Verlag van onze trip naar Pilion 2-16 mei
#1
Hallo Forumleden,

Als dank voor alle antwoorden op mijn vragen betreffende Pilion een kort verslag over ons verblijf hier van 2 tot 16 mei.


Pilion in mei

We zijn net terug van 2 weken Kala Nera Villa Takos

Over Villa Takos:
Wij hadden appartement 3 en we hebben nog nooit zo’n mooi appartement gehad in Griekenland. Alles was zeer schoon. Ik heb de nodige klachten gelezen over de grootte van de douchekabine maar voor ons was die absoluut niet te klein.
Ook van blaffende honden eigenlijk geen last gehad.

De 700 meter die Ross omschrijft als afstand naar het strand is wat optimistisch. Heb een aantal keren mij GPS mee laten lopen en die gaf steeds bij de route door de boomgaard zo’n 0,95 km aan. Vandaar naar de bakker nog eens 0,49. We konden nergens een fiets huren in Kale Nera dus heb ik dat iedere morgen te voet gedaan en dat beviel mij goed☺

Verder liepen er in onze periode van 2-16 mei nogal wat paarden los her en der en das vooral bij zwarte ‘s avonds wel schrikken.

De zorgen van de reisleiding waren prima.

Kala Nera:
Ik weet niet waar iemand de term vreetschuren vandaan haalt, maar de Tavernes in Kala Nera voldoen daar zeker niet aan. Het zijn zeer Griekse Tavernes met over het algemeen zeer goed Grieks eten. In de prijzen zat ondanks meldingen op het forum nauwelijks verschil.
Onze favoriet: Taverne Pagasitikos.
Heel goed eten en buitengewoon aardig en behulpzaam personeel.

Als je vanaf Takos naar de grote weg loopt en je gaat linksaf is er nu ook een taverne direct naast de Fruitopslag. Aardige man die je volledig leeg vraagt en vervolgens na het eten een ander prijs vraagt als voor het eten. Hij heeft elke dag ook maar een gerecht en dat wordt doro zijn vrouw klaar gemaakt. Het eten is wel lekker.

We zijn een week rond geweest op Pilion en voor ons was eigenlijk alles even mooi en Grieks. Een must is het dorpje Kottes bij Trikeri. Daar hebben we enorm genoten van ouderwetse Griekse gastvrijheid en heerlijke verse vis. Let op men spreekt er alleen Grieks.

Ook Volos is een erg Griekse stad en de tavernes langs de kades zijn ook zeer gezellig.

Voor de treinliefhebbers:
Het treintje is ook een must. Verzeker je ervan als je op Pilion aankomt dat de trein niet volledig is afgehuurd overkwam een paar medereizigers op zondag hun laatste kans op een onvergetelijke rit.
In de boeken staat dat de vetrektijd 11 uur is maar dit is 10 uur wij misten hem daardoor bijna. Verder staat er vermeld dat alleen retouren mogelijk zijn voor 17 euro pp. Dit is ook niet meer correct. De retourprijs is nu 18 euro en je kunt ook een enkel kopen a 10 euro.
Op het station in Volos staan ook nog 5 verroeste halfgesloopte stoomlocs een zeer vreemd gezicht. Zie foto’s.

Een andere must is de excursie naar Meteora. Wat een bizar landschap. Het klooster vonden we wat tegenvallen maar de scenery is absoluut adembenemend.

We zijn achteraf wel erg blij dat we voor Kala Nera hebben gekozen ipv Afissos. We zijn wel een aantal malen in Afissos geweest en er ook gegeten en dat was ook allemaal goed alleen is Kala Nera wat drukker. Ik denk niet dat dat geld voor de seizoensmaanden omdat Kala Nera dan vooral overlopen wordt met heel veel Grieken.

Het enige nadeel dat wij hebben ervaren is dat met name buiten het seizoen bijna elke toerist die je tegenkomt in Kala Nera Nederlander is.

Er zijn veel verschillende meningen op het forum omdat iedereen de dingen anders ervaart. Dit is onze ervaring zoals wij Pilion en Kala Nera hebben ervaren.


Groet Harry
                       
Harry's signatuur Rebox RE-9000 Technisat Multytenne met 13, 19, 23.5 en 28 graden.
Quote
#2
En volgens mij hebben jullie (zoals het hoort) ontzettend genoten!
Leuk verslag, bedankt dat je ons mee laat genieten.

Groetjes Petra
Quote
#3
Hallo,

Wij willen in juli naar Pilion en met name het plaatsje Afissos. Wie weet het verschil tussen de streek Pilion en het eiland Kythira.
Graag een reactie groet Albert
Quote
#4
Dag Albert,

Het verschil tussen de Pillion en Kythira is toch wel een moeilijke vraag hoor. Wij waren vorig jaar eind juni, begin juli in Afissos en in september op Kythira in Kapsali. Wij vonden allebei de bestemmingen echt prachtig en nog echt grieks. De Pillion vonden wij toch nog mooier omdat er zoveel groen is. Als je nog vraagjes hebt mag je mij altijd mailen.

Groetjes,
Viviane.
Quote
#5
Wat een leuk verslag. Ook herkenbaar. Ik zou bijna terug willenRolleyes
Maar ja, ga vanaf dinsdag toch eerst maar kennismaken met Lesbosvlaggetje.gif

groetjes Anoushka
Quote
#6
Harry

Fijn om te lezen dat je een prima vakantie hebt gehad in Pilion.
Ik was degene die de term vreetschuren gebruikte en wil daarbij opmerken dat ik in augustus 2008 in Kala Nera verbleef. Het was er toen overvol en je moest 's avonds in de rij staan voor een tafeltje, de kwaliteit van het eten was van een bedenkelijk nivo; alles moest vlug en snel en zo werd het voorgerecht gelijk met het hoofdgerecht op je tafel "gekwakt". Tijd voor een praatje was er nauwelijks. In september werd het geleidelijker wat rustiger en hebben we ook nog even van een ander Kala Nera kunnen genieten. Pilion ja; maar in het hoogseizoen niet naar Kala Nera !!
Quote
#7
(20 May 2011, 18:29)coko55 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Harry

Fijn om te lezen dat je een prima vakantie hebt gehad in Pilion.
Ik was degene die de term vreetschuren gebruikte en wil daarbij opmerken dat ik in augustus 2008 in Kala Nera verbleef. Het was er toen overvol en je moest 's avonds in de rij staan voor een tafeltje, de kwaliteit van het eten was van een bedenkelijk nivo; alles moest vlug en snel en zo werd het voorgerecht gelijk met het hoofdgerecht op je tafel "gekwakt". Tijd voor een praatje was er nauwelijks. In september werd het geleidelijker wat rustiger en hebben we ook nog even van een ander Kala Nera kunnen genieten. Pilion ja; maar in het hoogseizoen niet naar Kala Nera !!

Hoi,

Ik kan me daar iets bij voorstellen. Nu kan ik je kreet "vreetschuren" ook plaatsen. Ik brabbel een beetje Grieks en heb veel met lokale mensen gesproken hoe het werkt daar. De meesten waren van mening dat wanneer je echt van Pillion wilt genieten je dus Juli en augustus dient te mijden juist vanwege drukte. Het is geen excuus voor de restauranthouders, maar dat zijn wel de maanden dat de mensen hun inkomen voor bijna het hele jaar bij elkaar moeten schrapen. Het was echt genieten en het eten zalig, maar ja daar zeg ik altijd bij smaken zijn persoonlijk.

Groet Harry
(19 May 2011, 20:58)greece67 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat een leuk verslag. Ook herkenbaar. Ik zou bijna terug willenRolleyes
Maar ja, ga vanaf dinsdag toch eerst maar kennismaken met Lesbosvlaggetje.gif

groetjes Anoushka

Hoi Anouschka,

Ik ben erg beneiuwd hoe Lesbos tegenwoordig is. Ik was er in 1989 voor het laatst Smile

Groet Harry

(19 May 2011, 19:34)albert schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo,

Wij willen in juli naar Pilion en met name het plaatsje Afissos. Wie weet het verschil tussen de streek Pilion en het eiland Kythira.
Graag een reactie groet Albert

Hoi Albert,

Ik ben nog nooit op Kythira geweest dus dat kan ik je niet zeggen. Lees wel even mijn reactie op die van CokoSmile

Groet Harry

Harry's signatuur Rebox RE-9000 Technisat Multytenne met 13, 19, 23.5 en 28 graden.
Quote
#8
Ik heb al veel goeds gehoord over Pilion. Het moet naar het schijnt een mooi, bosrijk schiereiland zijn met heel mooie stranden en bovendien ligt Meteora er niet zó ver vanaf. En dan is er nog de mogelijkheid om vanuit Volos de eilanden Skiathos, Skopelos en Alonnisos te bezoeken. Dus ja, het spreekt me wel erg aan!

De enigste reisgids die ik erover gevonden heb:

[Afbeelding: 9789605401412.gif]

Harry, hoeveel heeft dat appartement je gekost? Heb je er een website of zo van?

Naar het schijnt moet het schiereiland heel mooi zijn om te wandelen, maar ik heb er helaas nog geen wandelgids over gevonden...

[Afbeelding: pilion2.jpg]
Quote
#9
Ha Giorgino,

Het mooie van Pilion is dat er veel bewegwijzerde en onderhouden wandelroutes zijn.

Dit is de site van de Friends of the Kalderimi.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Hou je van beschreven wandelroutes, in het Nederlnads, kijk dan eens hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Voor beide sites geldt dat de makers enthousiast zijn geworden door de vele wandelmogelijkheden hier. Tot slot is het ook nog mogelijk om onder leiding van een gids te wandelen en is er weer het plan om op donderdagavonden in de zomer groepswandelingen te maken. Als dat bekend wordt zal ik het hier posten.

groet, vanaf het mooie Pilion,

Jan
Quote
#10
(05 February 2012, 11:45)Giorgino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Naar het schijnt moet het schiereiland heel mooi zijn om te wandelen, maar ik heb er helaas nog geen wandelgids over gevonden...

Giorgino,

Kijk eens hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En niet te vergeten de websites van Evert en Renate die in Kala Nera (Pilion) wonen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Evert is zelf ook lid van Oríste! dus wie weet heeft hij verder nog leuke tips.

Quote
#11
Dat is inderdaad wel nuttige informatie! Bedankt!
Quote
#12
Ik heb hier eigenlijk weinig aan toe te voegen, behalve dat je voor wandelvakanties met een gids op Pilion ook eens kunt kijken op de site van Walking Holidays (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




).
Thanasis is een enthousiaste wandelgids, kent de mooiste plekjes op Pilion en spreekt heel goed Engels. Hij is een geautorizeerde gids en gaat zeer goed voorbereid op pad met zijn groep. Je bent bij hem in goede handen, ook in geval van eerste hulp bij ongelukken.
Als je van wandelen houdt, maar geen wandelweek wilt boeken, is het tevens mogelijk om een dagwandeling met Thanassis te doen, of een dagexcursie naar Meteora. Veel wandelplezier!
Groetjes van Renate
evert's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Reeds twee keer op de Pillion geweest en gaan zeker en vast nog terug. Onze accomodatie was in Afissos. Persoonlijk vonden wij het daar beter dan in Kala Nera.

Succes!
Viviane.
Quote
#14
Hoi allemaal, leuk om al die verschillende meningen over 'ons Pilion' hier te lezen. Misschien goed om hier toch ook nog even de aandacht te vestigen op de elders op het forum genoemde reisgids van mijn hand, waarmee ik in de afgelopen jaren al heel wat mensen een plezier heb kunnen doen.
De reisgids 'Een Hollandse Kijk op Pilion' is zowel in digitale versie via
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




als in gedrukte versie via
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




te koop. De digitale versie is uiteraard meteen te downloaden, de gedrukte versie stuur ik je na betaling zo snel mogelijk toe. Voor meer informatie verwijs ik graag naar mijn website
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. En wil je alvast in de stemming komen: mijn liefdesromans Onder de Griekse zon en Zomerdroom spelen zich af in Pilion en zijn via de boekwinkels en internetbookshop te koop, te bestellen of gewoon te leen in de meeste bibliotheken zowel in Nederland als in België. Nieuwsgierig naar ons leven in Pilion? Iedere eerste van de maand schrijf ik een column over alle grote en kleine dingetjes die wij hier meemaken. Met andere woorden: kom gerust eens buurten op mijn website Wink

Zonnige groet uit een besneeuwd Pilion,
Wilma Hollander - Kato Gatzea
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#15
Draait het skioord van Agriolefkes nu een beetje?
Quote
#16
Smile 
(12 February 2012, 18:26)Giorgino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Draait het skioord van Agriolefkes nu een beetje?

Giorgino, ik heb geen idee! Ik ben geen wintersporter, en wil dat graag zo houden! Op dit moment ligt er ook lager veel sneeuw, vriendinnen in Agios Giorgios meldden net dat ze erg blij zijn met hun sneeuwschoenen. Ze wonen aan een kalderimi (ezelspad) en de sneeuwschoenen zijn de enige mogelijkheid om zich te verplaatsen. Aan de kust, waar wij wonen, is de sneeuw inmiddels alweer verdwenen, iets wat ik persoonlijk helemaal niet erg vind. Geef mij maar een hittegolf Big Grin
Quote
#17
Hallo Pilion fan's

Leuk om dit allemaal te lezen!!!!!!!!!!!!!!
Wij hebbe gisteren geboekt voor de Pilion.
En wel 20 augustus komen wij naar Afissos.
Wij hebben er onwijs veel zin in en het kan nu allemaal niet snel genoeg gaan!!!
Het is niet de eerste keer we zijn voor 11 jaar terug twee x in Afissos geweest en het speelt al verschillende jaren om er nog eens terug te gaan en nu wordt de droom waar!!!!
Het zal zekers niet meer zo zijn zoals wij het in onze gedachten hebben maar we hopen wel dat het er nog net zo Grieks zal zijn als toen!!
Dus het aftellen van 25 weken kan beginnen!

Groetjes Els en Jac Cuijpersgreeksmiley2
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)