19 dec 2021
#1
Op deze eerste zondag van ons verblijf hier op het eiland wordt ik weer automatisch wakker om 8 uur, een korte blik op het horloge bevestigt dit.
Vandaag kunnen we in principe dus uitslapen want de zondagmiddag wandelingen beginnen zoals de naam het al aankondigt…… juist.
Ik draai mij om en sluit mijn ogen maar net voordat ik de slaap vat klinken de indringende klokken van de kerk in Potamos.
We gaan er uit en rustig genieten we van de morgen, de  buurman komt om 9.30 uur voorbij met een glas zelf gemaakte gluwein. Ik gooi het brood van gisteren in de oven en kook er wat eitjes bij. Ietwat zweverig kauwen we het harde brood weg.
Rond de klok van 11 uur nemen we een kijkje op het rijk versierde dorpsplein.
Het is opnieuw fris en bewolkt maar wel heldere bewolking waar de zon af en toe tussendoor prikt.
Het plein is totaal leeg, op de balustrade voor het plein klinkt te harde kerstmuziek uit een speaker.
Daarachter een tafel die rijkelijk gevuld is met allerlei cakes en koekjes.
Centraal op de tafel een grote pan met de eerder geteste warme wijn.
Het is fris dus ik zeg tegen uitbater die er namens de winkeliers vereniging staat…. Doet u maar.
Het is niet druk en het tweetallige personeel staat zich te vernaggelen, ze staan volop in de frisse wind.
Na 4 gluwein krijg ik het eindelijk een beetje warm en wordt het ook wat drukker.
Rond het middaguur slenteren we terug de steeg in, gewapend met 1 lege pan waar de gluwein in gezeten heeft.
Om twee uur start de wandeling in het buurdorp Trifylianika dus iets over half twee starten wij vanuit Potamos te voet richting het eerder genoemde dorp.
Onderweg passeren onze diverse auto’s en als wij aankomen ga ik heerlijk in de zon zitten, een voorbeeld wat gelijk gevolgd wordt.
Het pleintje bij de kerk staat al aardig vol als er ook nog iemand op de fiets komt, uiteraard een Hollander.
De dorpskerk is geopend en nieuwsgierigen kunnen een blik werpen op het interieur van het kerkje.
Dan gaat het 27 koppige gezelschap onder leiding van de vrijwillige gids richting de oude hoofdstad.
Er zijn twee honden mee die het niet zo goed met elkaar kunnen vinden en waarvan er een bij de eerste afdaling niet lekker wordt en terug moet.
Onderweg krijgen we uitleg over het landschap en de strategische ligging van de voormalige hoofdstad, bekijken we de restanten van wat ooit eens een watermolen was en overbruggen we een tweetal kloofjes waarvan er in een aardig wat water staat.
Tijdens de laatste klim wordt Paleochora zichtbaar, de restanten liggen volop in de zon en ik heb spijt dat ik mijn camera niet mee heb.
Als de hele meute zich in het mooie kerkje van de St Barbara begeeft zoek ik een plekje om ergens mijn gluwein te lozen.
Eerder moest ik door het frisse weer al plassen maar kan dit gelukkig ophouden.
Ik loop het pad terug en terwijl ik in de zon kijk wordt het pad versperd door een corpulente viervoeter, ik vouw mijn handen om mijn ogen en herken vrijwel direct Rusty, de hond van de fietsende Hollander, die daarna gevolgd wordt door zijn bazin.
Nog maar effe ophouden dan.
Terwijl nu iedereen zich in de kerk bevindt zie ik aan de overzijde een familie geiten zich een weg banen door de struiken op de stijle rotsen.
Vanuit de kerk gaat het gezelschap nu richting de ruïne stad en ik blijf heerlijk achter op het centrale pleintje voor de kerk en laat mij verwarmen door de zon.
Paleochora is mooi maar zou in principe nog mooier kunnen zijn, er bevinden zich veel meer bouwwerken, oude huisjes die dik in de struiken staan of van binnen dicht begroeit zijn. Als je met een snoeischaar eens flink aan de gang zou gaan zou er veel meer zichtbaar worden.
We gaan terug, het is inmiddels namiddag en de zon begint langzaam te zakken aan de west kant van het eiland.
De terugweg is gelijk aan de heenweg dus daar zitten aardig wat klimmetjes in.
Uiteindelijk komt een ieder aan op het pleintje waar we vertrokken en worden we getrakteerd op fatourado en tsipouro.
Pittig gestookte Griekse drankjes met een hoog promillage aan alcohol.
We moeten nog teruglopen naar Potamos, een klein half uurtje en omdat het nog frisser is geworden en de glaasjes niet echt groot zijn nemen we er nog maar een tegen de frisheid zal ik maar zeggen.
Yanis de imker uit Mitata waarvan ik eerder zijn mooie geschilderde bijenkasten liet zien toont mij trots nog meer foto’s van zijn bijenkasten met leuke handgeschilderde afbeeldingen erop.
Iedereen druipt tegen het vallen van de avond langzaam af en vertrekt per auto het dorp uit.
Wij kiezen de benenwagen en proberen recht naar huis te lopen, wat volgens mij wel goed gelukt is….. tot later
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Berichten in deze discussie
19 dec 2021 - door Japio - 19 December 2021, 20:15

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  31 dec 2021 Japio 0 593 01 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Japio
  30 dec 2021 Japio 0 561 31 December 2021, 09:14
Laatste bericht: Japio
  29 dec 2021 Japio 0 586 30 December 2021, 11:12
Laatste bericht: Japio
  28 dec 2021 Japio 0 570 27 December 2021, 18:45
Laatste bericht: Japio
  27 dec 2021 Japio 0 562 27 December 2021, 09:16
Laatste bericht: Japio
  23 dec 2021 Japio 1 680 24 December 2021, 17:03
Laatste bericht: Debs
  22 dec 2021 Japio 0 526 22 December 2021, 19:29
Laatste bericht: Japio
  21 dec 2021 Japio 0 802 22 December 2021, 09:34
Laatste bericht: Japio
  Dec 2021 3 Japio 6 1.153 21 December 2021, 11:26
Laatste bericht: Japio
  20 Dec 2021 Japio 0 516 21 December 2021, 11:24
Laatste bericht: Japio

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)