Schildpadden
#1
24 mei ga ik voor de eerste keer naar Lesbos. Nu heb ik ergens gelezen dat er een meertje (of iets dergelijks) is waar veel schildpadjes te zien zijn. Ik kan het stukje alleen niet meer vinden dus weet ik niet meer waar het is. Weet iemand waar wij straks de schildpadjes kunnen zien?

groetjes Anoushka
Quote
#2
Kennissen van ons waren vorig jaar ik Skala Eressos en hebben ook foto's van een meer vol Caretta - caretta's (zo noemen ze ze daar)

Kijk eens hier stop
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#3
Anoushka, wij hebben ze op Ampelios Beach gezien, maar stel je er niet te veel van voor.
Het meertje was een kleine poel en er zaten inderdaad wel een aantal schildpadjes.
Ampelios Beach ligt iets ten noorden van Anaxos.
Maar het viel ons zwaar tegen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Ja, ook wij hebben schildpadjes gezien, maar niet aan de kust. Alleen weet ik niet meer waar het was, ik kan me nog herinneren dat we bij een bruggetje stopten, en daar zat het helemaal vol.
Als je op het
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




je vraag stelt aan Drekes, dan weet hij wel te vertellen waar het is. Hij heeft me toen de plek verteld, zodoende dat we er bij uit kwamen, anders hadden we het waarschijnlijk niet gezien Blush

[Afbeelding: oqyqyr.jpg] [Afbeelding: dh91j4.jpg]

Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#5
Vanuit Anaxos naar Amphelia Beach over de berg gelopen kom je bij een watertje dat uitkomt in de zee. Daar zwemmen de schildpadjes. Dt strandje staat bekend als naaktstrand. Er lagen maar een paar mensen toen wij er waren vorig jaar juni. Er is een kleine taverne, zie de foto, op het strand. Mooi plekje om te pauzeren en dan weer je wandeling te hervatten.
Onderweg vanuit Anaxos over de berg een paar schitterende plekken om van het natuurschoon te genieten.
Anaxos zelf vonden wij het minste van alle plekken waar wij geweest zijn in griekenland. Mocht je ernaartoe gaan, ga dan zeker eten bij restaurant Elly, niet aan de boulevard maar juist een flink stuk het land in. Vader staat achter het vuur, moeder in de keuken. Ze hebben vlees uit eigen stal/wei. Super authentiek Grieks eten.        
Quote
#6
(04 April 2011, 20:15)Angeliki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja, ook wij hebben schildpadjes gezien, maar niet aan de kust. Alleen weet ik niet meer waar het was, ik kan me nog herinneren dat we bij een bruggetje stopten, en daar zat het helemaal vol.
Als je op het
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




je vraag stelt aan Drekes, dan weet hij wel te vertellen waar het is. Hij heeft me toen de plek verteld, zodoende dat we er bij uit kwamen, anders hadden we het waarschijnlijk niet gezien Blush

[Afbeelding: oqyqyr.jpg] [Afbeelding: dh91j4.jpg]
Dit is de brug en de schilpadden die ik jaarlijks al vele malen heb bezocht.
Een heel brood is geen probleem voor de schildpadden. (Even kopen bij de grote supermarkt in Kaloni.) Forellen zwemmen er ook genoeg rond.
Elk jaar is de stroming van het riviertje anders, alhoewel de laatste twee jaar (begin sept) het water er hoger stond dan normaal. Mooie libelles en kikkers kan je daar ook vinden.
Mocht iemand een fototasje zien drijven, dan is dat die van ons. (Je mag hem hebben!) ;)

Rij je vanuit zee gezien richting binnenland, dan ga je ook richting de bijna 1000 mtr hoge berg Olympus, waar je een prachtig uitzicht hebt over het eiland en haar twee baaien. Als je de berg op wil, raad ik een Jeepje aan, maar heb ook personenauto's boven gezien. Op de berg is ook een bosbrandbrandweeruitkijkpost. Ook vind je er een mooi kerkje.
Mocht je een schotel/antennefobie hebben, dan raad ik je aan niet naar boven te gaan. (Ger, dus daar boven, dat is echt iets voor jou.)

Samen met een tochtje rond de berg ben je een dagje leuk dingen aan het zien.


Route beschrijving vanuit Skala Kallonis en Kallonis.

Vanuit Skala Kallonis, naar Kallonis. In de hoofdstraat van Kallonis de weg naar Mytilini volgen. Na Kallonis verlaten te hebben rij je langs de ronding van de baai, waar de flamingo's zwemmen, tot je een grote T kruising tegenkomt.
Daar rechts af en je volgt de baai verder. Op een gegeven moment draait de weg links, weg van de kust en je gaat het binnenland in. Vrij kort daarna rij je over het bewuste schilpaddenbruggetje. Parkeren kan je het beste doen NA het bruggetje. Om beneden te komen is er een beetje klauterwerk nodig.
Quote
#7
Volgens mij is de Caretta caretta véél groter dan de schildpadden op de foto's en komen ze alleen in de Ionische zee voor, met name Zakinthos.
Een Caretta caretta heeft volgens mij, als ik het destijds goed gezien heb een gele rand om de ogen?
Quote
#8
De schildenpadden op deze foto's zijn zoetwaterschildpadden. De caretta caretta is een zoutwaterschildpad met van die typerende zwemvinnen in plaats van pootjes.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





De caretta caretta komt ook bij Kreta voor. Ten noorden van Matala langs dat hele stuk westkust worden wel eieren gelegd.
Quote
#9
Dank je wel voor jullie reacties:efch:. Het moet zeker gaan lukken om de schildpadjes te vinden. Via de Lesbos startpagina ook de info ontvangen van Drekes.
Als het allemaal gaat lukken zal ik t.z.t. een aantal foto's plaatsen.

Groetjes Anoushka
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)