Grieksegids nieuws
Mijn ervaring met solar in Griekenland
#1
Ik wil hier geen ellenlange discussies uitlokken over het goed of niet goed zijn van bepaalde produkten of systemen die ik heb geinstalleerd, maar enkel mijn ervaring mededelen voor anderen die er in geinteresseerd zouden zijn. Vragen zijn natuurlijk steeds welkom.

Sinds februari dit jaar 2022 ben ik bezig met de omschakeling naar Solar energie hier in mijn woning in Griekenland. En dat was een hele lange kruistocht moet ik zeggen. Ik zal het kort houden. 
  • In Februari een heatpomp laten installeren, die bij temperaturen onder de 10 graden eigenlijk niet genoeg rendement geeft. Na overleg met de monteur een grotere radiator aangekocht, en gepland is nog de voorgevel te isoleren EN een nieuwe schuifdeur te plaatsen. Degene die er nu staat is met dubbel glas, maar wel 13 jaar oud en je voelt de wind en koude er bijna doorheen blazen. Tot hiertoe, zelfs bij  een 12 tot 13 graden buiten, is het in de woning nu toch 22 graden met de heatpomp. Maar zoals allen reeds weten, dat ding slikt een kleine 3000 Watt per uur, en je hebt minstens 2 uur nodig om enige warmte te voelen. Daarom eerstens nog een pelletkachel erbij geplaatst, resultaat momenteel knalwarm. Enige negatief punt, de pellets kostten vorig jaar rond de 6 Euro voor 15 kilo, dit jaar tussen de 10 en 13 ! Tweedens lees hieronder verder:
  • In Maart dan de knoop doorgehakt en zonnepanelen besteld. Dat gaat zo tewerk hier:
  • Je totale verbruik aan electriciteit per jaar wordt onderzocht
  • aan de hand daarvan mag je panelen installeren, je mag niet (veel) meer installeren dan je gebruikt
  • Wat je produceert mag je ook verbruiken, dus als ik 3000 KW per jaar produceer kan ik die ook gebruiken, dag en nacht, wat ik er niet van gebruik mag ik volgend jaar gebruiken.
  • In mei werden de panelen geinstalleerd.
  • Dan kwam de moeilijkste en meest frusterende tijd, panelen liggen op het dak, de zon knalt maar in totaal heb ik 5 ( VIJF) maanden moeten wachten voor ze aangesloten werden. Redenen zijn er verschillende, de digitale meter moest eerst naar Syros, dan naar Athene, dan terug naar hier. Ook moest er iemand van HEDNO de installatie komen kontroleren, die man was ziek en er was niemand anders die het kon. Daarna moest HEDNO ook persoonlijk de meter komen installeren en aansluiten, tesamen met de electriciteits monteur van de zaak waar ik alles besteld had. Na 5 maanden heb ik gedacht nu is het genoeg en heb ik mij nogmaals naar de zaak en naar HEDNO bewogen, en een klein beetje boos geworden, en de volgende dag was eindelijk alles klaar, 2 uur werk.
Nu zijn we een maand verder, de zon komt reeds niet meer zeer hoog, maar ik kan jullie zeggen dat het zich loont, van einde Oktober tot nu heb ik alles aan elektriciteit gratis, meer nog, ik heb momenteel een boel stroom over, dus als er dagen zonder zon zijn kan ik toch nog van mijn opgewekte stroom genieten.
Ik ben echt benieuwd wat het in de zomer gaat opbrengen, maar als het nu al zo goed werkt  kan het eigenlijk enkel beter worden.

Dus, zonne energie loont zich zeker hier, maar je moet zeer veel geduld hebben. En geld, tot hiertoe heb ik veel meer dan 10000 Euro erin gestoken, maar niets aan subsidies gekregen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Berichten in deze discussie
Mijn ervaring met solar in Griekenland - door Pavlos1 - 16 November 2022, 23:34
RE: Mijn ervaring met solar in Griekenland - door Ellie69 - 17 November 2022, 10:02
RE: Mijn ervaring met solar in Griekenland - door Beems - 17 November 2022, 11:18
RE: Mijn ervaring met solar in Griekenland - door jjohn - 17 November 2022, 12:41
RE: Mijn ervaring met solar in Griekenland - door Beems - 17 November 2022, 13:00
RE: Mijn ervaring met solar in Griekenland - door jjohn - 17 November 2022, 15:37
RE: Mijn ervaring met solar in Griekenland - door davy - 17 November 2022, 21:15
RE: Mijn ervaring met solar in Griekenland - door jjohn - 17 November 2022, 21:58
RE: Mijn ervaring met solar in Griekenland - door Cretenzer - 17 November 2022, 22:39
RE: Mijn ervaring met solar in Griekenland - door davy - 18 November 2022, 07:13
RE: Mijn ervaring met solar in Griekenland - door Beems - 18 November 2022, 11:52
RE: Mijn ervaring met solar in Griekenland - door Cretenzer - 17 November 2022, 14:40
RE: Mijn ervaring met solar in Griekenland - door Pavlos1 - 18 November 2022, 07:57
RE: Mijn ervaring met solar in Griekenland - door davy - 18 November 2022, 22:12
RE: Mijn ervaring met solar in Griekenland - door El Greco - 18 November 2022, 22:01
RE: Mijn ervaring met solar in Griekenland - door Pavlos1 - 19 November 2022, 07:42

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ervaring auto meenemen bij de verhuizing naar Griekenland Beems 58 19.440 02 March 2024, 00:05
Laatste bericht: AlikiR
  Ervaring met thuiswerken vanuit Griekenland? Beachboefje 11 4.684 09 January 2024, 07:19
Laatste bericht: Greece_2020

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)