Pasen in Griekenland
#1
Het is maar een ideetje hoor maar misschien zou het een idee zijn om een topic te maken over het belangrijkste feest in Griekenland: Pasen.
Omdat het volgende week weer zover is misschien leuk om eens wat ervaringen en informatie uit te wisselen.

Wie kan er meer over vertellen? Heb je het zelf al eens meegemaakt?
Wat zijn de verschillen t.o.v. "ons" pasen? Het eten en drinken schijnt een belangrijke rol te spelen tijdens de feestdagen. Zijn er nog speciale - typische paas - gerechten? Verft men daar ook hun paaseieren? Kortom, alle informatie, tips, foto's, recepten enz. enz. over het Griekse orthodoxe paasfeest is hier welkom...........

Quote
#2
Goed idee Ger,
Heb jij in Maart van Ross Holidays het boek over het Griekse Pasen niet gekregen?
Pasen op Corfu
Ik weet dat op Kythira met pasen de lammeren aan t spit gaan.

Gr Japio
Quote
#3
Ik heb het in 2006 meegemaakt in Galaxidi, het was fantastisch. Prachtig feest, mooi weer, genieten. En járen eerder een keer op Kreta in Agios Nikolaos. Erg speciaal vind ik het doorgeven van het licht, via de kaars van de Papas op het plein voor de kerk. In Agios stonden mensen rond het meer opgesteld (wij bovenaan) en zag je het licht zo rond het meer ontsteken doordat de kaarsen van elkaar werden aangestoken. Fascinerend.

In Galaxidi vond het het rondje door het dorp op zondag erg leuk, toen alle barbecues ontstoken werden, de muziek overal schalde en het heerlijk rook naar geroosterd vlees.

Lees eventueel het verslag op:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






In 2010 heb ik ook stukje op m'n blog geschreven, ook over de legende van de 'kokkino avga':
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#4
Pasen in Griekenland. Het was al jaren een wens en in 2006 beleefden we het voor 't eerst op Kythira om het in 2009 op Pilion nog eens over te doen. Ook dit jaar gaan we er weer van genieten, terug naar Kythira.
Het is het grootste feest in Griekenland, net zoiets als bij ons Kerstmis. Men wenst zich dan ook gelukkig nieuwjaar met pasen. Er wordt nog gevast, zeker in de laatste week voor pasen, de Megali evdomada. Elke dag/avond zijn er kerkdiensten en op witte donderdag duurt deze heel lang want dan worden de twaalf evangeliën voorgelezen. In deze week wordt de Epitafios (die de baar van Christus moet voorstellen) door de vrouwen van het dorp versierd met bloemen. Deze epitafios staat opgesteld in de kerk en mensen lopen (kruipen) eronderdoor omdat dit geluk zou brengen. Tijdens de processie op Goede Vrijdag wordt deze door het dorp gedragen waar men langs de route fakkels of waskaarsen heeft geplaatst. [Afbeelding: 2hd78er.jpg]
Er wordt onophoudelijk hardop gebeden en iedereen bid mee en draagt een kaarsje. Om 23 uur begint de paasdienst die zo druk bezocht wordt dat ook het kerkplein vol staat. Vlak voor middernacht gaat het licht uit en steekt de papas een kaars aan met het Eeuwig licht. Dit paaslicht wordt aan elkaar doorgegeven tot alle meegebrachte kaarsen branden.
[Afbeelding: 10fyy5v.jpg]
Om 24 uur spreekt de papas de woorden: “CHRISTOS ANESTI EK NEKRON” (Christus is uit de dood op gestaan) en de gelovigen antwoorden “ ALITHOS ANESTI “ (Hij is waarlijk opgestaan). Vrijwel tegelijkertijd begint het afsteken van vuurwerk, en niet op afstand, de knallers vliegen je om de oren. Hierna gaan de mensen naar huis, ervoor zorgend dat de kaars blijft branden want hiermee blakeren ze een kruis boven de deur.
[Afbeelding: 294s9vr.jpg] [Afbeelding: mtkx1k.jpg] [Afbeelding: 294i2qr.jpg]
Dan worden de roodgeverfde eieren getikt en wiens ei heel blijft zal het hele jaar geluk hebben. Dan is het tijd voor de 'Magiritsa', de ingewandensoep en het zoete paasbrood: 'tsoereki'. De meeste mensen doen dit in gezinsverband maar ook in sommige taverne's wordt dit geserveerd. Op paaszondag is er al vroeg de paasdienst en daarna kan het feest echt beginnen. In de week vooraf is er hard gewerkt aan de voorbereidingen en op het strand b.v. is een gleuf uitgegraven waar nu de kolen worden aangemaakt waarboven de spitten met de lammetjes gedraaid worden. Dit is een klus voor de mannen, de vrouwen dragen al hun zelfgemaakt lekkernijen en drank naar het strand en nemen hun plaatsen in om met de hele familie te gaan feesten en eten. Er is meestal live-muziek en uiteindelijk wordt er op straat gedanst en gezongen. Het is geweldig om dit alles te mogen meemaken en ik kan het iedereen aanraden. Bij het thema van de maand staan enkele foto's van de lammetjes aan het spit. Mocht je de kans krijgen, proef dan ook eens de kokoretsi, de opgerolde en gegrilde ingewanden, niet nadenken, gewoon proeven! [Afbeelding: t0hl36.jpg]
KALO PASCHA KAI CHRONIA POLLA!
Mieke's signatuur greeksmiley2:
Quote
#5
Megali evdomada (de grote week) wordt op TV gekaraktiseerd door oude spektakel films als De 10 geboden, Ben Hur etc . etc.
dag is er ’s morgens en ’s avonds kerk.

Dit is ook de week waarin de meeste Grieken vasten. Veelal houden alleen de ouderen het vol sinds Carnaval, maar dat is inmiddels flink veranderd. Maar deze laatste week ……

Donderdags worden de eieren rood geverfd. De vrouwen maken kouloures (Paasbrood) en paaskoekjes. De rode verf representeert het bloed van Christus.
In de kerk is het lichaam van Christus omringd door kransen en bloemen opgebaard. Iedereen loopt langs de baar en kust Christus.

Goede vrijdag is de processie door het dorp. De dag waarop men in gedachten stilstaat bij de doden (familie etc). Tijdens de processie lopen de mensen met brandende kaarsen. Een beetje eng in het dorp waar ik kom, want die smalle straatjes zijn er niet op gebouwd duizenden mensen te laten passeren met brandende kaarsen. Dat er nooit iemand in brand gevlogen is ………. Voorzienigheid.

Zaterdags is de laatste dienst die duizenden mensen weer bijwonen. In het dorp waar ik verblijf is het met Pasen de enige tijd dat de kerk vele malen te klein is voor het aantal mensen dat deze diensten bijwoont. Iedereen heeft weer een kaars bij zich. Alle lichten zijn uit m.u.v. het heilige licht. Gedurende de dienst wordt dit licht langzaam aan een ieder uitgedeeld tot de klok van middernacht, dit als symbool voor de wederopstanding van Christus. Om precies middernacht spreekt de Papas de woorden Christos Anesti uit en breekt de hel los, met vuurwerk etc etc. Per dorp kunnen de acties verschillen.

Vasten is voorbij. Christus is opgestaan en het feest kan beginnen. Iedereen begroet iedereen met Xristos Anesti (Christus is opgestaan) en wordt beantwoord met Alithos Anesti (hij is waarlijk opgestaan).

De kaars wordt al brandend voorzichtig mee naar huis genomen, alwaar men met de kaars een kruis op de voordeur of de gevel maakt.

Tijd voor de meest smerige soep die ik ooit gegeten heb (geloof me ik ben een makkelijke eter) maar de paassoep Magiritsa waarin ingewanden van de geit of lam worden verwerkt bekoort mij absoluut niet. Niet alle Grieken zijn er trouwens gek op en sommigen maken hem alleen met lever. Nou ik houd van lever, maar zelfs met alleen lever in de soep, vind ik de soep nog niet om te pruimen. En dan natuurlijk eieren tikken.

’s Morgens vroeg weer op, na een lange nacht, gaan de lammeren en geiten aan het spit. Van de ingewanden is kokoretsi gemaakt die eveneens meedraait aan het spit. Het is een dag van eten eten en nog eens eten. Overal waar je komt, moet je eten. Maar niet overal is het vlees aan het spit. Soms is de geit/lam met pilafi in de houtoven gegaard.

Ik ben er dit jaar weer bij. Kalo Pasxa.

Quote
#6
Prima idee Ger,

Verslag van deze Pasen in Marathokampos/Ormos volgt.

Grtz.Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#7
Ik probeer al jaren ieder jaar Pasen in Griekenland te vieren.
2 jaar geleden deze foto's gemaakt :

Het begint voor ons op vrijdag met het verven van de eieren :

[Afbeelding: 2604vwg.jpg]

Lekker hoor, al die kleurstof

[Afbeelding: 34g3tdu.jpg]

Goed drogen

[Afbeelding: 28bb3nk.jpg]

En versieren

[Afbeelding: ivk41k.jpg]

Dan, op zaterdag, het prepareren van het weken tevoren bestelde lam.

[Afbeelding: 2cfr5ly.jpg]

Schoonmaken en dan ophangen

[Afbeelding: 1r6id3.jpg]

Klaar voor de andere dag.

[Afbeelding: o70oi0.jpg]

De zondag breekt aan en het vuur wordt opgestookt, uiteraard met druiventakken.

[Afbeelding: 2mc7ji8.jpg]

Gelukkig staat er een motortje op het spit, scheelt een hoop gedraai !

[Afbeelding: 2r3uk1v.jpg]

De kokkoretsi erbij en wachten en dat gaat prima in de zon, onder het genot van ouzo met mezedes.

[Afbeelding: rldjwm.jpg]



Deel 2 :

Bijna klaar

[Afbeelding: 2luc5ep.jpg]

Het lam snijden,

[Afbeelding: 674b6a.jpg]

En de kokkoretsi

[Afbeelding: 4hcier.jpg]

2de Paasdag traditioneel naar de "overkant" Rio-Andirio. Er ligt nog sneeuw op de bergtoppen.

[Afbeelding: 29415b4.jpg]

We gaan ook wel naar de kerk hoor

[Afbeelding: i5oto6.jpg]

En de Paaskaars wordt het hele jaar gekoesterd.

[Afbeelding: 9fqgeu.jpg]

Aanstaande woensdag ga ik er weer naar toe, Grieks Pasen vieren. Ik bof maar.

Bas
Quote
#8
Als ik al die foto's zie krijg ik er weer zin in, je bent nu in Griekenland zie ik, stuur nog eens wat foto's over de voorbereiding in jullie dorp op de Pelops.
grz Arthur
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#9
Wat een leuke draad is dit, interessant om te lezen hoe het paasfeest in griekenland verschilt van dat van ons. Hoop wel dat er nog veel reacties komen Idea
Groetjes, Leontien
Quote
#10
Voor mij gaat er niets boven Pasen op Corfu!
Het is een groot feest in gans Griekenland maar op Corfu is het toch nog iets intenser.

Goede Vrijdag of de dag van de Epitaphios, de begrafenis van Christus.
Deze dag worden de vlaggen halfstok gehangen en hangen er rode lopers uit de ramen, vnl. in Corfu-stad. Door de stad trekken er processies voorafgegaan door de filarmoniki die treurmuziek spelen.
's Avonds zijn de straten vol volk en is er een wake in de Agios Spiridonos kerk tot middernacht waarna iedereen huiswaarts keert.

Goede of "grote" Zaterdag .
Weerom een grote processie waarin de overblijfselen van de heilige Spiridon worden meegedragen met begeleiding van "Amleto" muziek.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Op Corfu hebben ze een traditie die nergens anders in Griekenland bestaat: het potten gooien. Om klokslag 11:00 uur worden groten vazen en kruiken, gevuld met water, vanaf de balkons van de huizen naar beneden gegooid.
Het is een feit dat er grote concurrentie bestaat om het gooien van de grootste pot. Het zou een gebruik zijn dat afstamt uit de Venetiaanse tijd en hoe groter het stukgegooide aardewerk hoe meer geluk men zou hebben...

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&feature=related

Zaterdagavond wordt de wederopstandingsdienst gehouden, het begint om 23 uur op het plein aan het oud fort in Corfu-stad.

Om middernacht wordt het vuur dat door de aartsbisschop vanuit Jeruzalem naar Griekenland werd gebracht, nadat hij de woorden sprak "Christos Anesti" (Christus is opgestaan), onder de gelovigen verspreid. Iedereen heeft immers een kaars bij die het vuur 'als een lopend vuurtje' doorgeeft. Op enkele minuten tijd baadt gans het plein in het licht van de kaarsen en op hun beurt spreken de gelovigen de woorden "Christus Anesti" waarop men antwoordt "Alythos Anesti" (waarlijk, Hij is opgestaan).
Als apotheose volgt er een prachtig vuurwerk.

Eens dit achter de rug keert iedereen huiswaarts of naar de tavernes waar het paasmaal begint met de paassoep "Mageiritsa ( Μαγειρίτσα)" gemaakt van de ingewanden en de kop van het lam dat morgen gegrild wordt.
Je moet het lusten, maar ik ben er echt geen liefhebber van....

Pasen.
Vandaag keren de meeste Grieken terug naar hun geboortedorp om daar samen met familie en vrienden het grootste Orthodoxe feest te vieren: Pasen.
Ieder gezin heeft rood geschilderde eieren die ze tikken en diegene die zijn ei het langste heel blijft zou het meeste geluk hebben...
Er wordt paasbrood gegeten en cadeautjes uitgedeeld.
Reeds vroeg in de morgen wordt het lam aan het spit gestoken en gegrild met hout afkomstig van de druiven en olijven. Eens het lam gebraden begint het feest met muziek, wijn, een overvloed aan eten en... de zorgen worden even vergeten.

Pasen in Corfu is onvergetelijk!




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Pasen Els DR 4 1.661 19 April 2020, 20:19
Laatste bericht: vlagreco
  Vrolijk Pasen Arthur 2 2.138 15 April 2017, 20:53
Laatste bericht: Aleko
  Pasen in Griekenland Damiaatje 11 5.730 01 May 2016, 12:27
Laatste bericht: Bart0riste
  Pasen 2014 greece67 16 8.078 12 November 2013, 23:00
Laatste bericht: greece67
  Vrolijk Pasen Arthur 4 3.323 31 March 2013, 09:43
Laatste bericht: ElsR
  Vrolijk Pasen Arthur 21 14.200 16 April 2012, 10:24
Laatste bericht: Wick
  En nu is het Pasen!! Marianneke 7 4.393 07 April 2012, 19:55
Laatste bericht: Japio
  Pasen in Griekenland Ger 0 2.266 03 April 2010, 13:50
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)