Amsterdam-Heraklion in Corona tijd
#1
Vandaag met Aegean van Amsterdam via Athene naar Heraklion gegaan.

Vlucht ging om 12.00. Schiphol was erg rustig, heb het om 5 uur 's ochtends wel eens drukker gezien. Deed me denken aan Heraklion in de winter. Zijn nog drukker aan het verbouwen dan normaal. Had via internet ingecheckt, volgens beide controleurs aan begin veiligheidscontrole was dat geen instapkaart. Gezegd dat ik dit al jaren gebruik en toen mocht ik het toch proberen op de scanner. Uiteraard werkte het?.

Veiligheidscontrole was het niet druk, ondanks het beperkte aantal scanners dat in gebruik was. Ik gebruik de fast lane maar ook bij economy leek me de wachttijd niet lang. Alles moest in koffertje blijven, ook laptop. Gaf geen problemen.

Ook na veiligheidscontrole was het behoorlijk rustig. Star Alliance lounge was dicht, kunt nu terecht in de Aspire lounge er naast. Beperkt aanbod en alles in plastic.

Vlucht vertrok van de C-pier in plaats van de gebruikelijke B-pier. Bij instappen werd gecontroleerd of je een formulier met QR code hebt. Was wel enig gedrang bij instappen maar meestal is het erger.
Vliegtuig was een nieuwe A320neo. Was behoorlijk vol. Zat 5e rij, beenruimte iets minder dan bij oude model, met flesje cola in de stoelzak kwamen mijn benen in de knel. Gelukkig kun je de houder voor tablet/telefoon prima gebruiken als flessenrek?. Inrichting zag er verder mooi uit maar geen schermen voor in-flight entertainment.

Catering aan boord bestond uit flesje water (Zaros van Kreta, dus prima), klein broodje en chocolade reep. Werd gezegd dat je persoonlijke luchttoevoer dicht moest houden.

In Athene ging het langzaam. Was nog geen grondpersoneel aanwezig en daarna was het wachten op de bus naar de terminal. Was ruim 10 minuten voordat eerste passagiers uitstapten. Uitstappen gaat per rij en werd gezegd dat je moest blijven zitten tot je rij aan de beurt was. Gebeurde uiteraard niet maar oproep werd niet herhaald. Bussen zijn aanzienlijk minder vol dan normaal. Naast airco hebben ze ook de noodluiken op het dak openstaan. Bus gaat niet meer naar de voorkant van de terminal maar naar de achterkant, waar de vliegtuigen staan, net zoals het tot een jaar of 4/5 geleden ging. Kreeg de indruk dat ze voorkant nog wel gebruiken voor binnenlandse vluchten. Bij binnenkomst staat er politie die je QR code controleert en aangeeft welke weg je verder moet nemen, hier worden de mensen die getest moeten worden gescheiden van de mensen die niet getest hoeven te worden. Waren 3 rijen en afstand werd behoorlijk gerespecteerd. Ik werd niet getest en kon gelijk doorlopen.

Daarna kom je bij de bagagebanden. Als je overstapt moet je door deze route weer door de veiligheidscontrole. Als je een flesje meeneemt vanaf de duty free in Nederland of België moet je het dus in een sealbag laten doen. Bij uitgang bagagehal stond ERT die toeristen interviewde, mocht ook meedoen maar daar had ik geen behoefte aan.

Mondkapje is verplicht tot je de terminal uitloopt. Was rustig op vliegveld Athene maar verschil met normaal vond ik minder groot dan op Schiphol. Zal wel komen door binnenlandse vluchten.

In vertrekhal zag ik wel aardig wat mensen zonder mondkapje. Bij veiligheidscontrole moest laptop hier wel uit de koffer. Waren aardig wat winkels gesloten. Voor de rokers (en dat zijn er zoals bekend nogal wat in Griekenland) is het moeilijk, de rookgelegenheden na de controle zijn gesloten.

In de Aegean lounge was aanbod erg beperkt en alles in plastic met papieren bordjes en plastic bestek. Geen tiropita en spanokopita momenteel?.

Instappen voor vlucht naar Heraklion ging via brug. Daar wel wat gedrang. Hier werd niets gezegd over dichthouden eigen luchttoevoer maar wel dat als je bij noodgeval zuurstofmasker moest opzetten je eerst het mondkapje moest afzetten.  Confused Voorin nog genoeg ruimte, had hele rij van 3 stoelen voor mezelf. Catering bestond uit flesje Zaros water en reep chocola. Vlogen langs Santorini, lag geen enkel cruiseschip. Nog niet eerder meegemaakt 's zomers.

Heraklion aankomst om 20.30. Er was net een Transavia vlucht geland en ging er een Easyjet vliegtuig weg. Verder alleen wat geparkeerde vliegtuigen. Bussen vanaf vliegtuig waren ook niet zo vol als gewoonlijk. Gingen terminal binnen waar normaal extra-schengen binnenkomt maar zonder enige controle. Waar je normaal binnenkomt was nu controle QR codes en werden eventueel mensen getest, stonden nog paar mensen, waarschijnlijk van de Transavia vlucht. Binnenlandse vluchten worden dus gescheiden gehouden van buitenlandse vluchten. Met alleen handbagage was ik met 2 minuten weer uit de terminal.

Van de hokjes tegenover de terminal waren de meeste gesloten. Er achter stonden 2 bussen, stonden ook niet veel taxis. De stoplichten op het kruispunt waar je het vliegveld af gaat stonden op knipperstand, net als 's winters. Er was een spandoek van werknemers in de toeristische sector met wat mensen erbij, er tegenover stond de politie. 

Met de stadsbus naar huis gegaan. Slechts een enkele dame met mondkapje, meeste passagiers zonder. Is wel een van de rustigere lijnen qua aantal passagiers. Ook de chauffeur zonder bescherming terwijl hij wel de kaartjes afscheurt.

In het hele traject niets gehoord over of gevraagd om gezondheidsformulier. Wordt alleen gekeken naar passenger landing form met QR code. 

Cors
Quote


Berichten in deze discussie
Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door cors - 02 July 2020, 22:27
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door Patrick - 02 July 2020, 22:56
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door cors - 02 July 2020, 23:07
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door JohanV - 02 July 2020, 23:45
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door jjohn - 03 July 2020, 00:10
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door Markos - 03 July 2020, 06:53
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door cors - 03 July 2020, 07:51
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door JohanV - 03 July 2020, 08:13
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door Viviane - 03 July 2020, 11:34
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door cors - 03 July 2020, 14:31
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door Buurman - 03 July 2020, 14:47
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door Mir111 - 03 July 2020, 16:32
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door cors - 03 July 2020, 19:27
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door cors - 04 July 2020, 15:42
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door cors - 04 July 2020, 18:30
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door cors - 07 July 2020, 11:46
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door Pieter - 07 July 2020, 14:06
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door Markos - 07 July 2020, 15:17
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door metaxa - 07 July 2020, 16:47
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door cors - 08 July 2020, 15:18
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door cors - 10 July 2020, 11:56
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door cors - 12 July 2020, 09:27
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door cors - 14 July 2020, 20:14
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door cors - 19 July 2020, 16:30
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door cors - 23 July 2020, 18:56
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door Patrick - 28 July 2020, 18:40
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door cors - 28 July 2020, 19:25
RE: Amsterdam-Heraklion in Corona tijd - door cors - 04 August 2020, 20:40

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hoeveel tijd nodig voor overstap in Athene airport naar Naxos? iVDV 21 3.780 15 January 2023, 12:48
Laatste bericht: jjohn

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)