ze hebben toch geld zat in Griekenland
#1
Het zoveelste vriendjes politiek object.
Griekenland zet plannen voor Formule 1-circuit voort.


Griekenland bevindt zich in grote financiële moeilijkheden, maar het land trekt toch geld uit voor de bouw van een Formule 1-waardig circuit nabij Patras, 200 kilometer ten westen van hoofdstad Athene. De plannen bevinden zich in vergevorderd stadium, alleen de goedkeuring van het parlement ontbreekt nog.

In publicatie Ekathimerini stelt het regionale ministerie voor Ontwikkeling: “De plannen zijn om het circuit geschikt te maken voor Formule 1, Superbikes en karting. Met deze investering creëren we bijna vijfhonderd banen en een boost voor toerisme.” Het project kost 94,6 miljoen euro en over anderhalf jaar moet racen op het nieuwe circuit mogelijk zijn. Racetrack Patras SA is in het leven geroepen om de boel te beheren en de staat verleent een subsidie van 29 miljoen euro.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#2
Alweer één van die acties die Griekenland zo ver in het moeras heeft doen belanden. Men leert het blijkbaar nog steeds niet. Men gaat er vanuit dat het F1-circus enorm veel geld in het laatje zal gaan brengen maar ik vrees dat het -als het al zo is- héél lang gaat duren voordat de gigantische bedragen aan investeringen omgezet zullen gaan worden in winst.
Daarnaast vraag ik me af of de F1 bobo's wel zitten te wachen om een circuit te openen in een land met de slechtste reputatie op het gebied van financiën, regelgeving, betrouwbaarheid en -last but not least- hun overbekende stakingen. Zie het al helemaal voor me, een F1-race die afgelast wordt omdat er geen brandstof kan worden aangeleverd Confused

Ik moet het allemaal nog zien maar vrees dat de Grieken er weer (tegen beter in) alle vertrouwen in hebben en alvast het licht op groen zetten en dus maar beginnen met geld uit te geven. En wie gaat het allemaal uiteindelijk betalen? Juist!, dat bedoel ik dus Huh
Quote
#3
Het is een beetje als de FIFA.
Als het F1 circus naar een land komt, worden eerst afspraken met het ministerie van financiën gemaakt. Ze willen net als de FIFA liever geen belastingen betalen. Ze krijgen daarin net zoals de FIFA meestal nog hun zin ook.
De centjes moeten dus op een andere manier worden verdiend.

Sponsoring ? Mis, die centjes vallen grotendeels aan de overkoepelende organisatie toe.
Merchandising ? Een goed deel van de omzet gaat wederom naar de overkoepelende organisatie toe.
Ga zo maar door. Er moet enorm omzet worden gedraaid vooraleer de ondernemers een beetje geld gaan verdienen.

Waarom denk je dat de bobo's van de overkoepelende organisatie in al die privé Learjets kunnen rondvliegen, de duurste hotels betrekken, zwemmen in het geld.

Ik heb dit allemaal nooit geweten, maar een kennis van me heeft me dat allemaal eens uitgelegd.
Voor een land is een F1 binnen de grenzen halen alleen maar prestige, en kost voornamelijk veel geld.

En daar zitten ze in GR nou net niet op te wachten lijkt mij.

De regering moet eerst maar eens beginnen de juiste lieden aan te pakken in plaats van geld uit te geven. Het zit de Grieken nog het meeste dwars dat de grote graaiers nog steeds niet zijn aangepakt. Sterker nog, die graaien nog steeds door. De regering heeft toch geen geld en menskracht om achter ze aan te gaan. Bovendien zijn het vaak nog vriendjes ook.
En tegen de tijd dat de regering dat allemaal wel heeft zijn de bankrekeningen van de grote graaiers al lang leeggehaald en naar een 'prettig' land overgeheveld. Daar zijn die nu al mee bezig.

Denk eens aan het verhaal van de vele tienduizenden illegale zwembaden. Daar heeft nooit iemand een (dure) vergunning voor aangevraagd, laat staan de jaarlijkse belasting voor betaald. Als voorbeeld: Attika. Daar zijn plm 35.000 privé zwembaden. Er zijn er nog geen 1000 geregistreerd. Een heel snel sommetje leert dat het alleen aan gemiste vergunningsgelden al over de 700 miljoen E gaat. Als je dat landelijk omhoog gaat rekenen kom je al snel aan miljarden gemiste belasting over de afgelopen jaren. Innen die handel ! Laat ze snel de actie 'zwem in het geld' (ofzo) starten.
Maar, je raadt het al, ook dat gebeurt nog steeds niet.
En zo zijn er nog vele voorbeelden te geven.

Maar ze beginnen het eerste bij de kleine man, die zijn lekker makkelijk te pakken ! Nou zijn die kleine jongens ook niet allemaal tof, en die moet je niet laten lopen, maar laten ze nou eerst eens prioriteit aan de grote vissen geven. Dat schiet ook lekker op, en het zal bij de bevolking goed vallen als daar eerst eens koppen gingen rollen.

Dat de gemiddelde werknemer bij bijv. de OTE, DEH, etc veel meer verdient dan een hoogleraar (3000 E) aan een universiteit of een arts in overheidsdienst (ook in de orde van 3000 E) is ook al een gotspe. Een treinmachinist die 5000 euro per maand per maand ophaalt. Te gek voor woorden. Volkomen scheve verhoudingen. Daar moeten ze ook snel wat aan doen.

De voorbeelden van Directeuren Generaal in overheidsdienst. Dikke salarissen. Er is geeneens een dienst of departement waar ze directeur van kunnen zijn. Ze hebben geen mensen op de loonlijst staan. Er moest even een vriendje geholpen worden. Meteen weg met die mannen !

Enfin, we gaan het allemaal zien (of niet) !
Quote
#4
Geen mensen op het geld op te halen, maar wel busladingen vol mensen hebben om een volkstelling te houden? Mensen zat dus, maar geen zin om de achterstallige belastingbetalers met superhoge schulden aan te pakken. Er mocht eens een vies ruikend putje open gezet worden.
Quote
#5
(12 May 2011, 17:28)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat de gemiddelde werknemer bij bijv. de OTE, DEH, etc veel meer verdient dan een hoogleraar (3000 E) aan een universiteit of een arts in overheidsdienst (ook in de orde van 3000 E) is ook al een gotspe. Een treinmachinist die 5000 euro per maand per maand ophaalt. Te gek voor woorden. Volkomen scheve verhoudingen. Daar moeten ze ook snel wat aan doen.

Beste Xander en andere lezers,

Dat een gemiddelde werknemer bij OTE of DEH meer als € 3000,00 per maand verdiend vraag ik mij af of het moet al zijn dat de toeslagen voor nacht en weekend daar in zijn begrepen. Het minimum loon ligt op € 500,00 per maand en daar moet dan wel alles van betaald worden.
Wat ik mij in deze ook afvraag, mogen alleen werknemers in West Europa een gemiddeld salaris van € 3200,00 verdienen?
Ik blijf het moeilijk vinden om over andermans portomonee te oordelen en zeker die van mensen in een ander land.
Ik kan je nog uit ervaring vertellen dat het tegenwoordig zeer moeilijk is om zonder bouwvergunning en bijdragen aan het IKA iets te bouwen. En deze bijdrage aan IKA moet je ook betalen als je als doe het zelver je huis opknapt. Deze bijdrage is gebaseerd op het aantal dagen dat een bedrijf dat werk zou doen en is bedoeld voor het spekken van de kas voor de WW en AOW. Controle wordt door IKA buitenmedewerkers uitgevoerd die de dorpen afstruinen naar bouwwerken.
Laten we wat genuanceerder naar de zaken kijken en oordelen alleen over wat we zelf meemaken. Van horen zeggen is al heel veel ruis ontstaan en worden zaken flink uit zijn verband gerukt.

Als laatste, waarom gaan we ook alweer naar Griekenland?

Kalo Vradi,

Quote
#6
Het gaat er mij niet om dat een treinmachinist 5000 verdient en een hoogleraar 3000. Natuurlijk mag een Griek ook goed verdienen. Het gaat er dus niet om of dat veel of weinig is. Het gaat mij er om dat de verhoudingen volkomen scheef zijn gegroeid. En dat is allemaal politiek.

Hoe het met de IKA zit is mij bekend. Keurige mensen bouwen netjes, en betalen dus ook IKA voor hun werknemers. We weten allemaal dat men daar op grote schaal maling aan heeft. Wanneer je zonder vergunning iets bouwt, dan kraait er geen haan naar. Als je geen vergunning hebt aangevraagd komt er ook niemand kijken omdat ze domweg niet weten dat je iets hebt ge- of verbouwd. Zo simpel is dat. Dat je alleen maar je water en electriciteit aansluiting krijgt als alles conform regeltjes is gebouwd is formeel waar, de praktijk is echter heel anders. Hoe zou het anders kunnen dat er zo enorm veel illegale huizen zijn gebouwd die allemaal keurig over een officiële water- en electriciteitaansluiting beschikken? Als je de juiste mensen kent, en wellicht wat biljetjes hier en daar achterlaat kan er ineens een heleboel. Ook zaken die eigenlijk niet kunnen volgens de regeltjes.
En dan hebben we nu Kallikratis. We zullen het meemaken.
Zo langzamerhand heb ik aardig in de gaten hoe het in GR werkt. Ik heb er alweer 8 jaar geleden een huis gebouwd en daarmee genoeg problemen met allerhande instanties ondervonden, ken er inmiddels een boel mensen, en weet zo langzamerhand aardig hoe de spelletjes (in bouwland) worden gespeeld.

Ook ga ik graag met Grieken in gesprek over de Griekse politiek. Uiterst interessant. Het maakt een heel groot verschil of je met zelfstandigen praat of met ambtenaren. Daar ben ik al lang geleden achter gekomen. Ik moet bekennen dat ik veel voor de argumenten van de Griekse zelfstandigen voel, en aanzienlijk minder voeling heb met het gigantische leger (semi)ambtenaren.

Waarom we ook al weer naar GR gaan ?
Omdat we op een of andere manier van dat land en hun mensen houden lijkt me.
Dat laat echter onverlet dat er een boel misstanden zijn. En daar mag best wat over gezegd worden.
Quote
#7
(12 May 2011, 21:14)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoe het met de IKA zit is mij bekend. Keurige mensen bouwen netjes, en betalen dus ook IKA voor hun werknemers. We weten allemaal dat men daar op grote schaal maling aan heeft. Wanneer je zonder vergunning iets bouwt, dan kraait er geen haan naar. Als je geen vergunning hebt aangevraagd komt er ook niemand kijken omdat ze domweg niet weten dat je iets hebt ge- of verbouwd. Zo simpel is dat.Zo langzamerhand heb ik aardig in de gaten hoe het in GR werkt.

Ook ga ik graag met Grieken in gesprek over de Griekse politiek. Uiterst interessant. Het maakt een heel groot verschil of je met zelfstandigen praat of met ambtenaren. Daar ben ik al lang geleden achter gekomen. Ik moet bekennen dat ik veel voor de argumenten van de Griekse zelfstandigen voel, en aanzienlijk minder voeling heb met het gigantische leger (semi)ambtenaren.

Beste Xander,

Als men maling heeft aan de IKA bijdrage dan komt de uitvoerder van het werk vroeg of laat arbeidseenheden (Ensima) te kort voor zijn pensioen. En natuurlijk zoals overal zijn er genoeg mensen die voor de korte termijn gaan en dat geld in hun zak steken.
Als je goed kijkt staat er tegenwoordig bij bouwwerken het nummer van de bouwvergunning aangeschreven en dat alleen om aan te geven dat er met vergunning wordt gebouwd. Want zoals je ongetwijfeld weet wordt er heel wat afgekletst in het kafenioe en iedereen weet precies wat er gaande is in het dorp.
Hoezo interessant die Griekse politiek, stemmen kopen en vervolgens de zakken vullen en diezelfde kiezers in de kou laten staan. Diezelfde "Politicie" zorgen dan voor een baantje voor de Koumbaros of de familie en zo heb je er weer een ambtenaar bij.
Wat mij betreft maakt het niet uit met wie ik spreek het gaat mij om de mens waardoor ik nog iedere dag bij leer.

Kali Nigta,
Dick

Quote
#8
We hebben een tijd terug een nieuwe pergola laten bouwen. Daar is geen vergunning (die formeel wel vereist is) of rekening aan te pas gekomen. We hebben een prijs afgemaakt en het is gebouwd. De buren en overburen vonden het ook wel mooi, en die hebben dezelfde aannemer er ook eentje laten bouwen. Wederom geen vergunning en rekening.
Uiteraard wel alles contant afgerekend, maar dat is sowieso goed gebruik.
Dat nu alle privébetalingen boven de 1500 E via de bank moeten hebben ze maling aan, er is in GR immers geen beter geld dan contant geld.
Nu weet ik wel dat het verkrijgen van een vergunning primair de verantwoordelijkheid van de huiseigenaar is, maar de aannemer speelt daarin ook een belangrijke rol omdat je met een bouwplan en tekeningen aan moet komen bij de aanvraag. Ze hebben gewoon maling aan de regeltjes.

Iedereen in het (kleine) dorp weet dat die pergola's zijn gebouwd, daar is in het kafenion vast wel over gesproken. Maar de dorpelingen hebben geen enkel belang ons aan de muur te nagelen. De plaatselijke aannemer heeft die pergola's gebouwd en is blij, wij zijn blij met de mooie pergola's, niemand heeft er last van. Alles goed dus. Als ik nou een grote muur voor hun neus had laten optrekken zou het een ander verhaal geweest zijn, hoewel ik denk dat ze er dan met een dikke JCB gewoon doorheen gereden zouden zijn. Weg muur. Zo regel je de zaken. Niet zeuren maar poetsen.

De aannemer is, zoals velen met hem, een kleine zelfstandige die met zijn 3 zoons de aannemerij draait. Ze zijn gewend hun eigen zaakjes te regelen zoals het hen het beste lijkt. En daar hoort slechts selectief IKA bij.
Toen ze vorig jaar een flinke supermarkt met woonhuis er boven in de buurt bouwden zal dat (denk ik) vast wel voor een gedeelte keurig netjes zijn gegaan. Je kan als ondernemer nu eenmaal niet alles zwart doen, maar wel veel. Je moet niet meer dan 12.000 E (of wat is de grens tegenwoordig) per jaar fiscaal inkomen hebben hè. Belasting betalen in GR is voor de dommen toch ?

Waarom rijden ze in GR in van die dikke Mercedessen en Audi's rond met een hele kleine motor er in ? Omdat de fiscus er van uit gaat dat wanneer je een auto hebt met een motorinhoud van 2 liter of meer, je een bepaalt (hoog) inkomen moet hebben. Jij moet dan aantonen dat je minder verdient. En dus rij je in een peperdure auto rond met een kleine motor er in, en er kraait geen haan naar. Ben je lekker van je zwarte geld afgekomen en rij je toch maar mooi in een statusbak !
En trouwens, die statusbak koop je niet bij een dealer in GR, maar die haal je uit het buitenland (Duitsland). Je moet dan torenhoge invoerbelastingen betalen. Maar dat doe je niet. Je hebt namelijk een vriendje die een neef heeft wiens broer bij de daarvoor verantwoordelijke instantie werkt die de vereiste papieren ritselt en van de benodigde stempels en handtekeningen voorziet (je hebt de man voor zijn diensten uiteraard wat biljetjes toegeschoven). En zo rij je dus helemaal voor een kooppie in je statusbak. Niks invoerbelastingen betalen. Dat doen alleen de dommen maar.
Hoe ik dat weet ? Dat heb ik aan mijn buurman, een respectabele man met een zeker aanzien in het dorp, gevraagd.
Hij rijdt ieder jaar in een andere Mercedes rond. Die verkoopt hij na een jaar weer omdat hij daar leuk op kan verdienen. Hij heeft immers de hoge invoerbelastingen op die auto niet betaald en kan dus een leuk winstje pakken. En die verkoop gaat uiteraard contant, niet via de bank zoals het zou moeten. Want je moet 'ze' niet onnodig op een idee brengen toch?
En vervolgens haalt hij de volgende Mercedes uit Duitsland en speelt hetzelfde spelletje weer. De broer van de neef van het vriendje werkt daar uiteraard nog steeds, want die sprokkelt een wel heel leuk inkomen bovenop zijn toch al riante overheids salaris bij elkaar. Die gaat echt niet ergens anders werken zolang een wakkere (?!) regering hem er niet uitgooit.
Hoewel, misschien heeft die man wel een vriendje die een nichtje heeft wiens tante......

En zo gaat het denk ik overal in GR.
Een prachtig land overigens !
Quote
#9
Beste Xander,

Je hebt helemaal gelijk ik denk dat ik mijn plan maar ga trekken en terug ga naar Holland want daar is het zo veel beter. Daar geven de mensen tenminste nog om elkaar en hoef ik niet over mijn belasting na te denken want dat is allemaal geregeld.

Kalo Vradi,
Quote
#10
Dick,

Zo is het.
We zien het allemaal gebeuren, spelen de spelletjes voor zover van toepassing op gepaste wijze mee, en blijven van GR houden.
En daarom pakken we niet onze spullen op, maar blijven we er lekker zitten.

En al zouden we de behoefte hebben om weg te gaan, er is in GR toch niemand die mijn huis wil kopen in deze tijd Big Grin up
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Op Antikythera wonen en geld ervoor krijgen. Arthur 6 2.970 24 April 2020, 21:40
Laatste bericht: Hilde
  Corona en vluchtelingencrisis: Toch naar Griekenland dit jaar? Ger 34 7.854 22 March 2020, 16:28
Laatste bericht: A en A
  blokkade van Eurobank om geld over te maken naar buitenland ? TreinopStad 8 5.240 16 January 2015, 20:38
Laatste bericht: chris
  Contant geld meenemen? Vito 15 8.530 03 June 2012, 10:51
Laatste bericht: jjohn
  Geld zat in Greece papajani 4 3.884 28 May 2012, 16:41
Laatste bericht: papajani
  ze hebben nog humor Arthur 5 4.171 25 June 2011, 21:51
Laatste bericht: Karel
  Wat hebben jullie met Griekenland...? Faas 8 8.097 01 August 2010, 21:21
Laatste bericht: El Greco

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)