Griekenland uit €urozone?
#1
[Afbeelding: greek-euro.jpg]

BRUSSEL (AFN) - Griekenland zou overwegen uit de eurozone te stappen. De Griekse regering heeft hierop de afgelopen dagen gezinspeeld tegenover de Europese Commissie en andere lidstaten. Dat is vrijdag gemeld door het Duitse Spiegel Online.

Daarin staat ook dat de ministers van Financiën van de eurozone vrijdag in Luxemburg bijeen zouden komen om de Griekse crisis te bespreken. Dat laatste wordt met klem ontkend door de Luxemburgse premier Jean-Claude Juncker, tevens voorzitter van de eurogroep. Ook een woordvoerster van minister Jan Kees de Jager (Financiën) zegt van niets te weten.

Dat Griekenland de eurozone zou willen verlaten, wordt vooralsnog nergens bevestigd. Een Duitse regeringsbron ontkent het bericht. Het land kreeg vorig jaar 110 miljard euro steun van EU en Internationaal Monetair Fonds, maar zit nog steeds in grote financiële problemen.

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




6 mei 2011.

Quote
#2
(06 May 2011, 22:22)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




[Afbeelding: greek-euro.jpg]

BRUSSEL (AFN) - Griekenland zou overwegen uit de eurozone te stappen. De Griekse regering heeft hierop de afgelopen dagen gezinspeeld tegenover de Europese Commissie en andere lidstaten. Dat is vrijdag gemeld door het Duitse Spiegel Online.

Daarin staat ook dat de ministers van Financiën van de eurozone vrijdag in Luxemburg bijeen zouden komen om de Griekse crisis te bespreken. Dat laatste wordt met klem ontkend door de Luxemburgse premier Jean-Claude Juncker, tevens voorzitter van de eurogroep. Ook een woordvoerster van minister Jan Kees de Jager (Financiën) zegt van niets te weten.

Dat Griekenland de eurozone zou willen verlaten, wordt vooralsnog nergens bevestigd. Een Duitse regeringsbron ontkent het bericht. Het land kreeg vorig jaar 110 miljard euro steun van EU en Internationaal Monetair Fonds, maar zit nog steeds in grote financiële problemen.

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




6 mei 2011.

Het bericht werd ondertussen formeel ontkend door Griekenland én de EU. Maar ja, iedereen kent ondertussen de nieuwswaarde van "Der Spiegel".
Waren zij ook niet de eersten die ijverden voor een verkoop van één van de Griekse eilanden aan Duitsland? Net zoals ze een aantal jaren terug al ijverden om van Mallorca een Duitse enclave te maken.



Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Ook dit keer blijkt "Der Spiegel" de plank weer geheel mis te hebben geslagen:


Ministers: exit Griekenland niet aan de orde
LUXEMBURG - Op een bijeenkomst van de ministers van Financiën van Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje vrijdagavond in Luxemburg is niet gesproken over het uit de euro stappen door Griekenland, noch over een herstructurering van de Griekse schulden. Dat zei Jean-Claude Juncker, voorzitter van de eurogroep.
De ministers hebben gesproken over G-20 aangelegenheden en aanverwante zaken, waaronder een uitgebreide discussie over Griekenland, aldus Juncker.

Vrijdagavond meldde Der Spiegel online dat Griekenland uit de euro zou willen stappen en dat daar diezelfde avond een vergadering over zou zijn in Luxemburg. De koers van de euro daalde daarop met 1 procent. Het Griekse ministerie van Financiën liet via de website en de ambassades weten dat er geen sprake van was dat Griekenland de eurozone zou willen verlaten.

Juncker betitelde het als „stom idee” en niets meer dan geruchten. Hij benadrukte dat een exit van Griekenland uit de euro niet aan de orde is. „We willen de eurozone niet opblazen zonder reden.” Op de volgende bijeenkomst van de eurolanden op 16 mei in Brussel wordt besproken of er andere maatregelen nodig zijn voor de Grieken.

President Jean-Claude Trichet van de Europese Centrale Bank was ook bij de vergadering aanwezig, evenals Olli Rehn, eurocommissaris voor Monetair Beleid.

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




7 mei 2011.
Quote
#4
(07 May 2011, 10:40)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook dit keer blijkt "Der Spiegel" de plank weer geheel mis te hebben geslagen:

Nou, dat hoeft nog lang niet zo te zijn hoor. Ook de verkoop van eilanden en zelfs de Akropolis is zeker nog een hot-item. Natuurlijk gaan ze dat allemaal niet toegeven maar het schijnt nog steeds een optie te zijn.
Kijk en luister maar eens naar dit gesprek in "Nieuwsuur" van gisteren:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Als het al zo ver komt varen de toeristen en ik er wel bij met een koers van 800 tot 1000 drachmen voor €1, alleen wordt dan wel weer bijna alles duurder maar dan nog.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#6
Ik denk dat het wat genuanceerder in elkaar zit dan jij nu schetst Arthur, vergeet niet dat Griekenland veel verplichtingen heeft die nu eenmaal in Euro''s moet worden betaald. Die euro wordt voor de Grieken onbetaalbaar. Daarnaast zulln ze hun schulden uit het verleden nog moeten betalen. Die koers (800-1000 Drachmen) zegt niets, je moet er niet vanuit gaan dat alles weer z'n oude prijs krijgt uit het oude Drachmen-tijdperk. Nee, ik voorzie voor Griekenland en voor veel landen die met geld in Griekenland zitten grote problemen. De toerist zal het land in mijn optiek met grote getale gaan mijden, er zijn immers zoveel fijne, mooie én goedkopere alternatieven. Oke, jij als Griekenland-liefhebber zal het land waarschijnlijk wel trouw blijven maar dat is in procenten gezien maar een heel kleine partij. Ik ben geen helderziende maar vrees het einde van het Griekenland zoals we dat nu kennen. Jammer alleen dat de mensen die niets met het wanbeleid uit het verleden te meken hebben de rommel nu moeten opruimen en dat de "daders" over alle bergen verdwenen zijn Confused

Quote
#7
Hoe het ook is en wie ook de 'daders' zijn, ik ga al 25 jaar naar Griekenland voornamelijk voor de mentaliteit van de 'gewone' mens daar. En zoals in ieder land zitten (en zaten) daar ook politici die alles verklooien voor hun eigen zak.
En ik denk dat we in België wel kunnen meepraten over klotepolitici. scheld
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Zou het echt wel aan de politici liggen???

Oké, zij zijn wel verantwoordelijk maar....

Volgens mij moet we het meer zoeken bij andere partijen zoals: Industriëlen, Banken, beleggers, vakbonden en allen die hun grote geld proberen te verdienen met woorden en niet met daden.
Het zijn zij die de politici naar hun pijpen laten dansen en als het fout gaat dan moet de werkende man het maar weer opknappen.

Zo is het ook met Griekenland vergaan, die grote jongens hebben hun zakken gevuld zonder enige vorm van schroom en zitten nu van een afstand te kijken en af te wachten wanneer zij wederom hun slag kunnen gaan slaan.

Hier op Samos (en Samos zal beslist niet het enige eiland zijn waar dit plaats vindt) was zelden sprake van enige criminaliteit in welke vorm dan ook, maar nu zijn er al kleine tekenen dat ook dit veranderd. Ook dat hebben die "grote jongens"op hun geweten.

Hoe het ook zij, Griekenland zal drastisch moeten veranderen en dat is een onmogelijke opgave in een zo'n kort tijdsbestek. De wortels zitten veel en veel te diep!!

Grtz.Wick

Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#9
(09 May 2011, 07:25)wick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zou het echt wel aan de politici liggen???

Oké, zij zijn wel verantwoordelijk maar....

Volgens mij moet we het meer zoeken bij andere partijen zoals: Industriëlen, Banken, beleggers, vakbonden en allen die hun grote geld proberen te verdienen met woorden en niet met daden.
Het zijn zij die de politici naar hun pijpen laten dansen en als het fout gaat dan moet de werkende man het maar weer opknappen.

Zo is het ook met Griekenland vergaan, die grote jongens hebben hun zakken gevuld zonder enige vorm van schroom en zitten nu van een afstand te kijken en af te wachten wanneer zij wederom hun slag kunnen gaan slaan.

Hier op Samos (en Samos zal beslist niet het enige eiland zijn waar dit plaats vindt) was zelden sprake van enige criminaliteit in welke vorm dan ook, maar nu zijn er al kleine tekenen dat ook dit veranderd. Ook dat hebben die "grote jongens"op hun geweten.

Hoe het ook zij, Griekenland zal drastisch moeten veranderen en dat is een onmogelijke opgave in een zo'n kort tijdsbestek. De wortels zitten veel en veel te diep!!

Grtz.Wick

Beste Lezer,

Naar mjn mening kan Griekenland alleen geholpen worden door een MANAGEMENT van buiten Griekenland zo iets als ik heb meegemaakt in 2001 met de komst van Ad Scheepbouwer bij KPN. Een strakke hand en geen vriendjes.
In Griekenland wordt alles bepaald met vriendendiensten en bij de verkiezingen zoals laatst met de burgermeester verkiezingen worden de stemmen gekocht.
De burgers moeten nu het gelach betalen voor alles wat in de laatste decenia is mis gegaan.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#10
En niet alleen het gelach maar ook het gelag Dick ......
ik roep altijd dat de Griekse regering en het parlement onder curatele gesteld moet worden door de EU. Gewoon een aantal goede Europese politici met een bewezen staat van dienst die de boel een jaar of vijf overnemen. Het zal een hard gelag (en helemaal geen gelach) voor de bevolking zijn maar volgens mij de enige manier om de boel binnen redelijke tijd op orde te krijgen. Die Griekse egootjes moeten maar eens aan de kant gezet worden.
Oja en had iemand al opgemerkt dat uit de Eurozone stappen alleen maar er toe leidt dat ons geliefde Griekenland helemaal in een neerwaartse spiraal terecht komt (gierende inflatie, gigantische werkloosheid, onmogelijke schuldensanering ook voor de burger) en totaal in puin komt te liggen?
Quote
#11
Ik denk dat er voldoende Grieken zijn (waarschijnlijk niet in Griekenland woonachtig) die het land prima zouden kunnen draaien als het volk mee zou werken, maar ja dan redt de huidige regering het waarschijnlijk ook. Het volk werkt gewoon nooit mee en geeft geen enkele regering een kans.

Er wordt continu verwezen naar een foute vorige regering, maar laten we wel zijn. Tot hoever moeten we teruggaan om te kijken welke regering de echte fouten heeft gemaakt en niet de ellende van een vorige heeft overgenomen. Heeel lang. Het is nl. niet sinds de invoering van de euro maar al vele jaren langer ellende daar. Ik denk dat het land al veel eerder op z'n gat had gelegen wanneer ze niet tot de eurozone waren toegelaten.

En nu worden ze er uiteraard niet uitgezet, omdat het land dan echt een derdewereldland wordt wat de EU ook geld blijft kosten. Maar al die gerucht- en reuringmakende berichtgevingen in de media helpen het land bepaald niet.
Quote
#12
Veranderingen? > Utopie. Het is zoals Wick schreef, de wortels zitten al jààààààààren veel maar dan ook veel te diep en dit niet alleen bij de politici maar ook bij de gewone burger hoor. Mentaliteitsverandering is niet zomaar van de één op de andere generatie overgegeven.
Zo lang dat er in Griekenland maar twee grote "werkende" groepen zijn (staatsambtenaren en de zelfstandige) zal de ene groep niet toeleggen voor de andere (beetje vergelijkbare situatie zoals hier maar dan over bevolkingsgroepen). Indien Griekenland niet drastisch gaat privatiseren (1° grote stap), zal er geen verandering komen.
En toch blijft het een land met schitterende mensen en bijbehorende mentaliteit....groet
Quote
#13
Ja de wortels zitten er al jaren, maar er geldt ook slecht voorbeeld doet slecht volgen. In het afgelopen jaar zijn er zat zaken aan het licht gekomen waarmee een hoop geld naar binnen te slepen was of er voldoende reden was diegene te straffen. Grote zangers met idioot hoge belastingschulden, ambtenaren met een jaarinkomen van EUR 21.000 die meerdere huizen bezitten die zij van dit salaris nooit hebben kunnen betalen etc etc. Dit gebeurt echter niet, waardoor jan met de pet zich flink bedonderd voelt, want per slot van rekening betalen zij uiteindelijk de rekening.
Wat zou jij doen in dergelijke gevallen?

En zeg nu eerlijk, wanneer men in NL kon handelen als in Griekenland, zou ook de o zo eerlijke Hollander (mijn neus) exact hetzelfde doen. Helaas is NL dermate elektronisch en paperless geworden, dat het bijna onmogelijk geworden is ....... let op ik zeg bijna. Want zodra er hier zwart verdiend kan worden staat de o zo eerlijke Nederlander of Belg ook voorop.

De criminaliteit op de eilanden neemt al jaren lang een vlucht, dat is niet iets wat aan de crisis te wijten valt, maar aan de "vooruitgang".
Quote
#14
De Grieken zijn doof voor goede adviezen, zij knikken ja en doen nee.
In wezen zijn het vossen en weten ze altijd wel weer een weg te vinden om problemen te ontwijken. Ook de huidige en voorgaande schulden zullen ze proberen kwijt te laten schelden en dan...dan zal alles weer opnieuw beginnen. Hun levenswijze is het overmatige van "leven en laten leven". Zoals ik al schreef zitten de wortels veel en veel te diep, dat kan je in een paar jaar niet veranderen dat gaat echt generaties lang duren.

Jammer maar helaas, ik denk (wie ben ik) dat de enige oplossing uit de EU is. En dat zou ook het begin van het einde van de EU betekenen.

Maar desondanks alle ellende blijven ze een geweldig volk met hun hart op de goede plaats maar hun verstand laat het wel eens afweten.

Grtz. Wick



Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#15
(10 May 2011, 06:12)wick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De Grieken zijn doof voor goede adviezen, zij knikken ja en doen nee.
In wezen zijn het vossen en weten ze altijd wel weer een weg te vinden om problemen te ontwijken. Ook de huidige en voorgaande schulden zullen ze proberen kwijt te laten schelden en dan...dan zal alles weer opnieuw beginnen. Hun levenswijze is het overmatige van "leven en laten leven". Zoals ik al schreef zitten de wortels veel en veel te diep, dat kan je in een paar jaar niet veranderen dat gaat echt generaties lang duren.

Jammer maar helaas, ik denk (wie ben ik) dat de enige oplossing uit de EU is. En dat zou ook het begin van het einde van de EU betekenen.

Maar desondanks alle ellende blijven ze een geweldig volk met hun hart op de goede plaats maar hun verstand laat het wel eens afweten.

Grtz. Wick

Beste Wick,

Is dit niet al te generaliserend "De Grieken" naar mijn mening is het een bepaalde laag die in een graai kultuur leeft. Van deze lieden is de rest van de bevolking dan de dupe.
De enige oplossing is naar mijn mening een onafhankelijk MANAGEMANT uit Europa die met strakke hand een degelijk regeringsmodel opzet met geregelde inkomsten en uitgaven. Tevens moet Europa Jonge Grieken opleiden die het dan later weer gaan overnemen.
Verder is het van belang dat wij, Griekenland liefhebbers, de mensen blijven steunen en zeker niet het Hollandse vingertje gebruiken.

Kalo messimeri,

Dick
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)