Fodelianakis olijfolie                 
Het Griekse eten en drinken in een notendop. !!!
#1
Het Griekse eten en drinken in een notendop. !!!
Ik zal het proberen om mijn verhaal zo aangenaam mogelijk te schrijven, een verhaal die anders is dan een verhaal, over de boerenkool met worst, die overigens uitstekend en lekker geconsumeerd, kan worden, ook in de Griekse keuken.
Vooralsnog schrijf ik hier mijn eigen ervaringen over 33 jaar Grieks eten, met aanvullingen van gegevens die ik mee kreeg van Griekse reataurant houders, Kalie orexie
De Griekse keuken kent ook zijn geschiedenis van wel meer dan 3000 jaar. Vanwege de ligging van Griekenland bestaat zij uit een combinatie van oosterse en westerse gerechten, eenvoudig bereid maar erg lekker. Wie Griekenland bezoekt zal merken, dat uit eten gaan één van de hoogtepunten van de reis is. Ja, en waar ligt dat nou aan !! Aan het decor ! en of aan de mensen!, maken zij het eten extra lekker !! Thuis in onze eigen land, is het uit eten een uitstapje en dat doen we niet dagelijks. Wel proef je de sfeer als je binnenkomst, je jas wordt keurig van je schouders gehaald en aan de overvolle kapstok gehangen. Voor je zit, heb je al een oyzotje (oxaki) in je handen, de sfeer is er. Maar dat is niet overal zo in Griekenland, soms wel, maar veelal staat er al iemand klaar, die iets op komt nemen wat je wil drinken en een eventueel voorafje. Zelf zeg ik dan er gelijk bij “meta” (later) het hoofdgerecht. Toch ff terug naar de sfeer, als het om het eten gaat.. Veelal ligt (na mijn mening) dat je in Griekenland (en vooral op de eilanden) aan een tafeltje op een heerlijke zomeravond, vlak aan de haven zit en je uitkijkt onder een sterrenhemel en dan nog eens over een strak (blauw) water heen kijkt en dat de wereld er ineens totaal anders uitziet kan zien.. Maar dat kan natuurlijk ook elders zijn b.v op het vaste land. In de steden zorgen de levendige sfeer en de uitbundigheid v/d Grieken ervoor dat het eten een belevenis wordt.
Zoals vele, zullen er onder ons best lezers zijn, die veel over de Griekse keuken kunnen schrijven. Ieder heeft dan ook zijn verhaal er over. Ik sprak met een vooraanstaande kok, deze was niet zolang geleden als gast in mijn huis, dit voor aantal dagen en vertelde mij onder meer, dat het Griekse eten vooral het beste is, als het simpel wordt gehouden. Ieder zijn smaak natuurlijk, want een lam of een vers gevangen vis, dat langzaam boven en houtskoolvuurtje gegrild wordt opgediend met een stukje citroen er bij en een heerlijke knapperige salade, dat kan totaal, voor mij zeker, anders smaken als een opgewarmde schotel.
De daarbij geserveerde wijn doet alles nog beterden smaken. Als we het toch ff over de wijn hebben, die is in de laatste jaren sterkt verbeterd, er is meer keuze en meerdere wijnen zijn internationaal onderscheiden. Wie kent de hars wijn niet (retsina) deze is nog maar een 15 % van o.a de verkoop, v/d binnenlandse wijnen. Er zijn zoveel wijnsoorten, dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. De huiswijn is daarbij geen uitzondering, die veelvoudig geserveerd wordt, en zij smaken echt vol, mijn voorkeur gaat meer uit naar de rode wijn.
Even naar de eetgewoontes.
In Griekse restaurants worden veel gerechten ’s ochtends voorbereid, en warm gehouden tot de het avond eten. De Grieken zelf houden van eten wat niet zo heet is, vandaar ook vinden wij het als toerist vaak te lauw. Als je echt iets warms wilt, moet je iets bestelen wat vers bereidt wordt, zoals b.v een souvlaki.
Zelf eet de Griek eigenlijk haast nooit warm eten ’s morgens eten zij droog brood met een stukje feta- olijven en honing. ’s middags is dat ook zo, brood met o.a salades waarin de tomaat en de ui vertegenwoordigd is ook feta- en wederom olijven. ‘Avonds is het meestal pastitsio- kleftico- stifado en spanakopita en soms een kotopoulo. Ze eten ook vrij laat ‘avonds, 21.00.u. of later zelfs. Terwijl in de toeristische dorpen de restaurants al om 18.00.u.open gaan en zijn en de tafeltjes en stoeltjes soms niet aan te slepen. Zoals ik al schreef, het eten v/d Grieken is vrij laat en gaan daarna veelvoudig naar een café voor een koffie of een stuk gebak. Wij nuttigen waar we zitten (de toerist) maar de meesten Grieken drinken elders de koffie op een oxaki.
De souvlaki, die ik al eerder noemden, maar meer in de zin van het vers te worden voorbereid en dan liefst op houtskool, is één v/d gerechten wat de Hollander het meeste altijd bij blijft. Ik zeg dan wel eens “als je over Griekenland praat, praat je over Athene” zo ook bij de souvlaki, praat je over eten bij een Griek dan behoort het bijna de souvlaki te zijn, echt Grieks zegt men dan. Wij, een beetje Griekenland kenners, weten natuurlijk allemaal wel dat er vele andere gerechten zijn en ook voorgerechten. O.a de Taramasalata (paté met viskuit) Tjatziki (komkommer met knoflook- en yoghurt) doen nu vele al smullen. Een gemengde de schotel ( pikalia) is ook geen verkeerde keus. Het zijn er maar een paar, en de laatste jaren wordt er ook veel saganaki gegeten(gebakken geiten kaas) overigens in diverse combinatie, s worden ze geserveerd. De hoofd gerechten zijn al een beetje genoemd in het verhaal wat de Griek zelf ’s avond eet. Veelal wordt er ook voor een moussaka gekozen in een restaurant, die bestaat uit een laagje aardappels, gehakt en aubergne, vaak ook met een béchamel/saus er overheen. Buiten de al genoemde heerlijkheden is de kotelet ( brizola) en de bifteki (soort hamburger, kan ook gevuld )een veel daags gerecht. De kip (kotopoulo)en het varkensvlees (khirino) en kalfsvlees (moskhari), ontbreken niet in de menu kaart.
De bekende Gyros is in Griekenland is anders dan in Holland, als je in Hollandse Gyros eet wordt dat (veelal) van het beste vlees gemaakt, in Griekenland ligt dat wel allemaal anders. In een goed restaurant (Greece) is de Gyros haast niet te bestellen. Waar je eigenlijk ook een Gyros eet, dan noemen zij dat hier, dat je dat bij een snack bar kan bestellen. De laatste jaren is daar ook wat verandering in gekomen en zie je het, zeker in het toeristen gedeeltes soms wel in een restaurant.
De vis gerecht is van een totaal ander gehalte. Op de menu kaart hoort vermeld te staan of de vis vers is, of diepgevroren. Er zijn vele vissoorten. Veelal s dat ansjovis (gavros)- garnalen (garides)- inktvis (soupia)- krab (kidonia)- mosselen (mydhia)- octopus (oktapodi)- tonijn, lakerda (tonnos) dit zijn wat bekende vissoorten en er zullen er ongetwijfeld meerderen zijn.
Iets over wat sterke drank. De Grieken zelf drinken het veelal de pure OXZO en daar wordt er altijd een glas water bij gezet, met wat nootjes en of wat kleine snackjes ( méze). Op Kreta en in het zuiden van het vaste land, o/a op de Peloponissos wordt dat RAKI genoemd. De laatste jaren wordt er echter meer om Tjipouro gevraagd, eerst was dat clandestien wat er gebrouwd werd, maar nu is het ook in de winkel schappen te vinden, het is een lekker goedje, alleen als het bij een clandestiene boer gebrouwen is, smaak het het beste, althans voor mij.
De Grieken drinken eigenlijk ook wel veel bier bij hun eten, de bekendste zijn de met Amstel en de Heineken, overigens staat er in de buurt van VOLOS en fabriek van Heineken. Maar ze hebben ook hun eigen bier “Mythos” deze heeft eigenlijk meer een nootachtige smaak. Ook zie je nu meer het Duitse bier zijn intreden doen, en ook meer eigen bier van Griekenland.
Zoals vele wel weten, maar andere die voor het eerst Griekenland bezoeken (geld voor alles wat ik al hierboven al geschreven is) is het oppassen als je koffie besteld. De Griekse koffie is evenals de Turkse koffie zeer sterk en wordt in een klein kopje geserveerd zonder melk maar wel, net als bij de Oxzo en andere sterke dranken, wordt er een glas water bij neer gezet. Meestal is de suiker meegekookt met de koffie en dat heet het (netrio) medium. Als je dan extra suiker kan je vragen glyko (zoet) koffie zonder suiker heet sketo. Als je gewone koffie wilt, vraag dan om een Nescafé. Grieken zijn ook dol op frapé, een verfrissende, koude koffie met melk, geserveerd in een groot glas.
Als laatste het gezin en het voedsel zijn wezenlijke elementen v/d Griekse traditie.
Gr. Cornelios
Quote
#2
mooie samenvatting.
wat voor mij het eten in griekenland nog aangenamer maakt is als er op de achtergrond heerlijke griekse (bouzouki) muziek speelt.Dit op een zwoele zomeravond met zicht op zee, haven enz..en je waant je in de zevende hemel.
Quote
#3
Leuk jou berichten ook hier te lezen Cornelios, ik weet als geen andere dat als jij eenmaal begint te schrijven iedereen aan je (lippen) hangt.
grz uit Agios Nikolaos.
Arthur
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#4
Hi, Arthur leuk om dat te horen, het is inderdaad zo, dat ik graag wat info: geeft en verdiep mij ook graag in alles wat maar met Griekenland te maken heeft. M.a.w, je zult t.z.t wel weer een verhaal van mijn zien op dit ferq:

Gr: uit Perdika
Quote
#5
Ik was erg blij met je verhaal Cornelis, in augustus gaan wij voor het eerst naar Griekenland (Corfu) dus ik vond het fijn dat het zo uitgebreid opgeschreven werd door je!

Dank je wel!

Petra
Quote
#6
Nou, ik vind het fijn dat ik een bijdragen hebt kunnen leveren aan de vooruitzichten in augustus 2011. Een eerste keer naar Greece, welkom bij de club.
Ik zit, met het verblijf wat ik nu nog hebt, niet ver bij je vandaan, kijk als ik op het dak van de flat staat, naar Corfu.
Quote
#7
hallo papajani

wat en schitterend verhaal
wij moeten nog en paar weken wachten (55dagen 2uur en 19 min )en dan kunnen we ook weer van de Griekse keuken genieten

groeten ger
Quote
#8
Hi Ger, ik heb mijn best gedaan om het zo leuk mogelijk lezend te houden en als ik de reacties dan leest, is dat redelijk gelukt. De klok staat gelukkig niet stil en de dagen gaan er dan wel minder snel af, dan de minuten en de uren, maar het gaat goed komen.

Gr: uit Perdika
Quote
#9
(28 May 2011, 12:00)ger64 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




hallo papajani

wat en schitterend verhaal
wij moeten nog en paar weken wachten (55dagen 2uur en 19 min )en dan kunnen we ook weer van de Griekse keuken genieten

groeten ger

Hoi Ger,

Zit er geen goeie Griek bij je in de buurtHuhBig Grin

Grz,
Dick
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Foto van eten/drinken op terras Andrebeek 70 9.677 08 August 2022, 10:25
Laatste bericht: JohanV
Lightbulb Rubriek "eten & drinken"? oriste 32 24.969 30 October 2015, 23:56
Laatste bericht: Jef Dockx

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)