31 dec 2021
#1
Laat ik beginnen iedereen het beste te wensen voor dit nieuwe jaar.
1 januari begint hier alvast stralend, de zon schijnt dus dat beloofd een mooie dag te worden.
Het klinkt alsof het weer een tijd gelden is maar ik kan het me herinneren als de dag van gisteren, de laatste dag van 2021.
Bewolkt en een stevige noorden wind zijn de ingrediënten van die dag, een eerder voorgestelde wandeling langs een hoge berghelling aan de kust wordt afgeslagen vanwege de harde wind en het ontbreken van het mooie zonlicht.
Dus het is even een discussiepuntje wat we gaan lopen die dag, als je alle koekjes in de trommel al geproefd hebt dan blijft er niets anders over dan eenzelfde te kiezen.
Of je trekt gewoon een nieuw blik openen en zo geschiedde het dan ook.
Via het centraal gelegen Fratsia waar niets te beleven valt slaan we net buiten het dorp en vlak voor het godshuis links af en rijden richting Paleopoli.
De prachtige slingerende weg gaat over een bergrug met links en rechts diepe kloven.
Daar waar een oude steen afgraving is, zetten we de auto aan de kant van de weg, slingeren we gedrieën de rugzakken op en gaan op pad.
Het pad daalt eerst af en later draaien we om de afgraving,met de bijzondere rode steen soort, heen en klimmen we omhoog.
Het gaat hier langs diverse mooi door de klaver groen gekleurde akkers die desondanks het ontbreken van de zon een mooie tint afgeven.
Deels bovengekomen splits het pad zich in drieën, we nemen eerst het op niveau blijvende rechter pad dat een mooi uitzicht bied op de Paleokastro.
Dit pad stopt en door de struiken gaat het verder, de geseling van doorntjes is inmiddels al weer voelbaar.
Links van ons in de diepte loopt een kloof en daarboven mooie rotspartijen met hier en daar een familie geiten en een onbereikbare grot.
We lopen iets naar beneden maar besluiten toch terug te keren naar de splitsing.
Bloemetjes en plantjes ik heb er niets mee, wel dat ik ze mooi vind in het landschap maar ga me niet vragen wat er nu bloeit of wat er komen gaat.
Ik weet hoe spinazie eruit ziet op mijn bord maar daar stopt het ook.
“Hee jongens kom eens kijken” en de gids toont een ster achtig plantje met spikkels.
De opmerking om te vragen of het spinazie is laat ik beleefd achterwege.
Het blijkt het orchideeën plantje te zijn, er blijken er heel veel en ook veel verschillende soorten ervan hier op het eiland te groeien.
Het is echter nog te vroeg maar er wordt ons gevraagd op te letten de plantjes niet kapot te trappen.
We klauteren omhoog en bij de eerdere splitsing gaan we nu westwaarts omhoog.
Een mooi pad, weinig of niet gebruikt.
Halverwege het pad aan de linkerkant staat een minuscuul klein zielig paars bloemetje bovenop het eerder  aangeduide plantje.
Ik roep de overige collega wandelaars erbij en een van hen wordt panisch enthousiast.
“Jaap, dat is er een! Dat is een orchidee!” Het wordt door de gids bejubelt alsof ik een pot met goud gevonden heb. “O wat goed zeg”. Ik vind het allemaal wel meevallen maar er blijken dus mensen op het eiland te zijn die net zo gek zijn over dit kleine bloempje.
Van alle kanten moet het net 3 centimeter hoge gewas gefotografeerd worden, nog eentje van deze kant en nog eentje zo……
De rest van het pad lopen we op eieren..”Jongens kijkt uit hè blijf op de stenen lopen”
We vinden nog een tweetal exemplaren maar daar blijft het bij voor die dag.
Aan het einde van het pad nemen we de lunch in een mooi groen veldje, een lunch die voornamelijk bestaat uit noten en een veldje met veel zee-ajuinen en weer…… juist, geen bloeiende orchideeën.
Terug gaat over hetzelfde pad, deels tenminste, via een ander voor normale mensen onbegaanbaar pad lopen we langs een rotswand, vervloeken we de bekende bramen struiken en blijven we heerlijk hangen in een te scherpe bossage.
Als we een te steile wand op moeten klimmen wordt een van ons gegrepen door een felle windvlaag en klapt voorover, de camera slaat tegen een rots en even denk ik, daar moet een nieuwe voor komen.
Gelukkig valt het mee en werkt alles nog.
Als we terugkeren op het bekende pad wat we nu teruglopen passeren we weer de bekende bloempjes en ja hoor als een zondenaar die door de knieën gaat om vergiffenis te vragen gaat de bloeddruk van de gids wederom op hol en stort hij zich ten gronde.
Na het verplichte op onthoudt opnieuw een afwijking in de route, rechts een veld in uiteraard op zoek naar……
Het ene veld daalt af in het andere en als ik vertel hier gaat het echt niet verder hoor ik “ kom maar hoor jongens” en als in een Indiana jones avontuur glij ik van een hoogte een volgend veld in.
Deze eindigt boven het eerste pad, alleen met een niet te nemen hoogte verschil.
Hier staat echter wel iets mooi om te schieten…paddestoelen, bruin gekleurde exemplaren staan inmiddels in de zon die af en toe vlagen over het eiland laat gaan.
Het laatste pad is die van de terugreis, hij daalt af in een kloof die we stroomafwaarts af moeten lopen om te overbruggen.
Na een tijdje is de overbrugging daar, deels ingestort maar we geraken er over.
De kloof staat vol met oleanders, een soort die ik mij herinner als fel roze geleurde planten, nu niet maar later in het seizoen.
Op de terugweg nemen we nog een aftakking en die is links naar oude ruïnes van wat eens was, een grote bebouwing met een pracht uitzicht.
Terug bij de auto concluderen we dat het weer een mooie tocht was.
Er zal er een zijn die vannacht gaat dromen…. Dromen over….
Inderdaad….. ORIEGIEDEEEN
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Berichten in deze discussie
31 dec 2021 - door Japio - 01 January 2022, 12:18

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  30 dec 2021 Japio 0 561 31 December 2021, 09:14
Laatste bericht: Japio
  29 dec 2021 Japio 0 586 30 December 2021, 11:12
Laatste bericht: Japio
  28 dec 2021 Japio 0 570 27 December 2021, 18:45
Laatste bericht: Japio
  27 dec 2021 Japio 0 562 27 December 2021, 09:16
Laatste bericht: Japio
  23 dec 2021 Japio 1 680 24 December 2021, 17:03
Laatste bericht: Debs
  22 dec 2021 Japio 0 526 22 December 2021, 19:29
Laatste bericht: Japio
  21 dec 2021 Japio 0 802 22 December 2021, 09:34
Laatste bericht: Japio
  Dec 2021 3 Japio 6 1.153 21 December 2021, 11:26
Laatste bericht: Japio
  20 Dec 2021 Japio 0 516 21 December 2021, 11:24
Laatste bericht: Japio
  19 dec 2021 Japio 0 537 19 December 2021, 20:15
Laatste bericht: Japio

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)