 15 June 2019, 09:27
RE: Netjes voorstellen - door jacq1970 - 15 June 2019, 10:06
RE: Netjes voorstellen - door NederGriek - 29 July 2019, 17:22
RE: Netjes voorstellen - door Natalie66 - 30 July 2019, 08:44
RE: Netjes voorstellen - door Cornelius - 31 July 2019, 15:49
RE: Netjes voorstellen - door Natalie66 - 05 August 2019, 08:41
RE: Netjes voorstellen - door NederGriek - 31 July 2019, 14:10
RE: Netjes voorstellen - door Jan Platanias - 05 August 2019, 16:51
RE: Netjes voorstellen - door Natalie66 - 06 August 2019, 08:43

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)