De normen en waarden van Seajets
#1
Enkele jaren terug waren er al bedenkingen bij de handelswijzen van Mario Illiopoulos, de eigenaar van Seajets. Zie
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar ook binnen het wereldje van de Griekse ferry's zijn er de afgelopen jaren een aantal zaken gebeurd waarbij Seajets de hoofdrol speelde en waarbij vragen kunnen gesteld worden over de waarden en normen van het bedrijf, en zeker zijn eigenaar.

1. Het verdwijnen, en de leugens daarrond, van de Aqua Spirit.

De Aqua Spirit voer op 1 van de 2 zogenaamde Intercycladen routes (de andere wordt bevaren door de Artemis van Hellenic Seaways) die gesubsidieerd worden door de overheid omdat ze voor de bewoners van kleine eilanden (bijvoorbeeld Kimolos en Anafi) ook een vaste verbinding verzorgen. En op zekere dag in 2017 kwam de Aqua Spirit niet opdagen in Anafi met als resultaat dat lokale bewoners en toeristen 3 dagen vast zaten zonder ferry. Volgens de lokale agent in Anafi was hij door Seajets ingelicht dat er een technisch probleem was met de Aqua Spirit en een andere ferry zou onmiddellijk ingelegd worden. Seajets kwam vervolgens met een verklaring dat de Aqua Spirit een (klein) mechanisch probleem had en daarvoor onderweg was naar een scheepswerf in Malta. Die verklaring was al heel verdacht want Seajets maakt normaliter gebruik van de scheepswerf in Chalkis en soms in Salamina of Perama. De Aqua Spirit was echter helemaal niet onderweg naar een scheepswerf in Malta maar was verkocht en al onderweg naar ....Canada. Geen nood dacht men op Anafi, er komt zo dadelijk een andere ferry. Verkeerd gedacht want wekenlang kwam er geen andere ferry van Seajets. Gezien Anafi buiten het zomerseizoen enkel 1 maal per week meer bediend werd, was het onvermijdelijk dat ze daar een beetje boos werden. Tenslotte kwam er toch een andere ferry maar daarmee waren niet alle problemen opgelost. Afwisselend waren dat de Andros Jet en de Caldera Vista, 2 highspeed ferries die niet alleen gevoelig zijn aan de weersomstandigheden en in de winter dus dikwijls niet konden uitvaren. En, ten tweede, enkel passagiers kunnen vervoeren en geen vracht(wagens).
Een verhaal dus met een heleboel leugens en onwaarheden die door Seajets verspreid werden en ook een verhaal waaruit blijkt dat de noden van de lokale bevolking hen geen zier kunnen schelen.

2. De ruzie met Golden Star Ferries.

Een 4-tal jaren terug koopt Golden Star Ferries enkele highspeed ferry's. Gezien Rafina zowat algemeen aanzien wordt als de "thuishaven" van Golden Star Ferries wordt verwacht dat die nieuwe ferry's ook zullen ingezet worden op routes vanuit Rafina. Daarop start Seajets onmiddellijk met enkele routes vanuit Rafina gezien de nieuwe ferry's van Golden Star Ferries nog niet onmiddellijk bedrijfsklaar zijn en de rederij ook de nodige aanvragen moet doen bij de overheid voor uitbating van die routes. Het gevolg is dat er geen ruimte meer is om nog meer ferry's te laten vertrekken vanuit Rafina. Geen nood denkt men bij GSF, dan wijzigen wij onze aanvragen en zullen varen vanuit Piraeus. Dit is echter buiten de waard, met name Mario Illiopoulos, gedacht. Die dient klacht in bij de overheid dat de aanvragen van GSF niet conform de wet zijn. Bureaucratie en diverse beroepen tegen beslissingen van rechtbanken en de overheid zorgen ervoor dat het geschil bijna 2 jaar aansleept. Het gaat zelfs zover dat GSF er mee dreigt om alles te stoppen en zich volledig terug te trekken met werkeloosheid voor tientallen zeelui als gevolg. Eén van de broers , eigenaars van GSF gaat zelfs in hongerstaking. Zij zijn namelijk van oordeel dat Seajets opvallend bevoordeligd wordt door het Ministerie van Scheepvaart en spreken openlijk over corruptie (iets wat door de eigenaar van een andere maatschappij recent opnieuw geuit is. Zie verder in nr. 3 hieronder). Wanneer GSF dan eindelijk kan gaan varen met hun nieuw aangekochte ferry's breekt enkele maanden later de Covid pandemie uit. Het gevolg is dat financieel het water aan de lippen kwam te staan bij GSF. Daardoor waren ze genoodzaakt enkele ferry's (onder de gangbare prijs) te verkopen. En wie was er als de kippen bij om die te kopen? Wie anders dan Mario Illiopoulos van Seajets natuurlijk. Zie 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





En wie vaart niet meer vanuit Rafina? Seajets natuurlijk. Zorgen voor een congestie daar was blijkbaar een onderdeel van een strategie.

3. De aanbesteding van de Intercycladische route.

Op 28 februari van dit jaar was het contract van Seajets met de Griekse overheid voor hun Intercycladische route afgelopen. In de herfst van vorig jaar was al een nieuwe aanbesteding voor de komende 3 jaren uitgeschreven. En die werd, enigszins verrassend, gewonnen door SAOS Ferries die de Saonissos zou inzetten op die route. De Saonissos kreeg een volledig nazicht en werd klaargemaakt om vanaf 1 maart te gaan varen. Dat gebeurde echter niet en ondertussen ligt de Saonissos thans nog altijd werkloos in Perama. Want er werd een klacht ingediend .... door wie anders dan Seajets natuurlijk. Saos Ferries werd in het gelijk gesteld maar tegen deze beslissing is bij de Raad van State beroep aangetekend door Seajets, zijnde Mario Illiopoulos.
Afgelopen zaterdag heeft de eigenaar van SAOS Ferries zich openlijk uitgelaten over deze zaak. Naar zijn zeggen heeft hij de overheid laten weten dat ze (cru gezegd) de pot op kunnen. Verder maakt hij ook duidelijk dat hij het gehad heeft met het Ministerie van Scheepvaart waar volgens hem enkele lieden onder 1 hoedje spelen met Seajets. Corruptie dus. En hij maakt duidelijk, verwijzende naar Golden Star Ferries, dat hij niet van plan is om ook zijn schepen te verkopen aan 1 bepaald bedrijf (Seajets dus).
Slachtoffers van al dit zijn  - zoals steeds - de bewoners van de kleine eilanden. En die hadden nochtans goede vooruitzichten want van SAOS Ferries zouden de inwoners van Donoussa en Anafi het hele jaar, naar analogie met de Skopelitis, gratis mogen meevaren. (Iets wat SAOS Ferries vorig jaar (en ook dit jaar) al doet voor de inwoners van Kastellorizo).
Tussen haakjes: ook ALLE andere passagiers kunnen dit jaar met de ferry's van SAOS Ferries gratis meevaren en dit tussen 15 mei en 30 juni, vervolgens ook tussen 15 september en 31 oktober. Dit aanbod geldt voor de Zefyros en de Stavros, beide varende in de Dodekanesos, en ook voor de Saonissos, als die gaat varen tenminste. (zie
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




)

Overigens worden er ook vragen gesteld bij de toewijzing van de aanbesteding voor de zomerroute van Rhodos naar Kreta (Sitia). Een route die tot ieders voldoening ingevuld werd door Hellenic Seaways met eerst de Express Pegasus en daarna de Hellenic Highspeed, maar die zonder enige toelichting plots toegewezen werd aan Seajets.

4. Andere incidenten

Al een aantal malen werd een kapitein van Seajets gearresteerd door de havenpolitie wegens overtreding van de veiligheidsregels. 2 jaren terug omdat er in Sifnos vastgesteld werd dat er meer passagiers aan boord waren dan toegelaten volgens het veiligheidscertificaat. De kapitein hield zich niet aan het verbod om uit te varen, ging toch door naar Milos en werd daar gearresteerd.
Vorige week dan werd de kapitein van de Superrunner Jet gearresteerd in Thessaloniki omdat er 736 passagiers aan boord waren terwijl er, door de Covid reglementering, maximaal 640 toegelaten werden.
En ook vorige week werd een klacht ingediend door passagiers wegens overtreding van de Covid regels aan boord van de Seajets ferry tussen Folegandros en Serifos. Zie
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ook op internationale fora is er veel negatief commentaar van reizigers over Seajets. Dat gaat dan vooral over (soms langdurige) vertragingen, problemen bij terugbetaling van tickets, enzovoort...
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Berichten in deze discussie
De normen en waarden van Seajets - door Patrick - 29 June 2021, 15:03
RE: De normen en waarden van Seajets - door Patrick - 27 August 2021, 12:36
RE: De normen en waarden van Seajets - door vlagreco - 27 August 2021, 13:31
RE: De normen en waarden van Seajets - door Patrick - 27 August 2021, 16:25
RE: De normen en waarden van Seajets - door Petross - 27 August 2021, 17:32
RE: De normen en waarden van Seajets - door Patrick - 27 August 2021, 19:16
RE: De normen en waarden van Seajets - door Patrick - 30 May 2022, 16:43
RE: De normen en waarden van Seajets - door Patrick - 11 June 2022, 13:18
RE: De normen en waarden van Seajets - door Patrick - 05 February 2023, 21:06
RE: De normen en waarden van Seajets - door Patrick - 03 January 2024, 12:52
RE: De normen en waarden van Seajets - door JohannesGR - 03 January 2024, 12:58
RE: De normen en waarden van Seajets - door Patrick - 04 January 2024, 00:31

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Gooit Seajets zich nu ook op de Griekse cruisemarkt? Patrick 12 5.101 24 February 2023, 01:49
Laatste bericht: Patrick
  Seajets neemt 4 ferry's over van Golden Star Ferries Patrick 3 2.448 13 October 2022, 21:24
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)