Juni 2022 4
#1
Een dik maar mooi wolkendek trekt van west naar oost over het eiland en belemmert de zon in zijn functioneren
Desondanks is de temperatuur 22 graden en dat is gelijk de laagste temperatuur die we tot nu toe hebben meegemaakt deze vakantie.
Het is vrijdag en ik ga aftellen, ja dat is een rare gewoonte, een tik zeg maar, een van de velen.
Een ander is bijvoorbeeld als ik een trap opga tel ik de treden, als je mij dan 5 minuten later vraagt hoeveel waren het er, dan ben ik dat alweer vergeten.
Nog een week te gaan…
Goed gisteren was best pittig wat betreft het wandelen vandaag maar een wat kleinere in de omgeving van Viaradika, het gehucht naast het dorp Mitata.
Maar eerst even langs de bakker in Potamós om het tuigje van de hond af te geven.
Als ik de winkel nader staat manthi al te zwaaien en wanneer ik het tuigje tevoorschijn tover begint ieder te lachen en bedanken ze ons voor het afgeven.
De drie donuts en het ene broodje “are from us…from Lusie” verteld Manthi, of de hond zelf er ook zo blij mee is betwijfel ik.
“Hee nog effe langs kantoor?” En dat is dan het knusse kleine toeristen kantoortje van Pyrgos House.
Helaas niemand aanwezig alleen een briefje op de deur dat er iemand terug is binnen de minuut.
Ik kijk op mijn horloge en ja hoor 45 seconden later komt de baas aan.
“Hoe is t jongens ga zitten, vertel hoe gaat t?”
Hij heeft het druk, onlangs het feit van de terugloop van Hollandse gasten op het eiland gaat de business goed, Duitsers, Belgen, Italianen uit alle delen van de wereld weet men inmiddels de vriendelijk gids via internet of mail te bereiken. Ook de trektochten en de rondjes noord en zuid zijn inmiddels zeer gewild, de mond op mond reclame van eerdere gasten werkt perfect!
“Wat gaan jullie vandaag lopen?”
Rondje in de buurt van Viaradika!
“ O ze hebben het pad schoongemaakt vanaf de bron naar beneden, dan kom je uit bij de sinaasappelboomgaard van Yanis waar jij altijd de sinaasappelen steelt!”
Hey dat is lekker ! Niet verder vertellen hè straks weet iedereen het!
“Ik zet niks op Facebook, dat weet je!”

11 uur inmiddels als we het kantoor verlaten en in de richting rijden van Mitata. Mitata lukt nog, de weg naar Paliopolie is afgesloten, ze zijn nog steeds bezig met een brug te verleggen.

In Viaradika plant ik de auto ergens langs de doorgaande weg, gaan de rugzakken om en doen we eerst een rondje dorp.
Het dorp is rustig maar wordt wel opgeknapt, er worden huizen geplaatst die totaal niet in het oude straatbeeld passen, luxe villa’s, blokkendozen.
Het zal er van binnen allemaal wel picobello uitzien, van buiten toont het niet.
Na het korte dorpsbezoek nemen we een smal pad naar beneden met huisjes die wel in de smaak vallen
Op de gevels staan jaartallen van meer dan 200 jaar geleden, een tijdperk waarin men meer smaak had dan de gelikte architecten van nu.
Onderaan slaan we recht het dalende brede betonnen pad in om even verderop links het veld in te slaan voor een eerste rustpauze bij een simpel vierkant kerkje, een van de twee op onze route van vandaag.
1 donut en 1 broodje, gesponsord door de baker in Potamós.
Bij de eerste hap in de donut denk ik jaggghh, ik had jam verwacht maar het is pasta, niet dat ik dat smerig vind maar de hersenen verwachten jam… geen pasta.
Klaar op naar de Soteras, tenminste dat is de titel die Google vermeld bij het kerkje waarvan geen hond weet dat het bestaat laat staan dat een mens weet waar het ligt.
Als we bij de doorgaande weg uitkomen slaan we links en vrijwel direct rechts het onverharde pad in.
Het is even zoeken maar als je weet in welke richting je moet kijken zie je het liggen, verscholen in de heuvels.
“Hee ligt daar nou nog een kerkje?” Hoor ik achter mij.
Ik pak de camera die een enorm zoombereik heeft en focus mij op een stapel stenen
“Nee dat is niks, stenen”
Als daar een kerkje zou zijn, dan zou ik dat wel weten, we zijn hier vaker geweest, dus nee geen ander kerkje hoor!
Het pad naar de Soteras slingert zich prachtig door het dal waar goudgele velden met koren dansen op de wind en zo nu en dan beschenen worden door de zon.
Het kerkje ligt prachtig tegen de heuvel geplakt en het duurt even voordat we er zijn.
Het uitzicht is mooi en ik zie even verderop het pad wat we straks gaan volgen.
Een sleutel van de kerk is ondanks hevig spuurwerk nergens te vinden dus na een korte pauze gaan wij hetzelfde pad een tweehonderd meter terug om vervolgens bij de splitsing rechts te gaan
Dit pad loopt parralel aan een kleine kloof die vol staat met roze oleanders.
Straks moeten we dit kloofje in om onze weg te vervolgen.
Een eerste poging om de kloof in te gaan lukt niet, naast de mooie oleanders staat er te veel struik.
Ook even verderop bij de prachtige rotsen wordt de kloof afgesloten door hekken en belemmeren veel poeltjes de doorgang.
“Hee wat doen we?” Terug vind ik nooit een optie.
Ik bekijk de gps en zie dat als we de heuvel oversteken we op een eerder pad uitkomen.
Klimmen dus en na een 100 meter verschijnen de eerste bloedspoortjes en schrammen alweer op de benen en is er bijna geen door komen aan.
Ik loop iets vooraan als ik een muurtje opklim en voor mij staat iets onverwachts…. Ik denk verrek.
“Hee loop eens door, ik denk dat je gelijk krijgt”
En inderdaad we staan voor een bijna intact bouwwerk waarvan ik denk… dit is oud.
De bewijzen krijg ik als we het bouwsel binnengaan, het is een kerkje dat binnenin beschenen wordt door twee gaten in het dak, op een muur is duidelijk nog een fresco te zien, op de andere delen ervan.
Gezien het feit dat er niet echt een pad of weg zichtbaar is zal hier in tijden geen mens geweest zijn.
We bekijken de kerk aandachtig.
Links naast de erk lopen velden trapsgewijs naar beneden en aan de rechterkant een ommuurd veld.
We kiezen voor de eerste optie en dalen vier plateaus af die steeds smaller worden, de weg komt dichterbij maar de begroeiing ook.
Als we een kwartier bezig zijn om door dikke begroeiing heen te komen en de volgende uitdaging alweer klaar staat geven we het op en keren om.
We gaan terug en via het pad van de de heenweg gaan we ook weer terug, we kappen de route af voor vandaag en keren via het brede betonnen pad het fruitdorp Viaradika weer binnen, het is inmiddels 3 uur, ik vind het genoeg voor vandaag… gisteren was ook al een hele inspanning.

Misschien tot morgen



Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Berichten in deze discussie
Juni 2022 4 - door Japio - 10 June 2022, 19:23
RE: Juni 2022 4 - door Martino - 11 June 2022, 19:50
RE: Juni 2022 4 - door Japio - 12 June 2022, 19:26

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Juni 2022 6 Japio 3 1.322 14 June 2022, 15:55
Laatste bericht: IngridAmsterdam
  Juni 2022 5 Japio 0 959 12 June 2022, 19:36
Laatste bericht: Japio
  Juni 2022 3 Japio 0 894 10 June 2022, 19:06
Laatste bericht: Japio
  Juni 2022 2 Japio 0 977 09 June 2022, 07:08
Laatste bericht: Japio
  Juni 2022 Japio 0 909 07 June 2022, 17:24
Laatste bericht: Japio

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)