16 July 2020, 13:06
(16 July 2020, 10:59)cors schreef:
Belastingtechnisch is het voor Griekse reders nog steeds heel interessant om hun bedrijf in Griekenland te houden.
Cors
Zowel de regering Tsipras als de huidige regering hebben inderdaad bedrijfsgerichte belasting- en arbeidshervormingen gedaan om het aantrekkelijker te maken om weer onder Griekse vlag te gaan varen. Niettegenstaande dit voert slechts iets meer dan 22% van de "Griekse" vloot onder Griekse vlag.
Een van de oorzaken daarvan (volgens Nigel Lowry, de correspondent in Athene van Lloyd's List, het dagelijkse maritieme nieuwsblad) lijkt een tekort te zijn aan gekwalificeerde Griekse officieren. Door de opleving die bijvoorbeeld Piraeus krijgt met de financiering vanuit China kiezen veel aan de zeevaartscholen afgestudeerde jongeren ervoor om eerst en vooral daar uit te kijken naar een job. Door deze Chinese connectie wordt Piraeus dan ook de belangrijkste (en grootste) overslaghaven in de Middellandse Zee.
Momenteel zijn er iets over de 5.000 schepen van Griekse eigenaars.